Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Baloubeer

Plinten met verf

Recommended Posts

Hoi allemaal. 

Ik ben bezig om een grote ren te bouwen voor mijn konijnen in een kamer die wij niet meer gebruiken. Het word ongeveer zoiets als het plaatje hier onder (van internet). 

Ik heb alleen aan de muur, net zoals bij het voorbeeld, hoge plinten tegen de muur die door de vorige bewoners zijn geverfd (zie foto in de reacties). Is dit veilig voor mijn konijnen? Zo nee, wat kan ik het beste ermee doen? 

En wij hebben laminaat op de vloer liggen. Wat gebruiken jullie als vloer voor je binnenhok? Ik zie veel fleece voorbij komen. Leggen jullie daar onder nog een zeil? Of gewoon op het laminaat? 

90AC83DF-9930-436F-B2EE-559642582BF9.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de vloer zou ik vinyl leggen. Dat laat je net iets onderdoor de renpanelen/wanden doorlopen zodat de konijnen niet aan de randjes kunnen knagen. Je legt dus eerst het vinyl neer en zet daar de wanden bovenop. 

Die plinten, tja. Als het verf op waterbasis is schijnt het niet zoveel kwaad te kunnen, maar als het verf op terpentinebasis is wel. Maar sowieso lijkt me zo’n plint erg aantrekkelijk knaagmateriaal en krijg je dus van die half (of helemaal 🤣) weggeknaagde plinten. Ook begreep ik van o.a. @Mississippi dat sommige konijnen er ook niet vies van zijn om aan de muur te beginnen... Oplossing: ook aan de muurkant gewoon een paneel, of wat voor wanden je wilt maken, zetten. Dat zou ik dan meteen al doen, en niet pas wanneer je die schade hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in het verblijft de plint vervangen voor een lat blank hout. Maar dan moet je dus wel de print er af breken. Dat was voor mij geen probleem want ik heb alle printen er afgehaald en vervangen voor holle plinten zodat ik wat kabels veilig weg kon werken.

Muren zijn inderdaad perfect knaag materiaal aldus Milou. De muur in het verblijf wordt daarnaast behoorlijk vies naar verloop van tijd weet ik uit ervaring. Mijn plan is om een plaat hout ter grote van de ren tegen de muur te monteren.

Als je aan de bovenkant (aan de achterkant van de plaat) een latje ter breedte van de plint vast maakt kun je de plaat in jou geval voor de plint monteren. Als je hout niet mooi vind kun je ook plexiglas gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verf is het meest giftig, op het moment dat het nat is. Als het is opgedroogd is, is het gelukkig minder giftig en wat konijnen (en mensenkinderen) er dan nog van binnen krijgen valt mee qua schadelijkheid. Ik zou er in dit geval dus niets aan doen, of je moet er een hoekprofieletje over willen zetten voor de zekerheid, zodat ze er niet meer aan kunnen knagen, of zoals hierboven gesuggereerd, een renpaneel er voor. 

Als je zelf zou gaan schilderen, is verf op waterbasis wel aan te raden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-5-2019 at 16:01 zei Lienappelsien:

Op de vloer zou ik vinyl leggen. Dat laat je net iets onderdoor de renpanelen/wanden doorlopen zodat de konijnen niet aan de randjes kunnen knagen. Je legt dus eerst het vinyl neer en zet daar de wanden bovenop. 

Die plinten, tja. Als het verf op waterbasis is schijnt het niet zoveel kwaad te kunnen, maar als het verf op terpentinebasis is wel. Maar sowieso lijkt me zo’n plint erg aantrekkelijk knaagmateriaal en krijg je dus van die half (of helemaal 🤣) weggeknaagde plinten. Ook begreep ik van o.a. @Mississippi dat sommige konijnen er ook niet vies van zijn om aan de muur te beginnen... Oplossing: ook aan de muurkant gewoon een paneel, of wat voor wanden je wilt maken, zetten. Dat zou ik dan meteen al doen, en niet pas wanneer je die schade hebt.

Haha, ja onze konijnen hebben destijds alles in die kamer wel eens geprobeerd....... Dakota trok in de puberteit inderdaad eerst het behang van de muren en daarna begon ze aan de muur. Zelfs de knaagstrip heeft ze er eens af getrokken. Moet wel zeggen dat dat (en de rest eigenlijk ook) na een tijdje ophield.

Als je zoiets wil maken als op de foto hier, is het dan niet slim om gewoon een bak met 4 kanten in plaats van 3 te maken? Dan heb je helemaal nergens last van en het lijkt me een relatief kleine moeite als je toch al bezig bent. Wij hebben zelf vinyl op de grond liggen, dat is nog wel ietsje glad maar veel minder dan laminaat. In het vorige verblijf hadden we ook een heel groot buitenkleed van Ikea, maar ik merkte dat dat toch niet fijn was voor de hakjes. Eigenlijk bevalt vinyl tot nu toe het beste. Als je nog wat gaat verven kun je ook verf gebruiken die niet schadelijk is, als je wil kan ik nog wel even voor je opzoeken welke ik zelf gebruikt heb. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties! Ik heb nu inderdaad gekozen om een vierkante bak te maken. Ik dacht makkelijk uit te zijn om geen achterkant te hoeven maken, maar het wegwerken van de plinten is veel meer werk, haha. 

Welke hoogte raden jullie aan voor de ren? Ivm springen.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Baloubeer:

Welke hoogte raden jullie aan voor de ren? Ivm springen.. 

Zonder opstapje kan een beetje atletisch konijn 1 meter springen. Met opstapje nog  hoger. 

Mijn advies is om zeker voor 90cm te kiezen, en als het niet al te lastig is zelfs nog hoger dan dat (1m). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hou er wel rekening mee dat ze ook vanaf schuilhuisje, bruggetjes etc. kunnen springen. Dus als je die langs de kant zet moet de hoogte eigenlijk 1 meter plus de hoogte van het ‘opstapje’ zijn. Of je kunt (als je niet thuis bent) de bovenkant afdekken. Ik gebruik hiervoor stevige gaaspanelen en dat werkt goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .