Ga naar inhoud

Vervelende jonge voedster hangoor dwerg konijng


DennisR1998

Aanbevolen berichten

Hey!

 

Ik heb nu sinds ongeveer een maand en hangoor dwerg konijn. Dit is een jonge voedster van ongeveer 3 a 4 maandjes oud.

Ze heeft een hok van 1,30 bij 60cm, hier heb ik een dubbele panelen ren van 1m bij 1m aan vast gemaakt. Het hok staat altijd open voor de ren.

 

Ze knaagt vaak aan mijn kleed en aan de panelenren dit is erg vervelend...

Ik heb al van alles geprobeerd. Er ligt een doos in de ren, papieren tassen (hier graaft ze gelukkig in en niet op het kleed), speel balletjes en een hooi bal. 

Dit werkt allemaal niet.

 

Wat kan ik hier aan doen?

 

Graag hoor ik tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn van nature knagers, dus het is normaal gedrag dat konijnen laten zien. Goed dat je allerlei speelgoed aan haar geeft, dat kan al een hoop schelen. Knaaghout, zoals wilgentakken, is ook de moeite waard om uit te proberen. Verder is er helaas heel weinig aan te doen en is het effectiever om je meubels en kabels veilig te maken. Straffen zou ik trouwens niet doen, dat heeft geen zin. Clickertraining kan goed werken om dingen aan te leren, maar ik heb geen ervaring met dingen afleren. Ik denk ook dat dat erg lastig is, omdat knagen een natuurlijke behoefte is van het konijn. Heeft je konijn een vriendje? Dat heeft bij mij wel wat geholpen tegen het knagen aan spullen, hoewel het nog steeds gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Jamesthebunnybutler:

Konijnen zijn van nature knagers, dus het is normaal gedrag dat konijnen laten zien. Goed dat je allerlei speelgoed aan haar geeft, dat kan al een hoop schelen. Knaaghout, zoals wilgentakken, is ook de moeite waard om uit te proberen. Verder is er helaas heel weinig aan te doen en is het effectiever om je meubels en kabels veilig te maken. Straffen zou ik trouwens niet doen, dat heeft geen zin. Clickertraining kan goed werken om dingen aan te leren, maar ik heb geen ervaring met dingen afleren. Ik denk ook dat dat erg lastig is, omdat knagen een natuurlijke behoefte is van het konijn. Heeft je konijn een vriendje? Dat heeft bij mij wel wat geholpen tegen het knagen aan spullen, hoewel het nog steeds gebeurt.

 

Top! na werk zal ik even wat wilgentakken gaan scoren.

Ze heeft nog geen vriendje hier is ze nog te jong voor volgensmij. Ook heb ik hier helaas geen ruimte voor op het moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed plan! Te jong is ze niet, alleen omdat ze jong is, bestaat er een kans dat het later toch niet klikt tussen het koppel. Het gedrag van je voedster kan echt heel positief veranderen met een vriendje erbij. Omdat konijnen groepsdieren zijn, is dat een eerste levensbehoefte. Ik wil je niks opdringen, maar wellicht is het iets om over na te denken en is het in de nabije toekomst wel mogelijk. Ik zelf heb een koppeltje gehad op een studentenkamer van 20 m2. Vaak lukt het wel, maar het is soms passen en meten en je woonkamer wordt er misschien wat minder mooi van ;).

Succes! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze klinkt behoorlijk gefrustreerd en ongelukkig. Tijd voor een konijnenmaatje zou ik zeggen! Dat is namelijk toch echt de allerbeste afleiding die er is. Vanaf een week of 14 kun je prima gaan speed-daten in een konijnenopvang, dus daar heeft ze nu gewoon al de leeftijd voor. Maar maak niet de fout zelf een willekeurig maatje te kiezen, de kans dat dat klikt is heel klein. Wat dat betreft zijn het net mensen, die willen ook niet uitgehuwelijkt worden 😉 Ga met haar naar een konijnenopvang voor speed-dates met de gecastreerde rammetjes daar, en het rammetje waar de beste klik mee is, kun je dan adopteren om thuis verder te koppelen. Let wel op dat een koppel minimaal 2 vierkante meter permanente leefruimte nodig heeft, het verblijf moet dus wel nog groter.

 

Clickertraining kan helpen om haar bezig te houden, maar maar voor korte periodes (het kost intensief jouw eigen tijd) plus dat niet elk konijn het leuk vind, dat is dus echt even uitproberen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen te zitten. Dus of jij het daar nou mee eens bent of niet, het is zo 😉  Ze zal vast wel wat uitingen geven van konijnengedrag waaraan je denkt te zien dat ze gelukkig is, het is niet voldoende voor haar. Een jong dier huppelt en springt nou eenmaal graag. En hoe langer ze alleen blijft, hoe meer ze gedrag gaat laten zien waar jij niet blij van wordt. Uiteindelijk gaat ze hoknijd vertonen, grommen, je aanvallen en bijten. Typisch gedrag voor voedsters die alleen wonen. 

Dus... als zij blij wordt gemaakt en jij daardoor ook, dan is dat toch een win win situatie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .