Ga naar inhoud

Hoeveelheid droogvoer 2 konijnen


Cschrgr

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds een kleine week 2 konijnen, 1 van 8 weken en 1 van 6 maanden. Ik vind het lastig te bepalen hoeveel droogvoer (biks) ik moet geven. Ik lees op de ene website dat een jong konijntje onbeperkt droogvoer moet krijgen en ergens anders weer 25 g per lichaamsgewicht. Hoe zit dit? En geldt dit voor allebei mijn konijnen? Ze eten namelijk uit 1 bakje. Dus lijkt me lastig om dit te scheiden. Hooi hebben ze onbeperkt tot hun beschikking, groenvoer krijgen ze ook steeds meer (laat de jongste er rustig aan wennen). Hoe doen jullie dit?

 

Groetjes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je onbeperkt geeft dan eten ze vaak de blinde darmkeutels niet op en worden het slechte hooi eters. Ook krijgen ze bij onbeperkt voeren van bepaalde voedingsstoffen (zoals calcium) te veel binnen, wat op latere leeftijd bijvoorbeeld weer voor nier / blaas problemen kan zorgen. Enige beperking is dus zeker aan te raden! Voor jonge konijntjes raad ik aan om te starten met 20 gram brok per kg lichaamsgewicht - van het verwachte volwassen gewicht!! - . Dus niet naar wat ze nu wegen, maar naar wat het geschatte ideale gewicht is als ze groot zijn.

 

In die zin krijgen ze dus naar verhouding wel ruimer brokken, maar ook weer niet zo ruim dat ze de blinde darmkeutels laten liggen en weinig hooi eten daar door. Het is een beetje zoeken naar een balans, de 20 (a 25 gram) per kg lichaamsgewicht is een richtlijn. Als je gaat opbouwen met groenvoer bij voeren, is het vaak nog aan de hoge kant en kun je, naarmate je dat meer geeft, steeds een beetje van de brokvoeding afhalen. Dat merk je snel genoeg aan de hoeveelheid hooi die ze eten, en of er blindedarmkeutels blijven liggen.

 

Ik zit zelf ruim onder de richtlijn voor beide koppels, hier krijgen ze best wel wat groenvoer te eten. Als ik een keer denk "ahh ik geef ze iets meer brokken" dan zie ik gelijk dat dat ten koste gaat van de hoeveelheid hooi die ze eten. Ik pas de hoeveelheid brok ook echt aan afhankelijk van de conditie van de konijnen, en dat komt soms best nauw, in koppels zie je vaak dat de één meer aanleg heeft voor overgewicht terwijl de ander wel wat extra's kan gebruiken. Gewoon met kleine aanpassingen zoeken naar een juiste balans waarbij de keuteltjes goed zijn, ze goed hooi eten, en waarbij de brokvoeding een goede aanvulling is op het dagelijks menu.  Brokvoer moet je meer zien als vitaminepilletjes, die een gezonde voeding compleet maken. Geen hoofdvoeding op zich. Het hoofdvoer van konijnen is hooi en grassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee sorry voor de late reactie, maar bedankt voor je reactie!

 

Ik houd nu ongeveer 75 gram aan, berekend naar verwachting konijn dat het zwaarst wordt. Is dit dan voldoende voor 2 konijntjes? Of moet ik dan 75 gram x 2 geven?

(Wil het graag goed doen, dus ben een beetje onzeker)

 

Ik ben het groenvoer dus nog aan het opbouwen, maar dat eten ze ook goed op en keutels zien er prima uit. Geen blindedarm keutels te bekennen ( had even gegoogled hoe deze er uit zien :)) ook eten ze goed hun hooi, dit doen ze vooral in de nacht heb ik ontdekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn hebt dat naar verwachting 2 kg wordt, en daarbij in hetzelfde verblijf een konijn dat naar verwachting 3 kg word, dan geef je brokvoer voor 5kg konijn in totaal (dus 5x20 gram = 100 gram brok in totaal per dag voor die konijnen samen, of als je echt ruim wil, 5x25 gram = 125 gram in totaal per dag voor die konijnen samen). Zelf houd ik meestal liever de richtlijn van de 20 gram aan, omdat dat al redelijk ruim is. En afhankelijk van hoe ze het doen, pas ik die nog verder aan.

 

Fijn dat de keutels goed zijn!

 

Hier lees je alles over konijnenkeutels (met foto's): https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .