Ga naar inhoud

NHD ram en voedster gescheiden in afwachting van castratie


jennnife-rr

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

 

Ik ben nieuw op dit forum dus weet nog niet hoe alles werkt. Ik heb sinds 29 april 2 Nederlandse Hangoor Dwergkonijntjes. Een voedster en een ram, zoals mij bij de fokkerij werd geadviseerd. Beiden geboren op 4 maart van dit jaar en dat maakt hun op dit moment 3 maanden oud. De fokkerij heeft mij een heel professioneel kaartje meegegeven met allerlei data erop. De datum dat ik de ram zou moeten laten castreren: 4 juli en dan zou ik ruiiiim op tijd zijn (dan zou hij 4 maanden zijn) en de voedster zou pas later dan de ram vruchtbaar zijn. Ze gaan heel goed samen dus ik heb netjes gewacht, maar sinds deze week begint de ram ongeveer 10 keer per dag op de voedster te rijden. Ik heb toen besloten de dierenarts iets eerder te bellen, dus de afspraak voor de castratie staat op 18 juni. (alle dierenartsen hier vonden dat trouwens echt het minimum, want eigenlijk wilden ze allemaal pas met 6 maanden castreren). Ik heb ze sinds eergister gescheiden van elkaar omdat ik de voedster echt zielig vond. 

 

In ieder geval over dat rijden sinds deze week: Voedster reageerde daarop door continu weg te rennen, uiteindelijk geeft ze zichzelf gewonnen en blijft ze zitten en laat de ram zijn ding doen. Die lijkt echter nog niet echt tot een hoogtepunt te komen want het rijden duurt max 4 seconden en dan stopt hij ermee en gaat hij haar hoofdje likken om vervolgens weer een nieuwe poging te doen. Voedster is heel rustig maar ik zie dat dan aan en denk alleen maar, dat kan toch niet fijn zijn.. de hele tijd zo een hitsig dier dat op je rijdt en je niet met rust laat. Vandaar dus de scheiding. Echter zitten ze nu apart, hokken wel naast elkaar want ik wil ze na de castratie uiteraard herkoppelen. Alleen de ram wordt helemaal gek. Rent zijn hele hok door en knaagt aan tralies en al, probeert continu richting haar te graven. Ook de voedster lijkt toenadering te zoeken door het hok maar op een hele rustige manier. Ik heb er wel goed aan gedaan ze te scheiden toch? Ik wil geen nestje namelijk! 

Ik begin echt te twijfelen of het kaartje met alle data erop klopt van de fokkerij. Is een NHD voedster echt pas zo laat vruchtbaar?

 

Ik hoop antwoorden te krijgen of in ieder geval de bevestiging dat ik het goed doe zo op deze manier?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom.

Goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald. Je konijnen zijn nu ruim 3 maanden oud, dan kunnen ze al vruchtbaar zijn. Bij een ram kun je het zien: als je zijn ballen kunt zien is hij vruchtbaar en kan hij gecastreerd worden. Bij een voedster zie je het uiteraard niet. 

Het rijden duurt vaak maar kort. Als de ram wel tot resultaat komt zeg maar, dan laat hij zich voor dood van de voedster af vallen. 

Twee tips die ik je wil meegeven:

1. Zet je konijnen uit elkaar tot minimaal 2 weken na de castratie. Nu zien en ruiken ze elkaar maar kunnen niet bij elkaar komen, waardoor ze enorm veel frustratie naar elkaar toe opbouwen. Dat maakt het straks heel moeilijk om ze weer te koppelen.

2. Zoek een andere dierenarts. Niet veel dierenartsen hebben echt verstand van konijnen, in de opleiding leren ze er niet veel over. Dat ze pas met 6 maanden willen castreren geeft voor mij aan dat ze er niet veel verstand van hebben. 

Hier vind je een lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

 

Voor straks alvast wat informatie over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Marjoleink:

Goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald. Je konijnen zijn nu ruim 3 maanden oud, dan kunnen ze al vruchtbaar zijn. Bij een ram kun je het zien: als je zijn ballen kunt zien is hij vruchtbaar en kan hij gecastreerd worden.

Even als toevoeging hier op, een ram kan zijn ballen ook weer intrekken. Dus de stelling "als je geen ballen ziet is hij nog niet vruchtbaar" gaat niet op. Even voor de duidelijkheid. 

 

Verder sluit ik mij aan bij Marjoleins advies. Ze echt even uit elkaar nu. Het is beter om ze wat verder uit elkaar te zetten en frustratie te voorkomen, dus even een pauze in te lassen van elkaar, en dan straks in de derde week na de castratie van de ram (hij is echt de eerste 14 dagen na castratie nog vruchtbaar!) op neutraal terrein te koppelen. 

 

Het zal toch wel een "nieuwe" koppeling zijn, ook al hebben ze al eventjes samen gezeten. Echt herkoppelen op neutraal terrein dus. Op deze jonge leeftijd gaat dat meestal prima. Het probleem komt pas als beide echt in de konijnenpuberteit belanden en karakters ontwikkelen. Karakters zijn namelijk de meest belangrijke factor als het gaat om konijnen samen houden. Als je geluk hebt, blijven de karakters matchen. Als je pech hebt, passen de konijnen niet bij elkaar. Ook al is het een gecastreerde ram en voedster, ze moeten wel een klik hebben met elkaar om gelukkig te zijn. Dat is het nadeel van koppelen op deze manier, met zelf gekozen konijnen. De kans is redelijk groot dat het goed gaat hoor, maar toch zeker ook aanwezig dat het mis gaat. Zorg dus wel dat je nadenkt over een plan B, in het geval het niet klikt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .