Ga naar inhoud

Heermoes /paardestaart giftig voor konijnen?


Marianne Kuijl

Aanbevolen berichten

Ik kan voor konijnen niet direct vinden of het giftig is, maar voor paarden is het inderdaad giftig. Aangezien de spijsverteringsstelsels van paarden en konijnen best overeen komen zou ik het er niet op wagen en het niet geven:

 

Dit vond ik er over mbt paarden:


Scouring Rush
Additional Common Names: Field Horsetail, Common Horsetail, Western Horsetail
Scientific Name: Equisetum arvense
Family: Equisetaceae
Toxicity: Toxic to Horses
Toxic Principles: Thiaminase
Clinical Signs: The plant is commonly ingested when horses have very little suitable vegetation to graze on; ingestions over several days or weeks may result in adverse clinical effects. The toxic component breaks down thiamine (an essential nutrient for central nervous system function and metabolism). Clinical signs include weight loss, central nervous system disorders, muscle weakness gradually progressing in severity, convulsions and death.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heermoes (Equisetum arvense) is niet giftig voor konijnen. Van wat ik er over vond kun je het gemixt met ander groen geven. Dus ik zou niet met de hoeveelheden overdrijven, maar het kan dus geen kwaad als het gegeten wordt. Er schijnt kiezelzuur in te zitten, wat helpt bij het afslijten van het gebit 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-5-2019 at 10:53 zei Evee:

Ik kan voor konijnen niet direct vinden of het giftig is, maar voor paarden is het inderdaad giftig. Aangezien de spijsverteringsstelsels van paarden en konijnen best overeen komen zou ik het er niet op wagen en het niet geven. 

 

Ik zoek, bij 'gebrek' aan correcte informatie over wat iets doet met konijnen, vaak op wat iets doet bij geiten, omdat ik gemerkt heb dat geiten en konijnen vaak hetzelfde wél of niét mogen hebben. Wel makkelijk, want we hebben beide, dus bij twijfel even denken: 'zou ik dit aan de konijnen geven? Nee? Dan ook niet aan de geiten.' 😁 Soit, heermoes/paardestaart is giftig voor geiten, dus ook ik zou het er niét op wagen, er is zoveel groenvoer wat ze wel mogen hebben. Bovendien hoor ik al zolang ik me kan herinneren, dat je bij het onkruid wieden, wanneer je paardestaart in handen hebt gehad, je àltijd je handen moet wassen. Nu hoor je dat sowieso te doen na het wieden, 🤭 maar da's dan meer voor 't vuil, maar bij paardestaart is het dus voor het gif. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .