Ga naar inhoud

Wond op pootje.


Aanbevolen berichten

hallo 

 

een van onze konijntje ( binky )

heeft een soort van wondje op haar pootje

nu is onze vraag of dit zo is en vanzelf geneest? 

Of dat het iets anders is en wij actie moeten ondernemen met de dierenarts?

wij gaan maandag op vakantie en weet me nu geen raad. Wie kan ons helpen?

 

hierbij plaats ik ook een foto van de wond.

 

Al vast heel erg bedankt.

 

Dennis.  

353D996E-F373-4F4B-97A7-423AD6A2ED9F.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Is dit op de onderkant van haar 'voetje'? Dan zou het pododermatitis kunnen zijn. Hoe ziet het er verder uit? Bloedt het, ziet het er dik en vurig uit? 

Ik zou zeker even met de dierenarts overleggen. Mijn eigen konijnen hebben hier ook vaak last van en ik moet dan vaak dagelijks sudocrem of honingzalf smeren. Het zou ook zomaar iets anders kunnen zijn.

Op wat voor ondergrond zitten ze? Zijn ze netjes op gewicht of misschien te zwaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed ook zere hakjes (pododermatitis) als het aan de onderkant van het voetje is. Kan behoorlijk pijnlijk zijn! Is het wel dicht? 

 

Normaalgezien zou dit wel tot de maandag na het weekend kunnen wachten, het dierenartsbezoekje. Maar je zit nu met de pinksteren dat maandag ook onder de avond / weekend / feestdagen vallen. Dinsdag is dus pas de eerste normale dag, en dan ben je op vakantie. In dit geval zou ik toch eventjes bellen met de dienstdoende dierenarts voor overleg.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij dat het goed zere hakjes kunnen zijn. Maar op de foto blijft het lastig beoordelen dus ik zou het zeker door een dierenarts laten beoordelen.

 

Bij zere hakjes kan sudocreme wat verlichting geven, maar het is minstens zo belangrijk naar de oorzaak te kijken. Vaak heeft de ondergrond hier mee te maken.

Jouw konijn is zo te zien denk ik geen rex, maar rex konijnen hebben er sneller last van. 

Hier kun je alvast wat inlezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ok. Ook gewoon knokkels denk ik.

Ben je er al uit wat je doet? Je zou je dierenarts kunnen bellen en vragen of je eerst de foto kunt sturen. Dan kan je dierenarts misschien zeggen of je langs moet komen of dat het vanzelf overgaat. Dan ga je ook met een geruster gevoel op vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schurft is gelukkig goed te behandelen!

 

Toen een van mijn konijnen schurft had is dit behandeld met een anti-parasieten middel (Stronghold). Ze heeft er nooit meer last van gehad 🙂 

 

Heb het even nagezocht en adviesbehandeling is inderdaad met stronghold (vlooien middel voor katten dat je in de nek druppelt):  

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/schurft.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .