Ga naar inhoud

Kun je voedsters tegelijkertijd laten castreren?


Nijn & de Mifster

Aanbevolen berichten

Ze zijn gisteren allebei helemaal goed gekeurd door de dierenarts. Vandaag voor het eerst weer samen. Miffie jaagt steeds op Nijntje en Nijn rent steeds weg. Daarna nemen ze weer een pauze met grote afstand tussen de beide dames in. Mif bijt/houdt Nijn soms ook van achteren vast en soms leidt dit ertoe dat Nijn gaat piepen. Maar verder nog geen bloed of verwondingen. Soms blijven ze heel kort 10 tellen ofzo bij elkaar zitten. Beide eten nog wel. 

 

Ik kan denk ik niets anders doen dan afwachten, al krijg ik er wel een halve of zeg maar gerust hele zenuwinzinking van..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppelen is ook niet leuk, en echt lastig als het je eigen konijnen zijn. Het ziet er stressvol, spannend en zielig uit. En 9 van de 10 keer gaat het allemaal lang niet zo snel de goede kant op als je hoopt. Snap dus helemaal wat je bedoelt! Ik vind koppelen met konijnen van een ander veel makkelijker dan met mijn eigen konijnen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Evee:

Prima toch! Dat hoort bij rangordebepaling, normaal gedrag bij een (her)koppeling. Komt vast goed met deze dames, ik duim voor je in ieder geval!

Na een minuut of twee drie wilde Mif naast haar komen staan en toen rende Nijn gelijk weer weg, maar Mif ging er deze keer niet achteraan. Nijn ligt weer op haar plekje en ademt nu volgens mij het rustigste tot nu toe. Mif ligt ook lekker te liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een update: Vanaf half 10 vanochtend hebben de twee dames bij elkaar gezeten. In het begin veel stress en hyperventileren bij Nijntje. Miffie steeds maar jagen. Het grootste deel van de middag hebben de dames elkaar met rust gelaten. Ze zitten nu in een ren met daarbij een hok met twee verdiepingen. Nijntje ademt nu over het algemeen rustig, maar blijft in het hok zitten. Miffie laat haar over het algemeen met rust, tenzij zij ook in het hok wil. Dan schiet Nijn eruit. Een aantal keren heeft Mif Nijntje al kunnen likken, maar daarna vlucht Nijn terug in het hok. In het begin werd het dan een achtervolging, maar steeds meer laat Mif dat maar zitten. 

 

Wel is het zo, dat na een ontmoeting tussen de dames en het terugkeren van Nijn in het hok Nijn gaat stampen. 

Net aan het einde van de middag heeft Nijn voor het eerst een minuut of vijf in de ren gezeten en verse groenten gegeten (in het hok heeft ze gewoon hooi gegeten). Mif zat in een ander gedeelte van de ren zich te wassen. Toen Mif eraan kwam, ging Nijn snel weer naar het hok wat resulteerde in een rondje jagen met als afsluiter een potje stampen. 

 

Tot nu toe geen vechten, geen hoog piepen meer (alleen in de ochtend), geen vlinderen, geen verwondingen. Nijntje's ademhaling herstelt zich nu steeds snel weer. Het lijkt bijna een beetje een kwestie van zelfvertrouwen te zijn bij Nijn..

 

Kan ik ze zo de nacht bij elkaar laten? In de hoop dat het binnen een paar dagen weer helemaal koek en ei is.. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zou ze samen laten vannacht.

 

Ik zou wel even controleren dat er geen plekken zijn waar ze echt in het nauw kunnen zitten, dat heb je soms bij de twee verdiepingen hokken, dat er een echt gaat zitten verstoppen. Als de ander dan komt zie je dan soms dat ze fel gaat verdedigen of in paniek raakt als het andere konijn daar ook heen komt. Je kan bijv. de deurtjes open zetten van het bovendeel om dat te voorkomen, of het bovendeel afsluiten zodat ze er niet kunnen komen. . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Je kan bijv. de deurtjes open zetten van het bovendeel om dat te voorkomen, of het bovendeel afsluiten zodat ze er niet kunnen komen. . 

 

Dat had ik in de middag even gedaan, maar toen is Nijntje een paar keer met haar kop tegen het deurtje op gebotst omdat ze er opeens niet meer in kon. Dus toen maar weer open.

 

Nu het donker wordt, zijn ze actiever. Het gaat  nu een als volgt: jagen - likken - jagen - pauze - repeat 

Ze moeten er maar even doorheen met zijn tweeën ben ik bang

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Marjoleink:

Het kan echt wel een paar dagen duren hoor. Geen stress als je geen vooruitgang ziet!

 

Dank je voor dit bericht!! 

 

Ik heb vanmiddag tegen mijzelf gezegd loslaten, want anders zit ik alleen maar te stressen en mij zorgen te maken. Ze weten wel wat ze doen. Ik heb nog steeds geen enkel teken van agressie gezien, dus daar moet ik dan maar op vertrouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Marjoleink:

Het kan echt wel een paar dagen duren hoor. Geen stress als je geen vooruitgang ziet!

 

En dan een vreugdedansje als je wel vooruitgang ziet! Half 8 vanochtend zat Nijntje in de ren. Eerst wist ik niet zeker of dat kwam omdat Mif haar uit het hok gejaagd had of dat ze er zelfstandig in was komen zitten. Even later gaan kijken en toen zat Nijntje op een afstand van Miffie maar wel in de ren gras te eten. 

 

Net weer gekeken en toen ik het deurtje open deed, kwamen ze allebei naar het deurtje toe en bood Nijntje haar hoofdje aan aan Miffie om gelikt te worden. 

Mif moet nog niet bij de achterkant van Nijn komen, want dan rent ze snel weg. Maar ze vlucht niet meer gelijk het hok in en ik heb eigenlijk ook geen stampen meer gehoord 😄

 

Volgens mij zijn ze allebei ook wel blij, dat ze weer in hun oude vertrouwde omgeving zitten. Nu komt vandaag hopelijk wel mijn Runaround tunnel aan en kan ik die van de week installeren. Dan krijgen ze een verbinding tussen de al bestaande ren en een (oud) speelhuisje. In een klap 1 m2  aan ruimte erbij! 

 

Trots op mijn Nijntjes 😄  so far so good! 

 

rsz_img_20190514_082423.jpg

rsz_img_20190514_101838.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed! De stress en het wachten wordt beloond 🙂 Hopelijk komt het weer helemaal goed met die twee.

 

Ik ben wel benieuwd wat je precies gaat doen met de tunnel en een huisje, plaats je een foto als het klaar is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Rifca:

Klinkt goed! De stress en het wachten wordt beloond 🙂 Hopelijk komt het weer helemaal goed met die twee.

 

Ik ben wel benieuwd wat je precies gaat doen met de tunnel en een huisje, plaats je een foto als het klaar is? 

 

Nijn ontwijkt Mif nog steeds liever, maar minstens 85% van de tijd hebben ze samen in de ren doorgebracht. Nijn heeft weer een hoop zelfvertrouwen terug gekregen en hupt nu weer rond 'owning the place' en 'ik hoor hier ook' 😅

 

Tunnel is binnen, maar eigenlijk kan je het geen tunnel noemen. Ik had een verbinding nodig tussen een oud speelhuisje (van toen ik nog klein was) en de ren, die naast/tegen het speelhuisje aanstaat. De te overbruggen afstand is maar 5 cm, maar ik wil de ren en het huisje ook van elkaar kunnen afsluiten. Dus daarom een heel klein tunneltje met twee deuren aan elke kant. 

 

Maar als het klaar is, zal ik het hier even showen 😆 Hopelijk lukt dat morgen al, want zus is thuis om te helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een foto zegt meer dan duizend woorden zeggen ze.. 😍😄

 

Soms rent Nijntje nog weg als Mif van achteren eraan komt, maar eigenlijk geen jagen meer gezien. Rijden is ook niet voorgekomen. Mif is wel fanatiek Nijntje aan het wassen. Vooral op haar kop en oren. Op haar oortjes zijn nu een paar kleine kale plekjes te zien van het wassen. Is hier nog wat tegen te doen of zal dit vanzelf afnemen?

rsz_img_20190516_135117[1].jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .