Ga naar inhoud

Vacht uit plukken bij de ander


Remise

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb 2 zusjes van 7 maanden bij elkaar zitten, dus volop in de pubertijd. Dankzij hormonen sproeien ze ook redelijk veel en rennen ze af en toe achter elkaar aan om rangorde te bepalen.

Nu heb ik ook gelezen dat elkaar bijten en vacht uit elkaar plukken ook bij rangorde bepalen hoort.

 

Echter laat de een zich op een bepaalde plek praktisch kaal plukken, zie foto's. Ik snap er niks van, ze biedt zich als het ware aan, hetzelfde als ze wil afdwingen om gewassen te worden.

Ik heb de wond al behandeld met wat verdunde betadine zalf om een eventuele infectie te voorkomen, maar elke dag zit het zusje er weer aan.

 

Ander gedrag dat ze vertonen is lekker relaxt naast elkaar zitten, samen eten gaat ook goed, keutelen veel. Af en toe een bunnyflop. Dus ook weer positief gedrag.

Ze hebben overigens een hok + ren van ong 4m2.

 

Ik raak gewoon een beetje in de war van dit gedrag. Zou ik ze eventueel aan een gecastreerde ramelaar moeten koppelen?

 

IMG-20190413-WA0002.jpg

IMG-20190413-WA0001.jpg

IMG-20190413-WA0000.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt onlangs met mijn konijnen. Dex (ram) had een klein wondje op zijn neus wat Bobbi (voedster) goed wilde verzorgen. Dit liep uiteindelijk zodanig uit de hand dat Dex een vergelijkbare kale plek kreeg. Op advies van de dierenarts hebben we dit ingesmeerd met verdunde tea tree olie, dit smaakt vies waardoor Bobbi niet meer zou willen wassen/plukken. Dex vond het zelf echter ook vreselijk dus dit werkte voor ons niet. Ik heb ze toen apart gezet zodat de wond van Dex kon genezen en zodra deze weer begroeid was met haar (gaat vrij snel) heb ik ze weer samen gezet. Dit was december vorig jaar en tot op heden gaat het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als konijnen haren uitplukken gebeurt dit meestal al achter elkaar aan rennenend.

Dit klinkt en lijkt meer op een wondje dat je  konijn misschien wel ergens anders heeft opgelopen en door het zusje laat ‘verzorgen’. Je kunt dit proberen tegen te gaan door er wat op te smeren zoals hierboven al genoemd. Er zijn ook rompertjes voor konijnen te koop, deze zijn bedoeld voor een wond na een operatie, maar ik kan me voorstellen dat het hiervoor ook prima werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, wat @Rifca zegt: zo'n konijnenrompertje is ideaal. Het konijn van mijn dochter moet regelmatig een injectie op ongeveer dezelfde plek waar de wond bij jouw konijn zit. Soms irriteert dat en dan bijt hij daar zelf zijn huid kapot. Hij krijgt dan ook een rompertje aan. Ik ga er vanuit dat je andere konijn dan wel stopt met kapot likken.

 

Let er dan op dat je het rompertje aan laat tot het wondje helemaal genezen is. Een genezende wond jeukt namelijk en dan kan je konijn er zelf weer aan gaan bijten zodat het weer open gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .