Ga naar inhoud

Vlooien / lintworm


Enomis

Aanbevolen berichten

Dag allemaal!

Ik ben er zojuist achtergekomen dat mijn konijn vlooien heeft 🙈
Vorige zomer dacht ik er al eentje gezien te hebben in zijn vacht, toen gelijk naar mijn dierenarts gegaan en die zei dat hij vlovrij was.. er zat alleen een beetje zand. Dat vond ik al gek, want mijn konijn zit binnen gehuisvest. Dus als dat betekend dat het destijds toch wel een vlo was, dan zitten ze er al heel lang en misschien wel in heel mijn huis! 😞 

Hebben jullie tips voor goede omgevings- en tapijtsprayen? En kan ik mijn konijn tijdens het sprayen binnen in een aparte ruimte zetten (als ik die ruimte op het laatste behandel)? Of moet ik en mijn konijn het huis 24 uur lang ontvluchten? 

Daarnaast, mijn konijn heeft ook ontzettend veel last van papperige poep die aan zijn kontje blijft zitten. Ik geef hem 2 tot 3x per week een badje hiervoor. Met de dierenarts heb ik dit niet kunnen verhelpen, ondanks dat het een konijnkundige arts is. Misschien komt het doordat hij heel lui is en weinig beweegt (ondanks dat hij het hele huis tot zijn beschikking heeft).
Of zou het ook kunnen komen door een lintworm? Ik las dat vlooien wel eens lintwormen kunnen veroorzaken. Ik heb hiervoor een ontwormingsmiddel gevraagd bij de dierenarts, maar die vertelden dat vlooiendruppels in de nek ook tegelijk ontwormen en dat er voor konijnen geen ander ontwormingsmiddel is. Lijkt me raar dat nekdruppels ook inwendig werken.. hebben jullie hier andere ervaringen mee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van vlooien heb ik eigenlijk geen verstand, misschien iemand anders hier. 

 

Over de wormen, het kan zeker dat je konijn wormen heeft. Daar kun je eventueel panacur voor geven als ik me niet vergis maar als je dierenarts dit niet weet dan weet ik niet of het een konijnkundige dierenarts is. Komt hij/zij van de lijst met konijnkundige dierenartsen?

 

Eet je konijn goed hooi en een goede kwalitatieve brok? Hooi hoort de hoofdvoeding te zijn en brokken aanvullend. Eet je konijn groenten waardoor de poep plakkerig kan zijn? Kijk alsjeblieft uit met dit warme weer en behandel je konijn preventief tegen maden.. dit kan door middel van goed droog houden en insprayen met anti myasis spray. Maden zijn zo vreselijk naar! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Renske! 
Ik moet zeggen dat ik wel de assistenten/een arts sprak over de ontworming op dat moment, en niet de konijnkundige arts zelf. Hij staat wel op de lijst als konijnkundige. 

Hooi en kwalitatieve brokjes (Selective) heeft hij inderdaad. Ik moet wel uitkijken dat hij niet teveel brokjes eet. Groente ook, maar die geef ik eigenlijk pas sinds een jaar, omdat ik dacht dat hij er niet tegen kon. Maar zonder de groente had hij ook al plakpoep. Moet ik ook uitkijken voor maden als hij binnen gehuisvest zit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel een kleinere kans op maden als hij binnen zit gelukkig 🙂 maar het is niet onmogelijk! 

 

Kunnen ze zijn ontlasting niet onderzoeken bij de dierenarts? Anders vraag je om een consult bij de konijnkundige dierenarts. Je kunt ook proberen om je konijn even een week lang voornamelijk hooi te geven en weinig brok ernaast, kijken of het verbetert zonder groenten etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Lienappelsien:

Hoeveel gram brokjes geef je per dag? Constant plakpoep is natuurlijk niet goed.

De aanbevolen hoeveelheid op de verpakking, komt ongeveer neer op 2 kleine handjes per dag. Eet hij volledig op! 
 

2 uur geleden zei Rifca:

Ik neem aan dat je stronghold pipetjes heb gekregen tegen de vlooien?

Het klopt wel dat dit middel ook ontwormt.

Ja die heb ik inderdaad gekregen! 

 

17 minuten geleden zei Renske34:

Er is wel een kleinere kans op maden als hij binnen zit gelukkig 🙂 maar het is niet onmogelijk! 

 

Kunnen ze zijn ontlasting niet onderzoeken bij de dierenarts? Anders vraag je om een consult bij de konijnkundige dierenarts. Je kunt ook proberen om je konijn even een week lang voornamelijk hooi te geven en weinig brok ernaast, kijken of het verbetert zonder groenten etc. 

Hmm ik heb al wel een keer geprobeerd minder brokjes te geven. Gestopt met groente nog niet, ik had het idee dat het geen verschil maakte, omdat hij er daarvoor ook al last van had. Kan het nog eens proberen. 
Nog een consult zou ook kunnen, een soort second opinion... het is wel vermoeiend om de hele dag met tissues achter de slinger van je konijn aan te rennen 😆
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt als ontwormingsmiddel Iverquantel en voor specifiek de pinworm heb je Panacur/Fenbendrops nodig. Ik zou het zeker even goed met je dierenarts bespreken want om nou al die middelen tegelijk toe de dienen is voor je konijn ook niet heel goed denk ik zo. 

 

Hoeveel weegt je konijn? En hoeveel gram brokjes krijgt hij? En welk merk/type brokjes? En wat krijgt je konijn nog meer te eten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Domino:

Je hebt als ontwormingsmiddel Iverquantel en voor specifiek de pinworm heb je Panacur/Fenbendrops nodig. Ik zou het zeker even goed met je dierenarts bespreken want om nou al die middelen tegelijk toe de dienen is voor je konijn ook niet heel goed denk ik zo. 

 

Hoeveel weegt je konijn? En hoeveel gram brokjes krijgt hij? En welk merk/type brokjes? En wat krijgt je konijn nog meer te eten? 

Oke goed om te weten dat er toch nog meer ontwormingsmiddelen zijn! 😊 Ik zal het uiteraard eerst bespreken met de dierenarts voor ik iets ga doen. 

Mijn konijn weegt 1,6 kg en hij krijgt ongeveer 30-35gr brokjes per dag. Brokjes zijn van Science Selective.
Daarnaast krijgt hij dagelijks een bosje van 3 soorten hooi, elke dag 1-2 handjes groente (andijvie, veldsla, wortels, witlof, radijs), 2-3 snoepjes per dag van Versele-Laga Complete Crock en heel af en toe een snoepknaagstengel. Soms geef ik hem ook een klein stukje appel of banaan, maar nooit meer dan 1 stukje per dag. 
Zit daar iets geks tussen?
  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snoepknaagstengels, appel en banaan zou ik permanent schrappen uit het dieet van een konijn dat chronisch diarree heeft. En in dit geval ook de 2-3 snoepjes die je geeft. Dat is voor een gezond konijn al te veel en te vaak, en helemaal voor een konijn met spijsverteringsproblemen. En ook de wortel en veldsla zou ik schrappen uit het dieet. Er zijn echt te veel problemen met de darmen om dat soort dingen te voeren.

 

Ik zou helemaal terug gaan naar de basis: De voeding van een konijn hoort voor 70-80% uit hooi te bestaan. En ja, dat is echt heel veel. Een bosje hooi is dus niet genoeg, het is echt zijn eigen formaat in los hooi per dag. Goed hooi eten zorgt voor een goede spijsvertering en helpt tegen diarree.

 

In dit geval zou ik eerst terug gaan naar een alleen hooi dieet. Gras is het hoofdvoer van konijnen, in gedroogde vorm dus het hooi. Gemengd hooi is prima, maar het moet echt meer gegeten worden dan een paar plukjes.

In dit geval zou ik de brokken schrappen voor een aantal dagen tot een week, en in die periode alleen hooi voeren. Na een dag of 5-7, als hopelijk de ontlasting verbeterd, dan weer brokjes erbij opbouwen. Begin heel erg bescheiden, let goed op de ontlasting. Begin eens met 5 brokjes science selective per dag op dag 1. Op dag 2, zou je er dan 6 kunnen geven, en zo rustig opbouwen. Ik zou blijven hangen bij een gram of 20-30 in totaal. Net iets minder dan je nu geeft dus.

 

Als dat een week of 2-3 goed gaat, dan zou ik beginnen met het opnieuw geven van groenvoer.  Begin met andijvie of witlof, bouw rustig op, kijk naar de keutels. Wortelloof kun je eventueel geven, van radijs zou ik ook vooral het loof aanbieden. Houd het vooral bij bladgroenten, maar vermijd koolsoorten en slasoorten en vermijd ook de suikerhoudende groenten zoals paprika, wortel, enz. Bij zachte keutels / diarree doe je een stap terug in de hoeveelheid / soorten. En zo zoek je naar een gezonde voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn wat veel brokjes. Ik geef zelf 15 gram per kilo konijn per dag.

In appel en banaan zit veel suiker, het is misschien verstandig om dat even achterwege te laten.

Wat voor snoepknaagstengel geef je? Je zou ook even kunnen stoppen met de snoepjes om te kijken of dat uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!
Dat is wel even wat anders dan ik dacht. Hij is super gek op wortels! Dat komt dus door de suiker haha.  

Kan het geen kwaad om acuut te stoppen met de brokjes? Hij gaat altijd in zijn bakje staan en knikken als de brokjes op zijn en ik langs loop haha. Dat moet ik dan weerstaan! Maar goed, zijn gezondheid is het belangrijkste. 

Stoppen met de snoepjes vind ik wel heel lastig, ik heb hem aangeleerd dat als ik weg ga hij een snoepje krijgt als hij in zijn hok gaat. En dat weet hij heel goed: hij staat al klaar in zijn hok zodra ik mijn schoenen aan trek. En dat wil ik hem niet afleren! De rest even schrappen moet wel lukken. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou de snoepjes kunnen vervangen door het geven van een normaal brokje uit de hand. Dan hoef je de gedraging niet af te leren, maar is de beloning alleen anders. Haal het aantal brokjes dat je op die manier geeft wel van de dagelijkse portie af 😉 Ik beloon hier ook gewoon met de normale brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nee, het accuut stoppen met de brokjes kan geen kwaad. Bij ziekte / diarree is dat eigenlijk wel een standaard "behandeling", alle voeding stoppen behalve het hooi.

 

En je zou dan de 2-3 snoepjes nog wel kunnen vervangen voor 2-3 brokjes als beloning. Dan is hij niet helemaal brokloos 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evee heeft het meeste al geschreven 🙂 maar ik wilde nog even toevoegen, ik lees vaker dat konijnen van veel SS ook aan de plakpoep gaan. Ik zou daar dus inderdaad echt mee minderen. Evenals wat Evee al schreef qua groentes en fruit. 

Wat je eventueel als snoepjes kan introduceren is Fibafirst daar zijn ze hier echt gek op en zit vol vezels. Wat juist goed is voor de darmwerking. 

 

Deze link mag vast wel denk ik 😄

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/review/product/list/id/109/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Evee:

En je zou dan de 2-3 snoepjes nog wel kunnen vervangen voor 2-3 brokjes als beloning. Dan is hij niet helemaal brokloos 😉

Goed idee! Dank je wel Evee 😊
 

 

7 uur geleden zei Marjoleink:

Het heeft niets met je vraag te maken, maar ik ben gewoon even benieuwd. Je zegt als je weggaat moet hij in zijn hok. Hoeveel ruimte heeft hij dan als jij weg bent? Je schreef in november dat je hem wilde gaan koppelen, is dat nog gelukt?

Hij heeft een hok van ongeveer 80cm breed, en daarbij een rennetje van circa 2 m2. Maar hij rent of beweegt vrij weinig, ook als hij door het huis mag. Ik hoopte inderdaad dat hij met een vriendinnetje misschien actiever zou  worden, maar het koppelen is jammer genoeg nog niet gelukt. Ik wilde in juli in mijn vakantie met hem naar een opvang met een koppelingsprogramma, maar nu hij vlooien heeft moet ik eerst dat weer op zien te lossen. Zo kan ik hem natuurlijk niet op laten vangen!  

 

1 uur geleden zei Domino:

Evee heeft het meeste al geschreven 🙂 maar ik wilde nog even toevoegen, ik lees vaker dat konijnen van veel SS ook aan de plakpoep gaan. Ik zou daar dus inderdaad echt mee minderen. Evenals wat Evee al schreef qua groentes en fruit. 

Wat je eventueel als snoepjes kan introduceren is Fibafirst daar zijn ze hier echt gek op en zit vol vezels. Wat juist goed is voor de darmwerking. 

 

Deze link mag vast wel denk ik 😄

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/review/product/list/id/109/ 

Wauw goede tip! Zijn dit nu alleen snoepjes of kan ik het ook als vervanging van de SS gebruiken?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

FibaFirst zijn volledige brokjes, dus die kun je in plaats van ss geven. (om misverstanden te voorkomen: volledig als in wat er in een brok moet zitten niet als vervanging van hooi en groenvoer)

Maar ik vind ze behoorlijk prijzig om als brok te geven aan 7 konijnen. Hier krijgen de konijnen FibaFirst als snack en dat pakken ze net zo gretig aan als de producten die als snack verkocht worden 🙂

 

@Domino Links naar bb pagina's is geen probleem.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft je vraag, kan het kwaad om acuut te stoppen met brokjes...Ik zou het toch niet aanraden om abrupt met de brokjes stoppen. Van 30-35 gram naar helemaal niks, is absoluut niet goed voor de darmen. Door de voeding abrupt te veranderen breng je de darmflora nog meer uit balans en dat is het laatste wat je nu wilt. Er is wel een verschil tussen diarree en plakpoep wat dat betreft. Als het echt om diarree gaat zou ik je aanraden om toch nog even contact te zoeken met de dierenarts ivm uitdrogingsgevaar. Maar als het om plakpoep gaat zou ik het iets anders aanpakken, namelijk, stapsgewijs. Probeer dan de brokjes in een paar dagen af te bouwen. Ik schat in dat je ongeveer een weekje nodig hebt om er helemaal mee te stoppen, mocht dat nodig zijn. In die tijd zul je al snel merken of het verminderen een verschil maakt. Merk je na de eerste dagen geen verschil, dan is het zeker ook verstandig om het groenvoer te schrappen en dan kom je dus wel uit op een hooidieet. Een hooidieet zou ik zelf niet direct aanraden, maar het kan wel voor een dag of 3. Zolang duurt het namelijk voordat alles van de dagen ervoor uit het spijsverteringssysteem is verdwenen, dus zolang moet je het wel vol kunnen houden, als je hier voor kiest. Daarna kun je alles weer voorzichtig opbouwen.

 

Voorbeelden van groenvoer die je wel mag proberen zijn: andijvie, witlof, paardenbloemblad, bleekselderij en het groen van de wortels (niet de wortels zelf!), maar ook bijvoorbeeld madeliefjes, weegbree en distels. Als snackjes kun je ook nog keukenkruiden als: basilicum, peterselie, tijm en munt gebruiken. Let op, test per keer maar 1 groente of kruid, en neem per groente/kruid ook een dag of 3 de tijd om te testen of het goed gaat... van een postzegel formaat tot 1 blaadje witlof om maar eens voorbeeld te noemen. Gaat niet niet goed dan zul je het nog langzamer op moeten bouwen.

 

Hoe dan ook zou ik wel per direct alle snoepjes en snacks van het menu halen. Ook het fruit, de wortels en radijs kun je beter even laten staan. Met de tijd kun je fruit en ander "suikerrijk" groenvoer wel weer als snackje in het menu stoppen. Met mate dan en dus geen hele wortels meer. Afhankelijk van wat je zelf aan fruit en groenten eet kun je het konijn gewoon een klein stukje meegeven (mits het geschikt is voor konijnen natuurlijk). Overigens mogen appel en banaan en bovengenoemde groenvoer wel bij diarree en plakpoep, mits ze daaraan gewend zijn. Ik weet alleen niet of ik het in dit geval aan zou raden.

 

Wat betreft het 80% hooiadvies, vind ik dat ik toch een keertje moet reageren. Een konijn van dit formaat haalt volgens onderzoek de 100 gram hooi per dag nog niet eens als er alleen maar hooi gevoerd zou worden. Als ik dat als basis neem voor die 80% dan en dan de 10-15 % groenvoer bereken, dan kom ik uit op ongeveer 12 tot 18 gram groenvoer voor dit konijn en met 5% brokjes, op ongeveer 6 gram brokjes totaal! Het advies is echter 20 gram brokjes per kg, dat is dus 32 gram, 64 tot 96 gram groenvoer en schrik niet: 512 gram hooi voor een konijn van dit formaat! Dat is dus meer dan 5 keer zo veel dan het konijn op kan! Daarnaast wordt er ook geadviseerd een konijn ongeveer 80 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht te geven (er was ook een regel 100 gram per kg en WP zegt max 50-100 gram per kg = 80 tot 160 gram in dit geval). Als je diezelfde 80% regel op het groenvoer loslaat kom je zelfs op 640 tot 853 gram hooi uit voor een konijn van dit formaat! Dat is wel een belachelijke hoeveelheid van bijna 7 tot bijna 10 keer de hoeveelheid hooi die dit konijn op kan, dat geeft wel een hele nieuwe betekenis aan een onbeperkte hoeveelheid hooi, of niet dan? Ik ben wel heel nieuwsgierig, of er hier iemand is die minimaal 320 gram hooi per kg lichaamsgewicht per dag geeft? De clou van dit verhaal is dus dat de inname van groenvoer in werkelijkheid eigenlijk gelijk zal zijn aan, of soms zelfs wat hoger zal liggen dan die van hooi. Eigenlijk is de 80% niet eens alleen hooi, maar hooi en gras, waarmee er dus eigenlijk al een overlap wordt gemaakt naar groenvoer.

 

Even voor de duidelijkheid, ik ben helemaal niet tegen het geven van hooi. Ik denk alleen dat het advies van een pluk hooi van minimaal het eigen formaat te geven een stuk meer in de richting komt dan die 80% regel :) Wat wel zo is en daarom zou ik zeker iets meer hooi geven dan het konijn op kan, is dat er in het hooi altijd nog giftige planten kunnen zitten. Door zo'n 50% meer te geven dan het konijn op kan, voorkom je dat je konijn verplicht wordt om deze giftige planten op te eten. In dit specifieke geval zul je het konijn bij een hooidieet dus tegen de 200 gram hooi per dag moeten voeren.

 

Wat betreft de hoeveelheid brokjes wordt het echt een beetje zoeken. Ik verwacht, gezien je verhaal, dat je uiteindelijk op zo'n 15 tot 20 gram brokjes per dag uit zal komen. Ja, je kunt fibafirst als vervanging van brokjes gebruiken, maar dat moet je ook financieel willen. Qua prijs is het volgens mij ongeveer vergelijkbaar met de 1,5 kilo zakken van de betere merken. Als je het als snack zou willen geven, breng het gewicht van de sticks dan wel in mindering op de rest van de brokjes. Anders dan blijf je nog steeds met hetzelfde probleem rondlopen.

 

Ik zou zeggen succes met alles en laat je vooral niet gek maken door die smekende kraaloogjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat de 80% verder uitgelegd, en ook de reden dat hooi voeren zo belangrijk is. Overigens adviseer ik altijd een mix van hooisoorten te geven, of een goede gemengde hooisoort te kiezen. Eénzijdig voeren is bij hooi inderdaad niet aan te raden. De overlap die er naar groenvoer is, is naar de gras / bladgroenten. Maar in het geval van de lang aanhoudende diarree, zou ik daar voor nu even mee stoppen en echt op hooi met heel beperkt (of geen) brok gaan en geen extratjes voor nu. Echt even een hooi dieet. Niet voor altijd, maar voor korte tijd om voeding als oorzaak van diarree uit te sluiten. 

 

Dit is het artikel met uitleg over hooi voeren wat ik bedoel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

 

 

Citaat

Hoeveelheid hooi

Er worden verschillende richtlijnen gehanteerd om te bepalen wat de juiste hoeveelheid hooi is voor een konijn. Dat het veel moet zijn, daar is iedereen het wel over eens.
 

Als je in percentages gaat kijken volgens de richtlijn van de afbeelding hiernaast, dan zou een konijn per kg lichaamsgewicht ongeveer 160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer, 20 gram gezonde snacks (kruiden, knaaghout etc) mogen eten.
 

Een andere richtlijn is dat een konijn ongeveer zijn eigen formaat in los hooi zou mogen eten.

 

160 gram is inderdaad veel, maar ik denk dat ik er toch wel echt behoorlijk dicht bij in de buurt kom met mijn konijnen, op Joris na op het moment, maar die is ziek. Er gaat hier zo'n 500-700 gram hooi doorheen per dag met 4 konijnen, waarvan natuurlijk wel iets op de grond beland, maar het meeste toch in de buikjes van de konijnen. En ik heb toch echt geen grote konijnen. Ik geef wel een stuk minder brokken dan de richtlijn (8-9 gram per kg konijn), maar het is een richtlijn, van waaruit je het menu kan aanpassen naar het individu. Geen verplichting. Maar hooi blijft wel heel erg belangrijk, ik denk dat we het daar toch wel over eens zijn 😉 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

 Maar hooi blijft wel heel erg belangrijk, ik denk dat we het daar toch wel over eens zijn 😉

 

Ja, natuurlijk 🙂 Grappig, als ik reken dat je konijnen gemiddeld ongeveer 2 kilo wegen komt er ook ongeveer die maximale hoeveelheid hooi die een konijn per dag eet uit 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Enomis:

Wauw goede tip! Zijn dit nu alleen snoepjes of kan ik het ook als vervanging van de SS gebruiken?  

Het is een "volledige voeding"  een complete brok dus eigenlijk. Maar veel konijnenbaasjes geven het als gezonde, aanvullende snack. Het kan dus allebei 🙂

 

Wat je ook als gezonde snack kan geven zijn bijvoorbeeld de meadow hay cookies van rosewood. Zijn ze hier ook allemaal fan van, lekker mee bezig, en eigenlijk is het alleen maar geperst hooi 😂 Maar ja, dat ga ik ze natuurlijk niet vertellen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .