Ga naar inhoud

doodsbang voor kat


sokiky

Aanbevolen berichten

voor wie mijn verhaal over muis een beetje gevolgd heeft: ze is stilletjesaan aan de beterhand. we zijn er nog niet, maar het ziet er al positiever uit dan een aantal dagen geleden, toen moest ik kiezen of ik haar morgen zou laten inslapen of niet...

 

in elk geval, wij zijn hier al heel lang ons hoofd aan het breken waarom muis zo vaak last heeft van maag/darmproblemen. we hebben haar voeding al aangepast, meer groenten/minder groenten, meer korrel/minder korrel, 10tallen so...orten hooi. niks helpt...

 

maar waar ik eigenlijk naartoe wil is het volgende: gisterenavond rond 21 u, gaat mijn man nog even naar buiten en ziet een kat vlak naast de konijnenren zitten. ze zit naar de ren te kijken. de kat loopt weg omdat ze mijn man ziet aankomen.

tegelijkertijd hoor ik tot binnen een gebonk. mijn man is ondertussen bij het konijnenhok en hoort dat dit van in het hok komt. mijn ander konijn pluis zit in zijn hok doodsbang hard te stampen. (muis zit binnen omdat zij nog te ziek is om buiten te plaatsen, dus pluis zit voorlopig alleen buiten)

 bij het binnenkomen van mijn man in het hok loopt pluis razendsnel alle kanten op, botst overal tegen om dan zo compleet overstuur de ren in te lopen. we hebben pluis proberen te kalmeren. hij was echt doodsbang van die kat!!!

 

dit wetende viel het me op dat pluis vanochtend niet zo veel wou eten. een uurtje later ben ik nog eens gaan kijken, en toen had hij zijn portie gelukkig wel op. hij heeft gekeuteld maar duidelijk minder grote keutels. kan dit door de stress van gisterenavond?

 

zou een ongewenste kat(ten) in onze tuin de stressfactor kunnen zijn waardoor muis zo vaak ziek wordt? ze heeft op een jaar tijd al 6 keer maag/darm problemen gehad. en deze keer is het zelfs nog afwachten of ze er doorkomt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn gelukkig aan onze katten gewend, dus die schikken daar niet van. Maar vorige week hadden we een aantal dagen achter elkaar kauwtjes, duiven en ekster in de tuin. Met name de eksters gingen ook bovenop het dak van de konijnenren zitten, zo dat de konijnen ze konden zien. Een van de twee is toen echt een paar dagen goed uit haar doen geweest. Heel alert op haar omgeving en ook minder goed eten. Na een paar dagen was dit gelukkig over, maar ik kan mij voorstellen dat een konijn dat niet aan katten gewend is een zelfde reactie kan hebben en daar dus flink stress van kan krijgen. 

 

Of dit alle problemen van muis verklaard, kan ik niet zeggen, maar het is wel de moeite waard om te kijken of je de kat(ten) uit de tuin kan weren of iets te maken zodat de konijnen ze niet meer kunnen zien.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

de ren is 1.5 m hoog (de bovenkant is dichtgemaakt met een gesloten dak)  we hadden er al aan gedacht om de onderkant van de ren rondom rond dicht te timmeren met houten planken.  zo'n 50 cm ofzo.  op die manier kunnen de katten niet binnengluren, maar zo kunnen de konijnen natuurlijk ook niet meer rondkijken buiten de ren.  zou dit erg zijn?  heeft een konijn een uitzicht nodig?  met de houten planken rondom de ren zien ze dan natuurlijk niks meer.  doordat de ren hoog genoeg is komt er wel nog voldoende daglicht binnen, dus ze zitten niet donker.

nadeel is ook dat wij ze dan ook niet meer zien zitten, maar als dat in hun voordeel zou werken...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een konijn gehad dat zo schrok van een hond die de tuin in was gekomen dat ze stopte met eten. Dus ik sluit het niet uit. Ik weet nie tg of konijnen een uitzicht nodig hebben, maar ik zie ze hier wel vaak gewoon naar buiten zitten kijken. Dus ik zou eerder kijken hoe je katten uit de tuin kunt weren. Misschien met plantjes waar ze niet van houden, of zoals ik heb scherpe puntjes op de schutting. Dat is tegen kinderen, maar katten vinden het ook niet leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou een erg heftige reactie zijn, maar het is de moeite waard om de katten te weren en te kijken of het dan beter gaat met muis. Of scherpe punten helpen betwijfel ik, mijn kat stapt gewoon over het prikkeldraad van de buren heen. 

 

Nog even over pluis alleen buiten, heb je overwogen hem ook naar binnen te halen zodat ze samen zijn? Dit kan het herstel bevorderen als ze steun aan hem heeft. Het is dan wel lastig te zien wat ze eet en keutelt. Maar imo wel iets om over na te denken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .