Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Hallo.

Zijn er hier nog meer mensen die lotharingers hebben? De middel grote of grote soort? 

Zou graag eens wat informatie willen weten van andere konijnen over de groei enzo en het karakter ed.

Een btje sparren over dit interessante soort.

Zelf hebben wij 2 middelgrote van nu 4 maanden.

Groetjes Jeannette 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf nooit lotharingers gehad, wel veel klein lotharingers verzorgd vroeger op de kinderboerderij waar ik vrijwilliger was.  Ik vind het persoonlijk wel leuke konijnen, hoewel ik de effen lotharingers uit de nestjes, (eigenlijk de konijntjes zonder de lotharinger tekening dus) mooier vind dan de bonte haha. Vooral die grijstint die je daar vaak bij ziet, prachtige kleur! En voor een fokker is dat dan eigenlijk een "mislukte", het is immers een tekening ras. Het is een leuk formaat konijnenras, niet te klein, niet te groot. En qua bouw gewoon vrij normaal, in verhouding, geen extremen. Er kunnen overigens wel erfelijke darmafwijkingen voorkomen bij het ras, dat is dan weer minder fijn.

Heel eerlijk: de karakterverschillen binnen raskonijnen zijn zo minimaal. Konijnen zijn geen dieren die op karakter gefokt zijn, niet zoals honden bijvoorbeeld dat eeuwen lang zijn (omdat ze met de mens moesten werken als veedrijver, jachthond enz). Er zijn wel echt verschillende konijnenkarakters, maar mijn ervaring is dat die karakters niet rasafhankelijk zijn. Binnen elk ras komen pittige, afstandelijke, aanhankelijke, dominante, onderdanige, vriendelijke, knorrige enz. konijnen voor 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke.

Ja wij hebben dan een broertje en zusje. Vrouwtje is helemaal zwart en mannetje wit met de zwarte tekening.

Hij is egt onwijs nieuwsgierig en overal op zoek naar ontsnap plekken en zij is lekker speels.

Ze zitten sinds gisteren in hun nieuwe veblijf en ze weten van gekkigheid niet waar ze moeten rennen en springen 😁.

Maar was ook benieuwd naar hoe snel de groei gaat en moet gaan. De fokker gaf aan dat ze uiteindelijk rond de 5kilo gaan worden.

Bedankt alvast voor je eerste reactie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt 2 varianten, de (groot) lotharinger, die zijn minimaal 5 kg. Geen max gewicht. Meestal zie je dat ze zo rond de 6 kg zijn. Dat zijn dus best flinke konijnen.

De klein lotharingers zijn middelmaat konijntjes, 2 a 3 kg.

Hier de link naar de konijnenrasinfo op onze website over de rassen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-lotharinger/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-klein-lotharinger/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat groei betreft, bij konijnen zit daar best wat verschil in, er zijn dus gelukkig geen standaard schema's voor. Anders zou iedereen alleen maar constant in paniek schieten 😉 Nergens voor nodig dus. Houd aan dat er voorlopig in ieder geval groei in moet zitten, een stijgende lijn. Verhuizing naar nieuw huis, castratie, dat soort dingen kunnen er natuurlijk wel voor zorgen dat de groei eventjes stil staat / een konijn wat af valt.

De grote rassen groeien best wel even door hoor, voorlopig groeien ze dus nog wel 😉 Grote rassen soms wel tot 1 jaar, en daarna vullen ze nog wat uit qua model.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op het asiel waar ik gewerkt heb hadden we een groot lotharinger. Een beetje sloom maar wel heel aanhankelijk beest van bijna 8 kilo! Maar zoals Evee ook al aangaf is karakter niet rasgebonden. Je kan dus zelf gaan ontdekken wat het karakter van jouw konijnen is (wat in de puberteit nog enorm kan veranderen). 

Als je voldoende eten en blijven groeien zou ik me geen zorgen maken.

Vergeet niet dat je jonge konijnen biks mag voeren naar hun (geschatte) volwassen gewicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Evee:

Wat groei betreft, bij konijnen zit daar best wat verschil in, er zijn dus gelukkig geen standaard schema's voor. Anders zou iedereen alleen maar constant in paniek schieten 😉 Nergens voor nodig dus. Houd aan dat er voorlopig in ieder geval groei in moet zitten, een stijgende lijn. Verhuizing naar nieuw huis, castratie, dat soort dingen kunnen er natuurlijk wel voor zorgen dat de groei eventjes stil staat / een konijn wat af valt.

De grote rassen groeien best wel even door hoor, voorlopig groeien ze dus nog wel 😉 Grote rassen soms wel tot 1 jaar, en daarna vullen ze nog wat uit qua model.

Oh.top. Goed om te weten.

Ik zal ze beide binnenkort is wegen. Kijken hoe ze gegroeid zijn na het bezoek aan de arts.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Rifca:

Op het asiel waar ik gewerkt heb hadden we een groot lotharinger. Een beetje sloom maar wel heel aanhankelijk beest van bijna 8 kilo! Maar zoals Evee ook al aangaf is karakter niet rasgebonden. Je kan dus zelf gaan ontdekken wat het karakter van jouw konijnen is (wat in de puberteit nog enorm kan veranderen). 

Als je voldoende eten en blijven groeien zou ik me geen zorgen maken.

Vergeet niet dat je jonge konijnen biks mag voeren naar hun (geschatte) volwassen gewicht.

Ja dat had ik inderdaad gelezen op deze site over de biks...wist ik in t begin niet maar kwam er gelukkig snel achter.

De biks grissen ze ook echt uit onze handen en als we niet snel genoeg zijn trekken ze het zakje uit onze handen..🙈 

Ondanks dat ze hooi eten en groenten krijgen lijken ze die biks het interessants te vinden..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat gaat hier precies zo ☺️

(Ik voer met een maatbeker om te voorkomen dat er perongeluk een stuk vinger meegenomen wordt.)

Als ze niet op hun brokjes afkomen, dan pas maak ik me zorgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Rifca:

Dat gaat hier precies zo ☺️

(Ik voer met een maatbeker om te voorkomen dat er perongeluk een stuk vinger meegenomen wordt.)

Als ze niet op hun brokjes afkomen, dan pas maak ik me zorgen. 

haha oké, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Evee:

Je hebt 2 varianten, de (groot) lotharinger, die zijn minimaal 5 kg. Geen max gewicht. Meestal zie je dat ze zo rond de 6 kg zijn. Dat zijn dus best flinke konijnen.

De klein lotharingers zijn middelmaat konijntjes, 2 a 3 kg.

Hier de link naar de konijnenrasinfo op onze website over de rassen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-lotharinger/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-klein-lotharinger/

Bedankt voor de links.

Wat ik dan niet begrijp, is dat de fokker zegt dat wij middelgrote hebben waarbij hij benoemd heeft dat ze rond de 5 kilo worden...

Maar goed, we gaan het zien 🙂 de groter de leuker en ze hebben inmiddels een flink verblijf dus geen probleem...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er 1 gehad, een groot lotharinger, hij woog toen ik hem van iemand overnam (stond gratis af te halen op marktplaats) 3,7 kilo. Veel te licht dus. 

Ik heb er een dik jaar over gedaan om hem weer goed en mooi te krijgen. Helaas kreeg hij een longontsteking en ondanks 4 dierenartsen is hij na 4 dagen in mijn armen overleden. Ik had hem graag nog een mooi leven gegund. 

Zo stond hij op marktplaats: 

1k0.jpg

Hier had ik hem net: 

360.jpg

Zo was hij na een tijdje: 

360.jpg

Hier zat hij al wat beter in zijn vacht:

360.jpg

Hij had ook weer een normale staart gekregen: 

360.jpg

Vriendinnetje, klein lotharinger, helaas na een aantal maanden was de relatie toch gesneuveld. 

360.jpg

Nieuwe vriendin: 

360.jpg

Zo zag hij er later uit, hij is hier wel in de rui.

360.jpg

Maar helaas heeft hij dus niet oud mogen worden. 

360.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Domino:

Ik heb er 1 gehad, een groot lotharinger, hij woog toen ik hem van iemand overnam (stond gratis af te halen op marktplaats) 3,7 kilo. Veel te licht dus. 

Ik heb er een dik jaar over gedaan om hem weer goed en mooi te krijgen. Helaas kreeg hij een longontsteking en ondanks 4 dierenartsen is hij na 4 dagen in mijn armen overleden. Ik had hem graag nog een mooi leven gegund. 

Zo stond hij op marktplaats: 

1k0.jpg

Hier had ik hem net: 

360.jpg

Zo was hij na een tijdje: 

360.jpg

Hier zat hij al wat beter in zijn vacht:

360.jpg

Hij had ook weer een normale staart gekregen: 

360.jpg

Vriendinnetje, klein lotharinger, helaas na een aantal maanden was de relatie toch gesneuveld. 

360.jpg

Nieuwe vriendin: 

360.jpg

Zo zag hij er later uit, hij is hier wel in de rui.

360.jpg

Maar helaas heeft hij dus niet oud mogen worden. 

360.jpg

wauw, wat een verschil inderdaad met de eerste foto, je ziet inderdaad dat hij daar veel te mager is.

Super om te zien dat hij zo lekker opgeknapt is bij je.

En wat een leuke foto's ook!

Hij is echt hetzelfde als die van mij alleen dan met zwarte vlekken.

Qua grootte lijkt het ook niet veel te verschillen, zeker als ik de foto zie waar hij helemaal uitgestrekt tegen het hek aan staat. 

En de oren en poten zijn ook dezelfde grootte.

Jammer inderdaad dat je niet langer van hem kon genieten.

super bedankt voor je reactie en leuke foto's 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites