Ga naar inhoud

Kun je voedsters tegelijkertijd laten castreren?


Nijn & de Mifster

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! Ik lees al een hele tijd met de verschillende discussies mee, maar nu toch een eerste post! 

 

Ik heb sinds november 2017 twee voedsters in huis: Nijntje (langoor) en Miffie (donkergekleurd). Eerst zaten tot het voorjaar van 2018 binnen en toen zijn ze met zijn tweetjes naar buiten gegaan. Inmiddels heeft hun verblijf weer een renovatie ondergaan, dus bijgevoegd is alweer een oude foto (ook zijn alle andere foto's te groot om te uploaden). Niet dat je veel van het verblijf ziet 😅

 

Volgende week ga ik met de dames naar de dierenarts voor hun vaccinaties en dan wil ik ook navraag doen over het eventueel laten castreren van in ieder geval Miffie. 

Zij heeft namelijk heel erg last van schijnzwangerschappen. Zij gaat dan een nestje maken, in principe altijd in de poepdoos.., en wordt daarbij erg territoriaal. Nijntje mag niet in de buurt van het nest of van Miffie komen. Dit houdt een paar dagen aan en dan keert de rust weer terug. Naast dat Nijntje niet meer op de juiste plek haar behoeften kan doen, vind ik het erger dat zij steeds weggejaagd en achterna gezeten wordt. Daarnaast is het voor Miffie natuurlijk ook niet leuk.

 

Nijntje heeft ook wel eens last van een schijnzwangerschap, maar daar merkt je in principe vrij weinig van.

 

Dus mijn vraag/vragen aan jullie: 

- Zouden jullie ze allebei laten castreren of in eerste instantie alleen Miffie?

- Zo ja, kan dit tegelijkertijd of om de beurt?

- Kan ik ze, als ze tegelijkertijd geholpen worden, gelijk bij elkaar laten of moeten ze apart en zo ja hoelang?

- Omdat het buitenkonijnen zijn, kan ik ze na afloop een tijdje apart in een betegeld huisje buiten laten zitten met een bak met hooi/stro of is het beter om ze even binnen te halen (ivm wintervacht)?

 

Ik kon niet zo snel een passende discussie vinden om bij aan te sluiten, dus daarom maar gelijk met een stevige eerste post van start!

 

Alvast bedankt 🙂 

 

 

 

IMG_20190109_122359.jpg

aangepast door Evee
titel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden al 2x twee voedsters "tegelijk" laten castreren (na elkaar natuurlijk, de dierenarts kan er maar één tegelijk opereren, maar wel op dezelfde dag). In beide gevallen is dat prima gegaan en hebben ze ook samen gezeten tijdens het herstel. 

 

Als ze nu voor de operatie goed samen kunnen, is het zeker iets wat je ze samen kan laten doorlopen voor extra steun. Zorg wel dat je een extra hok hebt om apart te zetten, mocht het toch mis lopen. 

 

Als er wel onrust is tussen de dames, kan een castratie de rangorde in de war gooien, en juist ook voor problemen zorgen daardoor. Twee dames zijn meestal niet de ideale match. De konijnen zijn tijdens herstel toch even wat zwakker, ruiken raar. Dat merk je bij koppels die niet zo goed samen kunnen wel aan de verstandhoudingen. Het kan dus ook juist voor een flinke knokpartij zorgen. Als dat het geval is, dan zou ik ze apart houden na castratie, en als beide dames goed hersteld zijn op neutraal terrein terug koppelen (na 10 a 14 dagen minimaal). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Ik heb in het verleden al 2x twee voedsters "tegelijk" laten castreren (na elkaar natuurlijk, de dierenarts kan er maar één tegelijk opereren, maar wel op dezelfde dag). In beide gevallen is dat prima gegaan en hebben ze ook samen gezeten tijdens het herstel. 

 

Als ze nu voor de operatie goed samen kunnen, is het zeker iets wat je ze samen kan laten doorlopen voor extra steun. Zorg wel dat je een extra hok hebt om apart te zetten, mocht het toch mis lopen. 

 

Als er wel onrust is tussen de dames, kan een castratie de rangorde in de war gooien, en juist ook voor problemen zorgen daardoor. Twee dames zijn meestal niet de ideale match. De konijnen zijn tijdens herstel toch even wat zwakker, ruiken raar. Dat merk je bij koppels die niet zo goed samen kunnen wel aan de verstandhoudingen. Het kan dus ook juist voor een flinke knokpartij zorgen. Als dat het geval is, dan zou ik ze apart houden na castratie, en als beide dames goed hersteld zijn op neutraal terrein terug koppelen (na 10 a 14 dagen minimaal). 

 

Bedankt voor je reactie! Als geen van beide dames last heeft van een schijnzwangerschap en met name in het geval van Miffie, dan kunnen ze heel goed met elkaar. Ze liggen dan vaak tegen elkaar aan (behalve als het te warm is) en Nijntje legt haar hoofdje altijd onder de snuit van Miffie neer zodat Miffie haar kan likken. Dan is Miffie juist de zorgzame van de twee. 

 

Ik neig er dan ook erg naar om ze 'tegelijk' te laten behandelen. Als er nog meer tips/ervaringen zijn van anderen mensen, graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn 2 voedsters ook tegelijk laten castreren toen ze ongeveer 8 maanden oud waren. Het was namelijk duidelijk te merken dat ze in de puberteit kwamen dus ik hoopte dat een castratie zou helpen en dat was gelukkig het geval. En mijn andere reden voor castratie was om de kans op baarmoederhalskanker weg te halen. 

 

Ik heb ze 's ochtends weggebracht en 's avonds weer opgehaald. Ik heb ze een paar dagen binnen gehouden, gewoon bij elkaar en dat ging gelukkig prima. Wel even een paar dagen in de weer geweest met medicijnen en dwangvoeding maar daarna ging het weer snel beter. Ik zou ze wel allebei tegelijk laten castreren als ik jou was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik dat dan maar ga doen. Moet alleen even bedenken hoe en wat, want ik heb wel 1 dierenwinkel konijnenhok (veel te klein dus) om ze even in te houden, maar dan moet er eigenlijk voor de ruimte tijdelijk een ren aan vast. Uitdaging is waar ik dat dan neer ga zetten in huis, want er wonen hier ook nog drie katten. Van eentje, die voor de meeste problemen zou kunnen zorgen, weet ik in ieder geval dat ze buiten de konijnen liever mijdt, maar die zitten dan wel in de ren waar ze niet bij kan. 

 

Toevallig hebben beide dames nu last van hetzelfde probleem. Ik probeer even twee foto's te plaatsen ter illustratie van het verschil tussen de twee. 

 

Allereerst Miffie: zij heeft deze keer haar nest gemaakt onder het hok met heel veel stro/hooi en plukken haar. Helaas niet zo heel duidelijk te zien op de foto

 

IMG_20190419_113002[1]-min.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag zijn allebei de dames geholpen. Doordat Miffie aan het eind van de middag nog niet goed op temperatuur was, kon ik ze pas om half 8 ophalen. Nu zitten ze samen in een bench met allemaal lekker eten. Nijntje heeft al twee stukjes andijvie gegeten, maar Miffie nog niks. Zij is ook nog steeds gespannen en ademt nog niet rustig door. Terwijl ik die laatste zin typte, kwam Mif opeens tot leven. Ze hopte wat rond en is toen beter op de Snuggle Safe gaan liggen. Daarnaast hebben ze ook nog een extra kruik in de bench liggen. 

 

Gelukkig vinden de dames elkaar op dit moment nog wel lief 🙂 Toen ik om vier uur gebeld werd, vroeg ik hoe ze met elkaar omgingen en het eerste wat de assistent zei, was dat Nijntje bij Miffie om aandacht zat te zeuren.. precies als voor de operatie 😄 

 

Verder zijn ze allebei, vooral Miffie, alert en ook wel blij dat ze weer thuis zijn. Bij de dierenarts wilde ze niets eten, te gestrest. Maar hier neemt de stress gelukkig af. Ze zijn daar wel gedwangvoerd. 

 

Straks temperatuur controleren en medicatie geven. Mif werd uiteindelijk met een temperatuur van 37,4 graden meegegeven. Vind ze nu allebei nog koud aanvoelen, maar ze blijven braaf tegen de kruik aanliggen. 

 

Ze zijn zelf lekker achter elkaar gaan liggen..

 

rsz_img-20190502-wa0006.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben alleen nog een beetje ongerust over de temperatuur.. assistente zei dat ik wel thuis kon opmeten, maar weet niet of dat echt handig is. Tussen de schouderbladen voelen ze allebei redelijk warm aan. 

 

Net medicatie gehad en Miffie is wat gaan drinken. Nijntje heeft alweer wat wortel gegeten. Dus die komt er wel met haar goede eetlust. Nu Mif nog. Zij zit nog wat in de stress, maar zo zijn de rollen eigenlijk altijd verdeeld.

 

Graag advies over wel of niet temperaturen en Miffie voor het slapen gaan nog dwang voeren (als ze voor die tijd niet zelf iets eet) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperaturen zou ik niet snel doen. Je wil zo veel mogelijk stress voorkomen. 

Dwangvoeren als ze niet zelf eet zou ik wel doen. Ik doe dat altijd gelijk met de medicijnen dat scheelt weer een oppak moment. Voor je gaat dwangvoeren kun je nog proberen of ze het papje zelf eet. Ik maak het altijd klaar, zet het schaaltje voor ze neer en pas als ze dat niet eten stop ik het in een spuitje en ‘help’ ik ze het naar binnen te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Rifca:

Temperaturen zou ik niet snel doen. Je wil zo veel mogelijk stress voorkomen. 

Dwangvoeren als ze niet zelf eet zou ik wel doen. Ik doe dat altijd gelijk met de medicijnen dat scheelt weer een oppak moment. Voor je gaat dwangvoeren kun je nog proberen of ze het papje zelf eet. Ik maak het altijd klaar, zet het schaaltje voor ze neer en pas als ze dat niet eten stop ik het in een spuitje en ‘help’ ik ze het naar binnen te werken.

 

Ik heb ze inderdaad ook maar niet getemperatuurd. Wel kruik opnieuw warm gemaakt om half 1 's nachts en toen ook Miffie wat dwangvoer gegeven. Om kwart voor vier even bij ze wezen kijken, ook om de snuggle safe opnieuw op te warmen. Miffie heeft toen wat stukjes witlof gegeten en een halve druif. Nijntje liep gewoon zelf naar het eten toe. 

 

Rond 7 uur heeft mijn zus de kruik nog een keer warm gemaakt en gerapporteerd dat Miffie wat vers gras had gegeten. Ze hebben net rond half 10 hun medicatie gehad en Miffie heeft lekker wat kruidenhooi en gras gegeten. Nijntje is nu kruidenhooi aan het eten. 

 

Dus beide dames eten en drinken (gezien de omstandigheden) goed. Gisteren lagen er al twee plasjes in het hok (waarschijnlijk van Nijntje) en vanochtend rond 8 uur lagen er nog twee plasjes en een heleboel keutels in het hok. Beide konijnen voelen goed aan qua temperatuur.

 

EN... ze vinden elkaar nog steeds lief 😄

 

Kan het trouwens kwaad als ze vanavond wat eerder hun medicatie krijgen? Nijntje moet in een handdoek gewikkeld worden en je moet met zijn tweeën het erin proberen te werken. Maar vanavond is er verder niemand thuis. 

 

Dus als ik het vanavond eerder geef en dan 12 uur later morgenochtend geef, zodat ze niet een periode zonder medicatie zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

46 minuten geleden zei Nijn & de Mifster:

Kan het trouwens kwaad als ze vanavond wat eerder hun medicatie krijgen? Nijntje moet in een handdoek gewikkeld worden en je moet met zijn tweeën het erin proberen te werken. Maar vanavond is er verder niemand thuis. 

 

Er moet MINIMAAL 8 uur tussen zitten bij pijnstilling/ontstekingsremmer, zover ik weet. Iets eerder kan dus wel, maar ik zou wel zoveel mogelijk die 12 uur aan blijven houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Kolino:

 

 

Er moet MINIMAAL 8 uur tussen zitten bij pijnstilling/ontstekingsremmer, zover ik weet. Iets eerder kan dus wel, maar ik zou wel zoveel mogelijk die 12 uur aan blijven houden.

 

Dat komt dan ruim uit met die acht uur als ze het om zes/ half zeven krijgen.

Net ook gebeld door de assistente voor controle en ook gelijk even gevraagd en zij zei dat dat wel kon als daarna maar weer zoveel mogelijk de 12 uur aangehouden wordt. 

 

De dames zijn ondertussen flink bezig geweest het interieur te verbouwen  en lekker te eten en elkaar en zichzelf te wassen. Nu even lekker uitrusten.

 

Ze liggen nu liever op de metalen ondergrond van de bench, dan echt op de handdoeken. Ze krijgen wel nog een warme snuggle safe en kruik. 

 

Hoelang kan het duren voordat de temperatuur zich een beetje gestabiliseerd heeft en dat de warmte bronnen niet meer nodig zijn?

IMG_20190503_124848.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat ze met een dag of 3-4 wel weer zichzelf beginnen te worden qua gedrag en geen snugglesafe meer nodig hebben. Je merkt het snel genoeg, meestal worden ze dan vanzelf wat baldadig 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Evee:

Mijn ervaring is dat ze met een dag of 3-4 wel weer zichzelf beginnen te worden qua gedrag en geen snugglesafe meer nodig hebben. Je merkt het snel genoeg, meestal worden ze dan vanzelf wat baldadig 😉

 

Nou als ik op baldadigheid moet wachten, dan zijn ze nu al helemaal de oude 😂 Ze zijn (met rustpauzes natuurlijk) flink bezig om het interieur te verbouwen en alle handdoeken/dekens van hun plek te trekken/in te graven. Maar ik laat de warmte elementen er nog wel een paar dagen in. Ze gaan er nog steeds allebei tegenaan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond hebben de twee konijntjes wat eerder hun medicatie gehad en heeft mijn moeder een avondje opgepast. Beide konijnen deden het prima tot een uur of negen. Toen begonnen ze, volgens mijn moeder, te vechten. Toen ik thuis kwam kreeg ik dit te horen en ben ik gelijk gaan kijken naar wat er aan de hand was.

 

Het was voor zover ik kon zien gelukkig geen vechten. Maar Miffie, de voorheen al dominante, was steeds achter Nijntje aan aan het rennen. Jagen dus. Daarvoor was de bench gewoon te klein. Daarbij kwamen ook plukken haar los en voor het eerst heb ik Nijntje horen piepen omdat ze niet goed weg kon. 

 

Nijntje is daardoor wel wat gestrest geraakt en ging steeds stampen met haar achterpoot als Mif alleen al opstond. Dus ik heb gelijk een panelen ren gepakt en aan de bench vast gemaakt, zodat deze twee keer zo lang is geworden. 

 

Vanochtend rond 6 uur zaten de dames zo ver mogelijk uit elkaar. Mif in de bench en Nijntje in de ren. Na het toedienen van de medicatie, ging Mif ook de ren in waar Nijntje zat. Nijntje ging wel wat onrustiger ademen en een paar keer met haar poot stampen, maar bleef wel zitten in tegenstelling tot gisteravond. Mif ging bij Nijntje snuffelen en steeds even kort naast haar zitten. Volgens mij zag ik Nijntje Mif op een gegeven moment ook een paar likjes geven.

 

Kwartiertje geleden weer gekeken en allebei de konijnen zitten weer ver uit elkaar. Er liggen geen extra plukken haar meer in de bench/ren, dus hopelijk heeft de extra ruimte wel geholpen en komt het zo goed. 

 

Belangrijk om te melden, dat Miffie buiten ook achter Nijntje aan ging jagen van tijd tot tijd, maar dat Nijntje daar veel meer ruimte heeft om weg te komen en het daarom ook sneller voorbij was. Nijntje ging dan meestal ook een tijdje alleen liggen.

 

Hoe zou het eruit moeten zien als ze echt aan het vechten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze echt vechten, dan herken je dat wel. Dan is het echt een bol konijnen die over de grond rolt waarbij je niet kan zien waar de een begint en de ander stopt. Ze bijten in elkaar vast en schoppen naar elkaar, en rollen dan echt over de grond heen. Soms krijsen ze er bij. Het is echt heftig om te zien, ik krijg er altijd kippenvel van. 

 

Mocht dat gebeuren, stop je handen er niet onbeschermd tussen! Heb wel eens flinke wonden in mijn handpalmen gehad daardoor. Daarom leg ik voor koppelingen meestal iets van ovenhandschoenen en handdoeken klaar om mijn handen te beschermen als ik tussen beiden kom bij een koppeling. Of ik gebruik een bezem, een stuk karton, of net wat er in de buurt is en voldoet op het moment dat het nodig is. 

 

Ik hoop voor je dat het daar niet toe komt. Castratie maakt ze tijdelijk zwakker, en dat zorgt er voor dat de rangorde weer opnieuw bevestigd moet worden. Ik hoop voor je dat ze er snel uit komen zonder dat het heftiger word!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Evee:

Als ze echt vechten, dan herken je dat wel. Dan is het echt een bol konijnen die over de grond rolt waarbij je niet kan zien waar de een begint en de ander stopt. Ze bijten in elkaar vast en schoppen naar elkaar, en rollen dan echt over de grond heen. Soms krijsen ze er bij. Het is echt heftig om te zien, ik krijg er altijd kippenvel van. 

 

 

Ik werd nu al misselijk ervan, maar de extra ruimte helpt volgens mij tot nu toe wel. Dat heb ik ze nog nooit zien doen en gisteren ook niet. Alleen jagen tot nu toe, waarbij de oude rangorde weer bevestigd lijkt te worden. Maar ik ga het in de goed in de gaten houden vandaag. Nijn is nu lekker aan het graven in een handdoek en Mif ligt uit te rusten, maar nog steeds ruim uit elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Miffie is net weer twee keer achter Nijntje aangegaan. Aanleiding is dat Nijntje al begint te rennen als ze Miffie ziet komen. Dit gebeurde toen ik de handdoeken ging verschonen. Deze keer zag ik ook dat Miffie Nijntje in haar achterkant ging bijten. 

 

Nog steeds geen vechten, maar ik krijg wel sterk de neiging om de ren los te koppelen van de bench en de ren met 1 konijn erin een stuk op te schuiven. Helemaal uit elkaar zicht zal niet lukken, misschien als ik er een doek aan de zijkant overheen gooi.

 

Zal ik ze nu al uit elkaar halen of het nog even aanzien? Nijntje durft eigenlijk niet de ren uit namelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Ik heb ze afgelopen zaterdagmiddag toch van elkaar gescheiden. De ruimte, waarin zij samen zaten was toch te klein voor beide dames en Miffie bleef achter Nijn aanjagen en haar achterkant vasthouden. Ze zaten wel naast elkaar. Niet ideaal, maar geen andere optie was mogelijk. Gelukkig heeft dit niet geleid tot opgekropte frustratie voor zover ik kon zien. Er zat nog wel een doos tussen, waardoor ze elkaar niet de hele tijd konden zien. Miffie was eigenlijk ook helemaal niet geïnteresseerd in wat er zich aan de andere kant  afspeelde. Nijntje lijkt Mif wel af en toe te missen. Een keer kwamen ze elkaar bij de tralies tegen en likte Miffie aan Nijntjes neus. 

Allebei de dames zijn van de medicatie af en de wonden genezen goed. Ze eten, drinken en keutelen goed. Zondag kan ik langs voor wondcontrole. 

 

Eigenlijk wil ik ze zo snel mogelijk weer aan elkaar koppelen en dan weer naar buiten, want ze blijven allebei aan de doeken en zo knagen en het ook echt opeten. Ook de doos wordt helemaal opgegeten. Nu is het hier buiten overdag een graad of 10 en 's nachts koelt het af tot een graad of 7. Allebei houden ze hun eigen temperatuur goed op peil, maar ik vraag me toch af of het niet beter is om tot zondag te wachten of de afspraak te vervroegen.

 

Dus mijn opties zijn eigenlijk: 

 1) Morgen proberen te koppelen en als het goed gaat terug naar buiten en dan zondag naar de dierenarts.

 2) Ze gescheiden van elkaar meenemen naar de dierenarts en de dag daarna proberen te koppelen.

 

Tips en adviezen zijn welkom 🙂 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .