Ga naar inhoud

even mijn hart luchten


LunaenBella

Aanbevolen berichten

In plaats van een vraag of een discussie wil ik graag even mijn hart luchten. Ik heb helaas mijn vorige koppeltje konijnen verloren aan een steenmarter en wou ook geen konijnen meer na dat ongeluk. Totdat er twee prachtige vlaamse reus voedsters op mijn pad kwamen. Snel een hok gebouwd en de dames opgehaald. Ze zaten in kleine hokken en apart van elkaar (bij de vorige eigenaar). Gelukkig ging de koppeling heel goed en waren ze onafscheidelijk tot een paar maanden geleden. Ik heb toen de keuze gemaakt om ze te laten helpen, maar dit mocht niet baten. Daarna heb ik besloten om er een om te ruilen bij de opvang. Een van de dames zit nu op een goede plek met een maatje en alle ruimte en de ander was bij mij gebleven en heeft ook een maatje.

 

Helaas heeft ze het niet getroffen met haar gezondheid. Ze had altijd al hele slechte ogen en bij de dierenarts zeiden ze dat ze staar had. Ze werd opeens heel erg mager dus daarmee ben ik weer naar de dierenarts gegaan. Ze had toen wel gevraagd of ze wel eens omviel, maar dit deed ze niet. Ik zou dus onbeperkt moeten voeren en voor mijn andere konijntje zou het niet uitmaken als hij zoveel voer kreeg en hij zou hier ook niet dik van worden. Ik heb dit niet gedaan omdat ik het een beetje een vreemd advies vond. De voedster heb ik wel veel bijgevoerd, maar aankomen deed ze niet. Een week later kreeg ze last van cherry eye dus ben ik naar een andere dierenarts gegaan. Zij dacht dat ze misschien wel e. cuniculi kon hebben, mager worden en staar in haar ogen, en daar heb ik een behandeling voor gekregen. Ik had het gevoel dat ze wel opknapte totdat ik dinsdag bij haar kwam en haar oog helemaal dik was, uitpuilde en er ook bloed uit kwam. Ik heb natuurlijk meteen de dierenarts gebeld en ik kon meteen langs komen voor antibiotica en pijnstillers. Vanmiddag weer heen gegaan met haar voor de volgende antibioticaprik, maar toen zag het er zo slecht uit dat ze nu haar oog eruit gaan halen. Ook voelde de dierenarts een verdikking in haar kaak dus daar gaan ze meteen naar kijken. Nu is het afwachten tot morgen, dan is de operatie. Ik hoop dat het iets is wat goed te genezen is. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Och jee, je hebt het niet getroffen. Soms heb je met konijnen jaren niets en soms is er een fout abonnement afgesloten en blijf je maar naar de dierenarts gaan. Hoe oud is je meisje? Ben je nog wel bij dezelfde dierenarts en heb je er wel vertrouwen in dat ze de oorzaak kunnen achterhalen? Bij twijfel kun je altijd kijken naar een andere konijnkundige dierenarts hier in de lijst. Heel veel succes met de operatie morgen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze is echt een pechvogeltje. Ze is nog maar 3 jaar dus veel te vroeg om te gaan. Ik ben na het vreemde advies dat ik onbeperkt moest voeren en dat mijn gezonde konijn daar niet dik van zou worden over gestapt naar een andere dierenarts. Hier zijn ze heel konijnkundig en er zijn daar mensen die dagelijks veel met konijnen werken. Ik heb veel vertrouwen in ze gelukkig!  Heel erg bedankt! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei Joseeke:

Welke variant staar heeft ze? Groene staar of grijs/grauwe staar?

Heel veel succes met de operatie voor je lieverd!

Ik heb geen idee welke. Het ziet eruit als een wolkje in het oog.. Dat is ook een van de redenen dat ze behandeld werd voor e.cuniculi. Op het moment ziet het er nog minder fraai uit omdat de hele oogbol opgezwollen is en er bijna uitgedrukt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai!

 

Ik heb (ook?) een konijn gehad met EC die uveïtis had en in korte tijd extreem afviel terwijl hij goed at. 

 

Heb je de volgende pagina`s al gelezen?:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/uveitis en cataract.html

 

Ik kan natuurlijk niet zeggen of jouw konijn dit ook heeft. Je kan de pagina`s ook met je dierenarts doornemen. 

 

Geef haar in ieder geval veel te eten. 

 

Griezelig dat haar oog uitpuilt.

 

Sterkte morgen. Hopelijk gaat de operatie goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ai!

 

Ik heb (ook?) een konijn gehad met EC die uveïtis had en in korte tijd extreem afviel terwijl hij goed at. 

 

Heb je de volgende pagina`s al gelezen?:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/uveitis en cataract.html

 

Ik kan natuurlijk niet zeggen of jouw konijn dit ook heeft. Je kan de pagina`s ook met je dierenarts doornemen. 

 

Geef haar in ieder geval veel te eten. 

 

Griezelig dat haar oog uitpuilt.

 

Sterkte morgen. Hopelijk gaat de operatie goed.

 

De pagina van het oog heeft de dierenarts er inderdaad  bij gepakt toen ik daar was en haar oog lijkt ook erg op de foto's van de site. Gelukkig is dat maar bij een oog zo erg en die wordt er ook uitgehaald. Hopelijk kunnen we het andere oog beschermen door de panacur die ze nu krijgt.

 

Dankjewel en ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei LunaenBella:

Ik heb geen idee welke. Het ziet eruit als een wolkje in het oog.. Dat is ook een van de redenen dat ze behandeld werd voor e.cuniculi. Op het moment ziet het er nog minder fraai uit omdat de hele oogbol opgezwollen is en er bijna uitgedrukt wordt.

 

Doet mij erg denken aan mijn Elly*, wat jij hierboven beschrijft... Vandaar dat ik deze vraag stelde.

 

Elly* (een FH-dame) kreeg grauw/grijze staar op 8,5 jarige leeftijd. Veroorzaakt door ouderdom OF E.Cuniculi. Deze grauw/grijze staar had zich verder doorontwikkeld naar groene staar, ook wel glaucoom genoemd. Op een gegeven moment ging haar oogje uitpuilen & werd helemaal wit. Medicatie sloeg niet aan, waardoor het enige redmiddel de oogbol verwijderen was... Dit heb ik niet meer gedaan, vanwege haar lichamelijk conditie & haar leeftijd. Ze was ook flink vermagerd. Ik heb haar in laten slapen...

Als ze jonger was geweest, zou ik dit ook zeer zeker gedaan hebben!

 

Nogmaals heel veel succes voor je lieverd vandaag met de operatie! 🍀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas slecht nieuws gekregen van de dierenarts. Het zag er zo slecht uit in haar kaken dat  we de beslissing gemaakt hebben om haar in te laten slapen. Anders zou ze een leven vol met dierenartsbezoeken hebben en ook heel veel pijn hebben. Ik ben vanmiddag nog even langs geweest om afscheid van haar te nemen. Ik weet dat het zo beter is, maar het is wel heel verdrietig. Ook voor haar maatje. Hij snapt het niet zo goed en is haar nog erg aan het zoeken. Helaas hadden we niet de mogelijkheid om hem mee te nemen naar de dierenarts zodat hij ook afscheid kon nemen. Hem moeten we dus maar veel vertroetelen en met een week op zoek gaan naar een nieuw vriendinnetje voor hem. 

 

Ik wil jullie nog heel erg bedanken voor de lieve en behulpzame berichten!!😘

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Dat is zeker slecht nieuws. Heel veel sterkte! 

Had je ook niet de mogelijkheid om haar mee naar huis te nemen zodat hij afscheid kan nemen?

 

Nee helaas lukte dat niet. Ik kon haar niet kwijt en omdat we het weekend in gingen kon ik haar dan ook niet meer terug brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .