Ga naar inhoud

Kan een konijn op hooi leven.


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een hele lieve NHD voedster van inmiddels, ondanks alles, toch al bijna 5 jaar oud.
Ze is gecastreerd toen ze een half jaar oud was. (alles eruit) Toen ze twee jaar oud was ongeveer begon de ellende, continue verstoppingen, 

ik heb alles geprobeerd, het allerbeste voer, het was telkens weer prijs. Al kreeg ze maar 5 brokjes per dag, het mocht niet baten.
Na vele dierenarts bezoekjes en uiteindelijk zelf telkens ingrijpen zodra ik de signalen zag met pijnstiller, carprofen en de darmstimulerende cisaral drops,

heb ik in overleg met de DA besloten over te gaan op een dieet van alleen maar hooi, vele verschillende soorten natuurlijk.
En, om haar op gewicht te houden, gepelde zonnebloem pitjes, s' morgens en s'avonds een klein beetje. (Zelf bedacht)

Het gaat nu prima met haar, mooie keutels, geen plakpoep meer, mooie vacht. En niet meer ziek!

Het is een heel gevoelig beestje, waarschijnlijk omdat ze van een fokker is.

Heeft iemand hier ook ervaring in?

 

IMG-20170405-WA0027.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat je konijntje steeds zo ziek is. Wel een super zoet snoetje 🙂 

Ik denk dat je konijn gewoon pech heeft. Veel konijnen komen, al dan niet via een omweg, bij een fokker vandaan, en niet al die konijntjes zijn zo gevoelig.

 

Hooi is het hoofdvoedsel voor konijnen, maar in de brokjes zitten wel aanvullende voedingsstoffen.

 

Krijgt ze wel groentes en/of kruiden naast hooi?

 

En heb je de Fibafirst brokjes al geprobeerd? Dat is haast in staafjes geperst hooi, misschien dat ze dit wel verdraagt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ze tegen vers groenvoer?

 

Welke brokjes heb je geprobeerd? Misschien zou je de supreme fibafirst nog kunnen proberen. Dat is heel licht geperst, lange vezels zitten er nog in. Niet sterk verhit, niets tot poeder gehakseld en dan tot brok gemaakt, maar gewoon los geperst, vezelrijk. Je ziet de hooisprietjes er nog in zitten. De brok heeft meer vezels dan hooi zelfs: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer-fibafirst-2000.html

 

Kan ze wel tegen gedroogde kruiden?

 

Als je een goed mengsel van verschillende hooisoorten + gedroogde kruiden (bij kruidenhooi zitten die al in de verpakking, maar je kan ze ook los mengen natuurlijk) kan maken, eventueel aangevuld met wat groenvoer, als ze er tegen kan, dan zou dat op zich wel kunnen. Ik denk ik dat het beter is dan constant verstopping. Voor de korte termijn is het antwoord dus ja, een konijn kan op gemengd hooi  (met kruiden/groenten) overleven. Op de lange termijn heb je kans dat ze er toch niet genoeg aan heeft, dat er tekorten ontstaan met bijbehorende problemen. Vandaar dat ik, mocht je het nog niet geprobeerd hebben, een brok als de fibafirst aanraad. Telkens verstopping is ook geen optie, dat kan ook een keer fataal zijn. 

 

Wilde konijnen waarvan de maaginhoud onderzocht is, hebben meestal echt tientallen verschillende soorten planten, grassen en kruiden in hun maag, die eten echt zeer gevarieerd. Kleine porties per soort. Per seizoen wisselt het dan ook nog behoorlijk welke planten, grassen en kruiden het zijn. Dat is heel lastig om voor konijnen in gevangenschap na te bootsen. En vergeet ook niet dat de levensverwachting van wilde konijnen een heel stuk lager is dan van tamme konijnen (om verschillende redenen hoor, maar het staat zeker ook in verband met het beschikbare voedsel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel. Ja, ook fibafirst geprobeerd. Echt alles, het beste van het beste. Ze eet wel es wat broccoli of een klein beetje kervel. Ze is echt heel kieskeurig. Maar ja, zolang ze het goed doet, laat ik het maar zo. En oh ja, wat knaagdiergras gaat er ook in. Laten we hopen dat ik haar zo nog een paar jaar bij mij mag houden. Ik geef verschillende soorten kruidenhooi. Volgens een recent onderzoek van de dierenartsen, kunnen ze er op leven. Brokjes werden namelijk  oorspronkelijk ontwikkeld voor de vleeskonijen. 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je vraag te beantwoorden, kan een konijn op alleen hooi leven? Ik zou zeggen: nee, hooi alleen heeft veel te weinig voedingswaarde. Dus ik ben ook wel  benieuwd naar het onderzoek.

 

Het is zeker goed om wat zonnebloempitjes te blijven geven en misschien ook wat uit te breiden met andere dingen. Dit is echt een kwestie van, uitproberen en de juiste balans vinden, wat voor haar werkt. Een paar voorbeelden van wat regelmatig gebruikt wordt (naast kruiden/bloemen) om zelf konijnenvoeding te maken zijn: erwtenvlokken, johannisbrood, gedroogde wortel, zonnebloempitten, pompoenpitten en hennepzaad. Er zijn nog veel meer opties natuurlijk, zoek daarvoor maar eens naar informatie van mensen die hun konijn natuurgetrouw proberen te voeren. Er zijn ook tal van filmpjes te vinden. Kies gewoon wat bij jouw konijn past, eigenlijk hoef je wat betreft vervanging van biks alleen naar eiwitten en vetten te kijken. Eiwitten kun je natuurlijk ook deels uit eiwitrijkhooi als luzerne halen. Dus je hebt zeker een punt om verschillende soorten hooi (grassen) te geven. Ik ben wel benieuwd welke soorten je precies geeft.

 

Het nadeel van gedroogd spul, dat geldt voor zowel hooi als voor kruiden, is dat de vitamines en mineralen die er nog in zitten erg geconcentreerd zijn en door het gebrek aan water IN de voeding zelf, deze stoffen minder makkelijk worden opgenomen en hierdoor ook de nieren wat sterker belasten. Om die reden zou ik wel proberen of het mogelijk is om wat vers groenvoer te geven, dit kunnen supermarktgroentes zijn, tuinkruiden, maar zeker ook verse (weide)planten en bladeren van bomen en struiken.

 

De ingrediënten van Fibafirst verschillen niet veel van hoogwaardige biks, dus ik kan me voorstellen dat dit niet werkt. De producent heeft ook een Vetcare Plus lijn. Daar kun je eventueel nog naar kijken. Hierin zitten wat minder toevoegingen. Hiervan zou ik dan zeker niet meer dan 2 sticks per dag geven. Ik denk zelfs dat 2x een halve stick beter is. Combineren van deze sticks en bovenstaande kan zeer zeker ook, ik zou het zelfs aanraden, want als je helemaal geen biks geeft kun je ook geen dwangvoeding meer geven, mocht je konijn onverhoopt toch ziek worden. In jouw geval zou ik misschien ook overwegen om je konijn aan wortel te laten wennen zodat je altijd nog de optie hebt om met een wortelhapje een mengseltje met fijn gemalen gedroogde kruiden te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelhapje gebruikte ik als dwangvoer. Zo eet ze geen wortels etc. Fibafirst heb ik half stokje per dag gegeven. Ook dan gaat het weer mis. Ze eet bergen hooi. Alles wat ze maar lust. Maar ze is erg kieskeurig. Ik heb nu pompoenpitten met zonnebloem pitten. Maar ze verdraagt gewoon geen enkele vorm van konijnenvoer. Het is gewoon een heel gevoelig beestje. Maar zolang ik het bij allerlei soorten hooi houd, gaat het prima. De dierenarts vertelde dat ze tijdens een congres dit onderwerp hadden besproken. En daar kwam uit voort dat ze op hooi kunnen leven. Konijnen zijn " armoedzaaiers " wat voeding betreft. Hier waar ik woon, zitten ze op de wal. Daar is alleen maar gras, struiken, bomen. Ze planten zich goed voort hier en gedijen goed. Dus ik laat het zo. Ze heeft genoeg ellende achter de rug. Ze heeft gewoon tijdens de rui altijd last van teveel haar wat ze binnen krijgt. Ananassap wil ze niet. Ook niet die speciale poeder. Haar darmen zijn lui, zeg maar. Het hooi prikkelt de darm goed, waardoor ze dat haar eruit poept, zeg maar. ( kettingkeutel) Oh ja, wat ze ook altijd van mij krijgt zijn wilgenknaagrollen. Die vreet ze helemaal kaal. Hierdoor heeft ze wel een perfect gebit en ook nooit geen plakboek. Tevens drinkt ze goed ( uit een bakje). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelhapje gebruikte ik als dwangvoer. Zo eet ze geen wortels etc. Fibafirst heb ik half stokje per dag gegeven. Ook dan gaat het weer mis. Ze eet bergen hooi. Alles wat ze maar lust. Maar ze is erg kieskeurig. Ik heb nu pompoenpitten met zonnebloem pitten. Maar ze verdraagt gewoon geen enkele vorm van konijnenvoer. Het is gewoon een heel gevoelig beestje. Maar zolang ik het bij allerlei soorten hooi houd, gaat het prima. De dierenarts vertelde dat ze tijdens een congres dit onderwerp hadden besproken. En daar kwam uit voort dat ze op hooi kunnen leven. Konijnen zijn " armoedzaaiers " wat voeding betreft. Hier waar ik woon, zitten ze op de wal. Daar is alleen maar gras, struiken, bomen. Ze planten zich goed voort hier en gedijen goed. Dus ik laat het zo. Ze heeft genoeg ellende achter de rug. Ze heeft gewoon tijdens de rui altijd last van teveel haar wat ze binnen krijgt. Ananassap wil ze niet. Ook niet die speciale poeder. Haar darmen zijn lui, zeg maar. Het hooi prikkelt de darm goed, waardoor ze dat haar eruit poept, zeg maar. ( kettingkeutel) Oh ja, wat ze ook altijd van mij krijgt zijn wilgenknaagrollen. Die vreet ze helemaal kaal. Hierdoor heeft ze wel een perfect gebit en ook nooit geen plakboek. Tevens drinkt ze goed ( uit een bakje). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze is heel erg lief, ze komt bij mij liggen en leeft lekker vrij 24/7 in mijn huisje. Ik denk ook mede dankzij de knaagrollen, castratie en het hooi eten dat ze geen zin of tijd heeft om te slopen. Alleen mijn lange gordijnen is onderaan nu gatenkaas, whaaaa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar wat vitamine druppels gehaald. Dan krijgt ze een extra boost, hoop ik. 3 druppels per dag in haar drinkbakje. Ik hoop dat het helpt. En ze eet wat kervel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .