Ga naar inhoud

Schijnzwanger?


Diana1970

Aanbevolen berichten

Al jaren heb ik konijnen maar dit is voor mij een eerste keer.... het gaat om een voedster en een ram. We hebben hem laten castreren, en na 3 weken gekoppeld met een voedster van 1 jaar. Het ging prima en dezelfde dag nog konden ze in  de ren. We hebben een grote ren opgesplitst voor 2 koppels. Gisteren was het ineens ruzie..... heel heftig en zag ik dat de voedster een nest aan het maken is.... ik schrok me rot en heb de ram apart gezet. Ik weet niet wat te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ging de ruzie? Was het echt vechten? Of meer door het knorrige gedrag van de voedster, dat ze hem uit de buurt wil hebben? Dus jagen, plukjes haar uit trekken, knorrig zijn. 

 

 

Voedsters kunnen tijdens schijnzwangerschappen behoorlijk fel doen naar rammen. Gelukkig is het met een paar dagen weer over. Als ze er heftig of vaak last van heeft kun je haar look laten castreren, dan heeft ze er niet (nauwelijks) nog last van.  Echt heel heftig of afwijkend gedrag kan ook op baarmoederproblemen wijzen, en die voorkom je ook met castratie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was echt ruzie.... rollend over elkaar heen. Vlokken haar in het rond. Daarna zag ik het “nestje”. Dat ze echt zwanger is lijkt me niet mogelijk maar ik heb toch het rammetje weg gehaald. Mocht ze schijnzwanger zijn blijft ze toch niet bouwen aan het nest?? Maar mocht er iets niet goed gegaan zijn bij de castratie en is ze wel zwanger ben ik bang dat de ram de eventuele jonkies wat aan doet. We zijn nu 18 dagen na koppeling, dat is toch wat vroeg voor nestje maken??? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, je ziet vaak dat na een koppeling voedsters schijnzwanger worden. Dus dat is wel gewoon normaal. als je netjes de 3 weken gewacht hebt is ze ook niet zwanger, een ram is tot 14 dagen na castratie vruchtbaar. Ze zal een paar dagen knorrig zijn en het nestje bouwen, dan mindert het weer. 

 

Jammer dat het echt vechten was, anders zou mijn advies zijn geweest om ze toch echt samen te houden, ondanks het knorrige gedrag van de dame. Ik vrees dat als je ze nu uit elkaar haalt, je weer van voor af aan - op neutraal terrein - moet beginnen met koppelen, als de schijnzwangerschap voorbij is. En hopen dat het dan nog klikt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben een draagtijd van rond de 4 weken en beginnen pas op het laatste moment met het maken van een nestje.

 

Schijnzwangerschap kan behoorlijk serieus zijn voor een voedster. Al moet ik zeggen dat ik er niet veel ervaring mee heb want ik heb de dames allemaal laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Evee:

Nee hoor, je ziet vaak dat na een koppeling voedsters schijnzwanger worden. Dus dat is wel gewoon normaal. als je netjes de 3 weken gewacht hebt is ze ook niet zwanger, een ram is tot 14 dagen na castratie vruchtbaar. Ze zal een paar dagen knorrig zijn en het nestje bouwen, dan mindert het weer. 

 

Jammer dat het echt vechten was, anders zou mijn advies zijn geweest om ze toch echt samen te houden, ondanks het knorrige gedrag van de dame. Ik vrees dat als je ze nu uit elkaar haalt, je weer van voor af aan - op neutraal terrein - moet beginnen met koppelen, als de schijnzwangerschap voorbij is. En hopen dat het dan nog klikt. 

Dan zou ik wat jou betreft dus “ gewoon” weer kunnen koppelen. Het rammetje zit zo sneu alleen. Na morgen ben ik 4 dagen vrij dus heb ik de tijd om het te begeleiden. Kan ik dan het “nest” ook weg halen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik met opnieuw koppelen wel wachten tot de voedster niet meer knorrig is, anders is de kans groot dat het direct weer vechten wordt. 

Negatieve contacten verkleinen de kans dat ze weer vriendjes worden, dus dat wil je zo veel mogelijk voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Rifca:

Persoonlijk zou ik met opnieuw koppelen wel wachten tot de voedster niet meer knorrig is, anders is de kans groot dat het direct weer vechten wordt. 

Negatieve contacten verkleinen de kans dat ze weer vriendjes worden, dus dat wil je zo veel mogelijk voorkomen.

Daar heb je gelijk aan !! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Rifca:

Persoonlijk zou ik met opnieuw koppelen wel wachten tot de voedster niet meer knorrig is, anders is de kans groot dat het direct weer vechten wordt. 

Negatieve contacten verkleinen de kans dat ze weer vriendjes worden, dus dat wil je zo veel mogelijk voorkomen.

Daar heb je gelijk aan !! 

 

4 minuten geleden zei Evee:

Ik zou inderdaad wachten met opnieuw koppelen tot de schijnzwangerschap voorbij is, zoals rifca ook zegt. Tot die tijd echt even uit elkaar houden. 

Ik ga wachten tot onze dame tot rust gekomen is, ondertussen onze ram maar wat extra aandacht geven en dan hoop ik dat ze over een tijdje weer heerlijk samen eten. 

B26FF56D-E18C-408F-AEA7-CD2CCAB29B59.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal is het 2-3 dagen is mijn ervaring, dan verliezen ze de interesse. Als je het nest te snel weg pakt begint ze weer knorrig opnieuw 😉 Ik zou het dus wel eventjes laten liggen. Zelf haalde ik het gewoon weg met de eerstvolgende wekelijkse verschoonbeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke foto (en konijnen 😉). 

 

Kan het ene koppel het andere koppel zien? Dat geeft soms ook problemen bínnen een koppel. Dan gaan ze dat op hun eigen vriendje afreageren. Dus ik zou ervoor zorgen dat de koppels elkaar niet kunnen zien.

 

Hopelijk kunnen ze weer met elkaar overweg als zij weer in haar normale doen is. Voedsters kunnen inderdaad flink chagrijnig zijn als ze schijnzwanger zijn. Ik zou ze nu uit elkaars zicht houden en over zo’n 2 weken weer op neutraal terrein samen zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-5-2019 at 11:33 zei Lienappelsien:

Leuke foto (en konijnen 😉). 

 

Kan het ene koppel het andere koppel zien? Dat geeft soms ook problemen bínnen een koppel. Dan gaan ze dat op hun eigen vriendje afreageren. Dus ik zou ervoor zorgen dat de koppels elkaar niet kunnen zien.

 

Hopelijk kunnen ze weer met elkaar overweg als zij weer in haar normale doen is. Voedsters kunnen inderdaad flink chagrijnig zijn als ze schijnzwanger zijn. Ik zou ze nu uit elkaars zicht houden en over zo’n 2 weken weer op neutraal terrein samen zetten. 

Ja ze kunnen elkaar zien, dat is idd een goede tip.  Ik zie nu eigenlijk niet meer dat ze met het nest bezig is. In het begin als ik haar vers hooi gaf sleepte ze het direct richting nest. Nu eet ze het zelf weer op. Ik wacht nog even een paar dagen. Dan passen we het hok aan en zal ik weer proberen te koppelen! Bedankt voor het meedenken ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .