Ga naar inhoud

Welk voer is goed?


Koolmees

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik heb net een konijn Franse hangoor x Duitse reus gekocht en wil goed voer aan haar geven. Ik heb alleen niet een hoog budget. Welk voer is dan geschikt voor mijn konijn en wat is jullie ervaring hiermee. Ik gebruik op dit moment Deli Nature maar heb hier geen goede dingen over gelezen. Wat raden jullie aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik geef zelf science selective. Dat is niet het goedkoopste voer, maar ook niet ongelooflijk duur. Overigens is het belangrijkste voer voor konijnen hooi! Volgens mij moet ongeveer 80-90% van het voer uit hooi bestaan, dat hebben ze dus de hele dag onbeperkt nodig. Brokjes moet je echt zien als aanvulling. De richtlijn is 25 gram brokken per dag per kilo lichaamsgewicht, maar ik vind dat nog erg veel. Ik geef mijn konijnen een eierdopje brokjes per dag, daar hebben ze genoeg aan. Dat vul ik dan aan met hooi, kruiden en verse groenten.

Er zijn zeker nog meer goede brokken te koop, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Mijn advies zou zijn: kies vooral voor kwalitatief goed hooi (zo groen mogelijk en lekker lang gesneden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier geven we ook al meer dan 10 jaar Supreme Science Selective.Het is regelmatig in de aanbieding bij diverse winkels en dan is er vaak een aktie van 1 zak plus 1 zak gratis en dan koop ik gelijk groter in.Vroeger toen we nog twee konijnen hadden bestelde we ook wel eens zakken van 10 kilo die waren omgerekend goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heel lang Hope Farms Supertrio gegeven, later supreme selective en nu Terra expert. Dat laatste is wel prijziger, zeker met grote konijnen. De hope farms supertrio is qua samenstelling een prima brok voor een prima prijs. Wel één die je beperkt moet geven en waar ze echt goed hooi bij moeten eten. Maar een 15 kg zak is zo'n 20 euro. Een stuk goedkoper dan supreme dus.

 

Edit: Moet er alleen wel bij zeggen dat ze bij hope farms binnenkort overgaan naar een restyle, in ieder geval van verpakking, en ik denk misschien ook wel qua samenstelling (en verkoopprijs zal dan ook wel volgen...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg je geen advies op de plek waar je het beestje gekocht hebt? Ze zal moeten overstappen van het voer dat ze daar kreeg en wat je nu gaat geven, als het om een fokker gaat zou deze je toch op zijn minst moeten adviseren hierin, alleen om te zorgen dat ze geen klachten krijgt van het overstappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf Science Selective op dit moment. In het verleden ook Beaphar Care+, Beaphar Nature en Rosewood Meadow geprobeerd, was ik ook allemaal tevreden over. Toentertijd vonden ze Science Selective en Beaphar Care+ het lekkerste dus vandaar dat ik dat nu voer (Beaphar Care+ past in voer balletjes dus voer ik als snoepje en bezigheidstherapie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rian:

Kreeg je geen advies op de plek waar je het beestje gekocht hebt? Ze zal moeten overstappen van het voer dat ze daar kreeg en wat je nu gaat geven, als het om een fokker gaat zou deze je toch op zijn minst moeten adviseren hierin, alleen om te zorgen dat ze geen klachten krijgt van het overstappen. 

ik heb van de fokker te horen gekregen dat kuni excellent m5 goed is. hier heb ik ook voer van mee gekregen, maar ik heb gelezen dat dit geen goed voer is en dat dit vooral goed is voor fok konijnen. ik weet niet of dit klopt. daarom ben ik opzoek naar een goede bix zodat ik mijn konijn langzaam kan laten wennen aan het nieuwe voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit een anti-coccidiose middel in, ofwel preventieve medicatie. Dat zit vaak in voer dat gebruikt wordt door fokkers. In het voer dat ik als eerste gaf zat het ook, en om die reden ben ik daarmee gestopt. Het is alleen maar chemische troep, en je konijn heeft het niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Koolmees:

ik heb van de fokker te horen gekregen dat kuni excellent m5 goed is. hier heb ik ook voer van mee gekregen, maar ik heb gelezen dat dit geen goed voer is en dat dit vooral goed is voor fok konijnen. ik weet niet of dit klopt. daarom ben ik opzoek naar een goede bix zodat ik mijn konijn langzaam kan laten wennen aan het nieuwe voer.

 

Dat is inderdaad een fokkersvoer met anti coccidiosemiddel er in. Dat is niet geschikt en niet aan te raden voor huisdierkonijntjes. Goed dat je verder kijkt! Hierboven zijn al een aantal goede opties genoemd. Heb je zelf een idee wat je precies zoekt, wat je belangrijk vind?

 

Konijnen moeten vooral hooi eten, 70-80% van de voeding moet hooi zijn. Brok is aanvullend en moet je in een afgemeten portie aanbieden, je moet het een beetje zien als de dagelijkse "vitaminepilletjes" om tekorten / problemen te voorkomen.

 

Er is heel wat keuze, dus ik denk dat het ook handig is dat je een beetje inleest en besluit wat jij belangrijk vind aan een brok: zoek je vooral budgetvriendelijk voer? Wil iets met een hoge acceptatie (wat ze dus makkelijk eten), wil je graanvrije brokken? Heb je eisen mbt calcium en vezelgehalte? Zoek je brokken voor konijnen die slecht hooi eten?

 

Hier staat veel uitleg over konijnenvoeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

En hier staat uitleg over ingrediënten en analyses op de verpakkingen van konijnenvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt. mijn konijntje eet heel veel hooi, en bijna geen bix. ik wil toch wel een beetje kijken naar budgetvriendelijk voer.

ik zag voorbij komen dat hope farms supertrio goed is. dit is dan ook een brok wat ik wil gaan proberen met mijn konijntje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er dan wel rekening mee dat die binnenkort waarschijnlijk wel veranderd van samenstelling. Hoeft op zich niet erg te zijn, maar meng wel altijd oude en nieuwe verpakkingen, ga niet in 1x over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .