Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Goedemiddag,

graag wil ik ons voorstellen. Ik ben Marleen en heb 4 lieve konijntjes. 2 rammetjes en 2 voedsters, ook heb ik een cavia. ze hebben twee hokken, een van 1m bij 60cm en een van 2m bij 60cm. Ik ben bezig met mijn tuin konijnproof te maken. Een klein grasveldje en een zandbak en een stro en hooibaal. Ik heb 1 konijn die geen hooi eet, heb meerdere soorten geprobeerd en eet alleen luzerne, hij krijgt 100 gram biks per dag (3 kilo). De drie andere eten hooi uit of onuitgeplukt hooi, zij vinden het uitplukken leuker. Mijn cavia eet het uitgevallen losse hooi op en krijgt elke avond apart eten. Omdat het nogal ontsnappende slimme kinders zijn, en de tuin nog niet afgesloten is en de buren lekker gras hebben, zitten ze 's nachts in hun hok. ze hebben allemaal hun eigen plekje. Felix en McSteamy (cavia) slapen samen in het kleine hok. Luca en judy slapen samen in het grote hok, mede omdat zij ook in verwachting zijn. Wabit is, ondanks dat hij de grootste is erg onderdanig en laat zich aanvallen. aangezien Felix nu bij de vrouwtjes zit heb ik ze gescheiden. Dus slaapt wabit in de schuur, hij heeft daar een dekentje gevonden waar hij helemaal gek van is. Hij mag overdag al loslopen in de tuin, hij is erg tam en komt altijd s avonds terug, ook als hij uit de tuin loopt. Hij mag ook vaak bij de buren in de tuin grazen als hun kleindochter er is. S avonds krijgen de twee vrouwtjes wat luzerne, ik heb ergens gelezen dat dat erg goed is als ze drachtig zijn. Iedereen krijgt s avonds eten en heeft een eigen bakje. Ik leer ze ook wat trucjes en doe met wabit wat springen.

Ik zal binnenkort nog even foto's maken hoe mijn tuin eruit ziet nu is die nog een puinhoop van het verbouwen.

ik hoor graag of jullie er opmerkingen of tips hebben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom Marleen! Wat een gezellige beestenbende 🙂 

Er gebeurt zo te horen een heleboel bij jou in de tuin. Ik reageer eventjes alleen op het konijn dat geen hooi wil eten en dan met name op de hoeveelheid biks, die hij krijgt. Hooi is, zoals je waarschijnlijk wel weet, het hoofdvoer voor konijnen. Biks wordt daarnaast gegeven omdat daar ook belangrijke stoffen inzitten, maar een teveel kan ertoe leiden dat een konijn minder hooi (of groenten) gaat eten. De meeste mensen hier op het forum houden voor het geven van biks 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht aan. 100 gram voor een konijn van 3 kilo is dan ook teveel. Maximaal zou hij dan 75 gram op een dag moeten krijgen. Je zou kunnen proberen of hij (meer) hooi gaat eten, als je dit aanpast. 

Fotootjes zijn leuk en ook wel handig, zodat we precies kunnen zien wie wie is en wie waar zit 😉😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom!

Kijk ook eens naar de topics in huisvesting, misschien doe je daar nog inspiratie op voor de tuin en het nachtverblijf. Want het zou voor de konijnen wel erg fijn als ze ook snachts allemaal bij elkaar kunnen blijven en over voldoende ruimte kunnen beschikken 🙂 

(Mits de ram gecastreerd is de voedsters geen nestjes meer hebben)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou Felix weghalen zodra de nestjes er zijn, voor de veiligheid van de jonkies. Weet je trouwens al wat je gaat doen met al die kleintjes? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites