Spring naar bijdragen
Pynoo

Even voorstellen + vraag

Recommended Posts

6 minuten geleden zei Pynoo:

Ik volg instructies en advies van de opvang op. Ze hadden gister in het begin al stuk ren erbij en dan wil ze over de ren heen weg vluchten. Opvang had gezegd is te veel ruimte. 

Snap ik, alleen denk ik er anders over. Zeker nu je voedster niet eet & drinkt en toch behoorlijk angstig lijkt te zijn. Ik zou de ruimte echt wat meer uitbreiden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ah die blik. Wel herkenbaar hoor. Ik heb dat ook bij 2 voedsters gehad, dat ze me echt zo aankeken van “help me nou!” Maar dat is echt iets van het begin, ze merken na een paar dagen steeds meer dat het eigenlijk allemaal wel meevalt. En na nog wat verder aan elkaar gewend te raken worden ze dan echt blij met elkaar. Dus het is echt voor het goede doel!

Het is prima dat je er niet de hele tijd bij bent. Ze moeten het toch samen uitzoeken en onbewust breng je gauw je spanning op ze over. 

Zet ze echt niet nóg kleiner hoor! Ik vond dat ze in de opvang wel heel klein zaten, maar dat is om even te kijken wat er dan gebeurt, of er een klik is tussen die 2. Dat betekent niet dat je ze dan de rest van de koppeling ook in een heel kleine ruimte moet zetten. Dat ze nu alleen maar in het onderste gedeelte van het hok mogen, en niet ook in het rennetje dat je er aan hebt gezet, is al erg klein. Persoonlijk zou ik ze in het onderste gedeelte van het hok laten én het rennetje dat je er aan hebt gezet. (Weet je trouwens dat je die tralies van de voorkant onderin het hok er helemaal uit kan halen? Dat is praktisch). Heb je nog een paar van die renpanelen? Die zou je over de panelen van je rennetje kunnen leggen zodat Bollie niet kan ontsnappen. 

Geef het verder de tijd. Je zal zien dat het steeds beter gaat. En soms zitten ze opeens tegen elkaar of bij elkaar! En als jij dan heel verbaasd kijkt, kijken ze jou met een blik aan van “ja, en?” haha.

Vinyl is zoals al is gezegd een prettige ondergrond voor in het rennetje. Voor nu kan je er ook een oud hoeslaken/laken/badhanddoek op de grond leggen tegen het uitglijden. Of hebben ze daar geen last van op het laminaat?

Edit: vergelijkbaar met wat Evee zegt dus 🙂 

Nee wist niet dat die eruit kon en opzich wel een goed idee idd. Ze zijn zo klein gezet om de rang te bepalen, dat moest wss als eerst gebeuren. Ik heb nog 3 panelen over en ze glijden alle kanten op door mijn laminaat, denk niet dat een handdoek of hoeslaken dat verminderd. Ik krijg nu van alle kanten te horen wat ik moet doen maar naar wie moet ik nou luisteren.. 😞 voel me er gwn verdrietig over, mn arme bollie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet opgeven hoor 🙂 

Ja, ik kan me voorstellen dat het lastig is met al die verschillende adviezen. Maar 9 van de 10 mensen op BunnyBunch zullen precies hetzelfde advies hierover geven als Evee en ik hebben gedaan. En dat zijn dan mensen met veel koppelervaring en soms zelfs met eigen konijnenopvangen. 

Je zou de panelen ook een stukje op zo’n laken of badhanddoek kunnen zetten (en die mooie toiletbak er op), zodat het niet op het laminaat wegglijdt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O, en wat ik steeds wil zeggen maar steeds vergeet. Dat hij haar niet te pakken krijgt om op haar te rijden betekent niet dat hij daardoor de rangorde niet kan bepalen.

Hij rent achter haar aan en geeft aan op haar te willen rijden. En zij rent bang voor hem weg. Daarmee zijn ze dus al de rangorde aan het bepalen 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat kan ik nu het beste doen? Bollie even in de ren laten alleen zodat ze kan eten en drinken en weer terug? Of echt uitbreiden? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt ze er nu allebei uitgehaald om de boel te verbouwen? Zitten ze nu apart van elkaar ergens (reismandjes?) ? Als dat zo is zou ik ze even waar ze nu zit eten en drinken geven.

En dan de koppeling weer doorzetten, op dit wat grotere terrein. Het zou zelfs nog iets groter mogen, ik weet niet of je er nog 2 paneeltjes bij kan doen (iets verder naar voren, of opzij uitbreiden). Zo niet, dan kan dit ook wel. De toiletbak zorgt voor een "even uit elkaars zicht zitten" mogelijkheid. Dat is dus ook prima. Heb je er wel ergens drinkwater in staan, ook in een bakje? 

Ik zou als ondergrond wel even iets neerleggen. Een fleecekleedje? Een  flinke badhanddoek (of twee)? Een oud (hoes) laken? Zo iets. Dat laat je dan uitsteken onder de panelen door en de toiletbak er bovenop. Het zal wel wat verschuiven, maar zorgt toch voor een stuk extra grip op de vloer dan alleen de gladde vloer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Evee:

Je hebt ze er nu allebei uitgehaald om de boel te verbouwen? Zitten ze nu apart van elkaar ergens (reismandjes?) ? Als dat zo is zou ik ze even waar ze nu zit eten en drinken geven.

En dan de koppeling weer doorzetten, op dit wat grotere terrein. Het zou zelfs nog iets groter mogen, ik weet niet of je er nog 2 paneeltjes bij kan doen (iets verder naar voren, of opzij uitbreiden). Zo niet, dan kan dit ook wel. De toiletbak zorgt voor een "even uit elkaars zicht zitten" mogelijkheid. Dat is dus ook prima. Heb je er wel ergens drinkwater in staan, ook in een bakje? 

Ik zou als ondergrond wel even iets neerleggen. Een fleecekleedje? Een  flinke badhanddoek (of twee)? Een oud (hoes) laken? Zo iets. Dat laat je dan uitsteken onder de panelen door en de toiletbak er bovenop. Het zal wel wat verschuiven, maar zorgt toch voor een stuk extra grip op de vloer dan alleen de gladde vloer. 

Nee heb ze er nog niet uitgehaald omdat ik wou weten wat het beste was om te doen, Bollie als eerst in de ren om even te eten en daarna peanut erbij of allebei gelijk? Ik heb nog 3 panelen maar dan heb ik niks meer om de bovenkant af te dekken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zou ik het voor nu even laten zoals het is, wel nog een ondergrond er in doen.

Ik zou ze wel tegelijk in de ren laten, niet de dame eerst. Anders heb je kans dat de ram wat feller naar de dame reageert dan nu het geval is, en dat wil je ook niet. Best kans dat ze met de ren erbij wat meer rust kan vinden en gewoon weer eet en drinkt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Evee:

Dan zou ik het voor nu even laten zoals het is, wel nog een ondergrond er in doen.

Ik zou ze wel tegelijk in de ren laten, niet de dame eerst. Anders heb je kans dat de ram wat feller naar de dame reageert dan nu het geval is, en dat wil je ook niet. Best kans dat ze met de ren erbij wat meer rust kan vinden en gewoon weer eet en drinkt. 

Kans is ook groot dat de ene in het hok blijft en de andere in de ren, dat was gisteren wel het geval. Ik ga zometeen iig weer even verbouwen. Hoeslaken heb ik al gevonden en heb ook nog anti slip stickers gevonden voor de ren zelf want die ga ook alle kanten op. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Pynoo:

Kans is ook groot dat de ene in het hok blijft en de andere in de ren, dat was gisteren wel het geval. Ik ga zometeen iig weer even verbouwen. Hoeslaken heb ik al gevonden en heb ook nog anti slip stickers gevonden voor de ren zelf want die ga ook alle kanten op. 

Als dat zo is, gewoon laten. Zo lang zitten ze nog niet samen. De ruimte is niet groot genoeg om elkaar voor altijd te ontlopen. En voor nu is het prima als ze dat een beetje doen. Zolang ze niet helemaal kunnen verstoppen en de boel gaan verdedigen is het prima. Het komt met wat ruimte en tijd goed met deze twee, daar ben ik van overtuigd.

Mochten de tralies er makkelijk uit te halen zijn zou dat inderdaad wel een optie zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zolang ze niet vechten zou ik er gewoon vanuit gaan dat het goed komt. Het ene koppel heeft meer tijd nodig om aan elkaar te wennen dan het andere. Maar ik weet uit eigen ervaring dat dat niet meevalt als je zelf een stresskip bent.

Ik ben er heus wel van overtuigd dat de opvang verstand van zaken heeft. Alleen doen zij de speeddate en daarna zien ze niet hoe het verder gaat. Daarom zet ik mijn geld op o.a. @Lienappelsien en @Evee als het gaat om advies hoe het nu verder moet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ruimte ziet er goed uit zo. Heen en weer vliegen, stampen en gekke geluidjes maken is niet erg. Het is ook weer even nieuw voor ze. Zo lang ze maar af en toe eventjes rustig zitten, en allebei wat blijven eten en keutelen.

Ze hebben nu de mogelijkheid om niet heel de tijd vlákbij elkaar te zitten. Dat is zeker voor Bollie wel fijn, kan ze een klein beetje tot rust komen. Tegelijkertijd kan ze hem ook weer niet écht uit de weg, dus blijft de koppeling gewoon aan de gang. Ook op een afstand van elkaar zitten terwijl ze wel naar elkaar toe kunnen is ook voortgang in de koppeling. 

Voor Peanut is het ook allemaal nieuw. Hij is misschien nog niet zo lang geleden gecastreerd en heeft dan nog extra hormonen in zijn lijfje. Wie weet heeft hij nog nooit een voedster of ander konijn gezien, en dan zit hij opeens met zo’n leuke voedster samen 🙂 

Je zou de panelen bovenop nog even met een touwtje vast kunnen strikken aan de ‘wandpanelen’, zodat de bovenste panelen niet naar beneden vallen als de wandpanelen een keer een duw krijgen. 

2 uur geleden zei Pynoo:

@Lienappelsien om die tralies eruit te halen moet je daarvoor heel de hok uitelkaar halen? 

Je hoeft het hele hok er gelukkig niet voor uit elkaar te halen. Maar het is wel even gedoe.

Je kiept het hok op zijn achterkant en schuift die verlengstukjes van de 2 voorste poten. Dan schuif je de tralies van de voorkant er uit. En dan schuif je die verlengstukjes weer weer onder de poten.

Zie stap H en G in de handleiding:

https://handleidingkwijt.com/ferplast-grand-lodge-120-plus-konijnenhok/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lienappelsien:

De ruimte ziet er goed uit zo. Heen en weer vliegen, stampen en gekke geluidjes maken is niet erg. Het is ook weer even nieuw voor ze. Zo lang ze maar af en toe eventjes rustig zitten, en allebei wat blijven eten en keutelen.

Ze hebben nu de mogelijkheid om niet heel de tijd vlákbij elkaar te zitten. Dat is zeker voor Bollie wel fijn, kan ze een klein beetje tot rust komen. Tegelijkertijd kan ze hem ook weer niet écht uit de weg, dus blijft de koppeling gewoon aan de gang. Ook op een afstand van elkaar zitten terwijl ze wel naar elkaar toe kunnen is ook voortgang in de koppeling. 

Voor Peanut is het ook allemaal nieuw. Hij is misschien nog niet zo lang geleden gecastreerd en heeft dan nog extra hormonen in zijn lijfje. Wie weet heeft hij nog nooit een voedster of ander konijn gezien, en dan zit hij opeens met zo’n leuke voedster samen 🙂 

Je zou de panelen bovenop nog even met een touwtje vast kunnen strikken aan de ‘wandpanelen’, zodat de bovenste panelen niet naar beneden vallen als de wandpanelen een keer een duw krijgen. 

Je hoeft het hele hok er gelukkig niet voor uit elkaar te halen. Maar het is wel even gedoe.

Je kiept het hok op zijn achterkant en schuift die verlengstukjes van de 2 voorste poten. Dan schuif je de tralies van de voorkant er uit. En dan schuif je die verlengstukjes weer weer onder de poten.

Zie stap H en G in de handleiding:

https://handleidingkwijt.com/ferplast-grand-lodge-120-plus-konijnenhok/

Ik weet eigenlijk niet wanneer Peanut gecastreerd is, helemaal vergeten te vragen. Ik heb de opvang gister einde van de dag en vanochtend op de hoogte gesteld over hoe het is gegaan de nacht en de ochtend en gebaseerd op mijn informatie was het advies om het toch zo te laten (alleen in het onder hok) of op de opvang verder koppelen maar daar zitten ze dan ook in een standaard kooi van 120cm. Ze zei ook dat het moeilijk is om advies te geven zonder echt gezien te hebben hoe het er nu aan toe gaat. Ik mocht ze filmpjes sturen via whatsapp maar die hebben ze nog niet bekeken en heb ondertussen jullie advies opgevolgd. Ik ga ze zomenteen wat te eten geven. Moeten ze voor de nacht weer samen in dat onder hok of alles gewoon zo laten voor paar dagen? Ik heb de bovenste panelen vast gemaakt met tie rips en ik denk dat ik die tralies morgen er tussen uit vis.

Bedankt voor de handleiding! Sowieso bedankt voor jullie advies en steun 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Pynoo:

Moeten ze voor de nacht weer samen in dat onder hok of alles gewoon zo laten voor paar dagen?

Gewoon zo laten 🙂

Graag gedaan. Ik vind koppelingen altijd wel leuk, al is het natuurlijk ook spannend, zeker van je eigen konijnen. Ik was/ben ook altijd blij met advies hier op het forum. En vaak helpt het ook als iemand anders die er verder van af staat (vooral figuurlijk) er over meedenkt. Maar inderdaad, wij zien de konijnen niet. Toch krijg je er op basis van goede beschrijvingen van hoe de koppeling gaat wel vaak een goed beeld van. 

En hoe langer ze samen zitten hoe kleiner de kans dat het alsnog mis gaat. Ze zitten bij jou nu een dag en een nacht samen, dus als ze elkaar echt niet hadden gemogen hadden ze dat al uitgevochten. Daar houd ik me dan altijd maar aan vast. Ze hebben nu ook iets meer de ruimte en dat verkleint ook de kans op vechten.

Komt vast goed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind Peanut op dit moment wel gewoon een eikel hoor 😛 ze keek alleen maar naar haar eetbakje en hij stormt er gelijk op af joh -_- gelijk gevlieg in dat hok. Wat moet ik doen kwa drinken? Ze heeft sinds gister ochtend niks gedronken en amper gegeten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha arme Peanut 😉 

In het begin durven ze vaak niet samen uit 1 bakje te eten. Je kan de brokjes daarom bijvoorbeeld over de ren (en eventueel in het onderste deel van het hok) verspreiden. Dan hebben ze allebei meer de kans om iets te eten. Als Bollie ook dan niks/amper eet en Peanut ondertussen alles opeet kan je ze even een kwartier/half uurtje scheiden door bijvoorbeeld even het deurtje van die tralies dicht te doen en/of door een stukje van de ren even af te zetten met bijvoorbeeld een stuk karton (hoeft ze hem meteen ook even niet te zien, misschien ook prettig). En ze dan ieder hun portie eten geven en de mogelijkheid om te drinken.

Hoe weet je dat ze sinds gisterochtend niks heeft gedronken? Je bent er toch niet continu bij dus is dat toch niet echt te zien? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lienappelsien:

Hahaha arme Peanut 😉 

In het begin durven ze vaak niet samen uit 1 bakje te eten. Je kan de brokjes daarom bijvoorbeeld over de ren (en eventueel in het onderste deel van het hok) verspreiden. Dan hebben ze allebei meer de kans om iets te eten. Als Bollie ook dan niks/amper eet en Peanut ondertussen alles opeet kan je ze even een kwartier/half uurtje scheiden door bijvoorbeeld even het deurtje van die tralies dicht te doen en/of door een stukje van de ren even af te zetten met bijvoorbeeld een stuk karton (hoeft ze hem meteen ook even niet te zien, misschien ook prettig). En ze dan ieder hun portie eten geven en de mogelijkheid om te drinken.

Hoe weet je dat ze sinds gisterochtend niks heeft gedronken? Je bent er toch niet continu bij dus is dat toch niet echt te zien? 

Dat probeer ik straks wel even dan. Bollie durft haar eigen niet te bewegen en de fles hangt eigenlijk aan zijn kant en de waterbak staat nu in de ren. Ik weet bijna 100% zeker dat ze niet gedronken heeft. Ik had net wat gelezen, wanneer moet ik opgeven.. Het gaat voornamelijk om het onderste stukje tekst. 

Screenshot_20190502_180136_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20190502_180311.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, mag ik trouwens wel foto's over informatie van een andere site hier op zetten? Dit was het eerste wat ik tegen kwam op Google. Sorry als ik weer een regel verbroken heb

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze echt héél bang blijft, niet durft te eten en drinken en zich geen moment ontspant dan is het wel te overwegen om ze tijdelijk te scheiden. Vanwege haar gezondheid, want ze moet natuurlijk wel blijven eten en drinken.

Ik heb dat ook 1 keer gehad. Een voedster die de hele dag als een standbeeld bleef zitten (als ze niet keihard wegschoot), niet at, niet keutelde en geen moment ontspande. Dan is het voor de gezondheid beter om ze te scheiden en later weer verder te gaan met de koppeling. 

Probeer dus of ze eet en drinkt als je ze even scheidt. Ontspant ze dan nog niet, dan kan je de koppeling beter even onderbreken tot morgen. Je zou dan 1 onderin het hok kunnen laten en de ander in de ren. De ren kan je dan bijvoorbeeld iets weg verschuiven en er een stuk karton of andere zichtblokkade tussen zetten zodat ze elkaar niet kunnen zien en elkaar niet door de tralies kunnen benaderen. Dan kan ze even tot rust komen. Morgen kan je dan weer verder gaan hoe je nu bezig was (want het wil niet zeggen dat er geen klik is, ze is gewoon bang en hij erg enthousiast).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Lienappelsien:

Als ze echt héél bang blijft, niet durft te eten en drinken en zich geen moment ontspant dan is het wel te overwegen om ze tijdelijk te scheiden. Vanwege haar gezondheid, want ze moet natuurlijk wel blijven eten en drinken.

Ik heb dat ook 1 keer gehad. Een voedster die de hele dag als een standbeeld bleef zitten (als ze niet keihard wegschoot), niet at, niet keutelde en geen moment ontspande. Dan is het voor de gezondheid beter om ze te scheiden en later weer verder te gaan met de koppeling. 

Probeer dus of ze eet en drinkt als je ze even scheidt. Ontspant ze dan nog niet, dan kan je de koppeling beter even onderbreken tot morgen. Je zou dan 1 onderin het hok kunnen laten en de ander in de ren. De ren kan je dan bijvoorbeeld iets weg verschuiven en er een stuk karton of andere zichtblokkade tussen zetten zodat ze elkaar niet kunnen zien en elkaar niet door de tralies kunnen benaderen. Dan kan ze even tot rust komen. Morgen kan je dan weer verder gaan hoe je nu bezig was (want het wil niet zeggen dat er geen klik is, ze is gewoon bang en hij erg enthousiast).

Ik heb net het deurtje dicht gedaan en handoekje ervoor gehangen, ze is van ellende in slaap gevallen. Ze heeft klein stukje witlof blaadje op, geen brokjes en ook nog niet gedronken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites