Ga naar inhoud

Knagen aan de tralies.


Kelly Van Raalte

Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

38 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hmm.. Lastig. Ze kunnen elkaar door de tralies proberen te bijten, het zou ook verveling kunnen zijn. Dat doen ze vaak als ze wat te weinig ruimte hebben. Bij mij deed mijn voedster het ook toen ze nog in een kooi zat.

Ja vind het zelf allemaal spannend. Moet ik ze naast elkaar houden of juist niet? Van hok wisselen (1is groter dan ander) of juist niet.. zo moeilijk 😔😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Jamesthebunnybutler:

Is ook moeilijk hoor! Ik zou er nu zelf voor kiezen om ze echt gescheiden te houden en dan op neutraal terrein weer te starten met koppelen. Mijn ervaring is dat je daarmee over het algemeen het beste resultaat krijgt met de minste kans op ruzie.

Met gescheiden bedoel je een eigen hok gewoon.?? Naast elkaar?

aangepast door Kelly Van Raalte
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Kelly Van Raalte:

Raken ze dan niet verder van elkaar vervreemd? Dankjewel

 

Nee, het voordeel van apart houden is dat ze tijdens het apart zitten geen negatieve ervaringen op doen met elkaar. Je haalt ze uit elkaar zoals het nu is. 

 

Het nadeel van split cage is dat konijnen elkaar wel zien of ruiken, maar niet de rangordebepaling kunnen doen die voor konijnen zo belangrijk is. Ze kunnen niet even op het andere konijn rijden, elkaar wassen, niets doen om de rangorde te bevestigen. Dat kan voor frustraties zorgen, en die komen er dan uit op het moment dat je ze wel samen bij elkaar zet. Dan is het hok-wisselen / elkaar zien etc. dus juist negatief voor de koppeling in plaats van positief. En dat is nou juist wat je wil voorkomen. 

 

Door ze uit elkaar te halen, voorkom je negatieve ervaringen en frustraties, en kun je dus vrij "neutraal" koppelen op het moment dat ze echt samen kunnen. En dat geeft de beste kansen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

 

Nee, het voordeel van apart houden is dat ze tijdens het apart zitten geen negatieve ervaringen op doen met elkaar. Je haalt ze uit elkaar zoals het nu is. 

 

Het nadeel van split cage is dat konijnen elkaar wel zien of ruiken, maar niet de rangordebepaling kunnen doen die voor konijnen zo belangrijk is. Ze kunnen niet even op het andere konijn rijden, elkaar wassen, niets doen om de rangorde te bevestigen. Dat kan voor frustraties zorgen, en die komen er dan uit op het moment dat je ze wel samen bij elkaar zet. Dan is het hok-wisselen / elkaar zien etc. dus juist negatief voor de koppeling in plaats van positief. En dat is nou juist wat je wil voorkomen. 

 

Door ze uit elkaar te halen, voorkom je negatieve ervaringen en frustraties, en kun je dus vrij "neutraal" koppelen op het moment dat ze echt samen kunnen. En dat geeft de beste kansen. 

Dat wist ik helemaal niet!!😭😭zou het nu nog kunnen? Zijn sinds maandag avond uit elkaar. 1 hok boven zetten dan?? En hoe doe ik dit met los laten? Beneden is groter dan boven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-4-2019 at 16:52 zei Kelly Van Raalte:

Ik heb begrepen dat ze JUIST elkaar moeten zien. Vooral omdat we ze straks weer bij elkaar gaab zetten.

 

Als ze gefrustreerd raken (en naar aanleiding van jouw beschrijving van de situatie denk ik dat ze dat zijn) zou ik ze absoluut uit elkaars zichtveld zetten. Daarnaast denk ik ook zeker dat ruimte mee speelt. Je zegt dat ze genoeg ruimte hebben, maar over hoeveel m2 heb je het dan? En dan bedoel ik de vaste leefruimte waar ze 24/7 toegang toe hebben. Het rondlopen in huis telt hierin dus niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei dexenbobbi:

 

Als ze gefrustreerd raken (en naar aanleiding van jouw beschrijving van de situatie denk ik dat ze dat zijn) zou ik ze absoluut uit elkaars zichtveld zetten. Daarnaast denk ik ook zeker dat ruimte mee speelt. Je zegt dat ze genoeg ruimte hebben, maar over hoeveel m2 heb je het dan? En dan bedoel ik de vaste leefruimte waar ze 24/7 toegang toe hebben. Het rondlopen in huis telt hierin dus niet mee.

Wij hebben nu een stukje extra ren geplaatst voor het hok. Het is nu ook stukken minder. Als de 1 in het hok met ren zit, huppelt de ander de kamer rond en andersom. Soms komen ze even naar elkaar toe en likken ze elkaar even door de trailies om vervolgens weer verder te gaan met wat ze deden (knagen, binkies maken etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Kelly Van Raalte:

Wij hebben nu een stukje extra ren geplaatst voor het hok. Het is nu ook stukken minder. Als de 1 in het hok met ren zit, huppelt de ander de kamer rond en andersom. Soms komen ze even naar elkaar toe en likken ze elkaar even door de trailies om vervolgens weer verder te gaan met wat ze deden (knagen, binkies maken etc)

Maar hoe groot is de ruimte waar ze op leven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Kelly Van Raalte:

Dat weet ik zo niet. Zit ook ren voor en savonds mogen ze er 3 a 4uur per dag uit

 In het weekend of vrije dag de hele dag

 

Wellicht handig voor je om te weten is dat een konijn minimaal 1 m2 aan vaste leefruimte nodig heeft. Voor een koppel minimaal 2 m2 en het liefst meer. Verdiepingen tellen hierin niet mee. Met een standaard maat hok en een standaard maat panelen ren eraan gekoppeld heb je voor 1 konijn voldoende ruimte, voor een koppel kan dit nog te klein zijn. Het los lopen voor een paar uurtjes per dag telt helaas niet mee en kan juist frustratie opwekken: het ene moment mogen ze wel vrij rond lopen en het andere moment zitten te weer opgesloten. Vertaal het naar jezelf; zou jij er blij van worden als je 20 uur per dag in de badkamer opgesloten zit en er een paar uurtjes per dag uit mag? Geen aanval he, is een advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei dexenbobbi:

 

Wellicht handig voor je om te weten is dat een konijn minimaal 1 m2 aan vaste leefruimte nodig heeft. Voor een koppel minimaal 2 m2 en het liefst meer. Verdiepingen tellen hierin niet mee. Met een standaard maat hok en een standaard maat panelen ren eraan gekoppeld heb je voor 1 konijn voldoende ruimte, voor een koppel kan dit nog te klein zijn. Het los lopen voor een paar uurtjes per dag telt helaas niet mee en kan juist frustratie opwekken: het ene moment mogen ze wel vrij rond lopen en het andere moment zitten te weer opgesloten. Vertaal het naar jezelf; zou jij er blij van worden als je 20 uur per dag in de badkamer opgesloten zit en er een paar uurtjes per dag uit mag? Geen aanval he, is een advies.

Oke. Alleen er moet ook gewerkt  worden;) we proberen en doen zóveel mogelijk ons best om ze vrij te laten. En bij sommige gezien  hebbeb ze paradijs 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei dexenbobbi:

 

Wellicht handig voor je om te weten is dat een konijn minimaal 1 m2 aan vaste leefruimte nodig heeft. Voor een koppel minimaal 2 m2 en het liefst meer. Verdiepingen tellen hierin niet mee. Met een standaard maat hok en een standaard maat panelen ren eraan gekoppeld heb je voor 1 konijn voldoende ruimte, voor een koppel kan dit nog te klein zijn. Het los lopen voor een paar uurtjes per dag telt helaas niet mee en kan juist frustratie opwekken: het ene moment mogen ze wel vrij rond lopen en het andere moment zitten te weer opgesloten. Vertaal het naar jezelf; zou jij er blij van worden als je 20 uur per dag in de badkamer opgesloten zit en er een paar uurtjes per dag uit mag? Geen aanval he, is een advies.

Hoe moeten wij zorgen dat ze genoeg ruimte krijgen dan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Kelly Van Raalte:

Hoe moeten wij zorgen dat ze genoeg ruimte krijgen dan??


Waar ik ook rekening mee zou houden is hoe je het wil hebben als ze na castratie+wachttijd weer samen zijn. Hier op het forum zijn daarvoor genoeg ideeen te vinden. Zelf heb ik een stuk kast opgeofferd als nacht/slaapgedeelte met daarvoor permanent een puppyren. Op de bodem heb ik een stuk zeil. Zoiets zou je ook kunnen doen voor jouw stel.

Dat ze nu tijdelijk minder ruimte hebben is nog wel te overzien vind ik, zolang ze straks maar lekker veel ruimte hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Kelly Van Raalte:

Oke. Alleen er moet ook gewerkt  worden;) we proberen en doen zóveel mogelijk ons best om ze vrij te laten. En bij sommige gezien  hebbeb ze paradijs 

 

Sorry als ik bot over kom, dat is niet de bedoeling maar ik vind dit iets waar je over na had moeten denken voordat je konijnen in huis nam. Ze hebben een minimale leefruimte nodig en als je die binnen niet kunt bieden zou ik overwegen om te kijken of je buiten die ruimte wel hebt. Wanneer het 's nachts niet meer heel koud wordt kun je ze prima naar buiten verhuizen, maar ook daar geldt de minimale leefruimte natuurlijk. 

 

Zoals @Huiself aankaart is als tijdelijke oplossing prima maar op lange termijn denken is in dit geval wel belangrijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei dexenbobbi:

 

Sorry als ik bot over kom, dat is niet de bedoeling maar ik vind dit iets waar je over na had moeten denken voordat je konijnen in huis nam. Ze hebben een minimale leefruimte nodig en als je die binnen niet kunt bieden zou ik overwegen om te kijken of je buiten die ruimte wel hebt. Wanneer het 's nachts niet meer heel koud wordt kun je ze prima naar buiten verhuizen, maar ook daar geldt de minimale leefruimte natuurlijk. 

 

Zoals @Huiself aankaart is als tijdelijke oplossing prima maar op lange termijn denken is in dit geval wel belangrijk.

 

 

Nou wel raar om te zeggen dat we er over na moesten denken... alsof we dat niet gedaan hebben🙄🙄 we hebben niet in 1.2.3  2 konijnen gekocht. We hebben prima ruimte. Mijn vraag was wat je tegen knagen kon doen en niet hoe groot de hokken moeten zijn. Wij weten ook dat elk hok 'officieel' te klein is daarom hebben wij een ren ervoor gezet en overdag en savonds kúnnen ze los. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hok voor een koppel moet minimaal 2 vierkante meter oppervlak op vlak terrein hebben (verdiepingen tellen daar dus niet voor mee), waar ze 24 uur per dag, 7 dagen per week in kunnen. Het is wel minimaal, op 2 vierkante meter kunnen ze geen sprintje trekken. Precies de reden ook dat veel konijnenopvangen zelfs minimaal 4 a 5 vierkante meter "eisen" voor de huisvesting van een koppel. Dan hebben ze namelijk pas voldoende bewegingsruimte om echt hun energie goed kwijt te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In huis is het vaak lastig om aan die eisen qua ruimte te voldoen. Het kan wel, als je bijvoorbeeld een bijkeuken, slaapkamer of zolder (met daglicht!) voor de konijnen kan inrichten. Lukt dat niet, en zit je echt krap aan het minimum qua ruimte die je vrij kan maken? Dan is buiten houden zeker een optie. In een tuin is vaak veel makkelijker ruimte vrij te maken voor de konijnen. Ook kunnen ze daar minder "kwaad" met hun natuurlijk gedrag: graven, knagen, slopen, plassen, keutelen. Dat is buiten allemaal wat minder erg dan binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

In huis is het vaak lastig om aan die eisen qua ruimte te voldoen. Het kan wel, als je bijvoorbeeld een bijkeuken, slaapkamer of zolder (met daglicht!) voor de konijnen kan inrichten. Lukt dat niet, en zit je echt krap aan het minimum qua ruimte die je vrij kan maken? Dan is buiten houden zeker een optie. In een tuin is vaak veel makkelijker ruimte vrij te maken voor de konijnen. Ook kunnen ze daar minder "kwaad" met hun natuurlijk gedrag: graven, knagen, slopen, plassen, keutelen. Dat is buiten allemaal wat minder erg dan binnen.

Ja ze zijn binnen geboren en opgegroeid. We kunnen ze niet ineens naar buiten doen. En daarbij je hebt dan wel minder aandacht voor ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .