Spring naar bijdragen
ellisbuur

Voedster onrustig, opnieuw zwanger?

Recommended Posts

Om te beginnen: ik ben tegen het vermeerderen van huisdieren. Mijn hond en kat heb ik laten helpen zodra het kon, de opvangen en asielen zitten overvol. 

Dat gezegd, ik heb 3 konijnen die ik in goed vertrouwen heb aangenomen als voedsters. 2 van de 3 hadden papieren, 1 niet. Die laatste blijkt een hij, te zien aan de 2 nestjes die ik momenteel heb. (Meneer wordt volgende week geholpen en ja hij zit apart)

Nu was het eerste nestje een schok en er is een mogelijkheid dat hij die voedster meteen weer heeft gedekt. (Na het ontdekken ram wel apart gezet) Eerste nest is nu 28 dagen oud en de voedster is de hele dag al onrustig. Het lijkt alsof ze de kleintjes even niet kan verdragen,  ook de ram reageert hier op van een afstandje. 

hoe groot is de kans dat er weer een nestje komt?

Ik heb de kleintjes nu apart zitten omdat ik zag hoeveel stress de voedster heeft. Ook heb ik haar maar uit voorzorg nest materiaal gegeven. 

De kleintjes eten al met moeders mee van voer en hooi, ook drinken ze al het waterflesje.

(Ik hou mijn vingers gekruist dat het niet zo is, want ik zit al met 12 kleintjes)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak ik uit het verhaal op dat de ram er nu nog steeds bij zit? 

Heeft de voedster wel genoeg rust en beschutting om haar nestje groot te brengen zonder stress?

Hoe groot is het verblijf waar ze woont met de jongen? 12 is een flink nest!

Persoonlijk zou ik de jongen niet verplaatst hebben, niet apart hebben gezet. Pas op het moment dat er daadwerkelijk een 2e nest zou liggen zou ik dat gedaan hebben. Dit geeft namelijk juist ook stress, en dat wil je juist vermijden voor een voedster met nest. In de beste situatie blijven de jongen lekker tot 8 a 10 weekjes bij mama wonen. 

Er zijn geen percentages hoe groot de kans is dat er een 2e nest komt. Maar als de ram er na de bevalling bij is geweest, en misschien zelfs nog bij zit, tja, dan is die kans wel heel groot. Toch zou ik daar pas actie op ondernemen als het nodig en niet nu al vanalles gaan veranderen. Ik zou zelf de jongen pas weghalen bij mama als er dus een 2e nest ligt, niet eerder. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ram is na het ontdekken van het eerste nest DIRECT apart gezet. Ook daarna NIET meer terug geplaatst. Dit staat duidelijk benoemt. 

Deze voedster waar we het over hebben, heeft 6 jonkies. 

De andere voedster heeft er ook 6. De ram is druk geweest in de tijd dat hij bij de voedsters zat. 

De voedster uit dit verhaal ging juist heel relaxed liggen, op de manier dat konijnen aangeven dat ze relaxed zijn. De jongen hebben vanochtend gevoed en zitten nu weer even in hun eigen speelverblijf, naast mama. 

Ik dacht net wel beweging in haar buik te zien, naast de normale beweging van het ademen. Voelen laat ze net niet genoeg toe. 

Daarnaast eet ze als een bouwvakker, wel door mij gereguleerd met hooi en voer gemixt met alfalfa.  

Ik heb het zo niet gewild, ik heb het nest alleen te laat ontdekt, waardoor de ram nog kans heeft gehad om weer te dekken. Daarna is hij apart gezet en heb ik als een malle allerlei dingen geregeld, zoals extra's kooien, voerbakjes en drinkflessen. Je mag best weten dat ik hier nog steeds wakker van lig...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat snap ik. Ik heb ook zoiets meegemaakt, maar bij mij heeft maar 1 jonkie het overleefd, dus die hebben we gehouden. Maar 12 is een heel ander verhaal. Normaal geven we ook wel het advies om de voedsters te laten castreren. Baarmoeder eruit is ook meteen niet meer zwanger. Maar dat is een flinke ingreep en ze hebben die kleintjes om voor te zorgen, dus dat is nu misschien geen goed idee.

4 weken is wat aan de vroege kant om een nest te maken, dus hopelijk is het vals alarm.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kans dat er een tweede nestje komt is helaas heel groot.

Een voedster laat zich binnen 24 uur na de bevalling zonder problemen weer dekken. Als dat nest geboren wordt, moet je de jongen van het eerste nest noodgedwongen al op jonge leeftijd apart zetten, want de moeder heeft de melk nu nodig voor het volgende nest. Het eerste nest moet tot de leeftijd van 8-10 weken wel als groepje samen blijven, dus het is goed om er over na te denken hoe (waar) je dat gaat doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties.  Ik heb gelukkig wel heel veel kooien weten te bemachtigen, zodat elk konijn en op den duur elk nest een eigen kooi heeft. Als het had gekund, had ik een konijnen walhalla gemaakt in de tuin. 

Helaas moet ik het met een klein budget doen dus als ik één konijntje toe kan voegen aan mijn kudde, ben ik al blij. 

Verder wacht ik rustig af wat mama gaat doen, de kleintjes zijn momenteel weer bij haar in de kooi. Ook heb ik een camera op de kooien, vanaf het eerste nestje neer gezet, zodat ik de voedsters de eerste 2 weken niet teveel hoef te storen. Nu kan ik op afstand in de gaten houden wat er gaat gebeuren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei ellisbuur:

Mijn excuses dat mijn bericht er nu 2x  in staat, geen idee hoe dat is gebeurt en krijg het ook niet weg...

Ik wel😀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Slim, die camera's.

Ja budget is wel iets om over na te denken. Eten is niet zo heel duur, maar je zit ook met vaccinaties, castraties, plus nog de onverwachte dierenartskosten.

Denk er alsjeblieft ook goed over na wat je met de kleintjes doet. Via de opvang is het veiligst, maar dan betaal je wel afstandsgeld en ik begrijp uit jouw verhaal dat dat misschien een probleem is. Geef ze vooral niet graris weg op marktplaats, dan is de kans groot dat ze eindigen als slangenvoer.

Ga je de ram nog laten castreren en dan terugkoppelen aan de voedsters? Heb je de mogelijkheid om de kosten daarvan te verhalen op de vorige eigenaar? Mijn voedster-die-toch-een-ram-was kwam van een tuincentrum, en die hebben na enig sputteren de castratie betaald.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad een goed tip van @Marjoleink! De verkoper laten meebetalen op een of andere manier! Wij hebben begin vorig jaar konijnen opgevangen in een vergelijkbare situatie. Drie, als voedsters gekochte konijnen, kregen een nest. Inderdaad, het bleken 2 dames en 1 heer...Wij hebben de dames en jongen meegenomen en opgevangen.

De verkoper heeft uiteindelijk de castratie van de ram betaald heb ik begrepen en ik heb daar met veel geklaag en gemopper een grote zak voer bedongen. De konijntjes hebben via de opvang (allemaal, er zit er nog eentje) een mooi plekje gekregen (met heel veel dank aan @Dollie). Ook wij hebben veel zorgen en frustraties gehad. Maar geprobeerd om ook maar te genieten van het spul. Zij konden er tenslotte niks aan doen dat ze er waren. Pas bij 2 nesten achter elkaar wel goed op de moeder. Het kost haar enorm veel energie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ram wordt gecastreerd, afspraak staat al gepland. Daarna mag hij in ieder geval weer los lopen. Op dit moment sproeit hij ook nog eens alles onder omdat hij niet bij de vrouwtjes kan. 

Die staan hoog en hij kan er vanaf de grond niet bij. Dit voor de rust van de voedsters en uiteraard.... niet nog meer jonkies. 

Ze gaan niet gratis weg en ik ben ook niet iemand die ze zomaar met Jan en alleman mee geeft. Ik stop er veel energie en tijd in om ze tam en sociaal te maken naar mensen en andere dieren, ik wil niet dat ze daarna verpieteren in een achtertuin 😣

En mijn konijnen zijn 'afdankertjes', valt weinig te verhalen. Vorige eigenaren wel op de hoogte gesteld. Van de ram interesseerde het niks, van de voedsters was enthousiast maar niet op de manier die goed is. (Oh wat leuk, oh wat schattig, meer nestjes nemen, allemaal houden... etc)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat de ram apart zit, het was voor mij niet helemaal duidelijk omdat er ook stond dat de ram er op reageerde. Ik zie nu dat het er wel bij staat, ik was nog niet helemaal wakker denk ik, sorry. 

Voelen aan de buik zou ik niet aanraden bij een mogelijk zwangere voedster, dat kan juist schade geven als je niet weet wat en hoe je moet voelen.  Verder klinken de dingen die je op noemt ook wel een beetje alsof ze stress heeft. En of er nou een 2e nestje komt of niet, dat wil je liever niet hebben. 

Je kan niets anders doen dan afwachten. Ik zou de moeder wel terug bij de jongen laten, totdat ze echt een tweede nest heeft.

Ik zou dat even 2x per dag controleren, maar de voedster verder zo veel mogelijk met rust laten. Niet te veel gaan kijken, zorgen dat ze op een prettige rustige plek staat. Eventueel met je camera er op zodat je van een afstandje de boel in de gaten kan houden zonder haar te storen.  Zorgen dat de andere konijnen niet te dicht in de buurt zijn, dus ook de ram niet, zodat die ook geen stress bij haar veroorzaken. Of eventueel schotjes / karton / handdoeken of iets tussen de verblijven, zodat ze elkaar niet zien en wat meer beschut zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bammyflurry het is haar af te zien en daarom vrees ik voor het ergste. Ik hou haar via de camera in de gaten zodat ze niet teveel last van mij heeft. (Ze staat letterlijk 3 meter verderop)

Mocht zelf nieuwe plekken vinden voor de kleintjes niet lukken, ga ik richting de opvang. 

Op dit moment leef ik toch al op water en brood zodat de dieren het goed hebben, dus dan zal de opvang vast wel lukken😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met wat grotere nesten en beperkte loopruimte heb je ook kans dat de voedster gewoon een beetje moe is en de inmiddels toch wel best drukke, grotere jongen af en toe beu raakt, er even van wil ontsnappen. Dat kan haar wat onrustige gedrag ook verklaren. Vandaar dat ik in mijn eerste reactie vroeg hoe groot de leefruimte is. Vaak als de jonge konijntjes wat groter worden, is het voor de moeder prettig om een uitloopje te hebben. Normaalgezien zou ik als ze in een traliekooi leeft, bijvoorbeeld een panelenrennetje er aan adviseren. Maar ik weet niet of dat in deze situatie mogelijk is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@evee ik heb een ren, deze is alleen niet zo hoog, daar springen ze uit.

Mama vind het niet erg als de kleintjes even apart zitten. Ze zitten sowieso in de buurt, mama kan ze zien.  Vaak met voer momenten zet ik ze even apart zodat mama rustig kan eten en daarna ontspannen. 

Ze geeft het ook wel aan als ze de kleintjes weer terug wil. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat ze toch even de benen kan strekken en duidelijk aangeeft wanneer dat genoeg is. Moet je je voorstellen, een zesling opvoeden 😉 Ik denk dat elke moeder dan af en toe even een pauze nodig heeft! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja precies. Even rust van het constante rond rennen, klimmen, spelen. Kleintjes vinden het volgens mij ook leuk, in hun kooi zit een trapje en wat speel dingetjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeez twee nestjes ineens... De andere mama, gaat dat allemaal goed en is zij wel ontspannen?

Mama konijn hier had een simpel panelen rennetje aan de kooi en vond het heerlijk even in de ren te rusten terwijl het kleintje nog niet over de rand kon 😊 Wellicht is een wat hogere ren ook nog wel ergens te regelen? Steeds ‘verhuizen’ lijkt me voor de kleintjes toch niet echt relaxed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Rifca ik heb vandaag een grotere ren geregeld, moet nog even bekijken hoe en wat. Alles staat namelijk binnen en met al die konijnen in aparte  hokken, begint de ruimte nu een beetje krap te worden. 

Andere konijn is relaxed, zolang ik er maar niet te lang bij sta of te lang naar haar kleintjes kijk. Zij is iets meer verdedigend. En dat is prima, ik respecteer de grenzen van mijn konijnen. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteravond ging het gebeuren, nest werd gebouwd en vacht geplukt. Vanochtend 2 jonkies aangetroffen. Ze zien er tot nu toe goed uit, bewegelijk. 

Mama doet het ook goed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is balen zeg! Gelukkig dat het er maar 2 zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil dit nooit nooit nooit meer! Die kleintjes zijn schattig om te zien maar het kost de moeder te veel energie, er komt veel werk bij kijken en kost een klap met geld. Ik snap niet dat er mensen zijn die dit voor de lol doen, pretnestjes en zo. 

Volgende punt is woensdag papa castreren en daarna een goed huisje zoeken voor deze in totaal 14! Kleintjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

14 konijntjes, oef...

Nu hopelijk ook wel een gezellige boel maar 14 goede plekjes vinden zal vast niet mee vallen. En 14 kleintjes krijgen en opvoeden is voor mama inderdaad helemaal geen pretje 😕 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .