Ga naar inhoud

Iemand ervaring in het geven van vitaminen?


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, mijn bunny heeft een chronische darm ziekte en kan dus alleen maar hooi, bloemen en grassen verdragen, geen brokjes.

Om haar toch wat kracht te geven heb ik nu vitaminen druppels gekocht, ik geef er haar 3 van per dag, in een dwangvoer spuitje met wat appelmoes want in het drinkwater ruikt zij meteen en dan weigert ze te drinken.

Heeft iemand een goed tip om een zeer gevoelig NHD konijntje wat extra kracht (voer) te geven? 

Of wie heeft er eravring in het geven van vitamine en of het ook echt werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden heb ik een keer vitamine D en vitamine C gegeven. Of het echt werk, ik weet het niet. Het betreffende konijntje was ernstig ziek en we weten natuurlijk niet hoe het gegaan zou zijn zonder de vitamines. 

 

Heb je de druppels al proberen te geven met een olvarit wortel hapje? (echt alleen wortel) Dat lijkt mij beter dan appelmoes, daar zit behoorlijk veel suiker in. Of een druppel op vers groen wil ook nog wel eens gaan. 

 

Verdraagt ze ook geen verse kruiden en/of groentes?

Heb je Fibafirst brokken al geprobeerd? Dat is bijna samengeperst hooi, dus misschien dat ze dat wel kan hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rifca, Ja wortelhapje geef ik ook, maar had ik niet in huis. Maar deze appelmoes is zonder suiker 🙂
Ik heb alle goede brokjes geprobeerd, ook die, maar dan gaat het meteen mis. Ik geef haar wel kervel, dat vindt ze lekker en wat broccoli, ze wil geen wortel, appel, aardbei, witlof etc, ze eet wel wilgenknaagrollen.

Maar ik ga die druppels maar eens een tijdje geven elke dag, misschien dat het haar toch wat aansterkt.

Bedankt voor je feedback in ieder geval.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste blijft het natuurlijk om vitamines en mineralen uit de voeding te kunnen halen, maar dit kan met chronische darmaandoeningen best lastig zijn. Het nadeel van de druppels uit de dierenwinkel is vaak dat het ook geschikt is voor knaagdieren en dus niet specifiek op de behoefte van een konijn is samengesteld. Wat je wel vaker hoort is dat door de dierenarts protexin wordt aangeraden. Van dit merk zijn er ook voedingssupplementen speciaal voor konijnen en dus wel afgesteld op de individuele behoefte. Er zijn meerdere varianten: bio lapis for rabbits en fibreplex en ik geloof dat er ook nog korreltjes zijn, maar dat is in jouw geval niet interessant. Kijk er maar eens naar. Goedkoop is het niet, zeker niet in vergelijking met de druppels, maar ik ken meerdere verhalen van konijnen die hier baat bij hebben (gehad).

 

Maar een voedingssupplement zou ik alleen geven als het echt niet anders kan, het is geen vervanging voor gezonde voeding. Wat dat betreft zou ik nog steeds kijken naar hoe je zelf een gezonde voeding kan mixen door gedroogde kruiden, bloemen, wortels/knollen en pitten/zaden te gebruiken. Waar het lukt zou ik ook vers groenvoer gebruiken. Tuinkruiden van de supermarkt/tuincentra zitten bijvoorbeeld bomvol vitamines en mineralen. Dat wordt beter opgenomen dan een voedingssupplement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een opmerking over de protexin supplementen. Ik merk dat je ze vaak aanraad, maar ik wil er toch even een opmerking bij geven: Er zitten vaak ook veel suikers in (juist niet goed voor de darmen) en de bacteriën die er in zitten, komen niet van nature voor in de darmen van konijnen. Er is dus nergens wetenschappelijk bewijs dat die supplementen werken. Er zijn baasjes die aangeven wel positief resultaat te merken, en het kan niet heel veel kwaad als je het af en toe korte tijd toedient (bijv. na een antibiotica kuur), maar ik zou ze zeker niet permanent geven, en houd er rekening mee dat de kans ook heel groot is dat het niets doet. 

 

Wat betreft de vitaminen, die zijn meestal voor cavia's samengesteld en bevatten zeer veel vitamine C, onnodig voor konijnen. Op lange termijn kan het geven van vitamines ook schadelijk zijn, het is beter dat ze het uit de normale voeding kunnen halen, dan dat je het los toedient.
Ook verliezen vitaminen die je oplost in water zeer snel de nuttige werking, en een konijn drinkt het niet (zoals een mens) direct naar binnen nadat je de druppels er in gedaan hebt. De manier die jij doet met het spuitje is natuurlijk wel een optie, maar de meeste konijnen vinden dat gewoon echt niet prettig. Appelmoes is ook een en al suiker, ook erg slecht voor de darmflora. Zou ik dus in dit geval ook mee oppassen, zeker omdat je aangeeft dat ze chronische darmproblemen heeft.

 

Eigenlijk is mijn beste tip hooi, hooi en nog eens hooi. Verschillende soorten, gevarieerd hooi. Zo veel mogelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef haar voorlopig alleen haar medicatie van de DA,  de keuteltjes zijn alweer te klein en ze heeft wederom jeuk aan de oren, is ook al chronisch aan het worden, ook daarvoor krijgt ze medicatie van de DA. De DA weet zich verder ook geen raad en als ze bij een ander had gewoond was ze al gestorven zei hij.

Het is en blijft gewoon een zeer gevoelig beestje, waarschijnlijk toch door haar castratie (had ik het maar niet gedaan, de vorige was niet geholpen en is 11 jaar geworden)

Maar de DA die de operatie heeft uitgevoerd zag toen al afwijkingen aan de baarmoeder, dus vandaar dat ze deze verwijderd heeft.

Hooi krijgt ze in alle soorten en maten, zoveel ze wil en op kan en ik geef haar wat kruiden die ze eet zoals kervel en haar zonnenbloempitjes. (Door de olie in de zonnebloem pitjes blijft ze op gewicht en die olie smeert ook haar darmen zeg maar).

Meer kan ik niet doen. De appelmoes is zonder suiker, normaal kook ik zelf verse wortelen en pureer deze in tijd van dwangvoeren.

Ik heb al meer dan 20 jaar NHD konijnen maar ik ben nu zo ver dat ik vindt dat deze dieren in de natuur thuis horen, wij hadden ze nooit mogen domesticeren en zeer zeker niet mogen opsluiten in kooien. :(

Hierna dus ook nooit meer een konijn als huisdier, hoe erg ik het ook vindt want ik hou er zielsveel van, maar diep in mijn hart weet ik gewoon:  het hoort niet, het is puur uit egoïsme van de mens.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs appelmoes zonder toegevoegde suikers bevat appelmoes veel suiker, in appel zitten van nature veel fruitsuikers. En vaak is er ook aan suikervrije appelmoes nog perensap, appelsap of een ander soort concentraat toegevoegd, wel suiker dus. Anders is het ook niet te eten, zo zuur 😉

Echt voorzichtig mee zijn, normaalgezien is fruit ook echt als snoepje, niet dagelijks maar max 2-3 keer per week een kleine portie het voedingsadvies. Voor een konijn met darmproblemen zou ik er extra voorzichtig mee zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen zorgen Evee, het gaat hierbij echt maar om een druppeltje appelmoes hoor, omdat die vitamine druppels mij anders zo de spuit uitlopen, je moet hierbij denken aan nog geen 0,5 ml.

Ik had even niets anders om het dikker te maken, vandaar, suiker is vergif, voor zowel dier als mens zeg ik altijd.

Straks in de winkel kijk ik voor een alternatief, wortelhapje voor babies of zo.

Maar ik denk dat het geven van die vitamine druppels ook niet gaat helpen, kon ze maar een paar brokjes per dag verdragen,

maar helaas, zelfs 5 brokjes van Science Selective senior per dag en hoppa heeft ze weer een verstopping.

Ze heeft geen problemen als ze alleen maar hooi eet, maar ja, dan hoor je weer iedereen vertellen dat ze dan te weinig voedingsstoffen binnen krijgen en ga je weer twijfelen omdat ze nu ook al last heeft van haar oren. 

Ik ben gewoon radeloos, ik geef haar de beste zorg, elke dag al bijna 5 jaar lang, maar je kunt haar DNA niet veranderen, ze is gewoon een zwak lieverdje 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg altijd dat er pechkonijntjes en gelukskonijntjes zijn. Pechkonijntjes hebben dierenartsabonnementjes. Gelukskonijntjes komen er alleen voor vaccinatie en castratie. Vooraf heb je geen idee waar je aan begint. Snap dat je er radeloos van word! Brokloos voeren kan overigens wel, maar dan moet je wel variëren met grassoorten / hooisoorten / (gedroogde)kruiden en groenvoer. Dus er vooral op letten dat je niet te eenzijdig gaat voeren. Probeer echt wel 20+ verschillende soorten grassen en kruiden aan te bieden op een dag. Dat maakt het dus ook gelijk best lastig, brokloos voeren. Het handige van een klein beetje brokjes erbij geven is dat je die als vitaminepilletjes kan zien, om tekorten te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Evee:

Even een opmerking over de protexin supplementen. Ik merk dat je ze vaak aanraad, maar ik wil er toch even een opmerking bij geven: Er zitten vaak ook veel suikers in (juist niet goed voor de darmen) en de bacteriën die er in zitten, komen niet van nature voor in de darmen van konijnen. Er is dus nergens wetenschappelijk bewijs dat die supplementen werken. Er zijn baasjes die aangeven wel positief resultaat te merken, en het kan niet heel veel kwaad als je het af en toe korte tijd toedient (bijv. na een antibiotica kuur), maar ik zou ze zeker niet permanent geven, en houd er rekening mee dat de kans ook heel groot is dat het niets doet.

 

Er zit inderdaad dextrose in, maar goed in hooi zitten ook veel fruitsuikers en daar doet helemaal niemand moeilijk over. Er moeten naar mijn idee wel suikers in zitten om het gist (Saccharomyces cerevisiae, oftewel biergist) te laten werken. Ook al ben ik het helemaal met je eens dat je bij konijnen met gevoelige darmen op moet passen met het geven van suikers, we hebben het hier over zakjes van 2 gram, even voor de beeldvorming, dit is een hooguit half suikerklontje. Er worden wel onderzoeken gedaan naar deze gist gedaan bij konijnen, maar ik ben er ook nog niet achter of het echt zinvol is. Uit onderzoek blijkt o.a. wel dat het de slijmlaag in de darm op een positieve manier beïnvloed, waardoor voeding beter opgenomen zou worden.

 

Of de rest van de vitamines en mineralen een toegevoegde waarde hebben vraag ik me wel af. Ik zou dat toch liever uit echte voeding halen, dan wordt het beter opgenomen door het lichaam. Maar wat ik al zei, soms kun je niet anders. Overigens wordt nagenoeg alles wat in deze zakjes zit, ook toegevoegd aan de betere konijnenbrokjes. Het is en blijft een supplement waarvan ik al bewust aangaf, geef het alleen als het echt nodig is. Een kuurtje proberen kan geen kwaad. Werkt het, dan heb je geluk en werkt het niet, dan stop je er gewoon na die 6 dagen mee. Normaal gesproken is het ook helemaal niet nodig om het voor langere periode te geven.

 

Misschien heb ik het te vaak aangeraden, maar zeker niet om het te promoten, enkel en alleen om er naar te kijken en dan met de dierenarts te overleggen of het wat voor het konijn zou kunnen zijn. Ik zal het niet meer aanraden en er vanuit gaan dat als een konijn er baat bij zou kunnen hebben, de dierenarts dit uit zichzelf voorstelt.

 

@pata11 Het blijft lastig zo'n gevoelig konijn. Je moet echt doen wat voor jou en vooral ook je konijn, goed voelt. Er kunnen van buitenaf nog zoveel advies komen, konijntjes weten zelf heel goed wat ze nodig hebben, je moet het alleen maar weten aan te bieden. Dat vergt wel wat uitzoekwerk. Maar als je dat eenmaal gedaan hebt, is het heel goed te doen om een konijn een goed gevarieerde voeding voor te schotelen zonder dat er nog brokjes aan te pas komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .