Ga naar inhoud

Slowchat katten-topic

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

• Reacties 325
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

• 2 weken later...

Echt een hartverzakking vanochtend. Isis was niet wakker geworden om te eten vanochtend, gisteravond kwam ze ook niet eten en ze had vannacht ook niet gegeten. Gistermiddag heeft ze nog wel lekker op schoot geknuffeld, en hoewel ze echt niet fit is, en erg mager, leek het toen redelijk te gaan.

Maar goed vanochtend dus in huis gezocht waar ze was, en haar in de krabton gevonden. Ik keek naar haar maar zag haar niet ademen.

In mijn hoofd al allerlei scenario's (hoe krijg ik een dode kat uit het gat van de krabton?), maar toen ik haar aanraakte schrok ze wakker. Ik schrok er gewoon van 😄 Ze leeft nog! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Bij ons gaf de doorslag dat ze zelfs met veel zware pijnstillers nog pijn had. Het ging maanden goed met 's morgens temgesic (een morfine-achtige pijnstiller) en 's avonds metacam. Maar op den duur moesten we toch de temgesic vaker gaan geven en binnen een week hielp zelfs dat niet meer. Toen was het wel duidelijk. Poes was verder nog best levendig en at nog goed. Maar ze had een tumor in de alvleesklier die ineens hard ging groeien.

Wel anders dan bij jullie kat, want bij die van ons was het wel duidelijk. Maar in het half jaar daarvoor hebben we toch ook een aantal keer gedacht dat het niet meer katwaardig was. Dan voelde ze zich beroerd en moest veel overgeven. Maar dan knapte ze na een dagje toch weer op, kwam weer enthousiast kroelen, ging weer lekker even de tuin in en zo. 

Volgens mij is het bij jouw kat sowieso aflopend toch? Als je dan nu twijfelt dan denk ik dat het moment daar is om haar in te laten slapen. Je wil haar zelf natuurlijk zo lang mogelijk bij je houden, maar voor het diertje zelf kan inslapen beter iets te vroeg dan iets te laat zijn. Wij hebben afgelopen maand twee keer die beslissing moeten nemen (met poes en met Wannes) en het is heel heftig maar ook een opluchting dat ze nu nergens meer last van hebben.

Heel veel sterkte met wat je besluit!

aangepast door Okki
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen maanden Charlie(konijn) en Qila (hond) in laten slapen en begin nu met Isis te twijfelen. Ik wil eigenlijk niet weer in korte tijd zo een rotkeuze maken, maar realiseer mij dat dat niet echt eerlijk is naar Isis. 

Punt is dat ze nog zelf eet, zelf drinkt, gebruikt de kattenbak nog, komt nog op schoot. Dat waren eigenlijk in mijn hoofd de dingen die ze nog zou moeten doen, zo niet zou ik haar laten gaan. En dat doet ze dus nog. 

Maar ze heeft wel steeds meer ongemakken en pijn. Is mager, slaapt veel. Krijgt er steeds meer klachten bij. Het is voor mij de eerste kat waar dit bij speelt, en ik vind het heel lastig de grens te bepalen. Vandaar dus de vraag. 

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het, dat je niet weer dat besluit wil maken. Voor ons was pijn echt de grens, of zich heel beroerd voelen. Als dan alle medicijnen niet meer helpen, dan houdt het op.

Zoals jij het beschrijft, zo is onze kat vrij lang geweest. Met af en toe een dagje overgeven. En uiteindelijk dus te veel pijn.

Is de pijn voor je kat nog dragelijk, denk je? Kan extra pijnstilling nog iets voor haar doen? Lijkt ze nog wel lol in het leven te hebben? Het is echt moeilijk om die keuze te maken als het niet heel duidelijk is inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al heb ik geen katten, denk ik dat deze keuze niet heel anders is bij andere dieren. De dingen die je noemt die ze nog zou moeten kunnen zijn wel laagdrempelig. Frits, betsy en Wilma deden al die dingen ook nog, maar hadden andere ongemakken die te groot waren. Onbedaarlijk niezen, benauwdheid.. voor mij ligt de grens bij groot ongemak en pijn en geen kans op genezing. Dat je de vraag stelt zegt denk ik al genoeg, maar het maakt het niet gemakkelijker, zeker niet 3 dieren zo vlak na elkaar.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik vandaag even met de dierenarts bel voor een afspraak, bespreken wat de opties zijn, en anders inslapen. Het probleem met meer / andere pijnstilling dan ze nu krijgt is dat dat te nadelig voor de  nieren werkt, tenminste dat werd de vorige keer aangegeven. Ik betwijfel of ze nog plezier heeft in haar leven, ze staat denk ik meer op overlevingsstand, en dat is inderdaad ergens ook gewoon de grens. Ze lijkt eigenlijk alleen nog van op schoot zitten bij mij te genieten, maar zelfs dan slaapt ze binnen een minuut. Ze reageert bijna niet meer op de andere katten of pup, en dat is ook niets voor haar. Ik vrees dat het tijd is. Maar toch, het blijft naar om het te moeten beslissen.

• Verdrietig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .