Spring naar bijdragen
Pynoo

Even voorstellen + vraag

Recommended Posts

Zojuist zei Rifca:

Gefeliciteerd met Bobby!

Het begin is altijd even spannend, maar daarna is het heel lang genieten 🙂

Op de vloer kun je een stukje vinyl leggen, dat is makkelijk schoon te maken. Kies het liefst een wat ruwer oppervlak dat loopt lekkerder. Kijk in de winkel ook even in de hoek met reststukken, dat kan behoorlijk schelen.

Als ze goed zindelijk zijn kun je ook voor een vloerkleed kiezen, ikea heeft er een populair voor konijnen, een zwart-grijs gestreepte rond de 10 euro.

Dank u wel! Ik denk dat ik hem Peanut noem haha. Ik vind het nog steeds eng en zielig. Moet ik er nou zoveel mogelijk bij blijven? Hun zitten boven en ik nu beneden. Ik zal eens kijken voor vinyl en die mevrouw van de opvang had het ook over dat kleed van de ikea maar kan m zo niet vinden. Heeft u daar misschien een link naar? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Links plaatsen mag onder voorwaarden:

B) Het is niet toegestaan links te plaatsen naar concurrerende en/of commerciële websites, deze zullen uit berichten worden verwijderd.
D) Links op het forum zijn alleen toegestaan als ze een toevoegende waarde hebben voor het topic waarin ze gepost worden, bijvoorbeeld een link naar informatie die niet op de site te vinden is, maar wel helpt bij het oplossen van een probleem of beantwoorden van een vraag.

Ik weet niet zeker of een link in dit geval voldoende toegevoegde waarde heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind van wel haha. Ik vroeg daarin advies en vroeg daarna specifiek om de link, het gaat om de pootjes van mijn konijntjes. Ik ben daar best flauw in maar als het niet toegestaan is dan respecteer ik dat ook. Ik heb de voorwaarden echt wel gelezen maar door de spanning en zoveel informatie vergeet ik dat gewoon. Maar toch bedankt 🙂 ik ga zometeen maar weer eens gluren bij de bunny's, denk dat Bollie dr eigen 36u niet gaat bewegen. Even kijken of ze iets willen eten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondertussen zijn we paar uurtjes verder. Bollie zit nog steeds in het hoekje, beweegd niet. Bobby (die nu peanut heet) is al erg op zn gemak. Eet en ligt languit. Zodra Bollie ook maar beweegd dan komt Peanut al aan om te rije. Bollie heeft haar eigen net wel wat gewassen en geprobeerd te eten. Ze reageert verder niet op hem eigenlijk. Ik zie ze nou eigenlijk niet echt tegen elkaar aan liggen over een paar dagen... Is dit allemaal normaal gedrag? Gewoon geduld hebben? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohh wat leuk dat er een vriendje is! De koppeling klinkt prima. Bij sommige koppels heeft het echt even nodig voor ze bij elkaar gaan liggen en meer naar elkaar toe trekken. Na de eerste nacht zie je meestal wel verschil qua wat meer ontspannen zijn in elkaars aanwezigheid, tenminste, dat is mijn ervaring. Koppelen is inderdaad veel geduld hebben, en ze het rustig op hun eigen tempo zelf laten uitzoeken. Zolang ze niet vechten en het wat rijden en negeren is, gaat het prima. 

Filmpjes uploaden kan hier inderdaad niet, je kan ze wel plaatsen als je ze eerst ergens upload (bijv. op youtube) dan zet het forum de link wel om naar een filmpje wat je hier kan kijken. 

@RifcaEen ikea vloerkleed mag je wel linken hoor, haha. We zijn vooral streng op linkjes die eigen websites promoten en websites die soortegelijke dingen verkopen als wij hier op bunnybunch. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bollie en ik vinden het nog niet zo leuk haha. Dit is mijn 1e konijn, 1e koppeling.. Ik twijfel dan gelijk aan alles. Peanut houdt mij wel in de gaten, vind het bijna eng haha. Maar het is niet wat rijden maar meteen als ze ook maar haar nek beweegd. Hij moet niet zo dominant worden dat ze niet mag bewegen :P. Ik hoop zo dat ze snel op haar gemak is want ik vind het zo zielig. Begin bijna te denken wat is nou zieliger dit of alleen zitten. Ze geeft beetje tegenstrijdige signale lijkt net, ze wast haar eigen zo nu en dan maar zodra hij erop wil is het weer grote paniek en zit ze zielig in een hoekje hem te negeren en die neus ga ook nog snel op en neer en haar oor trilt, hoort dat gewoon zo? Sorry voor mijn onzekerheid en al die vragen die ik wss al 100x gevraagd heb. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons ging de koppeling ook zo. Gijsje bleef maar op Oreo rijden, en zij rende steeds weg. We zijn nu twee maanden verder en ze zijn een heel lief stelletje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat je nu denk “heb ik hier nu goed aan gedaan”, maar weet dat dit maar even is en daarna hebben ze een leven lang liefde en gezelligheid van elkaar! Vooral als een nieuw konijntje gemeen is tegen een konijn waar ik al jaren aan gehecht ben denk ik vaak: doe eens lief! Voor mij went het niet echt, maar  ik heb inmiddels wel ruime ervaring dat het vroeg of laat goedkomt! Ondanks dat twijfelde ik toch bij konijnen die wat langer nodig dan ik gewend was, dat wil zeggen een paar weken ipv dagen. Wederzijds wassen heeft zelfs wel een paar maanden geduurd, maar als je ziet hoe klef ze nu zijn is dan was het het zeker waard! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje 2 maanden?! Haha. Ik dacht ga nog een keertje kijken, ze zit nog steeds in het hoekje maar haar beide oren hangen nu. Ze is een hangoor maar ze heeft er altijd 1 omhoog staan. En weer weet ik niet of dat iets goeds is he.. Ze negeert hem nog steeds, hij eet nu pal naast dr haar eten op en ze geeft geen kick. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou de nacht was rustig, ze heeft de hele nacht in dat hoekje gezeten. Toe net bewoog ze wat en hij gaat er alweer boven op. Is dit nog steeds goed en normaal? Ze heeft wel wat hooi op wat pal naast haar lig, ze heeft nog steeds niks gedronken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, het is nog steeds normaal. Koppelen is voor konijnen ook stressvol en gek. Maar zolang ze ook de normale konijnendingen nog doet zoals wat eten, zichtzelf wassen enz. Is het prima. Je kan eventueel ook wat vers groenvoer aanbieden, daar zit ook veel vocht in (mits ze groenvoer gewend is natuurlijk, diarree is nu niet handig). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Evee:

Ja, het is nog steeds normaal. Koppelen is voor konijnen ook stressvol en gek. Maar zolang ze ook de normale konijnendingen nog doet zoals wat eten, zichtzelf wassen enz. Is het prima. Je kan eventueel ook wat vers groenvoer aanbieden, daar zit ook veel vocht in (mits ze groenvoer gewend is natuurlijk, diarree is nu niet handig). 

Ze wil haar groente ook niet. 😞

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zitten ze nog in de koppelruimte? Hoe groot is de koppelruimte? Zit er iets van beschutting (zonder echt verstopplek / te verdedigende plek te zijn ) in de ruimte? Wat staat er verder in? 

Even als aanvulling: Een koppelruimte is het best 1,5-2 vierkante meter. Niet groter dan dat voor een koppel, dan is er te veel ruimte om te ontlopen. Niet kleiner, dan forceer je juist de koppelling in angst / agressie. 

Je zou als ze echt zo angstig blijft en niet lijkt te eten en drinken even een korte time-out kunnen houden, dat je haar even afschermt en eten en drinken bij haar neer zet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Evee:

Zitten ze nog in de koppelruimte? Hoe groot is de koppelruimte? Zit er iets van beschutting (zonder echt verstopplek / te verdedigende plek te zijn ) in de ruimte? Wat staat er verder in? 

Even als aanvulling: Een koppelruimte is het best 1,5-2 vierkante meter. Niet groter dan dat voor een koppel, dan is er te veel ruimte om te ontlopen. Niet kleiner, dan forceer je juist de koppelling in angst / agressie. 

Je zou als ze echt zo angstig blijft en niet lijkt te eten en drinken even een korte time-out kunnen houden, dat je haar even afschermt en eten en drinken bij haar neer zet. 

Ze zitten in het onderste gedeelte van het hok, met alleen bodembedekking, schaal water en hooi. Koppelruimte bij de opvang was nog kleiner omdat ze steeds weg vlucht. 

IMG_20190502_123309.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze wil wel eten maar dan komt peanut ermee bemoeien. Peanut was net aan de andere kant van de kooi en ik wou Bollie stukje witlof geven en ze pakte het aan en toen kwam Peanut meteen en ze liet het gelijk los en wou niet meer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ze nog steeds te veel ruimte hebben. Hij heeft hier niet echt een mogelijkheid gehad om rang te bepalen. Hij krijg haar niet echt te pakken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat ze te veel ruimte hebben, ik denk dat je te snel wil gaan.

Ik zou kijken of je de koppelruimte toch wat kan uitbreiden (panelenren er aan vastmaken?) Dat je echt tot de 1,5-2 vierkante meter komt. Dat brengt meestal echt gewoon rustmomenten. En vanuit die rustmomenten kunnen ze dan juist een band op gaan bouwen met elkaar. Ik denk dat ze nu op de kleine ruimte gewoon te bang is om iets te doen. Ze kan niet even uit zijn zicht gaan zitten, niet even de rust pakken. En ik denk dat ze dat wel echt nodig heeft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Evee:

Ik denk niet dat ze te veel ruimte hebben, ik denk dat je te snel wil gaan.

Ik zou kijken of je de koppelruimte toch wat kan uitbreiden (panelenren er aan vastmaken?) Dat je echt tot de 1,5-2 vierkante meter komt. Dat brengt meestal echt gewoon rustmomenten. En vanuit die rustmomenten kunnen ze dan juist een band op gaan bouwen met elkaar. Ik denk dat ze nu op de kleine ruimte gewoon te bang is om iets te doen. Ze kan niet even uit zijn zicht gaan zitten, niet even de rust pakken. En ik denk dat ze dat wel echt nodig heeft. 

Ik volg instructies en advies van de opvang op. Ze hadden gister in het begin al stuk ren erbij en dan wil ze over de ren heen weg vluchten. Opvang had gezegd is te veel ruimte. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah die blik. Wel herkenbaar hoor. Ik heb dat ook bij 2 voedsters gehad, dat ze me echt zo aankeken van “help me nou!” Maar dat is echt iets van het begin, ze merken na een paar dagen steeds meer dat het eigenlijk allemaal wel meevalt. En na nog wat verder aan elkaar gewend te raken worden ze dan echt blij met elkaar. Dus het is echt voor het goede doel!

Het is prima dat je er niet de hele tijd bij bent. Ze moeten het toch samen uitzoeken en onbewust breng je gauw je spanning op ze over. 

24 minuten geleden zei Pynoo:

Ik denk dat ze nog steeds te veel ruimte hebben. Hij heeft hier niet echt een mogelijkheid gehad om rang te bepalen. Hij krijg haar niet echt te pakken. 

Zet ze echt niet nóg kleiner hoor! Ik vond dat ze in de opvang wel heel klein zaten, maar dat is om even te kijken wat er dan gebeurt, of er een klik is tussen die 2. Dat betekent niet dat je ze dan de rest van de koppeling ook in een heel kleine ruimte moet zetten. Dat ze nu alleen maar in het onderste gedeelte van het hok mogen, en niet ook in het rennetje dat je er aan hebt gezet, is al erg klein. Persoonlijk zou ik ze in het onderste gedeelte van het hok laten én het rennetje dat je er aan hebt gezet. (Weet je trouwens dat je die tralies van de voorkant onderin het hok er helemaal uit kan halen? Dat is praktisch). Heb je nog een paar van die renpanelen? Die zou je over de panelen van je rennetje kunnen leggen zodat Bollie niet kan ontsnappen. 

Geef het verder de tijd. Je zal zien dat het steeds beter gaat. En soms zitten ze opeens tegen elkaar of bij elkaar! En als jij dan heel verbaasd kijkt, kijken ze jou met een blik aan van “ja, en?” haha.

Vinyl is zoals al is gezegd een prettige ondergrond voor in het rennetje. Voor nu kan je er ook een oud hoeslaken/laken/badhanddoek op de grond leggen tegen het uitglijden. Of hebben ze daar geen last van op het laminaat?

Edit: vergelijkbaar met wat Evee zegt dus 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Pynoo:

Ik volg instructies en advies van de opvang op. Ze hadden gister in het begin al stuk ren erbij en dan wil ze over de ren heen weg vluchten. Opvang had gezegd is te veel ruimte. 

Zet ze in ieder geval niet nóg kleiner dan het onderste deel van het hok. (Liever dus wat groter).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites