Ga naar inhoud

geen groenten meer geven?


sokiky

Aanbevolen berichten

muis heeft het laatste jaar 5 of 6 keer bij de dierenarts moeten verblijven door darmproblemen. ze is nu nog steeds daar al sinds zaterdag omdat ze nog steeds niet goed wil eten. de zaterdag voordien was ze ook al ziek, 4 dagen thuis en terug naar de da. pluis, mijn ander konijn heeft ook al darmproblemen gehad maar dat is nu al meer dan een jaar geleden. ze krijgen allebei dezelfde voeding, maar wat opvalt is dat muis meer groenten eet dan pluis. ze krijgen voor hun 2 s...amen ongeveer 100 gram groenten per dag. hiervan zal pluis max 3 blaadjes witlof van opeten, de rest eet muis op. dus zij is de groenteneter. pluis laat groenten liggen om hooi te gaan eten. muis eet bijna geen hooi. nu denk ik dat 100 gram groenten zeker niet te veel is. vroeger kregen ze veel meer en meer variatie, maar ook toen darmproblemen. de korrel (sience selective) heb ik al verminderd van 20 gram naar 10-15 gram per kg. maar nog steeds eet muis geen hooi, of niet voldoende. en door de korrel te verminderen is ze nu echt aan de magere kant.

ik ben al heel lang op zoek naar een mogelijke oplossing voor muis haar problemen, want een van de keren overleeft ze het niet vrees ik.

nu kwam ik gisteren terecht op deze website:
https://www.rabbitsonline.net/thre…/no-veggies-at-all.92238/
https://sherwoodpethealth.com/faq/

konijnen zouden beter helemaal geen groenten eten lees ik daar? ik heb het een aantal maanden geleden ook al eens gevraagd, maar zijn er hier mensen die echt bewust geen groenten voeren. dus enkel korrel en hooi. hebben deze konijnen ook last van darmproblemen? of zijn het enkel de konijnen die groenten krijgen die last krijgen van gas/verstopping/darmproblemen?

ik geef groenten aan mijn konijnen in de veronderstelling dat dat goed is voor ze. ze hebben er nooit diarree van gekregen en rustig opgebouwd. zou het kunnen omdat de fokker waar ik de konijnen gekocht (allebei van dezelfde fokker) zelf geen groenten aan haar konijnen gaf dat daardoor de jongen ervan ook minder goed tegen groenten kunnen.

of heb ik gewoon de pech dat ik een konijn heb met echt heel zwakke darmen?

sorry voor de vele vragen! maar de info op die website zet me wel aan het denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is ze? Te jonge konijnen kunnen nog niet goed tegen groenten. Ik weet alleen niet precies de leeftijd vanaf wanneer het veilig is om groenten beginnen te voeren.

 

Verder ken ik iemand met een cavia die totaal geen groenten kan verdragen, die krijgt dan zware gas. Zelfs zonder groenten heeft ze nog last van gas, dus die krijgt permanent medicijnen tegen gas en geen groenten meer. Ik kan me voorstellen dat er konijnen bestaan met een soortgelijk probleem, die hebben dan gewoon een zeer ongelukkig darmstelsel.

 

Welk hooi voer je? Sommige kijken zijn zeer kieskeurig, mijn Monster wil bijvoorbeeld alleen maar Barn-i kruiden hooi eten. De rest wat ik heb geprobeerd laat hij gewoon liggen, tot vermagering aan toe zelfs. Hij eet nog liever een kartonnen doos of een fleece deken bij honger dan hooi wat hij niet blieft.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen zijn 2.5 en 3 jaar oud.

 

van hooi heb ik al bijna alles geprobeerd: Timothy hooi (van versele laga lusten ze niet, enkel van vadigran maar die laatste is hier jammer genoeg niet meer te koop), hooi van 2 verschillende boeren, duits kruidenhooi, gewoon budgethooi, hooi van versele laga, hooi van flamingo, hooi van real nature, puik kruidenhooi...  echt al heel veel

 

qua hooi zijn ze inderdaad heel kieskeurig!  bij kruidenhooi snuffelt en zoekt ze de kruiden er zo uit.  het hooi laat ze liggen.

heb ook al zelf gedroogde paardenbloem over het hooi gestrooid om het wat aanlokkelijker te maken, maar wat eet ze?  enkel de paardenbloem.

 

barn-i nog niet geprobeerd, zal ik moeten bestellen via een webshop denk ik.  nog niet gezien in de winkels hier in de buurt (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen krijgen geen darmproblemen van groente, de meeste konijnen hebben er geen last van. Wat wel kan, als je konijn al gevoelige darmen heeft, dat hij dan last krijgt van groente. Dat verhaal van de fokker heb ik nog niet eerder gehoord. Ik weet niet wat je voor groente geeft? Ik neem aan dat je al alleen de veilige soorten geeft zoals andijvie, witlof, wortelloof? Anders zou je daar nog eens kritisch naar kunnen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je linkjes nog niet helemaal doorgelezen, maar gaat het er niet om dat je voorzichtig moet zijn met bepaalde soorten groenten, zoals koolsoorten? Dat is wel iets wat algemeen bekend is. 

 

In dit artikel staat veel uitleg over het geven van groenvoer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Overigens is er geen minimale leeftijd waarop jonge konijnen groenvoer mogen eten, dat mag al vanaf het moment dat ze zelfstandig gaan eten. Ik zou dat zelfs aanraden, daar kweken ze een gezonde, sterke darmflora mee 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Marjoleink:

Konijnen krijgen geen darmproblemen van groente, de meeste konijnen hebben er geen last van. Wat wel kan, als je konijn al gevoelige darmen heeft, dat hij dan last krijgt van groente. Dat verhaal van de fokker heb ik nog niet eerder gehoord. Ik weet niet wat je voor groente geeft? Ik neem aan dat je al alleen de veilige soorten geeft zoals andijvie, witlof, wortelloof? Anders zou je daar nog eens kritisch naar kunnen kijken.

ze krijgen inderdaad enkel witlof, andijvie en wortelloof

 

tot vorig jaar gaf ik ze ook af en toe peterselie, selderij, broccoli, paprika.  maar die heb ik dus allemaal al lang geleden geschrapt.

 

dus enkel witlof, andijvie en wortelloof.  maar 1 van mijn konijnen eet dus enkel wat witlof. het ander konijn eet de rest op.  maar ik geef maar 100 gram voor hun 2 dus dat is echt niet veel.

als 'snoepje' heb ik ze ook al wel eens een blad van de hazelaar en druif gegeven. staat dat groen bekend als probleemgevers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Ik heb je linkjes nog niet helemaal doorgelezen, maar gaat het er niet om dat je voorzichtig moet zijn met bepaalde soorten groenten, zoals koolsoorten? Dat is wel iets wat algemeen bekend is. 

 

In dit artikel staat veel uitleg over het geven van groenvoer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Overigens is er geen minimale leeftijd waarop jonge konijnen groenvoer mogen eten, dat mag al vanaf het moment dat ze zelfstandig gaan eten. Ik zou dat zelfs aanraden, daar kweken ze een gezonde, sterke darmflora mee 🙂 

nee, het gaat echt over om totaal niets van groenten te geven, geen enkele soort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms is het heel erg moeilijk om achter de precieze oorzaak te komen. Zelfs de combinatie van biks en groenten kan problemen geven bij konijnen met gevoelige darmen.

 

Ik las in je eerdere verhaal dat je ook fibafirst geeft, daar kun je prima mee doorgaan, maar science selective zou je nog verder kunnen verminderen naar ongeveer 5 gram per kilo (dus 20 gram totaal als ik me niet vergis) en eens kijken hoe het dan gaat. Alles bij elkaar opgeteld zit je dan nog rond de 15 gram per konijn. Ik weet niet of ze nu wel biks eet? Zo niet dan zou je haar maatje alvast voor kunnen bereiden op minder biks.

 

Het hooi zou ik aan blijven vullen met dingen als paardenbloem. Probeer maar eens wat dingen uit. Weegbree is overigens ook een goede voor konijnen met spijsverteringsproblemen. Je kunt een konijn toch niet dwingen om hooi te eten, maar je kunt wel kijken naar hoe je dat zo goed mogelijk kunt compenseren. Uiteraard wel het advies om het aan te blijven bieden, ook al eet ze het niet.

 

De groenten kun je beter verdelen over meerdere keren per dag, zodat ze niet alles in 1 keer naar binnen werkt. Misschien ook wat uitbreiden met wat tuinkruiden en een beetje knol- en/of wortelsoorten.

 

Het kan inderdaad dat een konijn niet tegen groenten kan, maar dat verwacht ik bij haar eigenlijk niet. Dit zou andere klachten geven. Gas is ook geen indicatie voor overgevoeligheid voor groenten, maar meer dat alles te lang in het spijsverteringskanaal verblijft. Dit kun je beïnvloeden door minder of in sommige gevallen zelfs geen biks meer te geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was al gezakt naar 10 gram per kilo, zonder succes.  ze krijgt inderdaad ook fibafirst, maar het is vooral mijn mannetje dat dat graag lust.  muis is op vlak van voeding echt heel moeilijk...  elke keer ik denk een goed voedingspatroon gevonden te hebben wordt ze weer ziek en ben ik terug bij af.  nu dus ook weer...  de laatste keer ziek was in december, toen at ze ook nog peterselie en selderij.  na die 2 van het menu geschrapt te hebben is ze 4 maanden prima in orde geweest, dus ik dacht het probleem gevonden te hebben.  maar niet dus.  2 keer ziek op een week tijd!   het enige echte verschil tussen muis en pluis is dat zij echt alle soorten groenten lust en graag eet.  pluis is kieskeuriger wat groenten betreft.  hij snuffelt en zoekt naar lekkere groenten en op die tijd heeft muis al een groot deel op terwijl pluis nog aan het zoeken is. als hij dan toch niets vindt dan gaat hij hooi eten.

biks eten doet ze normaal gezien goed.

 

ze is trouwens nog steeds bij de dierenarts :( ze had al wel wat zelf van haar biks gegeten vandaag.  dus traagjes aan, maar ze is wat aan de beterhand. het is wel de eerste keer dat ze zo lang ziek is en het zo lang duurt vooraleer er wat beterschap is.

 

muis is ook een heel stressy/zenuwachtig konijn.  pluis is echt een konijn dat alles over zich heen laat komen, trekt zich van niets veel aan.  muis heeft alles gezien en gehoord, heel nieuwsgierig maar ook snel bang.  per toeval vonden we deze week  een pluk bruin haar in onze tuin en vermoedelijk uitwerpselen van een marter.  gelukkig zitten de konijnen zeer goed beschut en kan de eventuele marter nooit bij de konijnen zelf maar de dierenarts vermoedt dat muis misschien enorm geschrokken is omdat de da niet direct aanwijzingen vindt voor darmproblemen. 

het is echt een raadsel, heel vervelend.  ik ben echt bang dat ik muis vroeg of laat verlies aan haar darmproblemen.

gelukkig heb ik een dierenarts waar ik ten allen tijde terecht kan.

 

ik ga je tips zeker onthouden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan wel hoor. Bij mij is ooit een hond vanuit de tuin van de buren onder onze schutting door gekropen en heeft mijn toenmalige konijn laten schrikken. Daar ben ik toen ook nog mee naar de dierenarts geweest omdat hij ineens heel slecht at. Ik kreeg toen het advies om het hok te verplaatsen zodat hij niet meer die associatie zou hebben, en dat hielp wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat kan wel hoor. Bij mij is ooit een hond vanuit de tuin van de buren onder onze schutting door gekropen en heeft mijn toenmalige konijn laten schrikken. Daar ben ik toen ook nog mee naar de dierenarts geweest omdat hij ineens heel slecht at. Ik kreeg toen het advies om het hok te verplaatsen zodat hij niet meer die associatie zou hebben, en dat hielp wel.

het hok verplaatsen kunnen we hier niet.  hun hok staat in een afgesloten tuinhuis met doorgang naar een volledig overdekte vaste ren.  de ren is 1.5 m hoog met dak erop en omringd door stevige ijzeren draad.  1 rand van de ren grenst aan het tuinhuis, 2 wanden zijn afgedekt met plastieken panelen. 1 kant is open met draad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fibafirst is een goede voeding, beter dan de gewone supreme selective. Maar ik lees in je bericht dat ze daar ook niet zo veel van wil eten. 

 

Zelf heb ik altijd het idee dat ze van groenvoer juist een betere darmflora krijgen, en eerlijk gezegd: verse grassoorten (bladsoorten) is ook gewoon het natuurlijke voedsel van een konijn. Zo ver staan onze huisdierkonijnen daar ook nog niet van af.

 

Maar wat is precies het probleem bij jouw konijn? Gasbuikjes? Verstopping?

Zijn er al wel eens buikfoto's gemaakt?
Drinkt ze voldoende water? 

Weet je of er iets aan vooraf is gegaan (misschien toen het een jong konijntje was) waardoor ze zo gevoelig is (wormbesmettingen, coccidiose)? 

Is het een konijntje dat veel stress heeft? Is er stress in de omgeving van het konijn? Is het een veilig, prettig verblijf waar ze leven? Is het een koppel wat goed met elkaar op kan schieten? 

Heb je al wel eens een wormenkuur gedaan? 

 

 

----

 

Je kan het proberen, groenteloos voeren. Elk konijn is anders, en als jij het idee hebt dat groenvoer de oorzaak kan zijn, of de oplossing,  kun je het eens een tijdje proberen. Ik denk dat bij jouw konijn vooral het goed hooi eten belangrijk is, en als je daarvoor het groenvoer moet skippen, zou ik dat best durven te proberen.  Bedenk alleen wel dat je een bron van voedingsstoffen weg haalt: voldoende brok, en zeker ook voldoende gemengd hooi is aan te raden als je geen groenvoer geeft. Maak de overige voeding dan niet te eenzijdig voor de konijnen! Met 5 gram brok per kg en verder alleen hooi, kom je er niet vrees ik. Dan zal je dus de hoeveelheid brok wel iets op moeten hogen, en ondertussen wel opletten dat ze goed, en vooral ook gevarieerd, hooi blijven eten.  
 

 

----

 

Ik heb je linkjes nu wel gelezen, maar ik ben persoonlijk niet echt overtuigd.  

Het eerste artikel zegt eigenlijk vooral dat je alert moet zijn op minder hooi eten, dat dat de voorbode is van darmproblemen. Dat klopt. En dat je granen en fruit moet mijden. Dat is algemeen bekend volgens mij. Dan nog een stukje over dat je gekweekte groenten ook zou moeten mijden omdat ze met meststoffen te snel gekweekt zouden worden.  Heel eerlijk, ik vind het wat ver gaan, en ook echt wel wat onderbouwing missen. Hoe is dit dan precies onderzocht? Dan zou je toch met een aantal testgroepen moeten werken. Het is een link naar een forumpost, en er staat dat de info van sherwood  afkomstig is, een merk dat voeding en supplementen maakt voor konijnen. Dat zijn meestal onderzoeken die ze laten doen met een bepaalde uitkomst in gedachten, wat meestal inhoud dat de gepubliceerde informatie selectief is, dat de niet-positieve uitkomsten voor het bedrijf, niet naar buiten gebracht worden. Dat geeft dus vaak een onvolledig beeld. 
 

De tweede link is een promo praatje van -jawel- weer hetzelfde merk dat voeding en supplementen maakt voor konijnen. Niet geheel objectief dus. En ook daar komt naar voren dat hooi het belangrijkste voedsel is. En de test met groenvoer die ze gedaan hebben, is met één enkele soort sla, waarschijnlijk met lab konijntjes die normaal ook geen groenvoer gewend waren. Dat vermoeden heb ik tenminste. Zo kan ik ook de gewenste conclusie krijgen als konijnenbrokken-producent haha. Meer brokken voeren, zodat wij meer brokken verkopen! 😉 

 

 

---

 

Ik geef alle konijnen die ik heb flinke porties groenvoer, en laat ik het afkloppen, ik heb hier echt nooit problemen met verstopping of gasbuiken. Ik heb in alle jaren dat ik konijnen heb maar één konijn met die problemen gehad, en dat konijn had ik meegenomen uit een niet zo goede situatie. Zij zat ook onder de schurft en had de gasbuikjes vooral ook tijdens de behandelperiode daar van. Ik vermoed dus dat het bij haar kwam door stress van jeuk en behandelingen. Naarmate de problemen opgelost werden, werden de gasbuikjes gelukkig ook minder. En de laatste jaren van haar leven heeft ze er nooit meer last van gehad. 

 

Hier krijgen ze echt een flinke portie hooi per konijn, hun eigen formaat in los hooi per dag, en dat gaat eigenlijk altijd ook gewoon op. Van het ene pak eten ze wel eens minder lekker dan van het andere pak, ik mix de hooisoorten dus wel, om de aantrekkelijkheid een beetje goed te houden. In de basis krijgen ze nu het pets own choice premium hooi, en ik mix het op het moment met het bunny nature vers gras hooi. Het ene koppel vind de ene soort lekkerder, het andere koppel de andere soort. Daar doorheen meng ik dan een hand gedroogde kruiden, daar zit in de basis meestal iets van een luzerne of gedroogd gras (eigenlijk ook hooi dus) in, met restjes kruiden er door (dat kan vanalles zijn). Dat stop ik in de ruifjes tussen het hooi en in de nachthokjes ligt een pluk hooi met ook een beetje gedroogde kruiden er overheen gestrooid. 

 

's ochtends krijgen ze brokjes. Joris (2 kg) en Brenda (1.5kg) krijgen één schepje in totaal (als koppel, dus niet per konijn), dat is het totaal aan brokken dat zij krijgen op een hele dag: 15 gram ongeveer. Harold (1.5 kg) en Charlie (3 kg) krijgen 1,5 schepje, dus 22 gram ongeveer. 

 

En 's avonds geef ik dan groenvoer. Ik geef wel redelijk porties. Ik kijk wel naar het individu: Joris is hier de enige die wel een beetje gevoelig is voor groenvoer, als ik met nieuwe soorten start of qua fruit of suikerrijke groenten er iets in gooi, eet hij soms zijn blindedarmkeutels niet op. De basis van de schotels is altijd of witlof of andijvie. Ook gras uit eigen tuin zit er bijna dagelijks in.  Daar kan Joris ook gewoon goed tegen.

 

Eigenlijk is mijn advies dus echt: hooi hooi hooi hooi en nog eens hooi. Zo veel mogelijk hooi geven. Gevarieerde hooisoorten geven. Brokken kun je zien als een vitaminepillenportie, om tekorten te voorkomen. Groenvoer is aanvullend. Ik vind het zelf fijn om daar mee te kunnen variëren, om verse, onbewerkte voedingsstoffen aan te bieden. En het is ook iets wat ze vaak beter eten als ze ziek zijn. Maar als het nu niet werkt, er problemen zijn, en je denkt dat het stoppen met vers groenvoer verschil  kan maken, kun je dat zeker proberen. Het houd wel in dat er meer en gevarieerd gegeten moet worden van de andere "voedingsgroepen" om dat te compenseren. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt om de tijd te nemen om me een uitgebreid antwoord te geven! :)

en alvast bedankt om mijn tekst te lezen! het is wat lang geworden ;)

 

ik heb muis en pluis allebei van dezelfde fokker (www.hangorentuin.be) ze komen niet uit hetzelfde nest. pluis is een half jaar ouder dan muis. pluis heeft eerst even alleen gezeten, nadien is muis erbij gekomen.

 ze zijn van kleins af bij mij.

 

pluis heeft 2 keer darmproblemen gehad: vermoedelijk van boerenkool en een tweede keer vermoedelijk van te veel wilgenblad. pluis is al meer dan een jaar dierenartsvrij ( enkel voor vaccinatie natuurlijk wel)  geen problemen meer gehad met hem.  hij is heel kieskeurig op zijn groenten.  enkel witlof eet hij graag.  nu pluis alleen zit omdat muis nog steeds bij de dierenarts zit, had ik hem de helft van de portie groenten gegeven. 50 gram in totaal aan witlof, andijvie en wortelloof.  dit heeft hij allemaal opgegeten, maar verspreid over de nacht.  als ik hem samen met muis groenten geef, eet hij een blad of 3-4 witlof en stopt hij met groenten en gaat hooi eten. de rest groenten eet muis dus op. zij stopt niet met groenten eten tot alles op is. (100 gram in totaal voor hun 2)

 

wat me opvalt aan de keutels van pluis de laatste dagen is dat ze zwarter zijn en minder 'hooiachtig'.  normaal zijn pluis zijn keutels lichter  van kleur met duidelijk stukjes hooi erin.  gisteren heb ik hem enkel 4 bladjes witlof als groenten gegeven en zijn keutels zijn terug zoals voordien.

 

muis haar keutels zijn altijd heel donker, zwart. als je ze openbreekt zijn ze lichtbruin van binnen, maar de buitenkant van de keutel heeft precies een blinkend laagje zwarte vernis eromheen.  geen duidelijke hooistukjes in de keutel zoals bij pluis. er zijn nooit zachte keutels, nooit plakpoep of nooit diarree bij muis. 

 

zorgt meer groenten eten voor een donkerdere keutel?

 

verder zijn muis en pluis echt een hecht koppeltje.   vorig jaar in mei is muis gecastreerd omdat ze vaak schijnzwanger was en dit toch wel voor stress tussen de 2 konijnen zorgde.  na het castreren heeft ze van mei 2018 tot oktober 2018 geen problemen gehad met haar darmen.  dus ik dacht dat hiermee de problemen van de baan waren.  maar in oktober is ze dus terug ziek geworden na maanden dezelfde voeding, ik oktober had ze duidelijk een gasbuik.  puur op zicht kon je al zien dat er precies een ballon in haar buik zat.  in december (op kerstmis nog wel!, gelukkig een goed bereikbare dierenarts) terug ziek.

toen heb ik de beslissing gemaakt om te verminderen met korrel.  ik gaf 20 gram per kg, ben toen gezakt naar 10-15 gram per kilo.

tot 2 weken geleden is dit goed gegaan.

2 weken geleden heel veel kettingkeutels bij muis, een dag later naar de dierenarts want ze wou niet meer eten.  3 dagen bij de dierenarts verbleven, eens thuis nog 2 dagen verder cisaral en emeprid gegeven. maar 3 dagen later dus terug een zieke muis in het hok.  terwijl ze goed at en goed keutelde.  ze is van zaterdag bij de dierenarts, straks gaan we haar bezoeken om te zien hoe het ermee gaat. 

 

muis heeft altijd 2.2 kg gewogen, vorige week woog ze 1.9 kg.  ze is groter dan pluis.  vermoedelijk is ze wat afgevallen doordat ik de korrel heb geminderd.  maar ik ga die terug opvoeren naar de 20 gram per kg  die ik voordien gaf.

 

ze heeft al eens een buikfoto gehad (vorig jaar in maart toen ze ziek was) toen was te zien dat ze een overvolle maag had die drukte op de longen, ze was toen heel kortademig.

 

nu recent is er geen foto meer gemaakt.

 

 

qua leefruimte voor de konijnen: ze leven buiten. hun hok staat beschut in een gesloten tuinhuis.  ze hebben vanuit hun hok dag en nacht vrije toegang tot een ren.  de ren is gevuld met wit zand, ze graven graag.  2 houten schuilhuisjes in de ren, af en toe een tunnel.  een kartonnen doos met hooi erin, wordt 2 keer per dag ververst.  maar dat hooi is natuurlijk nooit op.  2 keer per dag een andere soort hooi.  ik doe er soms gedroogde kruiden in, een mengeling van gedroogde tuinkruiden of weikruiden, of gedroogde paardenbloem.

de ren is volledig overdekt, het is een ren van 1.5 m hoog.   ze zitten uit de wind, uit de regen, in de zomer is er voldoende schaduw.

 

in het hok zelf hebben ze een grote ruif met hooi in, boven hun wc. (ze zijn allebei zindelijk)

 

ze hebben 2 hokken met telkens 2 verdiepingen die we aan elkaar  verbonden hebben, op de verschillende verdiepingen is ook altijd hooi te vinden.

dus aan hooi geen gebrek.

 

in hun hok hebben ze een waterfles, een bakje kan ik daar niet in zetten of hangen want dat stoten ze om.  maar in hun ren hebben ze een waterbak en die ververs ik 2 keer per dag.  wat me opvalt is dat de konijnen in de winter meer drinken dan nu met het warmere weer.

 

muis is wel een zenuwachtiger konijn dan pluis. als ik de ren aan het kuisen ben en ze zit binnen in haar hok, is ze de eerste om te komen zien wie er in haar ren zit.  pluis volgt ook, maar muis is dan terug de eerste om terug naar binnen te gaan.  pluis komt me meestal 'helpen'.  muis is heel nieuwsgierig maar ook sneller bang dan pluis.

ik kan geen stressfactoren bedenken hier in de tuin.  behalve dan misschien de ongewenste bezoeker (marter) snachts. maar dat is een gok, we weten niet zeker of dit ook echt zo is.

 

wat hier wel aan de hand is de laatste weken zijn wegenwerken op 500 m van ons huis.  de grond daverde hier wel door het uitbreken van een betonnen weg.  maar dat is nu enkel recent, al de andere keren dat ze ziek was waren er geen wegenwerken.

 

wij zijn zelf heel voorzichtig bij de konijnen, we gaan geen lawaai zitten maken in de tuin, gaan altijd rustig het hok in zodat ze niet schrikken.  we letten echt op alles.

 

qua externe factoren kan ik niks bedenken dat voor stress kan zorgen bij haar... 

 

 

vanavond ga ik in elk geval aan de dierenarts meer info vragen ivm een wormenkuur want dat heeft ze nog niet gehad...

 

de problemen van muis komen altijd plots.  savonds eet ze normaal en keutelt ze normaal, de ochtend nadien vind ik ze ziek.   ze komt dan niet eten, verstopt zich op de wc, of kruipt weg in de ren onder een schuilhuisje of verstopt zich in het hok onder het stro.  ze zit dan te 'slapen' met haar ogen dicht en spitse neus die wat sneller op en neer gaat  dan normaal.  ik kan haar dan oppakken zonder dat ze tegenspartelt, terwijl ik haar anders helemaal niet kan oppakken.  ze is een heel lief konijn om haar in het hok te aaien en daar geniet zo ook van, maar als ik haar pak om medicijnen te geven moet ik toch telkens opletten om niet gebeten te worden.  we pakken haar dan ook nooit, tenzij echt noodzakelijk.

 

 

 

 

ik zal vrees ik ook terug moeten gaan koppelen als muis terug thuis is.  pluis is altijd heel enthousiast als zijn maatje terug thuis is en loopt dan direct op haar af om haar te besnuffelen/wassen en meer doet hij dan ook niet, hij is echt heel lief voor haar.  maar muis reageert dan vaak een beetje bang en zet het op een lopen waardoor pluis haar achterna gaat.    maar ze zoekt hem ook wel zelf op, maar het minste dat hij dan toch haar besnuffelt is ze weg.  na een paar uur is dat gedrag weg en is ze terug op haar gemak bij hem en zijn ze echt onafscheidelijk. die zijn echt altijd samen.

  maar nu zijn ze al sinds zaterdag gescheiden, ik denk niet dat ik haar nu terug gewoon bij pluis kan zetten. 

 

 

het is echt heel moeilijk om te vinden wat ervoor zorgt dat muis steeds darmproblemen heeft.  het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is om te stoppen met groenten, of haar ook maar 4 blaadjes witlof te geven. en niks anders meer van groenten.  maar je zou dan toch denken dat als muis niet tegen groenten kan dat ze dan diarree zou hebben?  en dat is nooit het geval.

 

de groenten zijn trouwens ook altijd vers, niet ijskastkoud en altijd gewassen.

het zou jammer zijn om haar dit niet meer te geven want ze eet het echt heel graag.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waren de darmproblemen in periodes dat ze verhaarden? Het kan zijn dat jouw konijntje er in die periode moeite mee heeft, wat ook kan verklaren dat het soms een tijd weg is, en dan weer terug komt. De kettingkeutels zijn ook een teken van haren in de darmpjes, die ze niet goed weg krijgen. Slecht hooi eten is iets wat lange tijd goed kan gaan, maar bijv. juist in de verhaarperiodes wel problemen geeft. 

 

Meer groente kan inderdaad voor donkerdere keutels zorgen. Wel normale grootte overigens. Maar als ze vooral hooi eten zijn keutels vaak meer lichtbruin van kleur, en als ze veel groenvoer eten meer donkerbruin. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik zelf niet dat het van het groenvoer komt, ik zou het er in beperkte mate, de soorten die ze goed kunnen hebben, denk ik toch bij blijven voeren. Niet te massaal, maar omdat ze het graag eten en geen veranderingen bij de keutels hebben, zou ik het wel in het dagelijkse menu houden, al is het maar een paar blaadjes. 
 

Als de hoeveelheid brok geen invloed heeft op het hooi eten, zou je die inderdaad weer wat omhoog kunnen halen, gezien het afvallen van Muis. Zijn er nog dingen die je kan proberen om haar beter hooi te laten eten? Want ik denk heel eerlijk, dat dat in dit geval een meer voor de hand liggende oorzaak is dan het groenvoer.  

 

Het verblijf klinkt prima, niet als iets waar ze zich onveilig of onprettig zouden voelen lijkt mij. Op de marter na dan. Maar ik twijfel of de oorzaak in dit geval stress zou zijn. Het kan, het is zo lastig uit te sluiten ook. 

 

Wat het water drinken betreft, zowel bak als fles is prima. Heb je een idee hoeveel ml ze ongeveer drinken per dag? Konijnen zweten overigens niet, dus zoals wij mensen, die meer moeten drinken met warm weer ivm warmte verliezen met zweet, dat hebben konijnen niet. Konijnen verliezen warmte via de oren. Juist in de verhaarperiodes horen ze overigens wel meer te drinken. En vaak drinken konijnen die weinig hooi eten, ook te weinig water. Meer hooi  eten = meer drinken, is betere afvoer van afvalstoffen en gezondere spijsvertering. 

 

Je zou als je ze weer samen wil zetten eerst even kunnen kijken hoe pluis en muis op neutraal terrein reageren op elkaar. Als dat gewoon goed is, zou je ze daarna gewoon samen tegelijk in het normale verblijf kunnen zetten. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

super bedankt om mijn lange verhaal te lezen!! :)

 

muis is nu inderdaad volop in haar rui, en rond oktober/december is volgens mij ook een ruiperiode?  ze had hierdoor vorige week heel lange keutelkettings (wel 10 cm lang!).  ik heb ondertussen lijnzaadbrokjes in huis gehaald, die ga ik haar geven als ze terug thuis is.  pluis krijgt ze ondertussen al. 

 

uit de fles met water wordt amper gedronken.  naar het bakje water zie ik de konijnen meermaals per dag naartoe gaan om te drinken, maar daar is nooit veel uit hoor.  om nu te zeggen in ml hoeveel, geen idee.  maar echt niet veel. het valt op dat ze nu in de lente een pak minder drinken dan afgelopen winter.  in de winter moest ik het water smorgens steeds bijvullen omdat het bakje bijna leeg was.  nu zie ik dat er niet veel uit is. het is zo'n metalen bakje van 8-10 cm doorsnede dat je aan de tralies kan hangen.  daar is echt maar max 1 cm water uit

 

zijn er tips om konijnen meer te laten drinken?

 

 

ik ga niet volledig stoppen met groenten, lijkt me een beetje zonde omdat ze het zo graag eet. maar ik ga toch wel een beetje minderen en zien hoe het hooi eten dan gaat.  ik ga haar de hoeveelheid geven die pluis opeet.  dat zijn dan max 4 witloofblaadjes en klein beetje wortelloof.  ik ben ook een beetje bang om volledig te stoppen met groenten.  want als ze ziek is, is dat het eerste dat ze terug wil eten. dus als ik dat volledig ga schrappen heb ik helemaal geen back up meer om haar terug aan het eten te krijgen.

 

2 weken voor ze ziek werd, hebben de konijnen elke dag wat bladeren van de hazelaar in onze tuin gekregen, en ook verse druivenbladeren.  ze eten dat heel graag.  is dat groen gekend als iets waar konijnen niet goed tegen kunnen? ik geef ze dat nochtans elke lente en heel de zomer door totdat de bladeren wat veranderen waardoor ze het niet meer zo lekker vinden.

 

maar dat is het enige wat er recent in haar voeding is veranderd.  op den duur begin ik echt alles in vraag te stellen en te twijfelen...

 

daarnet haar nog eens gaan bezoeken bij de dierenarts.  ze mag nog niet naar huis :( 

ze eet jammer genoeg nog steeds niet voldoende, ze keutelt wel maar de keutels zijn heel klein.

ze heeft er zowel selective brok als de fibafirst staafjes maar ze eet van geen 1 van de 2. de dierenarts gaat morgen haar een ander merk brokjes geven om te zien of ze dat wel wil eten.  het witloof dat ze er krijgt is wel steeds op.  het hooi natuurlijk niet...

 

 

hoe muis meer hooi laten eten??  ik heb hier een ganse collectie aan hooiruiven, hooiballetjes, zelfs zo'n mini houten paarden hooiruifje. niks van dat alles gebruikt ze.  als ik het hooi mee op het stro leg als bodembedekking zie ik haar daar af en toe wel van eten hoor.  uit de hooiruif boven hun wc zit vooral pluis te knabbelen.  dus ik leg voor haar altijd wat vers hooi op de bodem, maar zo is het wel moeilijk om te zien hoeveel ze er juist van eet.

 

de kartonnen doos in hun ren heeft ze ook heel graag, daar zit ze vaak in.  zo kan ze ook hooi eten vanop de grond.  dus dat is wel haar ding.  ik leg er elke dag smorgens en savonds ander hooi in, maar meer dan een paar sprietjes eet ze niet.  het hooi is meestal gewoon overhoop gehaald op zoek naar iets lekkerder...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .