Spring naar bijdragen
Irisg

Voedster plast overal in hok ram

Recommended Posts

Hoi! Ik heb mijn rammetje nu 3 jaar en sinds een week een voedster er bij. Het koppelen gaat tot dusver goed, van vechten en rijden zijn ze gekomen tot elkaar tolereren en negeren. Helaas nog niet bij het samen liggen en wassen. Voor nu heb ik nog twee aparte hokken/rennen voor snachts. Ram heeft hok met zaagsel, kranten en bovenop stro als bodembedekking, voedster zit in de ren met een deels een kleed en deels de vloer. Nu gaat zij steeds in het hok van mijn ram en piest dan alles onder. Ik neem aan dat dit territoriaal gedrag is, maar wat kan ik hier aan doen? In haar eigen ren doet ze het meeste wel op haar toilet, sommige plasjes gaan dr naast. Is hier nu iets aan te doen of is het een kwestie van samen één hok krijgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap even niet helemaal hoe de situatie is. Zijn ze gekoppeld? En zo ja, hoe heb je dan een hok van de voedster en een hok van de ram? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben nog bezig met het koppelen. Gaat wel steeds beter maar ze kunnen nog niet samen in een hok. Of dat nou die van hem is of in haar ren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koppelen doe je het beste in een keer. Ze moeten aan elkaar wennen en bepalen wie de baas is. Dat lukt niet als je ze iedere keer weer uit elkaar haalt. De meeste kans van slagen heb je als je koppelt op neutraal terrein, zodat de koppeling niet gehinderd wordt door territoriaal gedrag. Je kunt ze het beste, als je ze weer bij elkaar zet, ook gewoon samen laten. 

Hier vind je informatie over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wild plassen en keutelen kan territoriaal gedrag zijn, en zolang ze steeds opnieuw in het territorium van hem komt zal ze steeds opnieuw willen zeggen “dit is nu van mij”.

Je hebt grote kans dat dit overgaat / minder wordt als je konijnen vast samen in 1 ren verblijven. Koppelen doe je het best in 1 keer en op neutraal terrein zoals Marjolein ook al aangaf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit mij aan bij de reacties van de dames hierboven. Je kan het best één lange sessie koppelen, en ze dan ook permanent in een ruim genoeg verblijf huisvesten, meestal een ren met een schuilhok er in of aan. Voldoende leefruimte voor een is minimaal 2 vierkante meter, liefst het dubbele of meer. Dat moet de permanente leefruimte zijn, waar ze altijd in mogen. Als ze dat gewend zijn, en elkaar gewend zijn, dan zal het plassen als het goed is vanzelf minder worden. Het kan wel eventjes duren, voor ze gewend zijn, dat wel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites