Ga naar inhoud

Rouwend konijn


Yue

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik hoop dat dit het juiste forum is maar ik heb een vraag over mijn konijn Poof. Ze is jaren samen met een ander konijn, Shichi geweest. Shichi is afgelopen donderdag helaas overleden. En Poof is nu natuurlijk aan het rouwen. Maar is het dan beter als ik alles was, zodat ze niet in de geur van Shichi blijft zitten? Of kan ik beter wat met Shichis geur achterlaten. De dierenarts wist het niet. Ik wil Poof als ze zich weer wat beter voelt wel graag weer aan een rammetje koppelen. Ze is trouwens 8 of 9 en heb haar natuurlijk ook door de dierenarts na laten kijken.

 

Vriendelijke groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Sterkte met het verlies van Shichi.

Ik weet het antwoord ook niet. Ik heb het nooit gedaan. Ik ga er vanuit dat de geur vanzelf wel vervaagt.

Goed dat je haar straks toch weer een maatje wilt geven. Ga je dan met haar naar een opvang? Dan kan ze daar speeddaten, zodat je zeker weet dat het klikt met de nieuwe aanwinst.

Een lijst met opvangen vind je hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterke met het verlies van Shichi.

 

Tenzij er (mogelijk) sprake is van iets besmettelijks maak ik het hok nooit extra schoon. Wel even een uitgebreid sopje, uiteraard niet giftig. 

 

Wat is er met Poof aan de hand dat ze zich eerst beter moet voelen voor ze kan daten? Soms is een maatje namelijk precies wat ze nodig hebben om weer uit het dipje te komen na het verlies van hun partner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte, wat rot. 

Ik heb inderdaad mijn verblijf ook niet extra gesopt. Ik denk dat het niet zo veel uit maakt wat je doet, tenzij er iets besmettelijks is geweest natuurlijk.

Mijn konijn trok zich ongelooflijk terug toen haar maatje overleed. Zat alleen maar in haar schuilhuisje en was super aanhankelijk, terwijl ze dat nooit was. Konijnen lijken toch echt anders te rouwen dan mensen is mijn ervaring. Ik heb ervoor gekozen om na een week al opnieuw te gaan koppelen, ondanks dat ik daar zelf nog niet echt aan toe was. Dat heeft mijn konijn echt goed gedaan en ze was snel weer de oude. In hun uppie worden ze snel eenzaam. Wij interpreteren soms gedrag als rouwen, maar misschien werkt dat wel heel anders voor konijnen. Niet helemaal je vraag, maar ik hoop toch dat het je helpt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poof eet nogal slecht momenteel en blijft een beetje in het mandje liggen waar ze eerst samen in lagen. Wou dus wachten tot ze zich wat lekkerder voelt. Ze lopen bij mij los door het huis.

 

Shichi was erg aanhankelijk naar mij en dat mis ik erg. Poof heeft dat nooit gehad en is nu wel erg aaibaar dus ze is duidelijk niet happy.

 

Ik wil inderdaad een leuk rammetje uit een opvang halen. Liefst denk ik ook een wat oudere. Dus was al aan het kijken waar ze kon speed daten.

 

Shichi had een long infectie opgelopen door slecht eten wat waarschijnlijk weer kwam door haar nierstenen en verschrompelde nier. Ze was noet besmettelijk volgens de dierenarts.

 

Heel erg bedankt voor het advies 🙂 Het is zwaar maar Poofs geluk gaat voor op het mijne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies.

 

Is het slecht eten en lusteloze gedrag echt begonnen na het overlijden van het maatje? Mijn ervaring is namelijk ook dat konijnen veel sneller aan een nieuw maatje toe zijn, dan wij als baasjes. Dat zie je dan terug in opstandig of juist heel mild/lusteloos gedrag.

 

Probleem met langere tijd slecht eten is dat ze ook gevoeliger worden voor gasbuikjes, en daar zit je denk ik ook niet op te wachten. Ik zou eerlijk gezegd in deze situatie ook niet mega lang wachten met herkoppelen. Goede kans dat ze er weer helemaal van opbloeit namelijk, als je een juiste partner weet te vinden in een opvang 🙂 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat het voor Poof juist beter is als je zo snel mogelijk met haar naar de opvang gaat voor een vriendje. Sommige konijnen kunnen er erg slecht tegen om alleen achter te blijven. 

 

Voor jezelf is het misschien wat snel om haar een nieuw maatje te geven, maar ik denk dat het voor haar beter is om een dezer dagen met haar naar de opvang te gaan voor een vriendje zodat ze niet meer alleen is. 

 

Sterkte nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Yue:

 Poofs geluk gaat voor op het mijne.

Uit ervaring weet ik dat je zelf, als je er aan toe bent, ook gelukkig wordt met het nieuwe konijntje 🙂

 

Voel je ook absoluut niet schuldig als het even duurt voor jij je kan binden aan het nieuwe konijn, ook jij hebt je eigen tempo en je mag best verder rouwen terwijl Poof weer gelukkig is.

 

Fijn dat Poof ondertussen wel weer zichzelf is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk, ik heb met het ene konijn meer klik dan met het andere konijn. Maar doordat ik meerdere konijnen heb, vind ik dat ook niet erg, zolang de konijnen zelf ook maar gelukkig zijn. Dat maakt het dan toch allemaal goed 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .