Ga naar inhoud

Bijten en slaan


Vera92

Aanbevolen berichten

Mijn beide voedsters zijn nu een jaar oud. Ze accepteren elkaar prima, kunnen goed samen al merk je wel dat Dropshot wat dominanter is dan Bounty. 

 

Laatste paar maanden werk Dropshot wat grommig. Om het minste geringste begint ze te grommen en al snel is ze omgedoopt tot miss Grumpy. 

 

Ze is vrij fel op eten, territoriaal te noemen. Ik geef ze inmiddels ook apart te eten en ben nu druk bezig Dropshot lekker te laten wachten totdat ik vind dat ze mag eten. Ik kan niks uit de hand geven, dan zijn je vingers niet veilig. 

 

Nja dit allemaal is prima, humeurig konijn kan ik handelen. Maar nu komt het: ze wordt ook steeds agressiever. De ene keer kun je haar prima aaien, de andere keer haalt ze ineens uit met dr voorpootjes of probeert ze je te bijten. Oppakken is er eigenlijk nooit bij geweest, jammer maar ook geaccepteerd.

Inmiddels al een paar keer raak gebeten/geklouwd. Ik trek nu bij het minstens geringste mn handen weg uit schrikreactie, wat haar gedrag natuurlijk niet bevordert. 

Daarnaast is het geven van de brokjes ook een uitdaging daar ze al in het bakje (en dus mn vingers) hangt terwijl hij nog niet staat

 

Wat kan ik hieraan doen?  "straffen" met de plantenspuit werkt alleen op dat moment. Het lost het probleem niet op. 

 

Ze zitten buiten in een hok met 2 verdiepingen en een ren eraan wat dag en nacht open staan. Als ik aan kom lopen komen ze beide altijd even kijken en vinden ze het leuk om aandacht te krijgen. Totdat het dus bij miss grumpy ineens omslaat. 

 

Ik hoop dat er nuttige tips zijn! Want zo is het niet meer leuk (&mn vriend is er al helemaal klaar mee😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn niet agressief maar wel bijzonder enthousiast als het op eten aan komt. Ik geef het eten vanuit een klein maatbekertje. Vooral de dames steken hier vaak snel hun koppie in, als ze een brokje hebben kan ik de brokjes rustig in het bakje schenken.

 

Verder zou je handschoenen kunnen aan doen om je hand te beschermen en zodoende niet meer terug hoeft te trekken.

 

En natuurlijk kun je met je konijn ‘trainen’ zodat het agressieve gedrag hopelijk minder wordt. Maar hierover kunnen andere mensen op bb denk ik beter adviseren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje! Maatbeker heb ik inderdaad al, super handig. Soms strooi ik al wat brokjes in het ren, dan kan ik het bakje ook rustig neerzetten.

 

Handschoenen zijn een goeie en simpele tip! Nog niet aan gedacht. Twijfel alleen wel of een konijn dat niet voelt. Wil ze altijd wel een aai over de bol geven zodat ze daaraan gewend blijven. Zullen handschoenen dan ook nog wel nut hebben? Geeft dat ook geen signaal af... 🤔 Lastig haha! 

 

Trainingstips hoor ik graag van forumleden! 😁 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straffen met een plantenspuit zou ik niet doen. Ik zou het voerbakje in ieder geval weghalen, en het voer los over de grond uitstrooien. Dat zorgt er voor dat ze wat meer natuurlijk fourageergedrag kunnen vertonen, en de concentratie van één voedingsbron die ze makkelijk kunnen verdedigen weg is. Ook vinden niet alle konijnen aanraken en aaien fijn. Als het niet moet, zou ik dat bij deze dame voorlopig even niet meer doen. Eerst even de rust terug vinden, en als dat er weer is, dan kun het aanraken / tam maken altijd weer opbouwen. 

 

Verder staat in dit artikel een uitgebreide uitleg, bij grommen en aanvallen (vooral voedsters)

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/gedragsproblemen-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super! Heel fijn ook die link. Ik lees herkenbare dingen. 

 

Ik kan gelukkig wel bij haar komen en ze is niet altijd agressief. Ze moet gewoon gaan snappen dat ik niet altijd eten in mn handen heb 😅

Gisteren en vandaag geprobeerd met handschoenen aan en niet direct mn handen terugtrekken als ze enthousiast komt kijken wat ik misschien bij me heb. Dat ging best goed. Ik kon haar zelfs uit mn hand laten eten. Dat deed ze heel voorzichtig. Misschien toeval, maar ik heb dr wel beloond met een extra stukje 😋

 

Blijven oefenen en rustig aan inderdaad 🙂

 

Dank! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een bijtkonijn, maar die bleek slechtziend / aan een oog blind te zijn. In haar enthousiasme als ze iets ruikt (en dat kan al het zeepsop zijn waarmee ik mijn handen gewassen heb) hapt ze soms als een soort piranha naar mijn vingers. Is dus niet uit agressie, maar uit nieuwsgierigheid, trek in wat lekkers 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Vera92:

Ze moet gewoon gaan snappen dat ik niet altijd eten in mn handen heb 😅

 

Dat is wel een lastig ding hoor gok ik 😅 9 van de 10 keer brengen jouw handen toch iets lekkers met zich mee en dat weten ze maar al te goed. Heb hier ook een dame die gelijk bijt wanneer je haar eten niet snel genoeg neer legt. Oplossing bij ons was afscheid nemen van de voederbak en de biks en groente gewoon op de bodem van de ren leggen (of gooien wanneer ze te gierig is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een mevrouw die de bakjes knorrend uit je handen mept. Ik zet de bakjes altijd achter haar rug neer, tegen de tijd dat ze is omgedraaid (of jou ja meer een sprongdraai heeft gemaakt) staan de bakjes dan. Soms ben ik te laat en dan ligt het bakje met inhoud door de ren. 

 

@Evee

Ik ga het zonder bakjes proberen, kijken of dat helpt. Ik vind het altijd zo zielig voor Monster want die is dan gretig de bakjes aan het zoeken op willekeurige plekken (het kost hem moeite om dingen te lokaliseren, hij is kippig denk ik) tot ik een kans zie om ze snel neer te zetten haha.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wisselde al af, ene dag bakje, andere dat strooien door het ren heen en zoeken maar. Vind ze wel leuk 🙂

 

Maar het advies gaat nu vooral om het voerbakje. Wat als je niet voert? Je wilt het deurtje open doen en ze slaat of bijt? (dan komt ze echt aangerend), of je maakt schoon en ze hangt ineens in je vingers? Wat dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .