Ga naar inhoud

Wanneer haakje laten bijslijpen?


Aanbevolen berichten

Inmiddels is het alweer drie weken geleden dat Nijntje en Miffie succesvol gecastreerd zijn. Ook zitten ze alweer anderhalve week gezellig samen buiten in hun verblijf. 

Nu valt het mij op, dat ze de groenten minder snel opeten als voorheen. Hetzelfde geldt voor de biks. Nijntje komt wel gelijk voor de groente, zij is altijd de grotere groente eter geweest van de twee, en Mif komt sneller aangelopen voor de biks. De groente hoeven nu in eerste instantie niet voor Mif, maar later komt ze wel halen. Miffie is altijd al de langzamere eter geweest van de twee. 

 

Nu heb ik bij de castratie gelijk gevraagd om de tanden te controleren. Blijkt dat Nijntje helemaal in orde is, maar Miffie heeft kleine haakjes op haar kiezen. Daar hebben ze toen niks aan gedaan, maar dat zal in de toekomst misschien wel moeten. Omdat het langzamer groente eten mij opviel en met de haakje van Mif in mijn achterhoofd ben ik gisteren even hier op het forum gaan speuren. Voordeel is dat je gelijk heel veel informatie vindt, maar een nadeel is voor mij dat ik mij dan ook extra zorgen ga maken.

 

Extra informatie, die vast relevant is: Voor de operatie heb ik hier op de website een heel verzorgingspakket besteld en allemaal lekker kruiden en gedroogde groenten in huis gehaald. Deze kregen ze voorheen niet, maar sinds de operatie een keer per dag een handje. Sinds gisteren ook lekker kruidenhooi aangeboden en daar eet Mif graag van. Liever dan het gewone hooi. 

Ook is het warmer weer, dus zijn ze ook wat slomer overdag. Dus misschien zie ik nu opeens dingen die er helemaal niet zijn.. 

 

Ik heb allebei vanavond even gewogen en ze wegen precies zoveel als voor de castratie: Nijntje afgerond 2,3 kilo en Miffie afgerond 2,6. 

 

Dus mijn vraag is eigenlijk tweedelig:

 

1) kan het voorkomen dat konijnen na castratie minder snel eten/verminderde eetlust hebben? -> Er wordt nu eigenlijk meer tijd genomen tussen het eten door. 

2) Wanneer moeten de haakjes echt geslepen worden? Of kan het misschien nog uit zichzelf slijten?

 

Mif eet verder volgens mij goed, is actief en dus goed op gewicht. Eigenlijk wil ik ze dus het liefst ook niet zo snel weer uit elkaar halen en Mif weer een narcose aandoen als het nog niet nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene konijn had vorig jaar bij de jaarlijkse controle haakjes, maar dit jaar niet (hij heeft er geen last van gehad). Mijn andere konijn had bij de controle van vorig jaar geen haakjes maar bij de laatste controle wel. Ze waren nog erg klein. Ze konden nog uit zichzelf slijten, helaas niet het geval. Een maand later ging ze langzamer en minder eten (waarschijnlijk pijnlijk) en op het laatst niets (ik dacht eerst dat mijn man juist snel at, maar die at dus “normaal”). Ze woog eerst 2.15 maar is afgevallen naar 1.80kg. Haar haakjes onder narcose laten bijvielen. De dierenarts zei dat een konijn binnen een maand last kan krijgen van kleine haakjes, de tanden/kiezen groeien altijd door.

 

Mijn konijnen zijn allebei goede hooieters dus geen garantie voor geen haakjes. Ik had hier op het forum als tip Timothy hooi gekregen. Daar moeten ze meer op knagen. Heb je dat al geprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik haakjes nog nooit zelf zien slijten.

 

Persoonlijk zou ik bij langzamer eten niet direct in de stress schieten. Zolang ze wel genoeg eten. Maar wees extra alert op de signalen. Als ze minder eten en afvallen zou ik het toch even bij de dierenarts laten controleren. 

 

Ik snap dat je liever niet nu al weer een narcose wil, maar als een narcose dan toch nodig is wil je dat het liefst bij een zo fit mogelijk konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het inderdaad in de gaten houden en pas laten behandelen als je merkt dat het konijntje moeite krijgt met eten en/of afvalt. Hoe minder vaak narcose nodig is, hoe beter. Maar zoals Rifca zegt, ook niet te lang wachten, konijntjes kunnen wel het best zo fit en gezond mogelijk een narcose in gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle reacties! Ik ga het zeker in de gaten houden, maar voor alsnog denk ik dat het nog wel meevalt.

@tam86 goeie tip! Ga ik eens proberen. Ik ben ook eens opzoek gegaan of je timothy graszaden kan kopen, dus misschien dat ik zelf ook maar wat ga zaaien.

 

Ik heb ook roggegras in de tuin staan. Ook dikkere stengels. Als het goed is mogen ze die ook hebben toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft het hele minder eten toch ook nog een andere oorzaak.. We hebben een paar dagen achter elkaar kauwtjes en eksters in de tuin gehad, die het vogelvoer kwamen plunderen. Wel steeds geprobeerd weg te jagen, maar soms landden ze ook op het dak van de ren. Ik merk aan Nijntje eigenlijk helemaal niks, maar Miffie is de laatste dagen heel erg alert op haar omgeving en alle geluiden die ze hoort. Ze stopt dan ook tijdens het eten om te luisteren en te kijken. Zo was ze voorheen niet en ik kan eigenlijk geen andere reden voor dit plotselinge gedrag bedenken..

 

Hopelijk gaat dat na een tijdje weer over. Vogelvoer is in ieder geval uit de tuin gehaald.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn dierenarts dacht ook niet dat mijn konijn na een slecht rui waarin hij pips was en minder at al haakjes kon hebben (had hij nog nooit gehad in de 5 jaar  dat ik hem heb), maar mooi wel. Haakjes verwijderd, dus ik dacht de tijd te hebben om hem weer op krachten te kunnen laten komen en hem  o.a. te ondersteunen met Recovery/Critical Care, maar na een week (echt waar, iedereen stomverbaasd) had hij weer haakjes op zijn kiezen. Dus helaas kan het wel dat er heel snel haakjes op de kiezen komen als een konijn niet genoeg hard spul kauwt. Dus toch maar in het achterhoofd houden? 

 

Ik hoop dat het die vogels zijn die Miffie ongerust hebben gemaakt, want dan is het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .