Ga naar inhoud

Science selective graanvrij en science selective 4+


Kim1982

Aanbevolen berichten

Ben van science selective 4+ langzaam aan het overstappen naar science selective graanvrij (had nog voorraadje van de 4+ liggen, dus die wilde ik eerst opmaken). 

Ben ze nu beetje bij beetje aan de graanvrij aan het laten wennen en ze zijn enthousiast 🙂 ik wil deze week een nieuwe voorraad bestellen, maar weet nog niet welke van de 2.

Mijn konijnen zijn 7 en 10 jaar oud, vandaar de 4+ weet iemand of het dan wat uitmaakt voor welke van de 2 brokken je kiest? 

Konijn van 10 jaar heeft volgens de dierenarts luie darmen en vaker last van zachtere ontlasting, de ontlasting heb ik ook laten onderzoeken, maar niks verontrustends gevonden. Mij lijkt de graanvrij voor haar een goede keuze (wat ik erover heb gelezen) maar weet niet of beide konijnen dan stoffen gaan missen ofzo die ze met de 4+ wel binnen zouden krijgen. 

 

Wat lijkt jullie de beste keuze? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk, ik vind de senior / mature / 4+ voeders een beetje commerciele onzin bij konijnen (en ja ik verkoop ze zelf haha). Er zijn wel redenen om voor die brokken te kiezen, het is geen slechte brok ofzo, maar een simpel "omdat ze een bepaalde leeftijd bereikt hebben" vind ik daar niet de reden voor 😉  

 

In jouw geval zou ik eerder voor de graanvrij kiezen. Of voor de fibafirst, als ze die willen eten. Overigens zou je ook de graanvrij kunnen geven en de fibafirst aanvullend bijvoeren, als gezonde vezelrijke snack. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4+ brokken heb ik eigenlijk nooit gevoerd. Wel een ouder konijn gehad wat juist aan de junior brokken moest. 

De Fibafirst brokken vind ik wel ideaal als bijvoeding voor oudere konijnen, veel vezels en voedzaam. 

 

Even een kleine kaaping van het topic, maar... Waarom de graanvrij beweging?

Tot voor kort wist ik niet eens dat het bestond. En om eerlijk te zijn was mijn eerste gedachte dat het een commerciele hype is. Net zo als mensen voedsel hypes hebben (de meeste lang niet zo gezond als geclaimed). Nu ben ik dus wel benieuwd of er een wetenschappelijke onderbouwing is, maar vooral wat jou (ts)/jullie overwegingen zijn om voor graanvrij te kiezen?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik de graanvrij bestellen. 

Van de fitafirst heb ik die oranje, krijgen ze als "snackje" die oranje heb ik toen besteld ivm witte aanslag die 1 van de 2 af en toe uitplast. 

Je hebt ook nog de groene fitafirst toch? 

 

De graanvrij kwam ik tegen op internet en dat die beter voor de darmen zou zijn en dat leek me vooral voor het konijn met de zachtere ontlasting een idee om te proberen of het daardoor minder wordt. Ze heeft verder vooral normale keuteltjes, maar geregeld 1x per dag zachtere ontlasting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je vetcare plus bedoeld, die heb je in oranje, groen en paars voor konijnen. Qua ingrediënten interessanter dan fibafirst, zeker als je graanvrij wilt voeren. In Fibafirst zit volgens mij nog wel graan, als ik het zo uit mijn hoofd zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-6-2019 at 21:54 zei Kolino:

Ik denk dat je vetcare plus bedoeld, die heb je in oranje, groen en paars voor konijnen. Qua ingrediënten interessanter dan fibafirst, zeker als je graanvrij wilt voeren. In Fibafirst zit volgens mij nog wel graan, als ik het zo uit mijn hoofd zeg.

Je hebt gelijk, heb ze net opgezocht en hier naar de doos gekeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Kim1982:

Je hebt gelijk, heb ze net opgezocht en hier naar de doos gekeken

En ik me maar suf googlen wat de oranje Fibafirst is 😉

 

De vetcare meer een soort dieet voeding toch? De Fibafirst is dat niet, dat is in principe een normale volledige brok. Budget technisch gebruik ik het echter als aanvullend voer. Soms als snack maar vooral extra voor de oudjes die vaak toch wat lastiger op gewicht blijven.

(maar dus niet voor specifieke medische klachten) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja in principe is vetcare plus dieetvoeding. Het is er voor te dikke konijnen (groen), voor konijnen met urineweg problemen (oranje) en voor konijnen met darmproblemen (paars). Tenminste dat is de claim van de fabrikant. Qua prijs is er dacht ik niet echt een verschil met Fibafirst. Het is wel wat minder algemeen verkrijgbaar. Ik denk niet dat het ene beter is dan het andere, het is maar net waar je naar op zoek bent. Wat dat betreft is het toch u vraag wij draaien... of meer jullie hebben konijnen met "problemen", nou dan maken we er toch een speciale brok voor! Maar eigenlijk verschillen ze niet zo heel erg gek veel van een normale brok, waarom zouden ze ook? Check de verschillen maar eens tussen beiden 🙂 In de basis blijft het toch nagenoeg hetzelfde.

 

Vetcare plus digestive (de paarse)

ingredients:
Ground alfalfa stalks, ground timothy hay, soybean hulls, ground peas, dried alfalfa protein concentrate, linseed (1%), locust bean meal, dried peppermint (1%), soya oil, fennel seeds (0.5%), dried chamomile (0.5%), oat flakes, calcium carbonate.

 

Fibafirst

Timothy hay, alfalfa stalks, wheat meal, soybean meal, ground peas, locust bean meal, alfalfa protein extract, flaked oats, linseed, soya oil, dicalcium phosphate. May contain genetically modified soya.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rifca Konijnenvoer is best wel in ontwikkeling de laatste jaren. Toen ik bunnybunch begon waren het eerst de hoge vezelgehaltes (meer vezels in een brok dan in gras, wat een onzin, werd er toen geroepen) en later probiotica's waar de vraagtekens bij gezet werden, nu heel gewoon in konijnenvoeding 😉 

 

Nu is het het graanvrij voeren wat het nieuwe ding is. Er zijn best wat onderzoeken gedaan naar graanvrije voeding, wel door konijnenvoermerken zelf. Maar ja, een ander belang is er over het algemeen niet, dus dat zijn ook de enige bedrijven / instanties die geld over hebben voor dit soort onderzoeken. We zullen het er mee moeten doen dus. 

 

En er is bijvoorbeeld nogal een verschil tussen een konijn dat brok met mate krijgt en vooral veel hooi eet, en konijnen die een bak vol brokken eten en nauwelijks hooi. In een dieet met goede verhoudingen zou een kleine hoeveelheid granen gewoon kunnen, maar wel echt met mate.Voor de normale gezonde konijntjes is graan-arm voeren prima. Let er wel een beetje op, ga geen boterhammen voeren ofzo. Ik bedoel, als je SS geeft met mate, verder veel hooi en vers groenvoer, dan is de kans dat ze van de granen in de brok last krijgen wel heel klein.  

 

De mensen die op een graanvrije brok overstappen, zijn over het algemeen de mensen die konijntjes hebben die door bepaalde redenen (bijv. coccidiose als jong konijn gehad, antibioticagebruik etc) een konijn hebben met een ontzettend gevoelige spijsvertering. In zo een geval staan veel baasjes er wel voor open om graanvrij te proberen. En ik hoor van die mensen vaak toch positieve verhalen.

 

Overigens zijn er ook gewoon graanvrije brokken met een koolhydraat gehalte dat net zo hoog is als een brok met granen. Dus de "graanvrij is altijd beter" -stelling, gaat niet altijd op. 

 

Ik voer zelf ook graanvrij, wilde wel eens testen hoe het in de praktijk zou werken. Ik ben er zelf wel heel tevreden over. 

 

@Kim1982 en @Kolino  Fibafirst is inderdaad niet graanvrij, maar wel heel vezelrijk, en minder bewerkt (verpulvert en tot brok geperst) dan een traditionele konijnenbrok. In de situatie die jij omschrijft zou ik het (bij)voeren van die brok dus wel overwegen. De vetcare lijn lijkt er veel op, qua brok. De fibafirst is de gewone vrije-markt variant, en de vetcare brokken zijn echt dieetvoeders voor dierenartsen, voor bij specifieke problemen (bijv. calcium arm dieet, maar er is er ook één met erg veel vezels). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn van 10 jaar mag wat aankomen, je voelt haar ruggengraat beter dan bij het andere konijn. Ze is altijd gevoeliger voor groenvoer en brokken geweest. Maar het lijkt nu vaker prijs te zijn met zachtere ontlasting dan "vroeger", dat heeft ze dan 1x per dag en de rest van de dag de normale ronde keuteltjes, er zit soms wel 1 langwerpig keuteltje bij. 

Volgens dierenarts luie darmen en begint toch een beetje een ouder dametje te worden. 

Vandaar dat ik ander voer wilde proberen om te kijken of ze er dan minder last van heeft. 

Als jullie andere tips hebben, dan hoor ik het ook graag, bedankt alvast! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Bedankt voor de uitleg. Boterhammen..daarvan wisten we 15 jaar geleden volgens mij al wel dat dat niet zon goed idee is 😉 Gelukkig dat de hoeveelheid in brokjes normaal gesproken geen probleem is! Ik zal het iig onthouden mocht Faya toch weer problemen krijgen. 

 

@Kim1982 Ik geef mijn oudje die aan mag komen dus de FibaFirst brokjes, en luzerne. (Dat ze er van aankomen is vooral zichtbaar bij een van zijn vriendinnen😶) Veel vezels is voor jouw konijn extra belangrijk denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rifca:

@Evee Bedankt voor de uitleg. Boterhammen..daarvan wisten we 15 jaar geleden volgens mij al wel dat dat niet zon goed idee is 😉 Gelukkig dat de hoeveelheid in brokjes normaal gesproken geen probleem is! Ik zal het iig onthouden mocht Faya toch weer problemen krijgen. 

Wij wel, maar op marktplaats zie ik nog heel veel konijnen waar dan bijstaat dat ze iedere dag een boterham krijgen. Of er ligt een half brood en een bos wortels in het hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Wij wel, maar op marktplaats zie ik nog heel veel konijnen waar dan bijstaat dat ze iedere dag een boterham krijgen. Of er ligt een half brood en een bos wortels in het hok.

Die mensen zijn vast niet de doelgroep voor graanvrij voer 😉

Waarschijnlijk voeren ze daarnaast gemengdvoer. Al dan niet een vollebak waarvan de helft weggegooid wordt omdat het konijn de staafjes niet lust 😶

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan het proberen en in de gaten houden, bedankt voor het meedenken 😊 

4 uur geleden zei Rifca:

@Evee Bedankt voor de uitleg. Boterhammen..daarvan wisten we 15 jaar geleden volgens mij al wel dat dat niet zon goed idee is 😉 Gelukkig dat de hoeveelheid in brokjes normaal gesproken geen probleem is! Ik zal het iig onthouden mocht Faya toch weer problemen krijgen. 

 

@Kim1982 Ik geef mijn oudje die aan mag komen dus de FibaFirst brokjes, en luzerne. (Dat ze er van aankomen is vooral zichtbaar bij een van zijn vriendinnen😶) Veel vezels is voor jouw konijn extra belangrijk denk ik. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .