Ga naar inhoud

Waarom rammelen ze aan het hek en is dit af te leren?


Dwergdobby

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

Ik heb 2 lieve dwergkonijntjes in een ruim hok (1.60 bij 160) met uitloop ruimte. In het hok ligt best wat knaaghout, speelgoed, schuilplekken en buizen. Ik woon in een studentenhuis dus de konijnen slapen bij mij op de kamer. In de nacht heb ik geen kind aan ze en hoor ik ze af en toe gezellig knabbelen, maar rond een uur of half 6/ 6 uur gaan mijn konijnen kabaal maken. Ze gaan aan het hek rammelen (panelen ren), gaan graven en gooien alles om wat ze zien. Voorheen kregen mijn nijnen alleen in de avond eten en toen vertoonde ze dit gedrag ook al. Nu krijgen mijn nijnen een klein beetje selective in de ochtend en een klein beetje in de avond. 1 uur na dat ik ze in de ochtend eten heb gegeven worden ze pas rustig. Dit zorgt er voor dat ik altijd rond die tijd wakker word en dat ik niet meer verder kan slapen. Dit is nu eenmaal zo, dat zijn de gevolgen van konijnen in je kamer nemen. Wel vroeg ik mij af of iemand of dit gedrag mogelijk af te leren is en of iemand tips heeft hoe je je panelen ren onder spanning kan zetten waardoor deze minder gaat rammelen (touw ofzo). Herkent iemand het gedrag en weet iemand misschien wat ze proberen duidelijk te maken?

 

Groeten,

Marieke

Dobby en Dali

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij beginnen ook om half 6 om eten te vragen, dat is niet gek. Graven en gooien is ook heel normaal konijnengedrag. Ik kan me voorstellen dat je dat gerammel vervelend vindt. Die panelenrennen zijn relatief gammel spul, Ik weet niet of je die stabieler kunt krijgen. Je zou eens kunnen proberen om de hekjes aan elkaar vast te maken met metaaldraad, maar ik weet niet of dat gaat helpen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar een puppyren zou ook een oplossing kunnen zijn, die zijn een stuk steviger. 

Ik neem aan dat ze voldoende hooi hebben, zodat ze niet echt honger hebben?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

komen ze ook wat vaker uit de ren zodat ze meer hun energie kwijt kunnen wat ook leuker voor ze zouden zijn is denkspelletjes dat ze hun eten moeten zoeken of je verstopt het eten meer uitdagingen geven zal ook kunnen helpen 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink Bedankt voor je reactie en de tip. Ze hebben nu een topmast puppyren maar een massieve puppyren zit er financieel helaas niet in. Echt honger zullen ze niet hebben, ze hebben altijd een ruimte hoeveelheid hooi.

 

@Lisavd Ja, dat mogen ze zeker. Als ik thuis ben mogen ze meestal uit het hok, in ieder geval in de avond. ze zijn dan minstens 5 uur het hok uit. Ik speel veel met ze, en ze komen vaak bij me liggen. Het vrouwtje is dol op het spelen met de bal. Ook hebben ze voerballen, denk spelletjes en groente verstop of ik die er iets mee zo dat ze moeite moeten doen. Ik doe er zo veel mogelijk aan zo dat ze zich niet gaan  vervelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi dan snap ik wel dat ze gaan rammelen, ze willen gewoon spelen! 😉

 

Konijnen zijn schemerdieren dus als het licht begint te worden, worden hun wakker. En dat is nu best vroeg. Ik heb elke morgen een wekker van scheurend papier, rond vliegend speelgoed (of toilet bak), en laatst zelfs een konijn op m’n gezicht 🤔

Ik vrees dat wat jij beschrijft toch echt normaal konijnengedrag is. Het enige wat je dus kunt doen is het hekwerk zo verstevigen dat het minder herrie maakt.

 

Ik ken jouw constructie niet dus ik vind het lastig te zeggen wat je precies kan doen. Voor het idee: Ik heb binnen een ren met plexiglas ertegen. Een van de grapjassen ging daar in alle vroegte, of gewoon midden in de nacht, tegen aan slaan. Dat klapperde enorm wat dus veel herrie gaf. Door de platen met tywraps op meer plekken vast te zetten maakte het slaan geen herrie meer (overigens was daarmee de lol er blijkbaar vanaf want het werd daarna een stuk minder gedaan).

Als het probleem is dat de panelen niet op de plek blijven staan zou je een houten frame op de vloer er in en omheen kunnen maken bijvoorbeeld.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan ze iedere avond met zn 2en aan de ren te rammelen als we terug komen uit de sportschool, ze weten dondersgoed dat ze dan te eten krijgen en zijn dan te enthousiast. Zodra ze hun eten hebben is het ook gelijk weer over en rammelen ze verder niet meer.  Heb het in het begin proberen af te leren, maar tevergeefs. Ze worden enthousiast van eten, snap ik wel 😜

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa en als ze dan weten dat ze vaak ook iit de ren  mogen en dan van die ruimte hebben geproefd dan willen ze ook nog welleens aan die tralies knagen dat ze er uit willen het zijn tenslotte nieuwsgierige beestjes die graag de boel willen verkennen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rifca Ik denk dat mijn boefjes inderdaad aandacht willen. Vanochtend heb ik ze eten gegeven en ben ik terug naar bed gegaan. Na het voeren zijn ze nog een uur bezig geweest met rammelen, toen ik uit bed was gegaan en even het hok in ben geweest was het over 😛 

 

Haha een konijn op het mijn gezicht herken ik 😛 Dali ziet mijn gezicht graag als uitkijkplekje! Leuk dat jouw konijntjes ook lekker ondeugend zijn en (zo als ik het lees) lekker de ruimte hebben :). Bedankt voor de tip over het plexiglas, ik ga het eens proberen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tie wraps in plaats van die lange pennen die erbij horen gebruiken! Dan wordt het 1 massieve constructie en valt er niks meer te rammelen, maar is het nog wel door jou te vouwen bij het schoonmaken. Heeft echt een wereld van verschil gemaakt voor mij, mijn Muffin rammelde niet maar smeet met de hekken (minstens net zo irritant haha). Ik heb er nog 3 pennen in zitten op strategische plekken voor als ik hem even uit elkaar wil hebben bij het schoonmaken, maar verder zit alles vast met tie wraps.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .