Ga naar inhoud

Gravend konijn


Jolien:p

Aanbevolen berichten

Sam heeft een grote ren (6m2). Het probleem is dat zij altijd wilt graven. Ze heeft heel veel diepe holen die we telkens afdekken. Maar ze stopt niet. Kunnen we haar dit afleren, of hoe zorgen we ervoor dat ze niet te diep/ver graaft? Ik ben altijd bang dat ze gaat ontsnappen 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graven is één van de natuurlijke behoeftes van konijnen. Afleren gaat dus niet. Sterker nog, een konijn dat niet graaft ontwikkelt hele vervelende gedragsproblemen, omdat ze de behoefte niet kunnen uiten.

 

Wat veel konijnenbaasjes doen is of de ren betegelen  - en er dan een losse graafbak in zetten - of de bodem van de ren uitgraven, daar gaas ingraven, en dan de grond er weer terug op, zodat de konijnen veilig zelf kunnen blijven graven zonder kans op ontsnappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Die van mij vinden de zandbak geweldig. Ik heb een plastic bak met zand op de tegels staan, dus de zandbak is niet zo groot. Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen als je veel ruimte hebt is een kinderzandbak neerzetten op de tegels of deze een stukje ingraven. Ik moet zeggen dat er wel veel zand naast de zandbak terecht komt. Dus een hoge rand is handig om het zand in de bak te houden, een lage rand is handig om het er weer in te vegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de hele ren tot zandbak gemaakt door de ren van hoge randen te voorzien en een lading zand op de regels in de ren te storten. Dus geen aparte bak oid.

Ren is overdekt en er zitten een aantal kieren tussen de randen zodat water wel weg kan blijven stromen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier had ik tot een paar weken terug één koppel op één grote zandbak zitten. Gaas ingegraven zodat ze lekker konden graven. Dat deden ze ook echt super veel. Nu zijn ze verhuisd en heb ik voor tegel ondergrond gekozen. Er komen wel weer zandbakken in terug, maar niet meer de hele ren. Ik vond het toch wat vervelend dat ik vaak "viel" als ik de konijnen ging voeren en verzorgen. En om ze te pakken is één enorme zandbak met tunnels ook niet zo heel handig. Maar dat ze graven leuk vinden, dat zeker! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha die kuilen en struikelen ken ik van eerdere rennen. Vandaar nu een laagje zand van enkele centimeters -afhankelijk van waar het zand heen gegraven is. Echte kuilen of gangen kunnen ze dus niet graven.

Zie het als zandbakken van 6m2, toevallig het zelfde oppervlak als de ren 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .