Spring naar bijdragen
Pynoo

Even voorstellen + vraag

Recommended Posts

Laat het dan maar even zo.

Je kan hem eventueel ook nu tot morgenochtend boven in het hok zetten, en haar onderin het hok en de ren. Dan zet je hem morgen weer bij haar terug in het onderste deel met ren en heeft ze morgen een voorsprongetje ten opzichte van hem en krijgt ze misschien wat meer zelfvertrouwen. Ze is dan bekender met de ruimte/indeling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pynoo:

Ik vind Peanut op dit moment wel gewoon een eikel hoor 😛  

Haha die Peanut, als hij straks het hart van Bollie veroverd heeft krijgt hij nog een hele klus aan de bonding met jou 😉

In witlof zit veel vocht dus geef Bollie daar (als ze het gewend is) een paar extra blaadjes van om het weinig/niet drinken op te vangen. Hopelijk doet even rust Bollie en jou goed en wordt het daarna iets makkelijker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En nou is Bollie eindelijk wat ontspannen, ze nam een sprongetje op haar zij.. Ik laat even het deurtje dicht en doekje hangen, ga ik even eten en dan gaan we Peanut maar op de bovenverdieping zetten. Is het zeker om het op die manier te doen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kreeg net een berichtje van de opvang dat het er goed uit zag en het er bij hoort... Op de filmpjes is ook vrijwel niks boeiends te zien eigenlijk. Gaat er nou om dat ze gewoon moe is en moet eten en drinken. Toch? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat moet ik nou doen!????? Ik weet het echt niet meer hoor. Aan de ene kant hebben ze wel gelijk, begint het weer opnieuw. Ze zitten nu ruim 3u apart, Bollie beneden en Peanut in de ren. 

Screenshot_20190502_215557.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Lienappelsien:

Normaalgesproken hou je ze inderdaad samen. Maar nu ging het er om dat Bollie niet at.

Wat heb je uiteindelijk gedaan? En hoe gaat het nu?

Ik heb een konijnen deskundige/erkende fokster gesproken en die zei dat ik ze rap uit elkaar moest halen omdat het levensbedreigend was voor Bollie. Omdat Bollie een Japanner is en dit hele verkeerde manier van koppelen was voor Bollie, degene die ik gesproken had heeft dit vaker mee gemaakt met Japanners en die zaten ook op het randje vd dood door advies van zo'n opvang. Ik heb Peanut helaas net terug gebracht, ik vond het echt heel moeilijk want het lag absoluut niet aan hem. 

Iedereen zei zet ze apart en de opvang zeg nee dit is goed zo, ze deden ook echt heel moeilijk toen ik Peanut terug wou brengen. Er is iets helemaal verkeerds aan de hand met die opvang. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij Japanners of konijnen met een Japanner-kleur werkt het niet anders dan bij andere konijnen. Maar inderdaad leek het gisteravond verstandig om ze tijdelijk te scheiden omdat Bollie niet at. 

Laat Bollie en jezelf rustig bijkomen van dit avontuur. 

Over een paar weken zou je dan bijvoorbeeld naar Knijn&Ko kunnen gaan. Misschien verstandig om dan de koppeling door hun te laten doen (koppelvakantie) omdat je er zelf onzeker over bent. Ik weet zeker dat ze dan een passend vriendje krijgt. Ik heb zelf ook ervaring met Knijn&Ko en vind het een nette opvang (Knaller of Chew-en-huppeldepup hoe ze nu heten ken ik alleen van horen zeggen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Knaller was een goede opvang. Hoe ze nu zijn weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Jammer, maar ik denk dat dit voor jou en Bollie meer rust geeft. En je zou inderdaad eens kunnen nadenken over een koppelvakantie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Lienappelsien:

Bij Japanners of konijnen met een Japanner-kleur werkt het niet anders dan bij andere konijnen. Maar inderdaad leek het gisteravond verstandig om ze tijdelijk te scheiden omdat Bollie niet at. 

Laat Bollie en jezelf rustig bijkomen van dit avontuur. 

Over een paar weken zou je dan bijvoorbeeld naar Knijn&Ko kunnen gaan. Misschien verstandig om dan de koppeling door hun te laten doen (koppelvakantie) omdat je er zelf onzeker over bent. Ik weet zeker dat ze dan een passend vriendje krijgt. Ik heb zelf ook ervaring met Knijn&Ko en vind het een nette opvang (Knaller of Chew-en-huppeldepup hoe ze nu heten ken ik alleen van horen zeggen).

Er is idd voorgesteld om bij Knijn&Ko te proberen, mevrouw met wie ik nu contact heb kennen hun heel goed en zij gaat mij daar bij helpen over een tijdje. Die mevrouw ken de persoon bij chews & shelter ook en ze zij al dat zij niet kan koppelen en dat ze de vorige eigenaar kent en dat heel die zaak verpest is en er van alles niet klopt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

het LICG geeft echt advies van 20 jaar geleden over koppelen. Daar zou ik mij niet te veel van aantrekken haha. 

Wat betreft het apart zetten, normaalgezien is dat inderdaad niet aan te raden voor de koppeling. Maar als ze echt een dag niet eet of drinkt dan is haar welzijn even belangrijker dan de koppeling. Dan denk ik dat je een verstandige keuze hebt gemaakt om dat toch te doen. Ik denk dat ze wel een match hadden kunnen zijn, maar dat het je toch een beetje aan durf en ervaring ontbreekt (het is ook zo moeilijk om met je eigen konijnen te koppelen! Vind ik ook hoor!). In jouw geval zou ik inderdaad ook een koppelvakantie aanraden. 

Nog een tip voor de volgende keer: zet in een koppelruimte ook altijd een waterbakje naast de drinkfles. Daaruit kunnen ze sneller en gulziger drinken. Voor drinkflesjes moeten ze vaak toch meer moeite doen, koppie scheef houden, daardoor geen zicht op de omgeving terwijl ze drinken. En het duurt langer voor er genoeg uit komt. 

Tussen knaller en knijn en ko is inderdaad wat wrijving. Toch denk ik dat er bij beide opvangen genoeg kennis en ervaring zit. De werkwijzes zullen mogelijk wel wat verschillen, maar ik denk niet dat dat slecht is. 

Ik heb zelf overigens ook goede ervaringen met Knijn&ko, mijn Brenda en Charlie komen er vandaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Evee:

het LICG geeft echt advies van 20 jaar geleden over koppelen. Daar zou ik mij niet te veel van aantrekken haha. 

Wat betreft het apart zetten, normaalgezien is dat inderdaad niet aan te raden voor de koppeling. Maar als ze echt een dag niet eet of drinkt dan is haar welzijn even belangrijker dan de koppeling. Dan denk ik dat je een verstandige keuze hebt gemaakt om dat toch te doen. Ik denk dat ze wel een match hadden kunnen zijn, maar dat het je toch een beetje aan durf en ervaring ontbreekt (het is ook zo moeilijk om met je eigen konijnen te koppelen! Vind ik ook hoor!). In jouw geval zou ik inderdaad ook een koppelvakantie aanraden. 

Nog een tip voor de volgende keer: zet in een koppelruimte ook altijd een waterbakje naast de drinkfles. Daaruit kunnen ze sneller en gulziger drinken. Voor drinkflesjes moeten ze vaak toch meer moeite doen, koppie scheef houden, daardoor geen zicht op de omgeving terwijl ze drinken. En het duurt langer voor er genoeg uit komt. 

Tussen knaller en knijn en ko is inderdaad wat wrijving. Toch denk ik dat er bij beide opvangen genoeg kennis en ervaring zit. De werkwijzes zullen mogelijk wel wat verschillen, maar ik denk niet dat dat slecht is. 

Ik heb zelf overigens ook goede ervaringen met Knijn&ko, mijn Brenda en Charlie komen er vandaan. 

Het is niet zo dat ik me heb bemoeit met de koppeling, het is dat ik te horen kreeg van een gedragskundige dat dit een hele foute koppeling was en het echt geen match was. Ze heeft ook gezegt dat bun niet perse gekoppeld hoeft te worden maar als IK dat zou willen, het een hele moeilijke koppeling gaat worden. Ik had een drinkfles en grote waterbak staan btw. Bun gaat nu sowieso een weekje rusten, ze is weer helemaal gelukkig. Ze lag vanochtend zomaar in mijn bed, zoveel liefde.. Ze ziet mij echt als partner en dat bemoeilijkt ook de koppeling. Ik vind het nog steeds sneu voor Peanut, ik hecht me namelijk snel. Knaller is weg gekaapt door chews & shelter en de eigenaar van Knaller heeft mijn verhaal ook gehoord en ze vond het heel erg wat er gebeurd is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, maar als een gedragsdeskundige beweert dat een konijn niet per se gekoppeld hoeft te worden, dan zou ik de rest van haar verhaal ook met een flinke schep zout nemen. Konijnen leven in het wild in groepen, dus waarom vinden wij dat ze in gevangenschap wel alleen kunnen blijven? Je konijn zoekt bij jou aandacht en gezelschap, maar je vervangt niet een partner. Je spreekt haar taal niet, en je likt haar vacht niet, om maar wat te noemen. Ik denk echt dat je er goed aan doet om haar een vriendje te geven. En dat is dan blijkbaar niet peanut, hoewel dat misschien ook wel goedgekomen zou zijn, maar K'nijn en Ko heeft zoveel konijnen zitten dat er vast wel een geschikte bij is. Geef de moed niet op!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We geven alleen maar advies aan de hand van eigen ervaringen 😉 Ik denk dat door ze te veel op elkaar te forceren in het begin, je voedster te bang is geworden. Dat vanaf het begin voldoende ruimte prettiger geweest was voor haar, op haar eigen tempo rustig de nieuwe partner ontdekken. Fijn dat er ook een waterbak in stond, kon ik op de foto's niet zien! 

Elk konijn is te koppelen, soms is het alleen even zoeken naar wat de beste partner en beste manier is voor het konijn. Een mens kan een konijnenpartner nooit volledig vervangen.

Uit jouw verhaal heb ik niets opgemaakt waaruit blijkt dat het geen match kon zijn, maar oordelen over dat soort dingen is lastig via internet. Als jouw gevoel hierbij niet goed was, denk ik dat je nu inderdaad de juiste beslissing hebt gemaakt. Even lekker een time-out en bijkomen voor jouw voedstertje, en rustig bedenken hoe je het verder aanpakt.

Ik zou zeggen even bijkomen en dan rustig verder zoeken naar een betere match, die is er echt voor elk konijn, dat weet ik zeker! En zoals ik eerder zei, ik zou een koppelvakantie in dit geval zeker overwegen! Dat neemt jouw eigen spanning weg, konijnen voelen dat ook aan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het niet over een konijn maar mijn konijn. Het is echt niet zo nu ze dit gezegt heeft dat ik denk laat maar lekker alleen, we gaan een weekje rusten en dan ga ik in gesprek met knijn en ko. Daar word echt naar haar karakter gekeken en wat de beste aanpak is. 

@Evee ik ben sowieso dankbaar voor jullie steun en advies de afgelopen dagen, dat is idd niet makkelijk te beoordelen via tekst maar de mevrouw die ik gesproken heb heeft alle filmpjes gezien en zo tot deze conclusie gekomen. Dit zijn dan ook echt onderwerpen waar je eeuwig een discussie over kan voeren en dat gaan we lekker niet doen haha. En als we weer opzoek gaan naar een vriendje dan word het zeker een koppel vakantie.

Nogmaals bedankt voor jullie advies en steun, ik kan als jullie willen nog eens op de hoogte houden als ik in gesprek ben geweest met de opvang 😛 als jullie mij nog niet beu zijn, denk het wel haha. Maar dat duurt sowieso nog wel een week. 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niet voor de rest spreken maar ik ben wel benieuwd naar de avonturen van Bollie bij knijn&co en  wil zeker een foto van Bollie met haar husbun na de koppelvakantie 😉 Veel succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Rifca:

Ik kan niet voor de rest spreken maar ik ben wel benieuwd naar de avonturen van Bollie bij knijn&co en  wil zeker een foto van Bollie met haar husbun na de koppelvakantie 😉 Veel succes!

Ik ook hoor! 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Rifca:

HUSBUN hahahaha sorryy hier moest ik gewoon nog even op reageren. Ik hou jullie zeker op de hoogte! 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites