Ga naar inhoud

Rebel


Jea

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben hier nieuw en heb een groot probleem met mijn konijn Rebel.

Vorige week dinsdag zijn zijn 4 snijtanden en een kies getrokken, 2 weken daarvoor ook al een kies.

Hij is 6,5 en heeft altijd gebitsproblemen gehad dus vandaar deze drastische maatregelen.

Het probleem is nu dat hij absoluut niet meer eten en drinken sinds hij geholpen is (nu al 6 dagen)

natuurlijk ben ik aan het dwangvoeren en geef hem van alles klein gesneden, brokjes geweekt, hooi 

klein geknipt enz. maar hij vertikt het.

Gisteren weer naar de DA geweest en het is nu eigenlijk erop of eronder, dus jullie begrijpen dat ik ten einde 

raad ben. Ik zou nog wel weken dwangvoeding willen geven, maar dat is toch niet de oplossing.

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip om Rebel aan het eten te krijgen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zonde dat hij nog steeds niet zelf eet! Helaas heb ik geen gouden tip voor je. Als ik het zo lees heb je al heel veel dingen geprobeerd.

 

Het enige wat ik niet lees in jouw bericht is of hij nog pijnstilling krijgt op het moment? Pijn kan namelijk een reden zijn dat ze niet eten. Zelfstandig eten is toch wel essentieel voor het konijn om te kunnen overleven, en een week dwangvoeren is best lang. Ik duim heel hard voor je dat het toch nog lukt om hem aan het eten te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. 

Hij krijgt nog steeds pijnstilling (metacam). Hij probeert zo af en toe ook wel wat te eten, maar als het niet direct lukt geeft hij meteen weer op helaas. Hij moet natuurlijk weer opnieuw leren eten zonder zijn snijtanden, maar het duurt zo wel erg lang 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn zonder snijtanden gehad, en zij pakte eigenlijk vanaf het begin af aan het voedsel goed aan. Alleen het harde groenvoer moest ik klein maken, brokjes en hooi gingen prima. 

 

Als je supreme recovery of een soort gelijk product aanbied, likt hij het dan wel zelf op? Of moet je het echt dwangvoeren in zijn bekje? 

 

 

 

Dit was mijn dame zonder voortanden:  

 

groentekonijne02-225x300.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat Rebel niet wil/kan eten!
Ik heb eens van 2 (pleeg)konijntjes tegelijk de tanden laten trekken. Het waren broer en zus en ze hadden allebei olifantstanden.

Ze aten al vrij snel weer. Ik gaf ze vloeibaar dwangvoer uit een bakje, wat ze zelf van een lepeltje /uit het bakje likten. Je zou het eventueel ietsje zoeter kunnen maken met een theelepeltje suikervrije appelmoes. Ook peterselie en grassprietjes gaan er vaak wel snel in. Eventueel even met een grassprietje rond het bekje kriebelen zodat ze het pakken. Maar misschien heb je dat allemaal al gedaan.

 

Misschien geeft de wond van de kies problemen?

Misschien een andere pijnstiller proberen? Metacam is op zich een goede pijnstiller, maar soms doet een konijn het beter op een andere pijnstiller, bijvoorbeeld Carprofen (minder last van verminderde eetlust). Misschien kun je dit eens overleggen met je dierenarts.

 

Beterschap voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, dierenarts begrijpt ook niet waarom hij niet wil eten, wondjes zijn goed genezen en verder is zijn conditie goed, ik heb echt van alles geprobeerd en dat doe ik nog steeds maar Rebel weigert nog steeds zelf te eten en te drinken. Ik kijk het nog heel even aan en anders zal ik de beslissing moeten nemen om hem te laten gaan, zo is het ook geen leven voor Rebel 😥

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet metocloral en cisaral geven, mag 4x per dag maar op zich zijn er (natte) keutels dus geef ik 2 tot 3 x per dag. 

Zo frustrerend dit, gisteren echt wat loof in zijn bekje geduwd totdat hij ging kauwen, af en tot moest hij kokhalzen dus trok ik het weer terug maar uiteindelijk heeft hij wat loof op, maar nu weigert hij weer te eten, ga straks weer met wat dwang iets in zijn bekje stoppen in de hoop dat hij gaat snappen dat hij gewoon kan eten 🤞🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie hoor, ik zou hem toch nog wat tijd geven. Je hebt wel een punt dat dit op den duur geen oplossing is. Heb je echt het idee dat hij het niet snapt? Ik heb eigenlijk ook geen tips wat eten betreft, je doet al zoveel. Gevoelsmatig zeg ik, probeer eens iets van banaan. Niet om daar nou veel van te geven (suikerbom en dus niet zo gezond), maar gewoon eens een stukje, om eens te kijken wat hij daar mee doet. Dit is al zacht van zichzelf en als hij het al kent, snapt hij misschien hoe hij dat kan eten. Je zult uiteindelijk toch iets moeten vinden waardoor hij de eerste stap echt durft door te zetten om zelf te eten. Misschien een rare vraag, maar water bied je nu aan in een bakje neem ik aan?

 

Wat je ook nog zou kunnen doen, mits je tijd hebt om het 4 keer te doen, is metocloral en cisaral om en om geven. Dan geef je toch 4x per dag iets , maar beide middelen dus maar 2 keer. Zo krijgen de darmen door de dag heen iets minder grote klappen te voortduren, maar kun je toch met minder medicatie toe. Pijnstilling geef je er dan bij 1 van beide middelen bij, dus 2 keer daags.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van de metocloral en cisaral ga ik zeker proberen. En banaan heb ik al geprobeerd, eerst uit een potje van olvarit, daarna een stukje en vanmiddag geprakt geprobeerd. Hij wil ook wel maar op de een of andere manier krijgt hij het niet naar binnen. Water staat inderdaad in een bakje. Momenteel geef ik het water ook met een spuitje, dan houd ik het voor zijn bekje en dan drinkt hij het wel. Ik wil het nog wel weken volhouden, het is zo'n leuk beest, maar ik zie ook dat hij moe wordt van al dat gedoe. 

Heel fijn dat jullie zo met mij willen denken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak speelt er helaas wel meer. Zijn er ook röntgenfoto's gemaakt? Kan best zijn dat er nog meer kiezen rommelen en dat kauwen bijvoorbeeld nog steeds zeer doet, doordat wortels heel lang zijn en die druk geven als die moet kauwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja foto's zijn genomen, heb ze ook gezien, ingreep was behoorlijk complex, wortels waren ook veel te lang, ze zijn lang met hem bezig geweest. Morgen is het een week geleden, dus misschien heeft hij inderdaad nog wel wat pijn. Ik hou het nog wel vol met alle extra zorg voor Rebel, ik hoop dat hij het ook blijft volhouden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wortels lang waren, zou ik er wel rekening mee houden dat, dat pijnlijk blijft en je kan niet alle kiezen gaan trekken. Mijn ervaring is zodra er kiezen getrokken moeten worden en zo moeizaam gaat, dat de prognose niet heel goed is. Hoe naar het ook is, om te vertellen, maar een tijdje terug kreeg ik konijntje in pension. Waren kiezen getrokken, na vier weken at ze nog niet, nog meer kiezen getrokken, want zodra ze al even niet meer eten groeit, de rest weer lekker door. Toen bij mij in pension gekomen, echt geen happy konijntje. Uiteindelijk ging de boel heel erg zwellen en daardoor werd ze benauwd en is ze ingeslapen. Haar was niet verteld dat de prognose met dit soort ellende slecht is, wat super sneu was, dat toen ze bij mij kwam ik wel meteen mijn twijfels had. Ik hoop dat bij Rebel wel goede kansen heeft, maar zou persoonlijk niet te lang aanmodderen, want hoe lang tot er weer problemen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een hele kleine vooruitgang, hij heeft zelf een klein beetje andijvie en wat wortelloof op. Ook gaat de dwangvoeding goed naar binnen, hij kauwt erop en laat niks uit zijn bekje vallen. Ook oogt hij niet meer zo suf. Hopen maar dat het elke dag iets beter gaat. Heb met de dierenarts afgesproken het tot maandag aan te kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .