Spring naar bijdragen
Mluining

Ideeën konijnenren

Recommended Posts

Dag lui. Sinds enige tijd heb ik voor de konijnen een ren gebouwd aan de stal waar ze verblijven (nachthok). Nu ben ik hier eigenlijk op zoek naar wat ideeën wat ik zoal in ren kan bouwen wat konijnen toch erg plezierig vinden.

Ziet er nu wat armzalig uit, maar het gras is in aantocht dus dat zal de boel wat opvrolijken. 

Een andere vraag die ik heb, kan ik het gras wat ik maai laten drogen en dit aan hun voeren? Heb een redelijk groot stuk achter het huis waar gras groeit. Als ik het voor hun kan gebruiken doe ik dat liever dan het in de groene container gooien.

Alvast bedankt voor de input!

(Hoop dat de foto's duidelijk zijn, moest ze wat aanpassen om ze te kunnen uploaden)

20190317_183304B.jpg

20190317_183348B.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gemaaid gras mag je niet aan je konijnen geven, geplukt gras wel. Als ik me niet vergis heeft het te maken met de olie op de messen.

Voor in het hok denk aan wilgen bruggetjes en schuilhuisje, maar ook pvc buizen met een grote diameter, betonnen u-profielen, een (geschikt) boomstammetje. Eigenlijk alles waar je konijn in, op, of onder kan.

Wil je ook gras in de ren zaaien? Hou er rekening mee dat konijnen gravers zijn, dus een mooi grasmatje in een ren kan je wel vergeten 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, gemaaid gras mag je niet aan de konijnen voeren. Of je moet het echt volledig tot hooi drogen (dat duurt weken). Gemaaid gras gaat  erg snel gisten, konijnen krijgen er super snel gasbuiken van, hevig ook. Je mag gras vers geplukt geven, of als het gemaaid is dan pas als het echt volledig hooi is geworden. Kuilgras, wat je nog wel eens voor paarden ziet, kun je om die reden ook beter niet aan konijnen geven. 

Ik zou het dus toch echt gewoon weggooien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Nee, gemaaid gras mag je niet aan de konijnen voeren. Of je moet het echt volledig tot hooi drogen (dat duurt weken). Gemaaid gras gaat  erg snel gisten, konijnen krijgen er super snel gasbuiken van, hevig ook. Je mag gras vers geplukt geven, of als het gemaaid is dan pas als het echt volledig hooi is geworden. Kuilgras, wat je nog wel eens voor paarden ziet, kun je om die reden ook beter niet aan konijnen geven. 

Ik zou het dus toch echt gewoon weggooien.

Okay! Bedankt voor de input. Zal het wegdoen.

Zal vanmiddag de beter bouwmarkt vereren met de aanschaf van pvc buizen. Top idee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Let wel op dat de diameter groot genoeg is zodat ze er makkelijk door kunnen en niet klem komen. Maak de buizen ook niet te lang zodat je er goed bij kan als je je konijn er uit moet halen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie ruimte. 

Heb je ook gaas over de grond gelegd en daar weer grond overheen gegooid? Als er geen gaas onder ligt kunnen ze zich namelijk snel uitgraven.

Je kan ook een schuilhokje in de ren zetten waar ze op en in kunnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Lienappelsien:

Mooie ruimte. 

Heb je ook gaas over de grond gelegd en daar weer grond overheen gegooid? Als er geen gaas onder ligt kunnen ze zich namelijk snel uitgraven.

Je kan ook een schuilhokje in de ren zetten waar ze op en in kunnen. 

Ja zeker! Ben als de dood dat ze ontsnappen. Controleer iedere dag of alles nog goed vast zit....

Heb er nu een keukenkast op zijn rug ingelegd, gat erin gezaagd stro erin. Ook nu een oude kist in hun binnenverblijf met zand om te kunnen graven (word alleen gebruikt als toilet op dit moment haha).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites