Spring naar bijdragen
RobinJeannette

broer en zus Lotharinger koppelen na castratie?

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Graag zou ik meer informatie willen over het koppelen na de castratie.

Ik lees heel veel maar ook veel verschillende ervaringen.

Wij hebben sinds 2 weken 2 Lotharingers uit 1 nest, broer en zus, geboren op 15 feb,2019.

Ze hebben vanaf het moment dat we ze hadden samen buiten bij elkaar gezet omdat ze dit vanaf de fokker ook al waren.

Het mannetje is vandaag geholpen en staat nu eventjes bij ons in huis tot hij herstelt is, het vrouwtje zit buiten. Dit is dus voor het eerst dat ze uit elkaar zijn.

Ik lees veel over koppelen, maar vraag me af wat het beste is.

Ze zijn namelijk erg lief samen en hebben geen problemen gezien tot op heden, en willen ze dan ook graag zsm weer samen zetten buiten.(na herstel natuurlijk).

Graag hoor ik wat wij het beste kunnen doen.

Alvast bedankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier staat uitgebreide informatie over koppelen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

• Wacht tot in de derde week na de castratie van de ram (na castratie is hij namelijk nog 14 dagen vruchtbaar). 
  • Ik zou ze persoonlijk nu apart van elkaar houden tot aan de koppelperiode. Als ze tot nu toe goed samen gingen, kunnen ze dat beter onthouden, dan dat je nu moeilijk gaat doen met split cage en mogelijke frustraties, die roet in het eten gooien. Dus één konijn buiten, eentje binnen, is helemaal prima. Over 14 dagen is het ook ijsheiligen geweest dus kun je gewoon zonder vachtproblemen wisselen van buiten naar binnen en andersom.
  • Als je gaat koppelen over 3 weken, doe dat dan op neutraal terrein, in één lange sessie. Dat staat uitgelegd in het artikel van de link hierboven. 

Dat ze uit één nest zijn maakt voor konijnen niets uit. Ze hebben geen familieverbanden zoals mensen hebben. Er is dus even veel kans dat het goed of fout gaat  met een broer en zus, als met twee willekeurige konijnen. Ze zijn nu nog jong, de puberteit is nog maar net begonnen, meestal is koppelen dan wel makkelijker, maar dat zegt niets over hoe ze elkaar over 6 a 12 maanden vinden. Houd dat wel in gedachten, voor het geval er een plan B moet komen als het niet meer zou klikken onderling, als ze volwassen worden. Dat komt helaas toch regelmatig voor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ben heeft het super goed gedaan zo na de castratie en gaat vandaag en komende nacht  de overstap maken richting buiten.

We hebben de schuur nog als tussenstap voordat hij pas echt naar buiten weer gaat om even te wennen.

We houden ze ook buiten nog gescheiden tot de aangegeven tijd.

Tegen die tijd is als het goed is ook de nieuwe plaats voor hun klaar... Een mooie grote ren.

Duidelijke info ook over het koppelen, gaat vast lukken.

Zodra het nieuwe verblijf klaar is zal ik een foto posten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

HoiHoi, 

Vraagje wat betreft het koppelen en rangorde bepalen aan de hand van bovenstaande informatie.

Mannetje en vrouwtje zijn weer bij elkaar na een koppelsessie op neutraal terrein in de gang.

Het eerste half uur was echt even opletten en voor mij ook totaal nieuw om dit zo te zien.

Ondanks dat ik mij had ingelezen vond ik het er heftig uit zien en heb ik ze ook 2 keer uit elkaar gehaald. De derde keer heb ik het gelaten omdat ik dus las dat zolang het niet te heftig wordt de konijnen dit moeten doen om de rangorde te bepalen.

Dit ging dus eigenlijk prima want beide krijste niet en bijten deden ze ook niet, dus echt vechten was het niet, heb alle signalen goed herkend die op de site staan beschreven.

Na dit half uur ging het eigenlijk prima en heb ik ze 4uur lang in de gang gelaten(met eten en drinken natuurlijk) en dit ging eigenlijk super goed. Ze gaven elkaar likjes op elkaar hoofd en kropen alweer dicht tegen elkaar aan.

Note: het vrouwtje is hierin duidelijk dominant.

Toen heb ik ze beide in de ren gezet en dit ging ook prima.

Echter 's avonds zaten ze achter elkaar aan, zij achter hem en hij vond het duidelijk niet leuk. Ook hierbij wat vlinderen en wat plukjes haar in de rondte maar geen vechten.

Drie tellen later likken ze elkaar weer en is het jut en jul.

Zo ook vanmorgen weer. Ze liggen, spelen eten super lief samen maar ineens slaat het om en rent zij weer achter hem aan, vinderen, plukjes haar in de lucht en binnen een minuut is het klaar en hij zoekt haar weer op en ze liggen weer samen....

Nu heb ik het idee dat ze nog bezig zijn met het bepalen van de rangorde maar weet dit dus niet zeker, kan ook de puberteit zijn...?

Graag hoor ik jullie ervaring hiermee.

Alvast bedankt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je iets te snel van neutraal terrein de overstap hebt gemaakt naar het verblijf. Ik laat ze altijd zeker de eerste nacht nog in het neutrale verblijf, dat ze ook even echt een nacht daar samen zijn geweest. Maar echt slecht gaat het ook niet, en dat punt in de koppeling is al voorbij, dus voor nu zou ik ze toch gewoon samen laten in het verblijf hoor, niet terug gaan wisselen.  

Een koppeling duurt geen uren of dagen, maar echt weken, soms zelfs maanden. Zelf heb ik meestal het idee dat koppels pas na 2-3 maanden echt hun plekje, hun rust gevonden hebben met elkaar. Als je in de eerste periodes nog plukjes haar vind is dat niet erg, dat hoort er dus ook gewoon bij. Ze zullen die eerste weken echt nog wel rijden en jagen. Maar als het goed is steeds minder.

Zelfs koppels die al jaren samen zitten kunnen nog wel eens zo een moment hebben, bijvoorbeeld na dierenartsbezoeken, ziekte, verhuizing, veranderingen in de omgeving en dat soort dingen. Maar als ze goed matchen, dan is dat een moment, en vinden ze daarna de rust weer terug. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ah oké, bedankt voor je reactie.

Dan zal het misschien te snel geweest zijn, ondanks dat ik ze er ruim 3 uur schattig bij vond liggen 😉

Heb dit gedrag verder vandaag ook niet meer gezien maar dat zegt dan inderdaad niks.

Elkaar berijden doen ze trouwens helemaal nog niet, misschien nog te jong?

Binnenkort zal er vast nog zo een periode aan komen dan als het nieuwe verblijf klaar is....

Maar goed, nu ik weet dat het er tot op zekere hoogte bijhoort hoef ik me er geen zorgen om te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie nu de datum van je eerste bericht. Je bent wel wat aan de vroege kant met herkoppelen. Rammen zijn tot 2 weken na castratie nog vruchtbaar, dus je loopt nu nog wel een (klein) risico op een zwangerschap. Nou ja, je voedster dan...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja klopt, ruim 10 dagen in overleg met de D.A.

De belangrijkste reden was dat ik het mannetje zag vereenzamen, toen ze apart zaten van elkaar. Dit besproken met de arts en in goed overleg gaan herkoppelen.

Haar beweegredenen waren onder andere dat ze beide nu pas net 12 weekjes zijn en het mannetje al geholpen was voor de 10e week dus wellicht nog niet eens vruchtbaar. Plus wij hebben nog totaal geen rij gedrag gezien, ik weet dat dit niks zegt natuurlijk, maar in goed overleg gaan koppelen inderdaad. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites