Ga naar inhoud

Advies!


Robinster

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, daar ben ik nog een keertje. 

Alleen niet voor mijn eigen konijnen, maar het konijn van een vriendin van mij waar ik nu aan het oppassen ben de komende 2 weken. 

Het is een hele lieve kruizing Vlaamse reus. Een ongecastreerde ram. 

Hij is alleen niet helemaal gezond.. Ik vond sowieso dat ze hem een beetje weg laten kwijnen.. Eens in de 3 weken het hok verschonen, soms 2 dagen vergeten water te geven en noem maar op.. Ik heb geprobeerd hun duidelijk te maken dat konijnen veel aandacht en zorg nodig hebben, maar ze lijken er niets aan te doen.. 

Het hok mag soms open zodat hij lekker in de tuin kan hollen, nu doe ik het hok elke dag de hele dag open. 

 

Hij heeft een traanoog, zijn tanden zijn te lang, hij ademd heel snel en zwaar en er lijkt een heel klein bultje onder zijn neus te zitten waardoor hij hem niet echt goed kan wippen om het maar even zo te zeggen. 

 

Ik weet niet zo goed wat ik er mee aanmoet.. Ik wil hem het liefst even naar de dierenarts brengen om hem even goed na te laten kijken. Maar ik wil ook niet te bemoeierig zijn als jullie snappen wat ik bedoel. 

Het liefst haal ik hem bij hun weg en neem ik de hele zorg over maar dat gaan ze denk ik niet goed vinden haha. 

Ik vind het zo erg om te zien hoe hij zo verwaarloosd word.. 

 

Die lieve man is zo blij als hij me ziet.. Hij kent me pas een paar dagen maar als ik op de grond ga liggen dan gaat hij mn hele gezicht wassen en komt ie lekker bij me liggen.

 

Hebben jullie advies voor me? 

Praten met hun lost niets op.. Omdat ik dat al geprobeerd had een tijd geleden.. En ik wil niet dat deze vriendelijke reus straks weer achtergelaten word, misschien ziek en wel.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastige situatie. Ik kan me voorstellen dat je hem niet terug wilt doen. Ik had hetzelfde met 2 konijnen waar ik bijna 2 jaar geleden op ging passen. Ik wist dat ze thuis heel weinig aandacht kregen en in een klein hok zaten en m'n hart brak als ik er aan dacht dat ze daar naar terug moesten. Godzijdank heb ik hun kunnen overhalen en zijn de konijntjes bij mij gebleven.

 

Ik snap niet waarom je vriendin een konijn heeft als ze er toch vrijwel geen aandacht aan geeft. Maar je hebt al met haar geprobeerd te praten en dat haalt niets uit? Heb jij wel plek voor de Vlaamse reus en een eventueel maatje voor hem zodat hij niet alleen blijft? Woont je vriendin in de buurt? Kun je haar niet overhalen dat het konijn bij jou blijft maar dat zij hem kan komen bezoeken als ze maar wilt? Om zo de drempel wat laag te houden en zij misschien overstag gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat zielig. Ik zou in jouw plaats wel met hem naar de dierenarts gaan. En wel zo snel mogelijk, zodat je voorlopig nog de instructies van de dierenarts kunt opvolgen, bijvoorbeeld voor zijn oog. En als zijn tanden worden aangepakt kan hij weer even vooruit.

De vraag is dan wat je tegen je vriendin moet zeggen. Misschien dat hij zo moeilijk ademde dat je bang was dat hij dood zou gaan terwijl jij voor hem zorgde. Is niets zeggen en zelf de dierenarts betalen ook een optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je twee adviezen geven:

 

Advies 1: Ga zelf met het konijn naar de dierenarts. Het klinkt alsof het niet goed zit met z'n gebit. Wat best een prijzig grapje kan worden, voor een konijn dat niet het jouwe is. En dat is direct het lastige omdat je aangeeft dat de baasjes de rekening niet willen betalen. Als je bereid bent het uit eigen zak te doen kan dat, maar als het echt een gebitsoperatie moet worden, wat goed kan gezien er ook een traanoogje is, reken dan wel op redelijke kosten (gebitsfoto's + operatie kan een paar honderd euro worden). Plus er is risico als het konijn slecht de operatie in gaat. Klein risico, maar het is er wel. Het kan dus zijn dat je een hoop geld kwijt bent en het konijn het niet gaat redden.

 

Advies 2: Wettelijk gezien ben je verplicht een dier medische zorg te geven. Dat is heel basis: eten, drinken, onderdak, medische zorg. Een konijn in een hamsterkooi op een krant, een groen uitgeslagen drinkfles en af en toe een wortel er in gooien is dus volgens de wet voor je dier zorgen. Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo.
Een andere optie die je hebt is om het door te geven aan de dierenpolitie. Die gaat dan bij de mensen langs, controle doen, stelt een termijn waarbinnen medische klachten onder behandeling moeten zijn, en controleert dan of het daadwerkelijk gedaan is. Zo niet krijgen ze een boete en kan het dier in beslaggenomen worden. Maar of dat goed is voor de relatie die je met deze mensen hebt? Ik betwijfel het.

 

Wat in de praktijk vaak gebeurt als het tot dit komt is dat klanten de dierenarts vragen om het dier in te laten slapen. Dat is goedkoper dan gebitsbehandelingen namelijk... En helaas mag dat ook in Nederland.

 

Of je moet ze kunnen overtuigen het konijn af te staan aan een asiel, maar ja, dan verleg je de kosten op het asiel. En de mensen kunnen dan weer een nieuw konijn kopen, waarbij het circus weer opnieuw start.  Een rot systeem dus. Jammer dat het je niet lukt tot de mensen door te dringen dat ze niet goed voor het konijn zorgen. 😭

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Newby1981:

Wat een lastige situatie. Ik kan me voorstellen dat je hem niet terug wilt doen. Ik had hetzelfde met 2 konijnen waar ik bijna 2 jaar geleden op ging passen. Ik wist dat ze thuis heel weinig aandacht kregen en in een klein hok zaten en m'n hart brak als ik er aan dacht dat ze daar naar terug moesten. Godzijdank heb ik hun kunnen overhalen en zijn de konijntjes bij mij gebleven.

 

Ik snap niet waarom je vriendin een konijn heeft als ze er toch vrijwel geen aandacht aan geeft. Maar je hebt al met haar geprobeerd te praten en dat haalt niets uit? Heb jij wel plek voor de Vlaamse reus en een eventueel maatje voor hem zodat hij niet alleen blijft? Woont je vriendin in de buurt? Kun je haar niet overhalen dat het konijn bij jou blijft maar dat zij hem kan komen bezoeken als ze maar wilt? Om zo de drempel wat laag te houden en zij misschien overstag gaat?

 

Ja, ik heb opzich wel genoeg ruimte, maar ik heb hier al 2 konijnen zitten.. 1 ex ram en 1 voedster, en ik heb veel gelezen dat er dan een ram bij doen niet zo'n succes is.. 

Ik woon ook heel erg in de buurt! Misschien inderdaad toch weer proberen met hun te praten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Marjoleink:

Ach wat zielig. Ik zou in jouw plaats wel met hem naar de dierenarts gaan. En wel zo snel mogelijk, zodat je voorlopig nog de instructies van de dierenarts kunt opvolgen, bijvoorbeeld voor zijn oog. En als zijn tanden worden aangepakt kan hij weer even vooruit.

De vraag is dan wat je tegen je vriendin moet zeggen. Misschien dat hij zo moeilijk ademde dat je bang was dat hij dood zou gaan terwijl jij voor hem zorgde. Is niets zeggen en zelf de dierenarts betalen ook een optie?

 

Opzich is dat een optie! Naar de dierenarts wil ik sowieso met hem! Want ik laat dat arme dier niet zo zitten. 

De kosten wil ik ook nemen, dus dat is ook geen probleem. 

Alleen vind ik het een beetje moelijk omdat ik niet teveel met een ander wil bemoeien.. Ik snap dat dat misschien heel aanvallend voor haar kan overkomen maar aan de andere kant staat de gezondheid van Nijn even boven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Evee:

Ik kan je twee adviezen geven:

 

Advies 1: Ga zelf met het konijn naar de dierenarts. Het klinkt alsof het niet goed zit met z'n gebit. Wat best een prijzig grapje kan worden, voor een konijn dat niet het jouwe is. En dat is direct het lastige omdat je aangeeft dat de baasjes de rekening niet willen betalen. Als je bereid bent het uit eigen zak te doen kan dat, maar als het echt een gebitsoperatie moet worden, wat goed kan gezien er ook een traanoogje is, reken dan wel op redelijke kosten (gebitsfoto's + operatie kan een paar honderd euro worden). Plus er is risico als het konijn slecht de operatie in gaat. Klein risico, maar het is er wel. Het kan dus zijn dat je een hoop geld kwijt bent en het konijn het niet gaat redden.

 

Advies 2: Wettelijk gezien ben je verplicht een dier medische zorg te geven. Dat is heel basis: eten, drinken, onderdak, medische zorg. Een konijn in een hamsterkooi op een krant, een groen uitgeslagen drinkfles en af en toe een wortel er in gooien is dus volgens de wet voor je dier zorgen. Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo.
Een andere optie die je hebt is om het door te geven aan de dierenpolitie. Die gaat dan bij de mensen langs, controle doen, stelt een termijn waarbinnen medische klachten onder behandeling moeten zijn, en controleert dan of het daadwerkelijk gedaan is. Zo niet krijgen ze een boete en kan het dier in beslaggenomen worden. Maar of dat goed is voor de relatie die je met deze mensen hebt? Ik betwijfel het.

 

Wat in de praktijk vaak gebeurt als het tot dit komt is dat klanten de dierenarts vragen om het dier in te laten slapen. Dat is goedkoper dan gebitsbehandelingen namelijk... En helaas mag dat ook in Nederland.

 

Of je moet ze kunnen overtuigen het konijn af te staan aan een asiel, maar ja, dan verleg je de kosten op het asiel. En de mensen kunnen dan weer een nieuw konijn kopen, waarbij het circus weer opnieuw start.  Een rot systeem dus. Jammer dat het je niet lukt tot de mensen door te dringen dat ze niet goed voor het konijn zorgen. 😭

 

Ik ga denk ik sowieso naar de dierenarts voor een check, dat kan geen kwaad. En dan zien we wel verder. 

Ik ga denk ik toch nog een keer proberen het gesprek aan te gaan. Dat het zo niet kan.. Helaas zie je bij veel mensen dat ze denken "het is maar een konijn". 

En het is hartverscheurend om te zien. Want dit ventje is zo vriendelijk en lief. Zo iets kan je toch niet zo behandelen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Ach wat zielig. Ik zou in jouw plaats wel met hem naar de dierenarts gaan. En wel zo snel mogelijk, zodat je voorlopig nog de instructies van de dierenarts kunt opvolgen, bijvoorbeeld voor zijn oog. En als zijn tanden worden aangepakt kan hij weer even vooruit.

De vraag is dan wat je tegen je vriendin moet zeggen. Misschien dat hij zo moeilijk ademde dat je bang was dat hij dood zou gaan terwijl jij voor hem zorgde. Is niets zeggen en zelf de dierenarts betalen ook een optie?

 

Ik zou inderdaad ook naar de dierenarts gaan, desnoods onder het mom van wat Marjolein hierboven aankaart: ging hartstikke slecht met hem, had geen keuze. Heb je eigenlijk ook niet als het diertje zich zo ellendig voelt. Wel een rot situatie hoor, succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook naar de DA gaan. De kosten kunnen inderdaad aardig oplopen, dat is sowieso al balen dierenartskosten en zeker als het niet eens om jouw konijn gaan. Maar ik zou het ook niet over m'n hart kunnen verkrijgen om een diertje er zo bij te laten zitten.

 

En als ik heel eerlijk ben; ik zou zelf niet bevriend kunnen zijn met iemand die zo met dieren om gaat. Ik zou dus zeggen waar het op staat en als die persoon dan kwaad is, jammer dan. Maar goed, ik heb uiteraard makkelijk praten want het is mijn vriendin niet.

 

Je kan die ram niet zo maar bij jouw koppel zetten, dan zou je plek moeten hebben voor een aparte ren of ergens een ren erbij? En als je dat hebt en je hebt het er voor over zou ik proberen heel erg op je vriendin in te praten, dat het dier bij jou beter af is (op een tactische manier natuurlijk :-), dat jij meer tijd hebt, dat het haar heel veel tijd gaat besparen en kosten en dat het nog steeds een beetje haar konijn is maar dat het bij jou gestald wordt maar dat ze zo vaak kan komen kijken als ze wilt (in praktijk gebeurt dat toch niet)

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Newby1981:

Ik zou ook naar de DA gaan. De kosten kunnen inderdaad aardig oplopen, dat is sowieso al balen dierenartskosten en zeker als het niet eens om jouw konijn gaan. Maar ik zou het ook niet over m'n hart kunnen verkrijgen om een diertje er zo bij te laten zitten.

 

En als ik heel eerlijk ben; ik zou zelf niet bevriend kunnen zijn met iemand die zo met dieren om gaat. Ik zou dus zeggen waar het op staat en als die persoon dan kwaad is, jammer dan. Maar goed, ik heb uiteraard makkelijk praten want het is mijn vriendin niet.

 

Je kan die ram niet zo maar bij jouw koppel zetten, dan zou je plek moeten hebben voor een aparte ren of ergens een ren erbij? En als je dat hebt en je hebt het er voor over zou ik proberen heel erg op je vriendin in te praten, dat het dier bij jou beter af is (op een tactische manier natuurlijk :-), dat jij meer tijd hebt, dat het haar heel veel tijd gaat besparen en kosten en dat het nog steeds een beetje haar konijn is maar dat het bij jou gestald wordt maar dat ze zo vaak kan komen kijken als ze wilt (in praktijk gebeurt dat toch niet)

 

Succes!

 

Bedankt voor je advies! 

Ik ga inderdaad mijn best doen om goed met haar er over te praten. 

Het is inderdaad zo jammer dat 2 rammen met 1 voedster niet samen kan.. 4 konijnen in huis zou dan wel erg druk worden haha! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, een lastige situatie en erg verdrietig dat er mensen zijn die zo met dieren omgaan. Laat me weten hoe of wat. Ik zou het heel tof van je vinden als je met hem even naar de dierenarts zou gaan voor een check. Ik wil je wel helpen en zou dan EUR 25 aan je willen overmaken. 

 

Grt,

 

Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-4-2019 at 21:47 zei Robinster:

 

Bedankt voor je advies! 

Ik ga inderdaad mijn best doen om goed met haar er over te praten. 

Het is inderdaad zo jammer dat 2 rammen met 1 voedster niet samen kan.. 4 konijnen in huis zou dan wel erg druk worden haha! 

Ach zo heb ik er inmiddels 7 ‘verzameld’ 😃 

Wel een rot situatie voor je. Ik vind het super dat je je zo bekommert om de nijn en met hem naar de DA wilt gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Anne85:

Hi, een lastige situatie en erg verdrietig dat er mensen zijn die zo met dieren omgaan. Laat me weten hoe of wat. Ik zou het heel tof van je vinden als je met hem even naar de dierenarts zou gaan voor een check. Ik wil je wel helpen en zou dan EUR 25 aan je willen overmaken. 

 

Grt,

 

Anne

 

Ach, wat super super lief! Maar dat kan ik toch niet aannemen. M'n hart word er helemaal warm van ❤️

Ik ga morgen bellen voor een afspraak! Ik hou jullie op de hoogte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Rifca:

Ach zo heb ik er inmiddels 7 ‘verzameld’ 😃 

Wel een rot situatie voor je. Ik vind het super dat je je zo bekommert om de nijn en met hem naar de DA wilt gaan!

 

Haha echt waar? Je hebt het er dan druk mee haha! 

Ja ik ben een echte dierenvriend en ik wil niet dat zo'n lief konijn"tje" zo weg loopt te kwijnen 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Robinster 2 omdat ik als meisje heeeel hard heb lopen zeuren bij mijn ouders 😁

1 uit het asiel omdat ze ‘niet plaatsbaar’ werd bevonden (zou agressief zijn maar was gewoon bang)

1 omdat de andere 2 de nieuwe dame niet zo lief vonden en er dus een eigen vriendje moest komen

1 omdat een zwanger zat weg te kwijnen

1 kreeg ik daar dus gratis bij (gelukkig niet meer jongen)

1 gevonden langs de kant van de weg en niemand die haar miste. (Haar wel kunnen koppelen aan een van m’n bestaande koppeltjes, maar had dan ook keuze uit drie 😋)

 

Druk valt meestal wel mee, je leert vanzelf efficiënt voeren en schoonmaken. Ik kan me wel heel druk met ze maken als ik wil en de tijd heb. 

Alleen toen ik er pas geleden 3 tegelijk ziek had, dat was wel even wat minder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Rifca:

@Robinster 2 omdat ik als meisje heeeel hard heb lopen zeuren bij mijn ouders 😁

1 uit het asiel omdat ze ‘niet plaatsbaar’ werd bevonden (zou agressief zijn maar was gewoon bang)

1 omdat de andere 2 de nieuwe dame niet zo lief vonden en er dus een eigen vriendje moest komen

1 omdat een zwanger zat weg te kwijnen

1 kreeg ik daar dus gratis bij (gelukkig niet meer jongen)

1 gevonden langs de kant van de weg en niemand die haar miste. (Haar wel kunnen koppelen aan een van m’n bestaande koppeltjes, maar had dan ook keuze uit drie 😋)

 

Druk valt meestal wel mee, je leert vanzelf efficiënt voeren en schoonmaken. Ik kan me wel heel druk met ze maken als ik wil en de tijd heb. 

Alleen toen ik er pas geleden 3 tegelijk ziek had, dat was wel even wat minder. 

 

Ahh wel mooi om te lezen dat je die arme konijntjes overneemt! 

Ik denk Inderdaad dat je er uiteindelijk wel handig in word als je er zo veel hebt. 

Wel super gezellig hoor! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker gezellig!

Ik zie het eigenlijk niet eens als veel, 50 dat is veel 😊

 

Ik heb er ook een keer voor een paar maanden twee oppas konijnen er bij gehad, nog gezelliger 🙂

Overigens zijn alleen de laatste vondeling en de husbun van het asiel konijntje nu nog in persoon bij me. De andere zijn helaas overleden, maar voor hun partner natuurlijk een nieuw vriendje gezocht en dan weer voor die z’n partner etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Rifca:

Zeker gezellig!

Ik zie het eigenlijk niet eens als veel, 50 dat is veel 😊

 

Ik heb er ook een keer voor een paar maanden twee oppas konijnen er bij gehad, nog gezelliger 🙂

Overigens zijn alleen de laatste vondeling en de husbun van het asiel konijntje nu nog in persoon bij me. De andere zijn helaas overleden, maar voor hun partner natuurlijk een nieuw vriendje gezocht en dan weer voor die z’n partner etc. 

 

Ja als je een mooie grote achtertuin of huis hebt dan is dat toch juist super leuk! 

Jammer dat ze overleden zijn:( maar het hoort er helaas bij.. 

Ik woon zelf in een flat en de mijne mogen dag en nacht door het hele huis rond dwalen haha! Ik heb ook een balkonnetje ik denk dat ik daar gaas tegen ga doen en een klein grasmatje erop dat ze met mooi weer ook op het balkonnetje kunnen relaxen als ze dat willen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tuin van mijn vorige huis was niet zo groot, dus nummer 5 & 6 zijn ook na de bevalling binnen gebleven. Waren ook behoorlijk aanhankelijke konijnen 🙂 Volgens mij dacht Maya dat ik een heeeeel groot konijntje was ☺️

 

Nu heb ik een grotere tuin daar zouden er best meer passen, maar vind een koppeltje binnen te gezellig.

Met mooi weer mogen ze soms buiten spelen, ze kunnen zelf naar buiten en binnen hopsen als de tuindeur openstaat. Hier vinden ze dat best leuk. Komt vast ook door al het lekkers dat tussen de tegels groeit 😉 

Zorg er wel voor dat ze altijd zelfstandig weer terug kunnen naar hun veilige omgeving. En hou in de gaten dat het niet te warm wordt als de zon er vol op staat te branden (afhankelijk van hoe je balkon zit)

 

maar we dwalen een beetje af geloof ik.. 😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update! 

Ik ben langs de dierenarts geweest en alles is in orde gelukkig! 

Alleen het zware ademen moet ik in de gaten houden maar ze heeft goed geluisterd en ziet geen reden tot paniek. Ook heeft ze in zijn bekkie gekeken en ook geen haken of wondjes in de mond. 

Dus ik ben heel erg opgelucht. 

Wel heeft ze gezegd dat ik goed moet praten met mijn vriendin over de situatie en dat hjj echt beter behandeld moet worden, en eigenlijk nog een vriendinnetje er bij. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .