Ga naar inhoud

Joris heeft waarschijnlijk E Cuniculi


Evee

Aanbevolen berichten

Joris kwam vanochtend niet eten, geen brokken. Terwijl hij er normaal echt op aanvalt. Hij at wel van de peterselie die ik aanbood, ging ook lekker zitten drinken en is wel actief. Alleen heb ik het gevoel dat hij een beetje ongecoördineerd is. Kan het niet goed uitleggen. Alsof hij te veel gedronken heeft misschien? Denk dat het daar nog het best mee te vergelijken is. Hij valt niet om, loopt niet scheef, niets van dat soort dingen. Hij komt gewoon een beetje duizelig of dronken over. Even goed in de gaten houden, hoop niet dat het voorbode van EC oid is.

aangepast door Evee
Verplaatst naar eigen topic
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Evee:

Joris kwam vanochtend niet eten, geen brokken. Terwijl hij er normaal echt op aanvalt. Hij at wel van de peterselie die ik aanbood, ging ook lekker zitten drinken en is wel actief. Alleen heb ik het gevoel dat hij een beetje ongecoördineerd is. Kan het niet goed uitleggen. Alsof hij te veel gedronken heeft misschien? Denk dat het daar nog het best mee te vergelijken is. Hij valt niet om, loopt niet scheef, niets van dat soort dingen. Hij komt gewoon een beetje duizelig of dronken over. Even goed in de gaten houden, hoop niet dat het voorbode van EC oid is.

 

Joris is niet ok. Hij zwalkt meer dan vanochtend en wilde geen groenvoer eten. Tussen de middag nog wel. Net nog even gebeld naar mijn dierenarts maar qua tijd red ik het niet om voor 6 uur daar te zijn, en dan sluiten ze. Eén van de assistentes woont niet heel ver hier vandaan dus ik kan straks bij haar fenbendrops halen om mee te starten. Mijn eigen dierenarts heeft gelukkig zondag / maandag wel dienst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij zwalkt echt meer, alsof hij uit balans is. Wiebelig. Ik denk EC, of zo niet eerder iets van een hersenbloeding ofzo. Z'n oortjes zijn schoon. Hij tolt niet, en het zit ook niet specifiek in zijn achterhand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de berichtjes even een eigen topic gegeven. Zojuist de medicijnen opgehaald, echt super nette service van mijn dierenarts. Dit soort dingen heb je altijd op de meest onhandige momenten. Gelukkig heeft mijn dierenarts wel zo+ma dienst. Ik heb Joris net de eerste portie fenbendrops gegeven. Toen ik hem terugzette viel hij om, leek hij draaierig. Zijn oog draaide ook een beetje, hij leek echt heel duizelig. Arm ding 😞  Hij keutelt nog wel, en heeft ook wat gegeten van een hooikoekje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png

 

Hij is niet slechter dan gisteren gelukkig. Zijn koppie en lijf hangen wel een beetje naar links. Hij is gewoon nog actief, hoewel hij ook wel wat meer lijkt te rusten en slapen dan normaal, maar dat is goed als je ziek bent. . Hij eet niet veel maar eet nog wel, keutelt nog wel, drinkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem zojuist toch naar binnen gehaald. Had hem in eerste instantie toch buiten gelaten omdat het niet heel koud is, en Brenda echt lief voor hem was. Maar ik had het gevoel dat het minder goed ging, dat hij geen behoefte had aan brenda in zijn buurt. En ik wil toch even controleren wat hij eet en drinkt. En hij zat in de regen, vond ik in deze situatie ook niet prettig. Hij zit nu dus binnen in een ziekenboeg. Hij heeft het 15ml recovery opgelebbert uit het spuitje, zonder dwang dus. En er staat een hele selectie aan brok, hooi, groente en kruiden in z'n verblijf, water en er liggen 2 snugglesafes. Ik denk dat ik morgenochtend bel naar mijn eigen dierenarts of er gestart kan worden met injecties ( Dexamethason en vitamine B). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik belde net naar de dierenarts, het gaat niet super met Joris, vind hem slechter. Hij hangt nog schever. Zijn ogen draaien, nystagmus dus. Hij eet niets zelfstandig, wel uit het spuitje (supreme recovery) dus ik probeer hem meerdere keren per dag dat te geven. Maar ik wil dus vandaag wel echt langs de dierenarts. Dus ik belde net. Maar de "switch" was nog niet omgezet tussen de dierenarts die de vrijdag/zaterdag dienst had, en mijn eigen dierenarts die de zondag / maandag dienst had (dat zou vanaf 8 uur moeten zijn). Met als gevolg dat ik dus de dierenarts die eigenlijk geen dienst meer had wakker heb gebeld... oepsie. 

 

Heb afgesproken dat ik over een half uurtje even opnieuw bel, dan kom ik wel bij mijn eigen dierenarts uit als het goed is 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we weer thuis. Het is wel zeker EC volgens de dierenarts. Hij heeft de eerste injecties gehad, Dexamethason en vitamine B . Morgen en overmorgen weer, en dan even aankijken hoe hij is hersteld (woensdag). Ik hoop dat hij snel opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is na de eerste injectie nog niet super opgeknapt, maar het is ook niet erger geworden. Zijn eetlust is in ieder geval weer aanwezig. Hij eet en keutelt al de tijd ook gewoon, kleine keuteltjes, zeker nog geen normaal formaat, hij eet ook nog geen normale hoeveelheid voedsel, maar genoeg om de darmpjes aan het werk te houden. Ook heb ik het idee dat hij weer wat "spirit" terug heeft van vroeger. Een beetje kracht en energie. Hopelijk helpt het hem hier door te komen.

Ik heb vanochtend een filmpje gemaakt van hoe hij lekker de fenbendrops naar binnen smakt, en de recovery. Gisteravond had ik hem geen recovery gegeven omdat hij dus zelf weer at, maar toen had hij de fenbendrops binnen en zocht hij echt een soortje naar de recovery haha. Vanochtend dus toch maar een beetje gegeven 🙂 

 

Hij heeft mij de afgelopen dagen al wel meerdere hartverzakkingen gegeven. Wat slaapt hij enorm vast in hele ontspannen houdingen zeg! Dat ik hem echt even aan moet tikken, en dan word hij wakker! Ik ben dan al volop in de stress omdat ik denk dat hij dood is 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris z'n oog is een stuk verbeterd sinds gisteren. Hij heeft zijn 2e set injecties gehad. Zijn eetlust blijft goed. Hij ligt nu lekker te slapen, heb net weer een warme snugglesafe gebracht en wat nieuw groenvoer. Vandaag nog even langs de AH gegaan om peterselieplantjes in te slaan haha, dat is echt zijn favoriet en de peterselie in de tuin was al een heel eind op inmiddels 🙂  Verder smikkelt hij ook lekker  van de dwangvoer papjes, z'n gewone brokjes en de gedroogde kruiden. Hooi heeft hij nog nauwelijks aangeraakt, maar Joris is van alle konijnen die ik heb ook de minst goede hooi-eter. Zo gek is dat dus ook weer niet. Ik ben al lang blij dat hij zelf wat eet, dus het is hem voor nu vergeven.  

 

Ik heb wel het idee dat Brenda hem behoorlijk mist. Zij trekt wat meer naar het koppel naast haar. De rennen van beide koppels grenzen aan elkaar. Ze kunnen elkaar dus wel zien (zit plexiglas en gaas tussen). Ik hoop dus dat Joris snel opknapt en hij weer naar buiten kan.  Zo niet, dan maken we de kamer waar Joris nu zit verder leeg (daar staan klusmaterialen en gereedschap nu) en mag Brenda binnen bij hem binnen komen wonen.Dat is alleen voor ons een beetje minder praktisch, maar dat geeft niet.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet slechter, ik denk wel ietsje beter, maar niet veel verschil met gisteren. We gaan voorlopig nog door met de fenbendrops, de komende week nog 2x per dag, daarna over op 1x per dag.  En ik kan indien nodig starten met pijnstillers nu de injecties voorbij zijn (dat heeft een wisselwerking met elkaar dus mag niet tegelijk). 

 

Zijn koppie staat nog wel scheef, en hij hangt nog naar links. Ik heb het gevoel dat z'n gewrichten van z'n achterpoten wat stroever / moeizamer gaan dan normaal. Maar geen slepende pootjes ofzo. Hij is 1x omgevallen, dat was een paar dagen geleden, daarna gelukkig niet meer. Hij tolt dus niet ofzo. Hij eet zelf vooral verse peterselie en gedroogd frambozenblad, vind het dwangvoer uit het spuitje eten ook lekker. 

 

En ik ben nog nooit zo vaak ondergeplast door een konijn als de afgelopen dagen 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hem net in mijn armen voor de volgende dosis panacur, en dacht even dat hij in mijn armen zou sterven. Hij zakte echt een soortje weg, trok krom, werd koud en stijf. Ik heb hem geaaid, warm gewreven. Verteld dat het ok was als hij zou gaan. Maar hij kwam terug, na een minuutje kwam hij weer helemaal bij, plaste hij mij weer onder en heeft hij de panacur uit het spuitje op, en ik heb vanmiddag nog babyhapjes gekocht, dus hij heeft ook 5 theelepels babyhapje banaan op, waar ik de recovery doorheen had gemixt voor extra vezels. Terug in het hok hupte hij weer wat rond, zocht hij een lekker plekje bij de snuggelsafe en ging lekker liggen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een ellende zo, zo'n vechtpartij altijd tegen die rotziekte. Ik hoop voor jullie dat je hem erdoorheen krijgt. Wat zal je net geschrokken zijn toen hij zo deed. Ik heb even geen advies voor je, je doet het al perfect volgens mij. Nu maar hopen dat hij het kan overwinnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .