Ga naar inhoud

Voedster laat stink drolleltjes


BUGS B

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Laat ik mezelf hier eerst even voorstellen!

Mijn naam is Stefan 40 jaar en woonachtig in brabant.

Nu heb ik een klein probleempje!!!

Ons gezin is sinds een half jaar een lid rijker, een jonge voedster Bugs genaamd.

Ze is vrij tam en lief en was erg zindelijk.

Nu beginnen haar hormonen op te spelen en is ze erg aanhankelijk en hitsig zal ik maar zeggen.

Sinds dat ze vruchtbaar is rent ze rondjes om onze voeten en knaagt ze aan onze kleren. Wat wel erg grappig is.

Tijdens deze acties laat ze met enige regelmaat sterk geurende keutels vallen en sinds vandaag ook plakpoep.

Ook in de kooi ruikt haar ontlasting sterker dan voorheen.

Mijn vraag aan jullie is dit normaal en/of is dit gedrag tijdelijk11(hopelijk wel het hele huis stinkt dan hiernaar)

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Stefan! Ik zag je post en dacht ik reageer even, omdat ik dat nog niemand anders had zien doen. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar met even googlen heb ik dit gevonden: 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels/ 

https://www.konijnen.nl/oud/ziekten/diarree2.htm

 

Stinkende keutels lijkt mij in ieder geval geen goed teken. Worden ze nog hard en hebben ze allemaal dezelfde vorm?

 

@Evee, @Marjoleink of misschien @Rifca kunnen jullie misschien helpen??

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het wel gelezen maar ik heb het antwoord niet. Ik heb dit met mijn voedsters niet meegemaakt. Je zou haar kunnen laten castreren, dat helpt tegen baarmoederkanker en het haalt waarschijnlijk een deel van het hormonale gedrag weg, maar het biedt geen garanties.

Is ze alleen? Je zou haar in elk geval erg gelukkig maken met een vriendje. Bij voorkeur via daten bij de opvang, zodat je zeker weet dat het klikt. Dan zal ze minder aandacht van jullie vragen. 

Plakpoep is sowieso een reden om even kritisch naar haar voeding te kijken. Wat krijgt ze op een dag? Is er kortgeleden iets veranderd in de voeding?

O en welkom trouwens.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties,

Ten eerste heb ik de links bekeken, geen van deze gevallen is hier van toepassing. Onze Bugs is kern gezond. Zit binnen een krijgt absoluut niet teveel of te weinig voedsel. Die dikke darm keutels eet ze voornamelijk altijd op. Dus ik maak me geen zorgen wat betreft de gezondheid. Wat betreft een vriendje, die heeft ze niet, wel een vriendinnetje. Maar die zit buiten, die komen wel eens bij elkaar in de buurt maar dat geeft eigenlijk weinig tot geen problemen. Er wordt wel gesnuffeld en er is onderling even duidelijk gemaakt wie er de baas is. Maar daar bleef het bij. En dat ze erg blij is en aanhankelijk dat is voor ons geen probleem. Dat wilt alleen maar zeggen dat ze gelukkig is en blij. 

Het enige punt is dat ze sinds dat ze vruchtbaar is dat je wat sterker geurende keutels laat vallen. Dat terwijl ze erg zindelijk is. Alles op die enkele drolletjes na doet ze alles in haar toilet. 

Zou het komen door haar hormonen!!!

Ik weet het niet, laat haar liever niet steriliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de stinkkeutels er uit zien als gewone keutels zijn, is het waarschijnlijk territoriumafbakening. Die keutels zien er dus normaal uit, maar kunnen best stinken!

 

Plakpoep is inderdaad niet goed. 

 

Hoe zeker weet je dat het een voedster is? Rondjes om je heen rennen zie je vaak bij ongecastreerde rammen. Het komt ook wel voor bij (eenzame) voedsters, maar ik raad je wel aan om het geslacht nog eens goed te (laten) bekijken. Vooral bij jonge konijnen wordt het geslacht zéér regelmatig verkeerd beoordeeld. Als het een ram blijkt te zijn zal je nu wel balletjes moeten kunnen zien denk ik. Al kunnen jonge rammen die ook nog intrekken.

 

Als je buiten nog een konijn hebt zou ik ze zeker koppelen en altijd samen houden. Konijnen zijn groepsdieren, dus dat zullen ze heel fijn vinden. Je geeft al aan dat ze al kennis hebben gemaakt en dat dat goed ging, dus zeker doen. Wel eerst 100% zeker zijn van de geslachten, zodat je straks niet met nestjes komt te zitten. 

 

Het beste zet je ze eerst 1 of meerdere dagen (inclusief nachten) op voor beide konijnen onbekend terrein. Dat kan een schuur zijn, keuken, badkamer, gang, slaapkamer, enz. Gaat dat goed, dan kan je ze verhuizen naar waar je ze permanent samen wilt hebben. Dat kan binnen of buiten zijn. Het is nu warm genoeg om een binnenkonijn naar buiten te verhuizen. Zorg wel dat ze minimaal 2 m2 op 1 oppervlak hebben als permanente leefruimte. Je kan dit vrij makkelijk realiseren met een ren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Helaas weet ik het antwoord ook niet.

 

Het klinkt mij als hormonaal/territoriaal gedrag. Een castratie kan daar tegen helpen (en is sowieso aan te raden ivm baarmoeder tumoren).

Konijnen keutelen om hun leefgebied te markeren, maar ik vind die keutels niet stinken. Ik zou echt niet weten waardoor keutels gaan stinken.

 

Verder lees ik dat je nog een konijn (alleen) hebt? Is het plan om deze konijnen aan elkaar te koppelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Marjoleink:

Plakpoep wordt niet veroorzaakt door te veel of te weinig voeding, maar door verkeerde voeding. Gemengd voer kan een oorzaak zijn, als ze daar selectief van eten. Maar het kan ook een soort groente zijn, teveel fruit, teveel of verkeerde snoepjes,... 

Ze heeft geen mengvoer Marjoleink.

Ik ben er mee bekend dat een konijn dan selectief gaat eten. Begrijp BTW nog steeds niet dat dit nog steeds voor konijnen te koop is. Teveel fruit en groente krijgt ze niet. Wat betreft snoepjes krijgt ze alleen snacks van selective. En dan ook in beperkte mate. Wil haar niet teveel verwennen want dan laat ze haar eigen voedsel en hooi liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Lienappelsien:

Als de stinkkeutels er uit zien als gewone keutels zijn, is het waarschijnlijk territoriumafbakening. Die keutels zien er dus normaal uit, maar kunnen best stinken!

 

Plakpoep is inderdaad niet goed. 

 

Hoe zeker weet je dat het een voedster is? Rondjes om je heen rennen zie je vaak bij ongecastreerde rammen. Het komt ook wel voor bij (eenzame) voedsters, maar ik raad je wel aan om het geslacht nog eens goed te (laten) bekijken. Vooral bij jonge konijnen wordt het geslacht zéér regelmatig verkeerd beoordeeld. Als het een ram blijkt te zijn zal je nu wel balletjes moeten kunnen zien denk ik. Al kunnen jonge rammen die ook nog intrekken.

 

Als je buiten nog een konijn hebt zou ik ze zeker koppelen en altijd samen houden. Konijnen zijn groepsdieren, dus dat zullen ze heel fijn vinden. Je geeft al aan dat ze al kennis hebben gemaakt en dat dat goed ging, dus zeker doen. Wel eerst 100% zeker zijn van de geslachten, zodat je straks niet met nestjes komt te zitten. 

 

Het beste zet je ze eerst 1 of meerdere dagen (inclusief nachten) op voor beide konijnen onbekend terrein. Dat kan een schuur zijn, keuken, badkamer, gang, slaapkamer, enz. Gaat dat goed, dan kan je ze verhuizen naar waar je ze permanent samen wilt hebben. Dat kan binnen of buiten zijn. Het is nu warm genoeg om een binnenkonijn naar buiten te verhuizen. Zorg wel dat ze minimaal 2 m2 op 1 oppervlak hebben als permanente leefruimte. Je kan dit vrij makkelijk realiseren met een ren. 

Ik denk dat je idd gelijk hebt en dat dit naar alle waarschijnlijkheid territorium afbakening is. Dit doet ze namelijk ook bij de kooi van Doodles die buiten zit.

Wat betreft het geslacht weet ik zeker dat ze een voedster is. Is beoordeeld door een fokker (Vlaamse Reus) die een kennis van mij is.

Hij kon mij ook zo niet echt vertellen waarom bugs dit doet. 

Wat betreft het samen zetten begrijp ik helemaal omdat het groeps dieren zijn. 

Maar heb Bugs bewust binnen omdat we een huisdier wilden hebben. (Geen hond of kat)

Maar ben bang dat ze uiteindelijk buiten terecht komt. 

Daar zal ze minder aandacht van de kinderen krijgen.

Snap dat ze dan wel een soortgenoot als gezelschap heeft maar heb haar niet genomen om ook buiten te zetten net als Doodles.

Doodles was binnen niet te houden, sloopte alles wat los en vast zat.

Bugs is daartegen helemaal niet zo, dus heb haar liever binnen als gezelschapsdier.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei BUGS B:

Wat betreft het samen zetten begrijp ik helemaal omdat het groeps dieren zijn. 

Maar heb Bugs bewust binnen omdat we een huisdier wilden hebben. (Geen hond of kat)

Maar ben bang dat ze uiteindelijk buiten terecht komt. 

Daar zal ze minder aandacht van de kinderen krijgen.

Snap dat ze dan wel een soortgenoot als gezelschap heeft maar heb haar niet genomen om ook buiten te zetten net als Doodles.

Doodles was binnen niet te houden, sloopte alles wat los en vast zat.

Bugs is daartegen helemaal niet zo, dus heb haar liever binnen als gezelschapsdier.

 

 

Ik weet niet hoe je buitenverblijf eruit ziet, maar misschien kan je er iets van maken zodat je kinderen makkelijk toegang en ruimte hebben om bijvoorbeeld bij de konijnen te zitten. En dan misschien vaste taakjes geven, zoals helpen met het hok verschonen of het eten geven. 

Als het territorium afbakenen is, zal het waarschijnlijk niet helpen dat ze elkaar af en toe zien. Zeker omdat Bugs nu in de pubertijd is en de hormonen ook een duidelijke rol (gaan) spelen.  

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei BUGS B:

Maar heb Bugs bewust binnen omdat we een huisdier wilden hebben. (Geen hond of kat)

Maar ben bang dat ze uiteindelijk buiten terecht komt. 

Daar zal ze minder aandacht van de kinderen krijgen.

Snap dat ze dan wel een soortgenoot als gezelschap heeft maar heb haar niet genomen om ook buiten te zetten net als Doodles.

Doodles was binnen niet te houden, sloopte alles wat los en vast zat.

Bugs is daartegen helemaal niet zo, dus heb haar liever binnen als gezelschapsdier.

 

Dat snap ik. Maar ik denk dat je Bugs gelukkiger maakt met het gezelschap van een soortgenootje, als het daarmee klikt, dan met dat van jullie. Jullie zijn toch een andere diersoort, met een andere taal en ander gedrag.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei BUGS B:

Ik denk dat je idd gelijk hebt en dat dit naar alle waarschijnlijkheid territorium afbakening is. Dit doet ze namelijk ook bij de kooi van Doodles die buiten zit.

Wat betreft het geslacht weet ik zeker dat ze een voedster is. Is beoordeeld door een fokker (Vlaamse Reus) die een kennis van mij is.

Hij kon mij ook zo niet echt vertellen waarom bugs dit doet. 

Wat betreft het samen zetten begrijp ik helemaal omdat het groeps dieren zijn. 

Maar heb Bugs bewust binnen omdat we een huisdier wilden hebben. (Geen hond of kat)

Maar ben bang dat ze uiteindelijk buiten terecht komt. 

Daar zal ze minder aandacht van de kinderen krijgen.

Snap dat ze dan wel een soortgenoot als gezelschap heeft maar heb haar niet genomen om ook buiten te zetten net als Doodles.

Doodles was binnen niet te houden, sloopte alles wat los en vast zat.

Bugs is daartegen helemaal niet zo, dus heb haar liever binnen als gezelschapsdier.

 

 

Helaas hebben ook fokkers hebben wel vaker mis.  Het feit dat hij niet weet wat sterk ruikende keutels territorium afbakening kan zijn, zeker als ze ook voor de kooi van een ander konijn gelegd worden. OOk het wisselen van de ruimte (van groot naar klein en weer terug, en buiten binnen, bv als de deur openstaat) kan hier in mee spelen

 

Jij hebt haar liever binnen als gezelschapsdier. Waar je denk ik over na moet denken wat is de meerwaarde voor Bugs en Doodles, die nu alle twee alleen zitten. Ik snap dat het leuk is om Bugs binnen te houden, maar is het in het belang van de konijnen om te doen?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei MichelleloveElmo:

 

Helaas hebben ook fokkers hebben wel vaker mis.  Het feit dat hij niet weet wat sterk ruikende keutels territorium afbakening kan zijn, zeker als ze ook voor de kooi van een ander konijn gelegd worden. OOk het wisselen van de ruimte (van groot naar klein en weer terug, en buiten binnen, bv als de deur openstaat) kan hier in mee spelen

 

Jij hebt haar liever binnen als gezelschapsdier. Waar je denk ik over na moet denken wat is de meerwaarde voor Bugs en Doodles, die nu alle twee alleen zitten. Ik snap dat het leuk is om Bugs binnen te houden, maar is het in het belang van de konijnen om te doen?

MichelleloveElmo,

Ten eerste bedankt voor je reactie,

Wil er wel even op reageren op je commentaar over het belang van onze konijnen.

Begrijp wat je bedoeld, maar als we naar het belang van welk huisdier dan ook gaan kijken dan zouden wij als mensen helemaal geen huisdier moeten houden.

Geen mens ter wereld zal de taal van dieren kunnen spreken laat staan begrijpen. Het begrip huisdier is ontstaan als vermaak en gezelschap voor de mens. 

Ik ben niet slecht voor mijn huisdieren, maar heb bewust gekozen om Bugs binnen te houden.

Heb ook niet een hectare grond achter mijn huis liggen om een ruimte te creëren voor 2 konijnen. En om ze op te sluiten in een hokje van 1 meter zonder bewegingsruimte vindt ik ook niet wenselijk.

Je advies is welkom en begrijpelijk, wil je er ook voor bedanken.

Maar dit was mij al bekend voordat ik ooit aan konijnen als huisdier begon.

Inlezen is een eerste vereiste als je aan huisdieren begint is mijn mening.

Zal je adviezen in acht nemen en aannemen dat haar gedrag territoriaal is en hopelijk minder wordt naar verloop van tijd.

Ps, wil iedereen bedanken voor de reacties en de goed bedoelde adviezen en bevindingen.

Groetjes Stefan

(Zoals op de foto te zien is lijkt dit niet echt een ongelukkig konijn)

 

IMG_20190322_221716.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Nijn & de Mifster:

 

Het moet gezegd worden: Wat een schatje! 😄 En hoe ziet Doodles eruit?

Dit is Doodles, alleen toen ze nog jong was. Ze is intussen 4 jaar en uiteraard wat groter dan op de foto.

Recente foto's die ik heb zijn te groot van formaat 🤪

20150108_124814.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei BUGS B:

Dit is Doodles, alleen toen ze nog jong was. Ze is intussen 4 jaar en uiteraard wat groter dan op de foto.

Recente foto's die ik heb zijn te groot van formaat 🤪

20150108_124814.jpg

Effe recente foto aangepast 😁

IMG_20190528_124735.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Rifca:

Heb je al overwogen ze alle twee binnen te houden? 

Het gedrag van de eerste konijn kan heel goed komen door frustratie/eenzaamheid, dus misschien dat het een stuk minder is als ze samen binnen zijn.

Jep, en hierbij hetzelfde probleem als buiten RUIMTE!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vervelend bedoeld hoor, maar 1 konijn heeft ook ruimte nodig. Hoe groot zijn de verblijven van je konijnen nu?

 

Als ondergrens wordt 1 vierkantemeter per konijn gesteld, maar dat is imo erg erg weinig. Een hok van 2 vierkante meter met twee konijnen geeft alle twee meer ruimte (zonder in totaal meer ruimte te kosten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rifca:

Niet vervelend bedoeld hoor, maar 1 konijn heeft ook ruimte nodig. Hoe groot zijn de verblijven van je konijnen nu?

 

Als ondergrens wordt 1 vierkantemeter per konijn gesteld, maar dat is imo erg erg weinig. Een hok van 2 vierkante meter met twee konijnen geeft alle twee meer ruimte (zonder in totaal meer ruimte te kosten).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rifca,

Met alle respect, dit is genoeg bij beide. Naast hun hok krijgen ze alle ruimte.

Maar wil dit discussie punt niet openen omdat dit niet mijn vraagstelling was en daar me eigenlijk ook niet voor wil verantwoorden.

Ook al zijn de bedoelingen goed.

Kort door de bocht, op gezelschap na van soortgenoten komen ze niks te kort.

Wil hierbij nogmaals iedereen bedanken voor hun reacties.

Neem alle adviezen zeer ter harte.

Mvg Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin de zindelijkheids'training' volledig opnieuw: vergroot de ruimte d.m.v. een panelenren iedere keer stapsgewijs en plaats toiletten. Zolang de keutels en plasjes daar in gaan kun je langzaam het gebied meer vergroten totdat ze weer volledig los kunnen in huis zoals voorheen. Laat de twee konijnen zolang je ze apart hebt nooit elkaar ruiken, zien of in elkaars gebied lopen. Daar raken ze gefrustreerd van en dan willen ze territorium afbakenen. Dat zie ik bij zowel gecastreerde als niet gecastreerde konijnen.

 

De adviezen hier zijn niet zover van jouw vraag weg als jij misschien kan denken. Konijnen zonder soortgenoot en misschien minder ruimte als ze 's nachts alleen zijn kunnen nu eenmaal voor gedragsproblemen zorgen (van verveling tot slopen, hormonale acties en onzindelijkheid). Iets dat je in huis niet wil en je ook al eerder als geen ander met het konijn dat sloopte hebt ervaren. Ik ben daarom blij dat je de adviezen wel meeneemt, want ergens moet je er rekening mee houden dat dit konijn eventueel ook door groter wordende (gedrags)problemen naar buiten zou moeten en dat zou verdrietig zijn.

Ik kan je alleen maar adviseren om die twee toch proberen te koppelen en het binnen te proberen. Dat maakt ze rustiger en nog blijer als de karakters passen. Al zou het alleen maar zijn om het konijn buiten te helpen die daar alleen zit en om eventueel gedragsproblemen binnen te voorkomen... Ik heb zelf nu 18 jaar konijnen binnen en ook klein gewoond waarbij mijn konijnen in onze kamer van 20 m2 zaten, maar wel met een panelenren ervoor (die werd weggehaald bij thuis komst). Het is mogelijk :-). Een of twee konijnen doen hem qua ruimte ook niets. Of in ieder geval: dat zou niets moeten uitmaken.

Succes!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .