Ga naar inhoud

Hondenbrokjes


PinaNijntje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn konijntje vind het leuk om er een sport van te maken om te proberen hondenbrokjes te vangen. Het lukt haar meestal niet omdat we dan te snel zijn, maar soms krijgt ze er 1 te pakken, nu vroeg ik me af hoe slecht dit eigenlijk is, ik snap dat het niet de bedoeling is en ik doe alles om te zorgen dat ze er niet bij kan. Maar kan ze hier dood aan gaan of erg ziek van worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze kunnen er ziek van worden. En als ze ziek zijn kunnen ze daar aan doodgaan. Bij konijnen kan dat helaas heel snel gaan.

 

Ik snap ook echt niet waarom je hondenbrokjes naar je konijn zou gooien?

 

Konijnen zijn folivoren, bladeters. Vlees hoort niet op hun menu te staan. Anders dan misschien een keer een vliegje dat zich op een blad bevind (en zelfs dat zullen ze bij voorkeur nog naar buiten werken, ipv opeten), zullen ze nooit dierlijke producten binnen krijgen. Vleesproducten zijn echt heel slecht voor konijnen, de spijsvertering van een konijn is vergelijkbaar met die van een paard. Niet die van een mens, hond of kat. Als je je konijn vleesproducten geeft zorgt dat er voor dat de spijsvertering ernstig verstoord raakt met grote kans op diarree en gasbuikjes. En dat wil je echt voorkomen. Op lange termijn geeft het ook een totaal verstoorde balans van voedingsstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer haar juist zo veel mogelijk weg te houden van de honden brokjes en gooi ze al zeker niet naar haar toe. Maar ze wil ze zo graag hebben dat ze elke mogelijkheid die ze heeft er op af vliegt. Ze heeft er in totaal maar een halve gehad omdat we wel opletten, ik weet niks anders meer hoe ik kan zorgen dat ze ze niet eet, dan haar gewoon in de kooi houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei PinaNijntje:

...ik weet niks anders meer hoe ik kan zorgen dat ze ze niet eet, dan haar gewoon in de kooi houden...

 

Klinkt heel simpel misschien, maar zorgen dat de hondenbrokjes buiten haar bereik zijn? Net zoals je met kleine kinderen en wasmiddel doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar moet mijn hondje nog een beetje voor groeien, wat we nu doen is eigenlijk de brokken in de bench en bench dicht als de hond slaapt, maar als ze wakker is moet ze er zelf ook bij kunnen. Ze is nog net te klein om de bak in een standaard te zetten dat het konijn er niet bij kan. Ik denk dat ik mijn konijntje maar in de kooi moet houden tot de hond wat groter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei PinaNijntje:

Ik probeer haar juist zo veel mogelijk weg te houden van de honden brokjes en gooi ze al zeker niet naar haar toe. Maar ze wil ze zo graag hebben dat ze elke mogelijkheid die ze heeft er op af vliegt. Ze heeft er in totaal maar een halve gehad omdat we wel opletten, ik weet niks anders meer hoe ik kan zorgen dat ze ze niet eet, dan haar gewoon in de kooi houden...

 

Ahh dat klinkt logischer, je beginpost had je het er over dat je konijn hondenbrokjes ving. Dat deed mij vermoeden dat je ze naar je konijn gooide. Vond het al vreemd haha.

 

Maar inderdaad, zet ze buiten bereik. Geef de hond een paar eetmomenten per dag, en pak weg wat er overblijft (of meet de porties zo af dat ze direct opgegeten worden), zodat het konijn er niet bij kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

 

Ahh dat klinkt logischer, je beginpost had je het er over dat je konijn hondenbrokjes ving. Dat deed mij vermoeden dat je ze naar je konijn gooide. Vond het al vreemd haha.

 

Maar inderdaad, zet ze buiten bereik. Geef de hond een paar eetmomenten per dag, en pak weg wat er overblijft (of meet de porties zo af dat ze direct opgegeten worden), zodat het konijn er niet bij kan komen.

Mijn hondje moet nog leren om eetmomenten te hebben, ze eet nu eigenlijk al te weinig terwijl het er de hele tijd staat, dus laat het op advies van de dierenarts in het midden van de kamer staan. Als ze ietsje groter is kan ik een standaard kopen en hoop ik dat mijn konijn er niet meer bij kan. Had alleen niet verwacht dat konijnen zo gek zouden worden over vleesproducten 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hondenbrokken zitten over het algemeen meer granen en zout dan vlees. Een stuk rauw vlees zal een konijn niet snel eten. Maar bewerkt in een honden- of kattenbrok, vinden ze het vaak best lekker. Dat wil overigens niet zeggen dat het goed voor ze is.

 

Toen onze honden pup waren voerden we soms zelfs 8x per dag (keiko was ook zo een slechte eter). Dus elke 2 uur zo een beetje een kleine maaltijd. Niet dat het werkte bij hem, hij at 2-3 dagen niet. En dan een dag alles wat los en vast zat. Meer zoals een wolf haha. Uiteindelijk bleek zijn gezondheid ook niet optimaal, psychisch niet, maar hij had ook schildklierproblemen. Niet dat jouw hond dat heeft hoor, dat bedoel ik niet. Maar ik bedoel ik ken het lastig etende puppy probleem. Hopelijk komt het snel goed bij jullie! Enne sterkte, puppy's opvoeden is echt zwaar werk! 😩

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

In hondenbrokken zitten over het algemeen meer granen en zout dan vlees. Een stuk rauw vlees zal een konijn niet snel eten. Maar bewerkt in een honden- of kattenbrok, vinden ze het vaak best lekker. Dat wil overigens niet zeggen dat het goed voor ze is.

 

Toen onze honden pup waren voerden we soms zelfs 8x per dag (keiko was ook zo een slechte eter). Dus elke 2 uur zo een beetje een kleine maaltijd. Niet dat het werkte bij hem, hij at 2-3 dagen niet. En dan een dag alles wat los en vast zat. Meer zoals een wolf haha. Uiteindelijk bleek zijn gezondheid ook niet optimaal, psychisch niet, maar hij had ook schildklierproblemen. Niet dat jouw hond dat heeft hoor, dat bedoel ik niet. Maar ik bedoel ik ken het lastig etende puppy probleem. Hopelijk komt het snel goed bij jullie! Enne sterkte, puppy's opvoeden is echt zwaar werk! 😩

Hoe ging jou puppy om met je konijn? Want die van mij wil eigenlijk iets te ruw spelen, dus ik hou ze nog een beetje weg bij elkaar. Ik hoop zo dat dit ook beter wordt als ze ouder is, mijn konijn had ik al toen ik bij mijn ouders woonde en hun volwassen golden retriever kon wel met haar omgaan. Alleen mijn konijn vind het niet zo prettig als er een puppy in haar oor bijt😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de konijnen altijd apart gehouden van de honden. Wij hebben / hadden alaska malamautes. Iets te veel jachtinstinct om ze lekker tussen de konijnen te laten lopen dus.

 

Ik zou er niet vanuit gaan dat het goed komt. Het kan maar in heel weinig van de gevallen samen. Nou zijn retrievers niet echt jagers als in het doden van prooien, maar dat wil niet zeggen dat ze je konijn geen pijn kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Wij hebben de konijnen altijd apart gehouden van de honden. Wij hebben / hadden alaska malamautes. Iets te veel jachtinstinct om ze lekker tussen de konijnen te laten lopen dus.

 

Ik zou er niet vanuit gaan dat het goed komt. Het kan maar in heel weinig van de gevallen samen. Nou zijn retrievers niet echt jagers als in het doden van prooien, maar dat wil niet zeggen dat ze je konijn geen pijn kunnen doen.

Ik laat ze nu af en toe even een half uurtje samen elke dag, terwijl ik er bij zit, dan hoop ik dat dat uiteindelijk beter gaat, mijn pup is een labrador mix, dus geen jachtinstinct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .