Ga naar inhoud

2 duitse rammen gaan plots vechten


Lowie&Jos

Aanbevolen berichten

Hoikes,

Onze duitse reuzen zijn geboren in november, in januari kwamen ze bij ons op 10 weken... eens ze in de puberteit kwamen gingen ze vechten met verwonding en lieten we ze castreren. Voor de castratie zat er heel veel leven in, kwamen bij ons in de zetel enz en gebruikten de volledige living als speelterrein... erna werden ze zo lui als maar zijn kan... komen enkel uit hun rusthok om te eten enz... sinds 2 weken kunnen ze ook achter een kast..leuk dachten we extra paadje en verstopplek... maar nu kwamen ze nog minder tevoorschijn (de ene had ook een andere rustplek , dus tijdend de dag zaten ze eigenlijk niet samen) en zitten constant bij elkaar... sinds 2 dagen gaan ze terug een robbertje vechten... niet met verwonding (gelukkig) maar het haar vliegt alle kanten uit... de toegang achter de kast heb ik zonet afgesloten, moeten ze terug rondgaan.. ik had al eerder broertjes en dat ging prima, maar iemand die weet waarom ze zo lui en vooral zo bang geworden zijn? Bij het minste schrikken ze, opnemen is sowieso niet meer mogelijk, anders zou ik ze eens naar een buitenren doen (hebben een van 20m2) maar dat lukt dus niet... tijdelijk dominatie gedrag (nu nog?) Of wat anders aan de hand? Heb al velen jaren dwergen gehad nu 1e x reuzen maar dat gedrag is toch totaal anders ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat je niet beter geinformeerd bent voor de aanschaf! Rammen gaan in 99.9% van de gevallen niet samen. Ze kunnen samen zolang ze echt nog jong zijn, en op tijd castreren kan helpen, maar in de meeste gevallen eindigt het toch echt in vechten en moeten ze uit elkaar. Ik zou persoonlijk niet wachten tot het heftiger word en er verwondingen komen, maar ze uit elkaar halen.

 

De beste kans dat konijnen samen gaan is als je een gecastreerde ram met een voedster samen houd, maar ook dat is geen garantie. Kkarakters zijn namelijk het meest belangrijk, willen konijnen gelukkig kunnen samen leven. Willekeurig samen gezette konijnen (niet alleen rammen, maar ook voedsters of gecastreerde ram-voedster combi's) gaan vaak vechten als ze opgroeien, omdat de karakters niet samen gaan. Een partner kiezen voor je konijn kun je om die reden ook echt het best doen in een konijnenopvang. Door in een konijnenopvang te gaan speed-daten, kun je wel inschatten of er een klik kan zijn of niet. Het konijn waar de beste klik mee is, die neem je dan mee naar huis om verder te koppelen.

 

Ik denk dat je 2 opties hebt:

  • Eén van de twee afstaan bij een opvang, en voor de ram die je houd een dame adopteren in de opvang waar hij wel een klik mee heeft.
  • Beide konijnen houden, elk konijn een geschikte partner laten kiezen in een opvang. Dat houd wel in dat je dus plek moet hebben voor twee aparte konijnenkoppels! Twee aparte konijnenverblijven die ruim genoeg zijn dus.

Sommige mensen denken dat ze apart zetten, en de rest van hun leven apart houden een optie is, maar een soortgenootje om mee samen te leven is een éérste levensbehoefte van konijnen. Dat zou dus geen optie moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi evee dank vr je reactie... zoals eerder gezegd had ik nog nooit problemen met 2 rammen samen... maar als ik ze idd in hun buitenren krijg dan zijn 2 meiden erbij zeker een optie... voor in huis 4 van die reuzen zie ik niet echt zitten 🙈🙈 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je dat verwacht nav. eerdere ervaringen. Maar de kans dat rammen samen gaan is kleiner dan 1 op de 100 koppels. Je hebt de eerste keer dus gewoon echt geluk gehad. Fijn dat twee dames er bij een optie is voor als ze buiten wonen.

 

Je kan ook altijd nog kiezen voor 1 koppel binnen en 1 koppel buiten, mocht je konijnen in huis wel gezellig vinden.  Vier in huis is zeker wel veel. Toch vind ik, zeker voor die grote lobbessen, dat je buiten wat makkelijker de permanente leefruimte en knaag / graaf / sloopbehoefte kan voldoen, dan binnen in huis, maar dat is mijn persoonlijke ervaring /mening. Overigens hoef je geen grote konijnen erbij te doen als partner, formaat maakt niet uit als het gaat om samen leven met een ander konijn, vooral karakter. Vandaar de tip om ze echt te laten speed-daten in een konijnenopvang om een passende partner te zoeken (waar ook genoeg grote konijnen zitten, mocht je dat willen, maar ik bedoel, het hoeft niet, klein kan ook prima!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je zou makkelijk die buiten ren van 20m2 in tweeën kunnen delen! Vraag wel tezijnertijd even advies aan de opvang (of hier) over het koppelen, is belangrijk dat je dat op neutraal terrein gaat doen. En ik weet niet in hoeverre de heren elkaar beïnvloeden als ze naast elkaar gehuisvest worden bijvoorbeeld: ik weet niet hoe je verblijf er dan uit gaat zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk de oplossing gevonden te hebben... na veel gedoe is hetme gelukt om ze in de buitenren te krijgen ... en savonds ook terug nr binnen... vandaag dag 2 en ze komen terug overeen...ook binnen... hopelijk leren ze dat als ik hun aanlijn ze buiten mogen gaan spelen en het minder een gedoe wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanlijn? Je bedoelt met een riempje om hun nek? Dat is heel gevaarlijk. Als ze schrikken en een verkeerde beweging maken kunnen ze hun nek breken. Als je ze per se van binnen naar buiten wilt brengen, kun je ze dan niet leren om in een reismand te gaan? Of je verhuist ze helemaal naar buiten, ruimte genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk heb ik ergens overheen gelezen, maar waarom kunnen ze niet buiten blijven?

 

Als ze dan toch heen en weer moeten, is het niet mogelijk de route af te schermen met paneelhekjes oid?

Dan kunnen ze zelf erheen hupsen 🙂 

Aanlijnen doe je met een hond maar is echt niet geschikt voor een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanlijnen is geen goed idee bij konijnen, daarmee kunnen ze ernstige gezondheidsklachten krijgen. Roofdieren zoals honden, katten en fretten kunnen vaak prima aan een lijn. Maar bij prooidieren zoals konijnen werkt het echt niet.

 

En wat je nu hebt gedaan lijkt mij toch absoluut geen permanente oplossing? Ze aangelijnd in een ren laten? Dan hebben ze toch enorm beperkte bewegingsvrijheid. 

 

 Ik zou echt het buitenverblijf opdelen, het ziet er groot genoeg uit. Je kan de ren bij het huisje verkleinen (halveren). Dan een tweede schuilhok er bij regelen, en daar ook een ren omheen zetten. Dan heb je twee aparte verblijven, groot genoeg voor koppels. En ze daar dan ook echt permanent in huisvesten, dus niet heel de tijd wisselen, maar gewoon een eigen vertrouwd plekje geven waar ze normaal konijnengedrag kunnen vertonen, met een partner waar ze het goed mee kunnen vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .