Ga naar inhoud

Hond en konijn samen


IzaXHanna

Aanbevolen berichten

Hoii!

ik heb een vraagje, ik krijg binnenkort konijntjes en mijn opa en oma hebben een hond die soms komt logeren. (een Jack Russel, 20/30 cm hoog) Ik had voorheen ook een hamster en toen die hond kwam logeren wilde hij de hele tijd mijn hamster opeten! (Gelukkig zat mijn hamster op veilige hoogte) maar ik weet niet hoe ik dat dan met mijn konijnen moet doen. Weten jullie hoe je een hond die alle kleinere dieren op wil eten dat af leert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet. Het is jachtinstinct, daar zijn honden al eeuwen op gefokt. Zorg er voor dat de konijnen veilig afgeschermd zitten en dat de hond er echt zeker niet bij kan komen. Pas ook op dat de hond geen stress kan veroorzaken bij de konijnen, dat kan dodelijk zijn voor konijnen namelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad: niet. Heb je een hond die een brave slof is en met iedereen vriendjes wil zijn, dan is de kans groot dat hij/ zij de konijnen met rust zal laten. Mijn eerste hondjes, Babs en Wicky, waren zo, zij liepen samen met de konijnen in het appartement rond, was 100% veilig. Nu heb ik een Jack Russell, zij mag écht nooit bij de konijnen, kippen of één van onze andere dieren, zij is een echte jachthond en zou in een halve seconde een prooidier een kopje kleiner maken. Begin er alsjeblieft niet aan. Zorg ook voor voldoende afstand tussen hond en konijnen. Het is niet de bedoeling dat de hond constant rond de ren zit te razen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hond met een dergelijk jachtinstinct is inderdaad niet (nooit) te vertrouwen! Echt afleren en dan hem ook vertrouwen is geen optie, zeker niet als de hond er maar af en toe is. Dan moet je gewoon zorgen dat je konijnen in een echt veilig verblijf zitten.

 

Wat ik altijd doe als ik nieuwe (pleeg)konijntjes krijg, is een extra panelen hekwerk ongeveer een meter vanaf het gaas neerzetten, zodat onze hond de konijnen niet tot dichtbij kan benaderen. Als ik merk dat de konijnen niet (meer) bang zijn voor de hond, kan het hekje weg. Het is heel verschillend hoe konijnen op een hond reageren. Sommige maken zich niet druk, maar soms zijn ze echt doodsbang.

Van onze huidige pleegkonijnen zit er al vanaf het begin eentje bijna altijd buiten, en die geeft niks om onze hond die langs loopt. Onze eigen konijnen komen vaak even neuzen met de hond. Een vreemde hond (loge) vinden ze vaak wel even spannend.

 

Ondanks dat onze huidige hond (Flatcoated retriever) heel relaxed reageert op konijnen, komt zij alleen in contact met ze met gaas er tussen of kijkt ze even om het hoekje in het hok als ik er bij ben. Ik zie er ook de meerwaarde niet van om ze vriendjes te laten worden of zo.

 

Onze vorige hond had veel jachtpassie en zij heeft er heel lang over gedaan voordat ze zonder fixeren naar de konijnen kon kijken. Gelukkig waren de konijnen daar niet echt bang voor. Onze Cairn terrier liep wel gewoon tussen de konijnen in de tuin, maar nooit zonder toezicht. Zij was een klein en relaxed hondje en de konijnen waren meer dan 5 kilo groot.

 

Ik zou (zeker bij af en toe bezoek) hond en konijnen veilig gescheiden houden! En zorgen dat de konijnen zo weinig mogelijk stress ondervinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .