Ga naar inhoud

ongewenst dominant gedrag


Papa nijn

Aanbevolen berichten

Hopelijk heeft hier iemand ervaring hiermee.....

 

Wij hebben onlangs 2 konijnen gekocht in de dierenwinkel.

Zoals te verwachten werden ze verkocht als 2 mannetjes.

Nu is onlangs 1 van de konijnen (Papa Nijn) erg actief geworden en zit heel de dag op het andere konijn (Muffin) te rijden.

Op dit forum gelezen dat dit ook goed kon worden gezien als dominantie maar toch maar even voor de zekerheid naar de dierenarts gegaan.

Tot ons geluk zijn het daadwerkelijk 2 mannentjes het is helaas echter nog te vroeg voor sterilisatie 

Maar kun je iets doen tegen dit gedrag ?

We vinden het zo zielig Muffin de hele dag door wordt gewipt.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn ze nu? Castratie (dieren worden niet gesteriliseerd) kan vanaf 12 a 16 weken, even afhankelijk wanneer de balletjes zijn ingedaald. Laat het wel echt door een konijnkundige dierenarts doen, niet alle dierenartsen hebben interesse in konijnen en volgen er bijscholing in. Met als gevolg dat je dus best een dierenarts kan treffen die handelt naar konijnenkennis van 15-25 jaar geleden. Dat moet je voorkomen. 

 

Je kan niet veel doen tegen het gedrag, behalve castratie. Zorg verder ook dat ze echt voldoende permanente leeftuimte hebben. Voor twee rammen zou ik zeker 4 a 6 vierkante meter permanente leefruimte, op vlak oppervlak, waar ze altijd, dus 24 uur per dag, 7 dagen per week in kunnen. Binnen in huis kun je dat bijvoorbeeld realiseren door een kamer of bijkeuken in zijn geheel in te richten als konijnenverblijf. Houd je deze twee op klein oppervlak, denk ik dat de kans 0% is dat ze samen kunnen blijven. 

 

Wat ik je wel aanraad is om alvast een plan B te bedenken. Als er nu op zo een jonge leeftijd al veel rijden en rangordebepaling is, dan denk ik dat de kans dat ze samen kunnen blijven echt zeer zeer klein is. In de meeste gevallen gaan twee mannetjes namelijk niet goed samen. Denk nu alvast na wat je in die situatie gaat doen. Twee eenzame konijnen is geen optie, heb je plek voor twee koppels - dus om beide rammetjes na castratie een eigen dame te laten kiezen in een konijnenasiel, waar ze het wel goed mee kunnen vinden? Of zou je dan één van de twee konijntjes moeten afstaan aan het asiel, en voor het konijntje dat je houd een partner adopteren waar het wel mee klikt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .