Spring naar bijdragen
hillegina

Wat te doen met twee dames na overlijden ex-ram

Recommended Posts

Na het overlijden van Broer Konijn heb ik nu nog twee vijfjarige voedsters (halfzusjes, bij elkaar vanaf enkele weken oud). Ze zijn nu niet heel actief vind ik, maar dat kan terugkomen. Ook is de samenhang wat weg naar mijn idee. Zou ik er goed aan doen om er een of misschien twee ex-rammen aan te koppelen? Ze maken geen echte ruzie overigens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe lang is Broer konijn nu dood? Ik denk dat ik in eerste instantie zou aankijken hoe het met de twee dames gaat. En eventueel voor één ram erbij zou kiezen, niet twee. Bij voorkeur via een opvang, omdat je dan een soort "safety net" hebt, om op terug te vallen qua partnerkeuze. Maar als ze geen ruzie maken, kan het ook zijn dat ze weer even de verstandhouding onderling moeten vinden, en dat het binnen korte termijn wel weer z'n plekje gevonden heeft. In dit geval zou ik het in ieder geval niet overhaasten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zijn nog maar sinds heel kort met z’n tweeën overgebleven, dus het kan weer beter worden. Het kan trouwens ook slechter worden als de ram de stabiele factor was en de dames onder controle hield.

Je kan inderdaad naar een goede konijnenopvang gaan om er weer een groepje van te laten maken. 1 ram er bij, of 2 rammen, of 1 ram + 1 voedster er bij. Dat ligt aan de onderlinge klik. Vaak kan je zo’n groepskoppeling in de opvang laten doen. Je laat ze dan een aantal dagen daar. In de opvang kunnen ze het dan eventueel nog met andere konijnen proberen om te kijken of dat beter gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het eerst even aanzien, kijken hoe de relatie tussen de twee dames zich nu ontwikkeld.

Tenzij je zelf heel graag een nieuwe ram wilt, een ram erbij kan meestal wel 😉 Als je een ram wilt kun je het beste naar een opvang gaan waar ze ervaring hebben met trio koppelingen en op karakter een passende man kunnen zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat eerder dit jaar in dezelfde situatie en heb het even afgewacht, maar het gaat echt supergoed tussen die 2. Ik dacht echt dat het niet lang goed zou blijven gaan, maar tot nu toe is het nog prima. Een van de voedsters is al wat ouder aan het worden, ziet niet goed meer en loopt niet meer zo snel als de ander, dus als een koppeling niet nodig is bespaar ik haar dat liever.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou er wel graag twee bij willen koppelen maar de opvang is alleen 's avonds open. Nu moet ik ze van mijn ouders vrijdagavond ophalen (met speeddate) dan met hekjes een stuk van de ren afzetten en zaterdag beginnen met het echte koppelen. (hoe) Zouden jullie dit doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overleg even met de opvang. Een groepskoppeling is  gecompliceerder dan een koppeling van een tweetal. Alle 4 de konijnen moeten onderling qua karakter bij elkaar passen en de groepsdynamiek moet ook goed zijn. Daar kom je tijdens even een speeddate niet achter. Ik raad je aan om met de opvang de afspraak te maken dat je je dames naar de opvang brengt en ze daar een aantal dagen/een week laat. De vrijwilligers van de opvang kunnen dan kijken hoe de koppeling gaat en het eventueel met verschillende konijnen proberen als de koppeling niet goed gaat.

Onderschat het niet.

De ren met hekjes een stukje afzetten vind ik sowieso geen goed idee.

Heb je ook een ruimte/ren waar je dames nog nooit zijn geweest? Het groepje moet eerst een aantal dagen in een ruimte waar alle konijnen nog nooit zijn geweest. Anders heb je een heel grote kans dat de dames ‘hun’ terrein gaan verdedigen tegen de ‘indringers’. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat je neutraal terrein hebt.

Als dat de enige konijnen zijn is het een grote gok.

Is het een dierenasiel met honden en katten die er een paar konijnen bij heeft? Je kan ook naar een konijnenopvang gaan. Daar zitten (veel) meer konijnen waardoor je een grotere kans hebt dat het lukt om een groepje te maken.

Heb je deze lijst al gevonden? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het probeert, zorg dan in ieder geval dat je een plan klaar hebt voor als het niet lukt.

Op de korte termijn: heb je genoeg materiaal om ze allemaal apart te zetten als het echt vechten wordt?

Op de lange termijn: gaan ze terug of kun je ze als twee koppeltjes houden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is Maxi-paxi, ze vangen vooral knaagdieren en konijnen op. Ik kan ze op korte termijn goed apart zetten en op lange termijn zullen mijn ouders niet blij zijn met twee rennen dus moeten ze weer terug.... Moeilijk, moeilijk... Misschien kan ik dan beter niet voor die konijnen gaan. Mijn ouders denken er ook wel erg licht over ('Vorige keer ging het toch ook goed?')

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou, wat Lienappelsien ook zegt, je konijnen naar een echte konijnenopvang brengen en ze daar laten koppelen. Ik heb dat ook twee keer gedaan, de tweede keer hebben ze echt met een aantal konijnen moeten proberen voordat er een gevonden was waarmee het klikte. 

Voordeel is dat je zelf niet de stress hebt, en je zit thuis niet met twee koppels als het toch niet lukt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De “vorige keer ging het ook goed” gedachte heb ik ook een keer gehad. Die resulteerde al snel in 2 koppels ipv het bedachte trio. 

Als de dames prima samen kunnen hoef je in ieder geval geen overhaaste beslissingen te nemen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites