Ga naar inhoud

Appelboom waarschijnlijk kersenboom


tam86

Aanbevolen berichten

Wij zijn vorig jaar verhuisd en hebben een geheel ingerichte tuin overgenomen. De vorige bewoners zeiden dat alle bomen eetbaar zijn. De Konijnenren staat onder een hazelaar en ik dacht een appel/perenboom maar het lijkt op een kersenboom. Zie foto. Heeft iemand een idee? 

Af en toe valt er een groen vruchtje in de ren. Kan deze boom kwaad? De bladeren vallen er meestal niet doorheen, omdat de ren boven met gaas bedekt is.

 

 

863F9F4F-6C57-4AF7-B0A5-36AE931BDD85.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steenvruchten zijn over het algemeen giftig voor konijnen. 

Kersen vind ik een twijfel gevalletje, de een zegt mag wel de ander niet. Pitten mogen ze sowieso niet eten.

 

Op de foto is zeker geen appel. Het zou kers kunnen zijn maar dat geultje (deukje over de hele lengte) is typisch iets wat pruimen hebben. Pruim is giftig.

 

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een (vogel) net spannen of als de vruchten daar door heen vallen een zeil.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt inderdaad wel een prunus, ik kan op de foto zo niet zien of het kers is of misschien wel pruim. Hoe dan ook lijkt het wel op een steenvrucht. Het probleem met steenvruchten is dat de pitten giftig zijn. Pruim is voor konijnen echt niet aan te raden, maar ook daarvoor geldt dat alleen de pit echt giftig is. Dus ik zou aanraden om het zekere voor het onzekere te nemen en inderdaad ook een net, een doek of een zeil over de ren spannen, tot je zeker weet wat het is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Steenvruchten zijn inderdaad giftig, de vruchten zeker, maar ook de takken en bladeren mogen konijnen daar niet van eten, je kan de boom dus ook niet als knaaghout geven.  

 

Kers is wat de steenvruchten betreft dan nog net wel weer een beetje een uitzondering, op de pit van de vrucht na, kun je de rijpe kersen wel aan konijnen geven. Maar als het inderdaad een pruim is, dan is het echt niet geschikt voor konijnen. 

 

Ik zou dus wel zorgen dat het echt niet bij de konijnen in het verblijf komt. De boom daadwerkelijk boven het verblijf heeft toch wel risico dat ze bij grotere hoeveelheden kunnen komen, of langere tijd kleine hoeveelheden, en daar zou ik wel echt voor oppassen. Persoonlijk zou ik de boom weghalen dus. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Ik heb andere informatie wat betreft de takken en bladeren van inheemse steenvruchten (kers, pruim, perzik, abrikoos, nectarine). Er is onderzoek gedaan naar de giftigheid van deze takken, maar daaruit kwam naar voren dat het blauwzuur echt alleen in de pitten zit en niet in de takken 🙂 Het onderzoek is o.a. in Zwitserland gedaan als ik me goed herinner.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Moet een pruimenboom zijn. Als ik de vruchten zie. 

Wij hebben ook zo een boom die bij het verblijf staat. 

Zelfde vruchten en die geeft pruimen af. 

 

Na het lezen van dit topic hebben wij de boom gelijk gesnoeit. Ook vanwege overmatig bladluis. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-5-2019 at 19:09 zei Kolino:

@Evee Ik heb andere informatie wat betreft de takken en bladeren van inheemse steenvruchten (kers, pruim, perzik, abrikoos, nectarine). Er is onderzoek gedaan naar de giftigheid van deze takken, maar daaruit kwam naar voren dat het blauwzuur echt alleen in de pitten zit en niet in de takken 🙂 Het onderzoek is o.a. in Zwitserland gedaan als ik me goed herinner.

  

Heb je een naam / link naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd. Is het specifiek voor konijnen gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Heb je een naam / link naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd. Is het specifiek voor konijnen gedaan?

 

Het onderzoek zelf heb ik helaas nog niet kunnen vinden, alleen citaten. Ik stuur je wel even een PB.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .