Ga naar inhoud

Voedster eet niet meer


Aanbevolen berichten

Sinds gisteravond heb ik gemerkt, dat Nijntje niet meer eet. Ze kwam niet voor haar groenten en ook niet voor de biks. Verder is ze onrustig, teruggetrokken en gaat ze perioden veel afwisselend zitten en liggen. Ze heeft vanochtend nog wel zelf gedronken en ze komt nog wel in beweging maar dat is vooral als Miffie naar haar toe komt. Ze rent dan weg.  

 

De laatste dagen is het wat onrustiger bij de dames. Nadat het aantal biks per konijn heb teruggeschroefd eet Miffie weer normaal groenten, maar is zij wel territoriaal geworden. Zij jaagt Nijntje weg en gaat dan eerst eten en daarna mag Nijntje pas. Bij de biks gaat zij eerst knorren maar mag Nijntje wel gewoon blijven en eten ze samen zij aan zij. Overdag liggen ze overigens wel vaak bij elkaar en ze likken elkaar ook regelmatig.

Maar gisteren dus niets van dit alles. Zelfs als ik haar wat aanbood, wilde ze het niet eten. Rond negen uur gisteravond heeft ze nog twee stengeltjes peterselie gegeten. 

 

Ik ben nog niet begonnen met dwangvoeren en ik ga zo om 12 uur naar de dierenarts (eerder kan niet helaas). In de eerste plaats denk ik aan gas, maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt dus zeker weet het niet.

 

Wat denken jullie? En zal ik haar alleen meenemen of Miffie ook voor de support? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan vanalles zijn. Ik zou denk ik niet dwangvoeren zonder overleg met de dierenarts. Ze heeft iets gegeten dus haar darmen zijn nog aan het werk. Stel dat het een verstopping is, dan is dwangvoeren juist weer niet goed.

Als je denkt dat Nijntje steun heeft aan Miffie, dan zou ik ze alle twee meenemen. Al weet ik niet hoe dat gaat als Nijntje eventueel moet blijven. 

Sterkte. Hou je ons op de hoogte?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Marjoleink:

Dat kan vanalles zijn. Ik zou denk ik niet dwangvoeren zonder overleg met de dierenarts. Ze heeft iets gegeten dus haar darmen zijn nog aan het werk. Stel dat het een verstopping is, dan is dwangvoeren juist weer niet goed.

Als je denkt dat Nijntje steun heeft aan Miffie, dan zou ik ze alle twee meenemen. Al weet ik niet hoe dat gaat als Nijntje eventueel moet blijven. 

Sterkte. Hou je ons op de hoogte?

Met het oog op een verstopping was ik inderdaad nog niet begonnen met dwangvoeren. Ik zit nu gespannen te wachten tot het 12 uur is en we kunnen gaan. 

Ik ga er nog even over denken of ik Mif mee neem, en zo ja dan neem ik wel een extra reismandje mee. Kan ik haar gelijk ook even laten wegen in verband met beginnende haakje op haar kiezen. Daar had Nijntje nog geen last van zo'n vijf weken geleden en die at tot gistermiddag gewoon normaal..

 

Ik hou jullie op de hoogte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Renske34:

Ik zou inderdaad zeker nog gaan 🙂 veel succes, laat je weten hoe het ging? Als Mif het niet super stressend vindt zou ik haar zeker ook meenemen.

 

Nou Mif vindt het dus zoals altijd wel super stressvol, maar ze is gewoon mee gegaan. Kon ik haar ook gelijk even laten wegen en zij blijkt nog steeds op hetzelfde gewicht te zitten.

 

Dan nu Nijntje: temperatuur was goed (38,6), gewicht 2,26 kg (vijf weken geleden bij castratie 2,3 kg) dus ook prima, tanden waren in orde, buikje voelde soepel, maag was ook niet opgezwollen. Kortom geen aantoonbare reden te vinden waarom ze was gestopt met eten. 

De dierenarts hoorde de darmen echter niet, dus ze heeft een prik gekregen om de darmen te stimuleren en een pijnstiller. 

 

Nu moet ik haar vijf keer op een dag gaan dwangvoeren totdat ze zelf eet.. lijkt me een beetje veel. En zelf drie keer op een dag pijnstiller en darm stimulerend medicijn geven totdat ze weer zelf gaat eten. 

 

Wel positief: Nijntje kroop bij thuiskomst wel dicht tegen Miffie aan. Iets wat ze sinds gisteren niet meer heeft gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Renske34:

Veel succes ermee. vooral lekkere dingen blijven aanbieden! Hoe meer ze uit zichzelf eet hoe beter. Inderdaad te veel dwangvoeren kan er toe leiden dat ze zelf geen trek heeft natuurlijk. Het blijft een beetje zelf inschatten wat wijsheid is.

 

Nou ze begon met wat gedroogde korenbloem te eten. En gedurende de middag heeft ze uit zichzelf hooi, wat stro, gras en groenten gegeten. Ze keutelt ook weer, dus so far so good. Alleen vraag ik mij nu wel af of het nog nodig is om met de medicatie te starten. Op het etiket staat dat ik dat moet geven totdat ze uit zichzelf eet.. en dat doet ze nu al na het krijgen van de injecties. 

Dwangvoeren lijkt mij nu ook even niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het dwangvoer in huis, dus dat kun je geven wanneer het nodig is. Gewoon lekker zelf laten eten 🙂 Medicatie zou ik toch wel doen, in ieder geval vandaag en morgen, daarna kun je best afbouwen, als het dan nog steeds goed gaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei Kolino:

Je hebt het dwangvoer in huis, dus dat kun je geven wanneer het nodig is. Gewoon lekker zelf laten eten 🙂 Medicatie zou ik toch wel doen, in ieder geval vandaag en morgen, daarna kun je best afbouwen, als het dan nog steeds goed gaat.

 

 

Ik kwam net beneden en ze zat lekker groenten te eten. Medicatie geven lijkt mij ook een goed idee. Iemand een idee hoelang je een geopende verpakking nog kan bewaren? Houdbaarheidsdatum is tot 3/2023, dus kan ik het dan een volgende keer nog een keer gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Nijn & de Mifster:

 

Ik kwam net beneden en ze zat lekker groenten te eten. Medicatie geven lijkt mij ook een goed idee. Iemand een idee hoelang je een geopende verpakking nog kan bewaren? Houdbaarheidsdatum is tot 3/2023, dus kan ik het dan een volgende keer nog een keer gebruiken?

 

Ik houd meestal dit aan:

Vloeibare medicijnen -> ong. 6 maanden na openen nog prima te geven. Maar langer durf ik ook nog wel als het nood is en het er nog normaal uit ziet. Ik laat ze gerust een jaar in de EHBO set zitten, je weet nooit wanneer je er gebrek aan hebt. Uitzondering zijn oogdruppels, die zijn maar kort,  1 maand na openen, houdbaar.

 

Zalf / Creme -> ong. 1 jaar na openen

 

tabletten -> 2 jaar

 

Als iets er niet meer goed uit ziet (vlokkig, verkleurd, wat dan ook) dan geef ik het niet meer. 

 

Gesloten verpakkingen blijven gewoon tot en met houdbaarheidsdatum en dan nog een beetje langer 😉 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Droog, donker en op kamertemperatuur bewaren. 

 

Geopende medicijnflesjes bewaar ik gewoon voor een volgende keer. Bij metocloral en carprofen staat volgens mij niet op dat ze geopend nog maar beperkt houdbaar zijn. Bij sommige medicijnen staat dat er wel op (dat het geopend nog maar een maand houdbaar is bijvoorbeeld), en dan bewaar ik ze niet. 

 

Fijn dat het beter met haar gaat.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De houdbaarheid van metocloral is toch echt 6 maanden. Rond een half jaar merk je ook al dat de werking een stuk is verminderd. Tip voor als je het langer wilt bewaren: schrijf de datum dat je het hebt geopend op de verpakking, dan kun je dat altijd weer gemakkelijk terugvinden 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Nijn & de Mifster:

@Evee dank je wel! Goed om te weten! Ik heb hier nu een verpakking metocloral drops 10 ml en carprofen drops 10 ml. Dus die kan ik dan gerust nog 6 maanden achter de hand houden. Gewoon droog en op kamertemperatuur bewaren is goed toch?

Langer ook nog wel 😉 Voor nood is iets altijd beter dan niets! Droog, koel* en donker bewaren. 

 

Aldus mijn DA kan het meeste best langer mee “als je konijnen geen kalender hebben” 🙃 Je moet niet overdrijven natuurlijk, Panacur van 3 jaar oud heb ik toch maar vervangen. 

 

*niet koud, maar als ‘kamertemperatuur’ oploopt naar 30 graden is dat te warm. Zelf zet ik medicijnen in de zomer in de semi-kelder/trap-kast. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed letten op hoe de medicatie vloeistof in dit geval eruit blijft zien en goed bewaren 🙂 

 

Vanavond heb ik Nijntje weer even goed geborsteld voordat ze haar medicatie kreeg. Toen is mij pas een wondje achter haar nek opgevallen. Volgens mij is het wondje al een paar dagen oud en het lijkt het meeste op een soort schaafwondje. Er missen ook wat haren rond die plek, maar niet genoeg op zomaar op te vallen. Pas toen alle (lees: de meeste) losse haren eruit waren gekamd, viel het mij op. 

 

Ik heb zondag eind van de middag de ren helemaal schoon gemaakt, maar ik kan mij niet herinneren dat er een grote plek haar lag, die bijvoorbeeld door het jagen van Miffie uit haar vacht was getrokken. Het zou ook een rare plek zijn geweest voor Miffie om haar vast te pakken. Miffie jaagt de laatste tijd wel weer wat meer op Nijntje, maar van vechten is er nog nooit sprake geweest. Nijntje heeft wel soms dat ze alvast wegrent als Miffie eraan komt. Maar over het algemeen liggen ze lekker naast elkaar en likken ze elkaar. 

 

Ik denk dat ze dan ergens onderdoor is gekropen toen ze probeerde weg te komen en zichzelf toen geschaafd heeft. Daardoor pijn had zondagavond en niet meer at. Maandag eind van de ochtend voordat we naar de dierenarts gingen begon ze namelijk al zelf weer een beetje te eten. En anders is het gewoon allemaal stom toeval. 

 

rsz_img_20190611_192654[1].jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .