Ga naar inhoud

Gezond gedrag ram?


Cschrgr

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds ongeveer 3,5 week heb ik een voedster van ruim 3 maanden en een ram van 6 maanden oud. Volgens de vorige eigenaar van de ram is hij gecastreerd. De voedster is niet geholpen.

 

De gang van zaken:

- tegen de avond dan worden ze actiever en loopt/ rent de ram nog steeds regelmatig achter de voedster aan om haar te ruiken onder de staart en haar te dekken. 

- in de eerste paar dagen liet de voedster dit toe, maar nu niet altijd. Zodra de ram bij haar in de buurt komt en hij begint onder haar staart te snuffelen dan hupst ze weg, soms d.m.v. binkies. Soms blijft ze wel zitten en laat ze het toe. 

- voedster zoekt de ram ook gewoon op. En andersom ook. 

- de ram besproeit haar af en toe. Daarbij rent hij met zijn staart omhoog door de ren om de voedster heen.

- voedster krijgt ook wel haar rust, want de ram negeert haar ook regelmatig en ze kan gewoon eten en drinken.

- ze eten netjes samen en zitten hierbij dicht tegen elkaar aan.

- ze rusten ook heel vaak bij elkaar, dan liggen ze languit tegen elkaar aan. Maar heb ze ook afzonderlijk van elkaar zien rusten.

- ze bijten elkaar niet, ik heb ze ook niet 'lelijk' tegen elkaar zien doen.

- er vliegen geen haren in het rond.

- ene moment rent de ram achter de voedster aan en het andere moment negeren ze elkaar.

- waar de voedster zich vooral graag laat aaiten door mij, is de ram veel bezig met zijn territorium af te bakenen. Overal keutels (maar dit kan ook van de voedster zijn) en wrijft zijn kin over dingen waar de voedster aan heeft gezeten. 

- af en toe zie ik dat ze elkaar wassen.

 

Het zijn geen hele verontrustende dingen, maar vraag me vooral af of het gedrag van de ram normaal is als hij echt gecastreerd is. 

Of toch maar even checken bij de dierenarts of er niks is 'achtergebleven'?

 

Bedankt alvast voor het lezen, het is nogal wat 🙂

 

groetjes Chelsea

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het moeilijk te zeggen. Rijden gaat over wie de baas is, niet over voortplanting, behalve als hij inderdaad niet gecastreerd is. Ze zijn nog niet heel lang samen, dus dat lijkt me niet gek. Zie je weleens dat hij op haar rijdt en er dan als een zoutzak vanaf valt? Dan heeft hij zijn kruid verschoten zogezegd en dan zou hij dus niet gecastreerd zijn. Verder is het volgens mij heel normaal gedrag. 

Je zou zelf kunnen kijken of meneer nog ballen heeft. Het kan zijn dat je heel voorzichtig een beetje druk moet uitoefenen om te kijken of ze naar buiten komen. Als je twijfelt kun je ook een dierenarts laten kijken. Sommige dierenartsen zijn op zaterdagochtend open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarjoleinkBuiten het rijden om, gebruikt hij nog andere manieren om zijn dominantie te bepalen zoals chinning en keutelen, dus zou inderdaad kunnen dat het nog de rangorde bepalen is. 

 

Als hij op haar rijdt, dan glijdt hij er óf rustig van af en blijft dan een paar seconde zitten óf hij hupst er van af. Bedoel je in het eerste geval dat hij dan zijn kruid verschoten heeft? 

 

Ik ga eens proberen of ik zelf kan ontdekken of hij nog ballen heeft en anders idd maar even langs de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .