Spring naar bijdragen
Gipstxn

Gerbil tam maken

Recommended Posts

Hoii ik heb een vraagje, ik heb sins kort 3 vrouwelijke gerbil.

hoe kan je ze het beste tam maken?

en ik had nog een vraagje want 1 van de gerbils is wel nog wat dominant, maar als ze bij de andere 2 komt gaat er eentje piepen weet iemand hoe dat komt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey, ik heb nu al een jaar een gerbil en het is een beetje ingewikkeld hoe ik haar gekregen heb. We hebben haar (in het kort) gevonden op straat, dus we hebben ook geen idee hoe oud ze is. (Ze is al wel uitgegroeid) Ik vermoed dat ze niet het leukste thuis heeft gehad, want ze is heel erg schuw. In het begin was het nog wel te handelen, we lieten haar een beetje met rust en tijdens het schoonmaken lieten we haar ook vaker in het hok dan eruit. (Als we haar verplaatsen is ze heel erg onrustig en in het hok deed ze gewoon haar eigen ding.) Nu is het de afgelopen tijd heel veel erger geworden met haar 'schuwheid.' Het is niet echt schuw meer, maar meer agressief. Ze bijt, springt omhoog om mijn hand te grijpen en valt telkens aan. Nu is ze ook voor de eerste keer uit het verblijf gesprongen (2m naar beneden) en nu is bij de maat vol. Ik heb altijd gezegd, ze is mijn verantwoordelijkheid dus ik zorg voor haar. Maar ze valt niet meer te verzorgen! Heeft er iemand tips over hoe ik hier mee om kan gaan of weet er iemand een gerbil opvang waar ze heen kan? Want het zit me nu echt te hoog. Ik heb haar nu echt al een tijd, maar er is echt geen verbetering meer in te krijgen! Ook met snoepjes uit de hand heb ik geprobeerd, maar ze pakt dan liever mijn vinger dan bijvoorbeeld de meelworm. Terwijl dat echt haar favoriete eten is! Als iemand een gouden tip weet, alsjeblieft help met uit de brand... Want ik kan amper meer dat beest te eten geven zonder aangevallen te worden.

Groetjes Marieke.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hok is een belangrijk ding. Zorg voor genoeg dingen te doen en genoeg schuilplaatsen. Zorg voor een maatje want gerbils zijn groepsdieren. Hiervoor kan je even kijken op www.ikzoekbaas.nl aangezien je gerbils niet zomaar kunt koppelen. Met een maatje zal je gerbil zich veiliger voelen. Een groep van 3 is het beste. Qua samenstelling maakt geslacht niet zoveel uit. Zorg voor een deksel op de kooi, en als je dat allemaal hebt gedaan dan kan je beginnen aan het proces. 

Mag ik een foto van je verblijf?? En de afmetingen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gerbils kun je het beste houden in paren, dus 2 gerbils. 2 Mannetjes worden aangeraden om mee te beginnen omdat deze meestal rustiger zijn, maar 2 vrouwtjes kunnen ook prima. In groepen van 3 kan het goed voorkomen dat 2 de ander gaan pesten, dit kan in een dodelijk gevecht eindigen. 

Ik heb inmiddels 4 gerbils, 2 van een fokker en 2 laatst via marktplaats opgepikt. Ze zitten natuurlijk in aparte verblijven. Mijn gerbils van de fokker zijn inmiddels redelijk tam, eentje kan ik makkelijk elke keer oppakken, de ander rent vaak nog weg. Wat kan helpen is om een handdoek in een leeg bad te leggen en ze hier in te zetten, met een zandbadje, huisje, wat karton en voer. Hier kun je bij gaan zitten en af en toe je hand er in leggen en ze zo kennis laten maken. Dit kun je steeds meer opbouwen. En probeer ze gewoon af en toe even op te pakken, en dan weer terug zetten. Ook helpt het om ze snoepjes te geven, zo leggen ze de band tussen jou en snoepjes. Dit is misschien wat minder, maar het maakt ze wel tammer. 

De gerbils die ik van marktplaats heb waren al 1,5 toen ik ze overnam. Ze werden nooit gehanteerd want moeders was bang voor ze en het zoontje had geen interesse meer. Dus ze bijten nu. Ze houden er totaal niet van om opgepakt te worden en de een wordt haast agressief als je dit te vaak probeert. Ik heb dus geaccepteerd dat dit maar gewoon kijk diertjes zijn. Ze vermaken zich samen prima en hebben nu wel genoeg graafruimte (voorheen hadden ze heel erg weinig). 

23 uur geleden zei Gerbilhouder2:

Hey, ik heb nu al een jaar een gerbil en het is een beetje ingewikkeld hoe ik haar gekregen heb. We hebben haar (in het kort) gevonden op straat, dus we hebben ook geen idee hoe oud ze is. (Ze is al wel uitgegroeid) Ik vermoed dat ze niet het leukste thuis heeft gehad, want ze is heel erg schuw. In het begin was het nog wel te handelen, we lieten haar een beetje met rust en tijdens het schoonmaken lieten we haar ook vaker in het hok dan eruit. (Als we haar verplaatsen is ze heel erg onrustig en in het hok deed ze gewoon haar eigen ding.) Nu is het de afgelopen tijd heel veel erger geworden met haar 'schuwheid.' Het is niet echt schuw meer, maar meer agressief. Ze bijt, springt omhoog om mijn hand te grijpen en valt telkens aan. Nu is ze ook voor de eerste keer uit het verblijf gesprongen (2m naar beneden) en nu is bij de maat vol. Ik heb altijd gezegd, ze is mijn verantwoordelijkheid dus ik zorg voor haar. Maar ze valt niet meer te verzorgen! Heeft er iemand tips over hoe ik hier mee om kan gaan of weet er iemand een gerbil opvang waar ze heen kan? Want het zit me nu echt te hoog. Ik heb haar nu echt al een tijd, maar er is echt geen verbetering meer in te krijgen! Ook met snoepjes uit de hand heb ik geprobeerd, maar ze pakt dan liever mijn vinger dan bijvoorbeeld de meelworm. Terwijl dat echt haar favoriete eten is! Als iemand een gouden tip weet, alsjeblieft help met uit de brand... Want ik kan amper meer dat beest te eten geven zonder aangevallen te worden.

Groetjes Marieke.

Mag ik vragen hoe groot het verblijf is? Als het een klein verblijf is, is het voor haar ook makkelijker om steeds bij je te komen en eruit te springen. Heeft ze verrijking? Zoals kartonnen doosjes, wc rollen, huisjes, etc...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites