Ga naar inhoud

Konijn graaft non stop


Panny&Ivy

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Mijn konijn graaft sinds kort non-stop in haar kooi. Als ik thuis ben lopen mijn beide konijnen meestal los maar soms springt Mosey in de kooi en begint ze alles omver te graven. Hierdoor is de kooi constant vies want het nette plashoekje wordt door de hele kooi verspreid, en ook hoor ik de hele nacht het gegraaf wat me wakker houdt of wakker maakt. Ik blijf stofzuigen want alle bodembedekking belandt constant naast de kooi. En wanneer ik ze ook in de kooi heb omdat ze gewoon even niet kunnen loslopen (ze hebben soms buien waarin ze constant aan alles knagen in huis) is dat constante gegraaf ook super vervelend. 

Hoe komt dit? Het is een vrouwtje (niet gesteriliseerd) en kan ik hier iets tegen doen?

Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou de bodembedekking kunnen beperken tot de toiletbakken en een graafbak kunnen maken waar ze zich in kunnen uitleven. Graven is natuurlijk konijnengedrag, niet af te leren. Soms wel bij te sturen naar wat minder vervelend gedrag. 

 

Is de kooi wel groot genoeg voor ze? Ruimte is namelijk ontzettend belangrijk voor konijnen. Bij te weinig ruimte zie je al snel dat ze obsessief / overmatig gedrag gaan vertonen, graven, drinkfles-trekken, knagen, overmatig wassen, dat soort dingen. Door panelenrennen aan / om de kooi te zetten kun je er voor zorgen dat de leefruimte wel groot genoeg is en ook wat uitdagender word, dat er genoeg te doen is voor de konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kooi is nooit groot genoeg om een konijn in op te sluiten. Ze laat gewoon normaal konijnengedrag zien en heeft gewoon veel energie. De hele nacht in een kooitje is dan niet te doen voor haar. Dit is gewoon geen dier om binnen in een kooitje te stoppen! (Geen enkel konijn trouwens)

ik zou een ruime ren gaan maken waarin ze haar energie kwijt kan. En als dat niet kan, denk ik dat je beter een plek voor haar kunt zoeken waar ze wel lekker mag graven en rennen. Hier worden jullie allebei niet blij van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is de kooi?

 

Bedoel je met kooi een standaard kooi uit de winkel? Dan heeft Christa gelijk die zijn nooit groot genoeg.

Of bedoel je een verblijf van bv panelen van een ren? Of nog iets anders? 

 

Misschien kun je een foto plaatsen van het verblijf zodat we een beter beeld hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat je huis zoveel mogelijk konijnproof is in ieder geval en anders kun je het beste met panelen een gebied afzetten zodat je ze niet in een kooi hoeft te doen. In een vorig topic is al eens geadviseerd om ze permanent een grotere ruimte te geven ;-).

Ik heb mijn konijn ook binnen met een panelenren ervoor (zeil eronder). Daarop staan twee grote toiletten en misschien heb ik geluk, maar op 1 pleegkonijn stelletje na heb ik nog niet eerder konijnen gehad die in hun eigen toilet gaan graven. Misschien als er duidelijk verschil is tussen hun toilet en slaap/loop gedeelte dat de kans dan kleiner is dat ze graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Christaaa:

Een kooi is nooit groot genoeg om een konijn in op te sluiten. Ze laat gewoon normaal konijnengedrag zien en heeft gewoon veel energie. De hele nacht in een kooitje is dan niet te doen voor haar. Dit is gewoon geen dier om binnen in een kooitje te stoppen! (Geen enkel konijn trouwens)

ik zou een ruime ren gaan maken waarin ze haar energie kwijt kan. En als dat niet kan, denk ik dat je beter een plek voor haar kunt zoeken waar ze wel lekker mag graven en rennen. Hier worden jullie allebei niet blij van. 

 

Ik vind het jammer dat je zegt dat ik beter een andere plek voor haar kan zoeken. Ik heb inderdaad geen ruimte voor een grote ren in huis (ik heb geen tuin).

Ik zorg goed voor ze, ze krijgen elke dag verse groente, en ze moet inderdaad in de nacht in haar (ruime) kooi maar overdag lopen ze meer dan 12 uur per dag vrij rond (ik werk vanuit huis). En ik begrijp dat het geen dier is om binnen in een kooi te stoppen, dat is dan ook niet zo het geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips allemaal! Een speciale graafbak is een erg goed idee want ookal heeft ze alle ruimte om los te lopen, springt ze ook in de kooi om alles omver te graven dus gebrek aan ruimte is het niet; ze lijkt het vooral gewoon erg leuk te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Panny&Ivy:

 

Ik vind het jammer dat je zegt dat ik beter een andere plek voor haar kan zoeken. Ik heb inderdaad geen ruimte voor een grote ren in huis (ik heb geen tuin).

Ik zorg goed voor ze, ze krijgen elke dag verse groente, en ze moet inderdaad in de nacht in haar (ruime) kooi maar overdag lopen ze meer dan 12 uur per dag vrij rond (ik werk vanuit huis). En ik begrijp dat het geen dier is om binnen in een kooi te stoppen, dat is dan ook niet zo het geval. 

Konijnen zijn schemerdieren en die zijn ook actief als jij slaapt, dus is het jammer als ze dan in hun kooi moeten blijven. Ik ken je huis uiteraard niet, maar ik probeer even mee te denken. Is een panelenren of een puppyren een optie? Die kun je neerzetten als je weggaat of gaat slapen, en inklappen en wegzetten als je thuis bent. Dan neemt hij geen ruimte in als je thuis bent en hebben je konijnen 's nachts wat meer ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2019 at 20:29 zei Panny&Ivy:

 

Ik vind het jammer dat je zegt dat ik beter een andere plek voor haar kan zoeken. Ik heb inderdaad geen ruimte voor een grote ren in huis (ik heb geen tuin).

Ik zorg goed voor ze, ze krijgen elke dag verse groente, en ze moet inderdaad in de nacht in haar (ruime) kooi maar overdag lopen ze meer dan 12 uur per dag vrij rond (ik werk vanuit huis). En ik begrijp dat het geen dier is om binnen in een kooi te stoppen, dat is dan ook niet zo het geval. 

Dat is dus WEL het geval in de nacht. En dat is juist de tijd dat konijnen heel actief zijn. De waarheid is soms hard. Ik snap dat het niet leuk is om te lezen, maar het klinkt echt alsof dit dier meer ruimte en activiteit nodig heeft. Het graven gaat nooit minder worden, dus leuker wordt het niet. Soms moet je naar het dier kijken ipv naar je eigen gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎21‎-‎5‎-‎2019 at 20:29 zei Panny&Ivy:

 

Ik vind het jammer dat je zegt dat ik beter een andere plek voor haar kan zoeken. Ik heb inderdaad geen ruimte voor een grote ren in huis (ik heb geen tuin).

Ik zorg goed voor ze, ze krijgen elke dag verse groente, en ze moet inderdaad in de nacht in haar (ruime) kooi maar overdag lopen ze meer dan 12 uur per dag vrij rond (ik werk vanuit huis). En ik begrijp dat het geen dier is om binnen in een kooi te stoppen, dat is dan ook niet zo het geval. 

 

Staat het hok zo klem tussen meubels dat er geen panelenren voor kan (als je gaat slapen)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .