Ga naar inhoud

update muis


sokiky

Aanbevolen berichten

volgende week dinsdag zijn we al weer 3 weken bezig met de nieuwe medicatie voor muis (2de opinie bij andere dierenarts gaan vragen, nadat mijn vorige da zei dat ze niets meer kon doen voor muis door vermoedelijke haarbal)

 

ze krijgt nu inflacam (zeer hoge dosis! 1.2 ml smorgens en 0.6 ml savonds), cisaral en ranitidine.

als ik haar smorgens ook 0.6 ml geef, eet ze van heel de dag niets...  een paar hapjes wortelloof meer niet.  met de hoge dosis eet ze ook wat korrel en af en toe een hapje hooi.

 

nog steeds na 3 weken heel lange kettingkeutels, en nog steeds niet goed eten.  ze zit al een maand gescheiden van haar vriendje. :(  ze heeft 10 dagen bij mijn vorige dierenarts gezeten, en komende maandag zit ze al 3 weken binnen in onze garage.  vorige week donderdag was ze echt slecht, heb haar toen 2 keer 1.2 ml inflacam moeten geven, ik dacht dat ze zou doodliggen de ochtend nadien, zo slecht was ze.

 

dinsdag ga ik terug naar de da, dit kan toch niet blijven duren!?  maar de da vertelde me aan de telefoon dat er konijnen zijn die die medicijnen levenslang moeten krijgen!?  dat is toch geen leven voor die beestjes?  muis is zo gestresseerd elke keer ik haar de medicatie moet geven, kan me niet voorstellen dat ik dit de rest van haar leven zou moeten doen.  ze is normaal gezien een buitenkonijn dat met rust gelaten wordt, haar nu 2 keer op een dag pakken en medicijnen geven is echt heel stresserend.

 

zijn hier konijnen die levenslang pijnmedicatie nodig hebben?

 

nog mensen met konijnen met vermoedelijke haarbal, waarvan het herstel echt wekenlang aansleept??

 

zucht....  heel moeilijk!  ik wil zo graag dat muis terug in orde is...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er al een buikfoto en gebitsfoto gemaakt? 


Verstopping, of dat nou door een haarbal komt of andere reden, duurt normaal gezien echt geen weken. Ik vrees of vermoed dat er toch meer speelt, vandaar de vraag of er al foto's gemaakt zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

buikfoto's zijn gemaakt, niets afwijkend op te zien

er was enkel te zien dat de maag gevuld was, maar met wat?  mijn vorige dierenarts 'gokte' op een haarbal en wou muis hiervoor opereren of laten inslapen. dat is 3 weken geleden. omdat mijn opties bij die da op waren, ben ik naar een andere da gestapt. andere medicatie gekregen, zonder veel verbetering jammer genoeg.

 

de huidige da zei wel dat op de foto haar maag wat naar achter lag, maar wat ze hiermee bedoelt weet ik niet.

 

het enige positieve is dat ze sinds ze thuis is niet meer verder vermagerd is, ze was meer dan 300 gram afgevallen...

 

tanden zijn behandeld bij vorige dierenarts, maar huidige dierenarts zegt dat de andere dierenarts het niet goed heeft gedaan...

mijn huidige dierenarts gaat muis volgende week onder narcose brengen om nogmaals de tanden te bekijken/bijwerken. 

 

bloed genomen, niks afwijkend te vinden

 

vorige week een konijnentrimmer aan huis laten komen om al het losse haar er professioneel laten uit te kammen, ik had verwacht dat er heel veel haar zou afkomen, maar dat was eigenlijk niet...

 

keutels op de foto zijn al 3 weken zo...

af en toe een normalere keutel ertussen, maar het merendeel van de keutels zijn kettingen, of kleine keutels

 

muis is ziek geworden op 11 mei (niet willen eten), maar ze was 2 dagen later weer ok.  jammer genoeg op 18 mei alweer ziek en sindsdien zitten we serieus in de problemen met haar... :(

 

ik ga morgen proberen om haar vriendje erbij te zetten, misschien fleurt ze dan wat op.  ze zit nu alleen omdat ik zo kan zien wat ze eet of niet,  en hoe ze keutelt.  maar als haar vriendje erbij komt, kan ik echt niet meer controleren of muis gegeten heeft of niet...

maar het is zo triestig, ze zit de hele dag weggedoken onder een kartonnen doos.  ze trekt zelfs haar groenvoer de doos in om die weggedoken te kunnen opeten...

 

 

keutels.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even wat navraag voor je gedaan, krijg de tip, 3 keer per dag 1 ml zonnebloem olie en 3 keer per dag een mespuntje prozyme. Wel moet tussen beide dingen minimaal 2 uur zitten. 

Overleg dit anders met je dierenarts. Zonnebloem olie zou ervoor zorgen dat de boel wat beter gesmeerd wordt, en de prozyme zorgt ervoor dat het voer wat om het haar heen zit niet meer 1 klomp vormt. 

Qua dwangvoer krijg ik de tip, Juvenile ipv bix pap. 

 

Nogmaals, overleg het even met je dierenarts. Maar je moet toch wat om die boel eruit te krijgen. 

 

Operatie raad ik zelf af omdat het veelal fout afloopt, de maagwand van een konijn is enorm dun en heeeel moeilijk te hechten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een zorgen en arme Muis!

Als je ze weer samen wilt zetten is het inderdaad lastiger te zien wat Muis eet, maar als het gewicht stabiel blijft kun je er vanuit gaan dat er gegeten wordt. En als je het neerzet kun je er even bij blijven zitten om te kijken wie wat eet.

 

3 uur geleden zei sokiky:

zijn hier konijnen die levenslang pijnmedicatie nodig hebben?

Nu gelukkig niet maar ik heb een konijn gehad wat chronisch pijnstiller en darmstimulans kreeg. Daarnaast heeft hij nog een aantal medicijnen voor langere tijd gehad. Dit heeft 10 maanden geduurd, toen was het lijfje toch echt op. Niet door de medicijnen maar door nierproblemen.

Echt leuk vond hij het niet. Op gegeven moment herkende hij het geluid van de doosjes en ging dan in zijn doos zitten stampen. Maar hij onderging het daarna gelaten en deed erna weer gewoon zijn ding. Levenslang medicatie kan, maar ik zou toch wel eerst willen weten wat er aan de hand is.  Verhelpen, als dat kan, is beter dan pijn onderdrukken.  

 

Hoe de haarbal van een van mijn andere konijnen afgelopen is heb ik volgens mij in een eerder topic al verteld. Ik ben het dus wel met Domino eens, een operatie is echt een laatste noodgreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Domino:

Ik heb nog even wat navraag voor je gedaan, krijg de tip, 3 keer per dag 1 ml zonnebloem olie en 3 keer per dag een mespuntje prozyme. Wel moet tussen beide dingen minimaal 2 uur zitten. 

Overleg dit anders met je dierenarts. Zonnebloem olie zou ervoor zorgen dat de boel wat beter gesmeerd wordt, en de prozyme zorgt ervoor dat het voer wat om het haar heen zit niet meer 1 klomp vormt. 

Qua dwangvoer krijg ik de tip, Juvenile ipv bix pap. 

 

Nogmaals, overleg het even met je dierenarts. Maar je moet toch wat om die boel eruit te krijgen. 

 

Operatie raad ik zelf af omdat het veelal fout afloopt, de maagwand van een konijn is enorm dun en heeeel moeilijk te hechten. 

waar is prozyme te koop?  ik woon in België...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .