Ga naar inhoud

Pododermatitis - zere hakjes


Kim1982

Aanbevolen berichten

Heb net op de site de informatie gelezen over Pododermatitis - zere hakjes

1 van m'n huiskonijnen heeft er ook last van.

Het volgende ben ik al aan het doen:

-Ik smeer sinds vorige week calendula crème van De tuinen op haar achterpootjes 2x per dag, tot nu het geluk dat ze nog genoeg haar op haar pootjes heeft en ik de haartjes erover heen kan leggen zodat de pootjes meer beschermd zijn en ze niet op haar huid zeg maar hoeft te lopen

of is sudo crème een beter idee? 

- we hadden een soort kokosmat in de woonkamer, deze ligt sinds het weekend op zolder en heb ik vervangen door een zachte mat

-in de kooien ligt hennepvezel met een laagje hooi erover heen en in hun toilet had ik eerst van die houtkorrels die uit elkaar vallen als ze nat worden, sinds een tijdje heb ik die vervangen door back 2 nature korrels 

 

Zou dit goed zijn? 

En wat vinden jullie van die hennep vezel, zijn eigenlijk ook harde stukjes? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zegt de dierenarts er over? Zere hakjes zijn pijnlijk, langdurig, in veel gevallen chronisch, en de ontstekingen kunnen gevaarlijk zijn. Behandeling via een goede, konijnkundige dierenarts is dus zeker aan te raden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat artikel had ik inderdaad gelezen 🙂

Ben vorige week bij de dierenarts geweest voor de inenting en hebben we ook de pootjes besproken en toen hebben we afgesproken dat ik een andere mat zou proberen en het in de gaten houd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig, dat miste ik even in je berichtje 🙂 Ik denk dat de ernst op dit moment dan nog wel mee valt, als er verder geen behandeling nodig was?

 

Het is belangrijk om bodembedekking met zo min mogelijk weerstand / wrijving / druk en zo droog mogelijke ondergrond te kiezen. Hooi schijnt een goede toplaag te zijn voor konijntjes met zere hakjes, dus dat heb je al goed. Back 2 nature absorbeert goed en is niet hard, dus dat is denk ik wel een prima keuze voor er onder. Misschien dat je dat niet alleen in de toiletten, maar in het hele hok kan gebruiken? Het is wel zachter en meer absorberend dan hennepvezel.

 

Zelf gelukkig geen ervaring met zere hakjes bij konijnen,  maar @Domino heeft een aantal rexen, en volgens mij ook in ieder geval eentje die er gevoelig voor is. Daarvoor heeft ze volgens mij een soort zachte speelmat in de ren gemaakt, als ondergrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook nog een idee om dat back 2 nature door het hele hok te gebruiken. Was ook nog aan het denken om tijdelijk zaagsel als bodembedekking te gebruiken omdat dat zacht en egaal is, weet namelijk niet of back 2 nature lekker ligt..maar zaagsel is eigenlijk niet goed. 

Heb ook eens iets gezien van matjes die je op maat kunt knippen 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .